Sledujte musicserver.cz také na Facebooku!
Evanescence - The Bitter Truth

Evanescence se s "The Bitter Truth" vracejí jako staří známí

Vydáno: 26.04.2021 00:00 v sekci Recenze - Jan Trávníček | foto: P. R. Brown

Tři, pět a deset let. Zhruba tak dlouho museli fanoušci arkansaské skupiny Evanescence od začátku milénia čekat, než jejich oblíbenci vydali novou řadovku. Dlouhé proluky mezi deskami si může dovolit málokterá formace a nechybělo málo a nevyšlo by dnes vůbec nic. Příznivci Amy & spol. však svou kapelu nenechali padnout.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
8/10

Evanescence - The Bitter Truth

Vydáno: 26.3.2021
Celkový čas: 47:19

Skladby: Artifact/The Turn, Broken Pieces Shine, The Game Is Over, Yeah Right, Feeding The Dark, Wasted On You, Better Without You, Use My Voice, Take Cover, Far From Heaven, Part Of Me, Blind Belief

Vydavatel: Sony Music

Nechat fanoušky čekat deset let na novou desku je skutečně něco mimořádného. Zvláště v dnešní zrychlené době, která přeje spíše singlům a nahrazuje mladé umělce kolikrát ještě dříve, než se stihnou dopracovat ke zlomové třetí řadovce.

Evanescence mají ale hned několik výhod. Debut "Fallen" vydali už v klíčovém roce 2003, což bylo období, kdy se vedle nich podařilo prorazit hned několika dodnes funkčním celkům: The Rasmus vydali "Dead Letters", The Black Eyed Peas uspěli s "Elephunk", Linkin Park zbourali hitparády s "Meteorou", kluby objevily Seana Paula a jeho "Get Busy" nebo třeba 50 Centa s nezapomenutelným "In Da Club" a třeba Britney Spears vydala své poslední opravdu hitové album "In The Zone".

A do světa, ve kterém si někdejší hvězda Mickey Mouse Clubu hraje na letušku a svíjí se před kamerou oblečená jen do flitrů, přišla jedenadvacetiletá ublížená holka Amy Lee s černě namalovanýma očima a zpívala o depresích, úzkostech, smrti a falešném pozlátku showbusinessu. Úspěch to byl obrovský, a kapela ho neustála. Z tehdejších členů je v ní dnes už jen právě zpěvačka.

Právě její mimořádný a nezaměnitelný hlas ale umožnil formaci několikrát projít faktickým restartem a dopracovat se až k eponymní třetí řadovce z roku 2011, s níž se přijela vůbec poprvé podívat i do České republiky.

Sliby o tom, že další album určitě nepotrvá tak dlouho jako pětiletá prodleva, ale brzy vzaly za své. Po skončeném turné se Lee věnovala například tvorbě filmového soundtracku, výchově syna, vydání odřezků a B-stran singlů "Lost Whispers", soudila se s původním labelem Wind-Up Records, po jehož konci se stala nezávislým umělcem, a kromě pár coverů nazpívala jako sólistka mimo jiné i krásnou baladu "Speak To Me". A mimo jiné také mluvila do médií o tom, že s hudbou skončila a s návratem do studia už nepočítá. A přesto o pár měsíců později zase otočila. Nové dílo mělo vyjít v roce 2017.

Nakonec se tak také stalo, akorát že nešlo o klasickou řadovku nebo mnohokrát naznačovaný experiment s elektronickou hudbou, nýbrž o předělání starších skladeb pro symfonický orchestr. Kolekce vyšla pod názvem "Synthesis" a nedlouho po jejím nezapomenutelném přehrání v Kongresovém centru vyšla i jako živák. V tehdejší recenzi jsme spekulovali nad tím, zda bude mít bonusová píseň "Imperfection" dostatečný úspěch u fanoušků na to, abychom se nakonec dočkali avizované elektronické desky z dílny Evanescence. Dnes už víme, že se jí pravděpodobně nikdy nedočkáme.

Věděli jste, že...

... Amy nesnáší vokály Paula McCoye v "Bring Me To Life" a úmyslně na koncertech nenechává nikoho ze spoluhráčů zpívat jeho party? Proti Paulovi údajně nic nemá, ale když jí a kolegům label Wind-Up Records v počátku kariéry nařídil, že mají přibrat do skupiny ještě druhý hlas, viděl za tím možnost udělat dle svých slov ženskou verzi Linkin Park a svézt se na nu-metalové vlně, která tehdy byla na vrcholu. To se zpěvačce nelíbilo jednak proto, že druhý vokál v kapele mít nechtěla, jednak proto, že by tím Evanescence publiku dávali špatný obraz o tom, kým jsou.

"Když už si nakonec protlačili, že zpěvák 12 Stones alespoň v 'Bring Me To Life' bude, hádali jsme se o tom, ať je píseň vydaná alespoň až jako druhý singl, zatímco za ten první jsem chtěla 'Going Under', která dle mého skutečně reprezentuje materiál, který jsme se chystali vydat. Bála jsem se, že bychom fanoušky po vydání prvotiny zklamali, kdyby si ji koupili s tím, že všechno zní jako 'Bring Me To Life', a pak se cítili podvedení, že to tak není. Label si nakonec protlačil svou a mi se ulevilo až ve chvíli, kdy se i z 'Going Under' stal náš druhý velký hit," svěřila se Amy.

Jako další krok tak v roce 2019 při příležitosti vydání hry "Gears 5" pro Xbox One vyšla coververze "The Chain" od skupiny Fleetwood Mac a místo společného turné s Within Temptation, po kterém fanoušci volali dlouhá léta, dorazil z Číny jistý virus. Už rozjeté práce na "The Bitter Truth" se proto na nějaký čas zase zastavily a nakonec se vše začalo dodělávat na dálku. To ale nastalo až ve chvíli, kdy se díky hostování na desce Bring Me The Horizon podařilo překonat autorský blok.

V plánu bylo vydat nový počin na jaře 2020, kdy jsme si všichni ještě mysleli, že na podzim už bude po všem. Vyšel proto první oficiální singl "Wasted On You". Ve videoklipu k němu můžete vidět členy Evanescence, jak hrají během první fáze lockdownu ve svých domovech. Od kapely, která si vždy zakládala na výrazné vizuální prezentaci svých skladeb, by podobný krok čekal málokdo. Až se u toho skoro zapomnělo na to, že je to samo o sobě dobrá písnička.

Po červencovém singlu "The Game Is Over" a dalším odkladu celé nahrávky vyšel v srpnu ještě třetí kousek. "Use My Voice" zafungoval. Nekreditovaná účast Lindsey Stirling, zpěvaček z Halestorm, Veridia, The Pretty Reckless, Within Temptation a řady dalších v chorálech a využití skladby jako apelu na účast u voleb zajistilo formaci patřičnou publicitu, a až se zase bude moct chodit na koncerty, je jasné, že se z "Use My Voice" stane ozdoba setlistu.

Komu zde Amy Lee, která se až dosud k politice nevyjadřovala a dle svých slov ji ani nesledovala, přála vyhrát prezidentské volby, asi uhodnete hned napoprvé. V jiném rozhovoru se ale rodačka z Arkansasu vyjádřila, že to není jen politický song - jeho obsah si lze prý vyložit i jako podporu hnutí Black Lives Matter nebo jako další snahu o zrovnoprávnění žen ve společnosti. Vytoužená čtvrtá řadovka (respektive technicky pátá, ale zpěvačka se vyjádřila, že ji vnímá jako čtvrtou) se mezitím dotočila a nakonec vyšla až letos v březnu, tedy bezmála deset let po té předchozí.

A ačkoliv by první skladba "Artifact/The Truth" mohla naznačovat příklon k elektronice, jedná se bohužel jen o intro k "Broken Pieces Shine", v němž se umělkyně vrací do období, kdy chtěla skupinu rozpustit. To je ostatně začátek minipříběhu, protože pro frontwoman je stále velmi důležité nejen vydávat desky, ale také skládat na nich písně za sebe tak, aby jí to dávalo smysl. Přes různé obtíže, obviňování druhých, zaprodání duše, závislosti na partnerovi i nevyhnutelnosti rozchodu, což jsou všechno témata následujících songů, se Amy nakonec obrací k naději a v "Blind Belief" zakončuje album slovy: "Láska vše překoná."

Deska jako taková, to jsou ale klasičtí Evanescence, tak jak je známe z období před deseti lety. Produkci ostatně opět obstaral dnes už kamarád Nick Raskulinecz, což je dobrá zpráva pro ty, kteří chtějí, aby kapela zněla tvrdě a kytarově, ale už horší zpráva pro ty, kteří na její tvorbě mají rádi různé zvukové detaily, smyčce nebo drobné experimenty, jaké známe z prvních dvou studiovek.

V tomto směru uspokojí pouze jediná klavírní balada na novince, vzpomínka na zpěvaččina zemřelého bratra "Far From Home". Až pohádkově znějící aranže doprovázející událost, která se stala v roce 2018, mají své kouzlo. A i když se nový ploužák nevyrovná žádnému ze starších, dokáže uhranout. Ostatně když ho Amy přehrála o Vánocích svému otci, který ji přivedl k hudbě, rozplakal se. Hitový potenciál ale bohužel nemá.

Od toho tady jsou zejména singly, kterých už je venku pět a všechny mají co nabídnout. Mezi nimi je třeba zdůraznit "Yeah Right", jehož počátky se datují už k roku 2011. Z dalších nelze opomenout stejně starou "Take Cover", na níž se ve své době podílel posléze odvolaný producent Steve Lillywhite a kterou muzikanti předvedli poprvé živě už v roce 2016. Na desku se píseň tehdy nedostala kvůli labelu, který prohlásil, že "nezní jako typičtí Evanescence". Totéž platilo i o "Feeding The Dark".

Zvláštní ale je, že ačkoliv Lillywhiteova snaha o elektroničtější nahrávku skončila zrušením spolupráce a stvořením třetího, eponymního alba podruhé a od nuly, což byla zásluha vydavatelství, tak dnes, když se formace po vyhraném soudním sporu k "zakázaným" songům vrací, dává jim ve všech třech případech paradoxně tu stejnou rockovou příchuť, které se tehdy tak bránila.

Deluxe edice

Máte-li u Evanescence raději čistší mix, kde vokál Amy Lee ční nad samotnou hudbou, pak určitě investujte do Deluxe edice, která nabízí o tři písničky více. Jsou to sice coververze, ale úplně stačí, že za nimi nestojí Nick Raskulinecz. Ten totiž vždy zpěvačku utopí ve změti kytar, bubnů a efektů, jak je to slyšet na posledních dvou albech. Zde tomu tak není a hned je výsledek lepší.

Zakončit to můžeme kouskem "Part Of Me", což je klenot skrytý až takřka na konci stopáže. I v něm se fanynka nového animáku "Raya a drak" vrací ke svému bratrovi, jenž byl nemocný prakticky po celou její kariéru, jen se zde snaží na jeho smrt nahlížet jinak, vzchopit se a začít zase žít.

A žijí nakonec i Evanescence. Přes všechny obtíže se jim podařilo vrátit se na scénu s velmi slušnou sbírkou nových písniček a lví podíl na tom mají hlavně fanoušci. V nedávném rozhovoru se frontwoman nechala slyšet, že nebýt posledního klasického turné , v jehož rámci skupina zavítala třeba i do Plzně nebo na Rock For People, možná by se nakonec vůbec nenatáčelo. Fanoušci ale na kapelu nezapomněli a během celé šňůry zaplnili většinu prostorů, kam se s programem složeným pouze ze starých hitů vydala. Tím se potvrdilo, že má smysl pokračovat, a zadrhnutá kola se zase podařilo roztočit. Ještě že tak.

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova musicserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

  • Celkom dobry album... (Luboz, 26.04.2021 15:16) Reagovat

    ...len sme sa nan celkom dost nacakali. Uz som ani neveril, ze sa tak stane.
    Este keby aj druhy zakladajuci clen a spol. (We Are the Fallen) vydali novy/druhy album, bolo by to super. To sa ale predpokladam uz nestane.

  • xsdg (pišta, 26.04.2021 18:23) Reagovat

    kolovrátek ..tyhle opero metaly, pořád dokola, nic nového

    • Re: xsdg (Andrej, 26.04.2021 21:02) Reagovat

      Tak nejak :/

  • Eva (Hrtanová peckytída, 27.04.2021 21:51) Reagovat

    Nezní to zle, ale nejdou to hity zlatých čias roku 2003 (Bože, to už je 18 let, strašný), ale já stále čekám na 19.řádovou od Judas Priest. Bomba to bude

    • Re: Eva (Anonym, 28.04.2021 06:47) Reagovat

      Poslouchal jsem ukázky a připadá mi to MNOHEM lepší a zábavnější (tvrdost, rychlost a celková síla písní) než celá alba "Fallen" a "The Open Door", která mi i přes obří hity přijdou podprůměrná. Trojku jsem neslyšel, ale dle recenzí to taky velký výbuch nebude. Tohle ale skoro zní zní jako ženská verze KoRn(Raskulinecz je tam znát). A skladba "Use my voice" mi připadá mnohem hitovější, než cokoliv současného, co se line z éteru, např. Imagine Dragons, Twenty One Pilots,... "Better withou you" má velmi chytlavou melodii. Takže Evropa 2 to bude zas velkolepě ignorovat, ale tu já neposlouchám, protože to je rádio pro hudební ignoranty. Za mě spokojenost!

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Slavná alba: Spletitý velkofilm "Goodbye Yellow Brick Road" je dodnes považován za nejlepší desku Eltona Johna
Publicistika: Slavná alba: Spletitý velkofilm "Goodbye Yellow Brick Road" je dodnes považován za nejlepší desku Eltona Johna Nechtěl zpívat, chtěl skládat muziku. Jenže pak zjistil, že jediný, kdo by mohl zpívat jeho skladby, je on sám. Řeč je o Eltonu Johnovi, jedné z největších hvězd, kterou kdy populární hudba měla. Nebýt desky "Goodbye Yellow Brick... čtěte zde
Vydáno: 15.05.2021 09:00 v sekci Publicistika
0
Herbert feat. Y'akato - The Way 8/10
Audio: Herbert ohlašuje nové album introvertní elektronickou ukolébavkou "The Way" Matthew Herbert připravuje na letošní podzim novou studiovku svého projektu, v jehož názvu využívá pouze své příjmení. Deska se bude jmenovat "Musca" a vyjde 22. října u vydavatelství Accidental Records. Britský elektronický... čtěte zde
Vydáno: 14.05.2021 08:05 v sekci Audio / Video | Audio
5
The KLF - The White Room (The KLF 1989 Director's Cut) 9/10
Recenze: The KLF dali virtuálnímu soundtracku "The White Room" nový sestřih The KLF ohlásili svůj návrat do doby streamovací. Série rarit má mít šest částí, jsme tedy v polovině. Tentokrát nadešel čas na jednu zásadní kapitolu tohoto příběhu, legendární album "The White Room". I v tomto případě... čtěte zde
Vydáno: 13.05.2021 12:45 v sekci Recenze
1
Pohled do českých hitparád - 18. týden 2021
Tomáš Klus opanoval s písněmi o Babišovi a Zemanovi český albový žebříček Kontroverzní téma nové desky Tomáše Kluse u posluchačů zafungovalo. Zpěvákova novinka "ČAUČESKU", která obsahuje kritické písně na adresu Andreje Babiše a Miloše Zemana, je u nás aktuálně nejprodávanější. V čele rádiového... čtěte zde
Vydáno: 12.05.2021 17:00 v sekci Novinky | České hitparády
11
Royal Blood - Typhoons 8/10
Recenze: Royal Blood na "Typhoons" zdárně experimentují s elektronikou Royal Blood z Brightonu jsou zpět. Se třetí řadovkou "Typhoons" jim produkčně pomohli Paul Epworth a Josh Homme z Queens Of The Stone Age. Ačkoliv si na ní Mike Kerr a Ben Thatcher zachovali svůj typický jednoduchý rockový groove,... čtěte zde
Vydáno: 12.05.2021 08:00 v sekci Recenze
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Nové desky 12/2021 - od Evanescence přes Joea Strummera po Carrie Underwood (30.03.2021 12:15)
- Nové album od Evanescence vyjde už koncem března (13.03.2021 13:21)
- Recenze: Inspirováno smrtí. Přesto je album "Death by Rock and Roll" od The Pretty Reckless nádherné (04.03.2021 08:05)
- Nové desky 6/2021 - od Sii přes Florida Georgia Line po Pentatonix (17.02.2021 14:00)
- Video: Within Temptation v klipu k "Entertain You" vzdávají hold odlišnosti (29.05.2020 10:15)
- Fotogalerie: Lindsey Stirling v obrazech (09.10.2019 11:22)
- Houslistka a hudební inovátorka Lindsey Stirling zahraje už zítra v Praze. Přiveze výpravnou show nejen o mytické bohyni Artemis (07.10.2019 12:47)
- Nové desky 37/2019 - od The Highwomen přes Milese Davise po Iggyho Popa (11.09.2019 06:56)
- Naživo: Evanescence své dlouholeté příznivce v Plzni potěšili, ale i trochu ošidili (05.09.2019 17:02)
- Evanescence s uhrančivou Amy Lee zahrají v Plzni a Brně (27.08.2019 10:43)

ALBUM TÝDNE 19/2021

Floex
Papetura (Original Game Soundtrack)

Tomáš Dvořák patří už roky mezi uznávané mistry soundtracků k herním adventurám. "Papetura" je však zároveň důležitý milník v jeho kariéře - Floex se zde posouvá do nového teritoria na rozhraní ambientu a neoklasické hudby. Vytváří tak pestrobarevný, hravý svět. Nádherný svět.

9/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Bruno Mars Tomáš Klus Coldplay Lady Gaga Taylor Swift Kryštof Ewa Farna Metallica Viktor Sheen Foo Fighters Vypsaná fiXa Mirai David Stypka Billie Eilish Selena Gomez Pink Floyd Beyoncé Metronome Prague Madonna AC/DC
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2021 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver
Zavřít reklamu