Sledujte musicserver.cz také na Facebooku!
Evanescence - Synthesis

Evanescence jde na "Synthesis" o mnohem víc, než vůbec tušíte

Vydáno: 04.01.2018 18:00 v sekci Recenze - Jan Trávníček

Už 17. března se do Prahy vrátí Evanescence, aby v Kongresovém centru ukázali, že mají co říct, i když jim za zády hraje symfonický orchestr. Za deskou, jíž na svět pomohl i otec Becka David Campbell, se ale skrývá mnohem více vrstev a příběhů, které nejsou na první pohled viditelné. Pojďme si o nich něco říct.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
8/10

Evanescence - Synthesis

Vydáno: 13.11.2017
Celkový čas: 62:17

Skladby: Overture, Never Go Back, Hi-Lo, My Heart Is Broken, Lacrymosa, The End Of The Dream, Bring Me To Life, Unravelling (Interlude), Imaginary, Secret Door, Lithium, Lost In Paradise, Your Star, My Immortal, The In-Between (The Piano Solo), Imperfection

Vydavatel: Universal

Ten proklatý label Wind-Up Records. Ten za to všechno může. Zaujatost? Vůbec ne. Realita. Příběh a přístup tohoto vydavatelství by si možná zasloužil samostatný článek, pro potřeby recenze ho ale zkrátíme do konstatování, že na problémy s ním narážely v průběhu let nejen Evanescence, ale i Seether, Creed, Finger Eleven a další skupiny. Ty všechny díky němu kolem počátku milénia nejprve pořádně prorazily, po letech ale mluvily spíše o novodobém otrokářství, o tom, jak je z labelu prodali někomu jinému, aniž by jim o tom řekli, jak je tlačili do zvuku, o němž nebyly přesvědčené, jen proto, aby je hrála alternativní rádia, a podobně.

Kdyby pánům a dámám z labelu vyšlo všechno tak, jak chtěli, tak třeba Seether by dnes zněli jako Twenty One Pilots. A pokud vás někdy zajímalo, proč během koncertů Evanescence v písničce "Bring Me To Life" už léta žádný z kytaristů nepřevzal mužský part Paula McCoye z 12 Stones, aby byly vokály kompletní, tak je to proto, že tehdy šlo o další z údajných plivanců Wind-Up Records. Jeho zástupci se tehdy snažili do už hotové písničky přidat tuto nu-metalově rapovou část proto, aby se singl více hrál, ačkoliv Amy Lee byla odjakživa proti tomu. Nutno dodat, že v tomto se zrovna vydavatelství nepletlo a bez těch mužských vokálů Evanescence ve svém průlomovém hitu už nikdy nezněli tak šťavnatě, ale o tom bude řeč ještě níže.

Je třeba ale ještě dodat, že to také byl tento label, který na přelomu dekády řekl už ryze elektronickému albu se značkou Evanescence jasné "NE", a skupina pak musela natočit vynucené eponymní třetí album z roku 2011. Lee se ale myšlenky na odpoutání se od rockového zvuku s gotickými příchutěmi a nalezení sama sebe v elektronickém světě nikdy nevzdala a také to je jeden z důvodů, proč jsme na další plnohodnotné album této formace čekali dlouhých šest let. Soudní spory o vyvázání se ze smlouvy totiž trvaly léta, mezitím se opět změnila sestava členů kapely, zpěvačka otěhotněla a nové písničky nikde. A fanoušci si samozřejmě nacházeli jiné oblíbence, čímž zájem o kapelu upadal.

V mezičase sice vyšel box mapující celou jejich kariéru, a to i včetně zcela raného materiálu na albu "Origin", dočkali jsme se i sbírky odřezků s názvem "Lost Whispers", a když se zpěvačce konečně povedlo vyvázat se ze smlouvy a s velkou slávou se o to podělila na Facebooku, nedlouho poté vyšly nejdříve EP "Recovery, Vol. 1" s covery Chrise Isaaka nebo U2, následně sólová deska "Dream Too Much" s ukolébavkami pro syna a pak ještě sólový singl "Speak To Me" k filmu "Voice From The Stone", který měl být po letech první pořádnou ukázkou toho, co nás od Amy Lee čeká v budoucnosti. Totéž platilo také o zničehonic vydané skladbě "Love Exists". Moc velké pozornosti se ale ani přes jejich kvality ani jedné z nich nedostalo, a tak se nakonec opět zatočilo kormidlem a máme tady "Synthesis". Album, na němž nalezneme jedenáct klasických hitů přepracovaných do podoby pro symfonický orchestr, ale také doplněné o elektronické elementy a k tomu intro "Overture", vsuvku "Unravelling (Interlude)", klavírní mezihru "The In-Between" a dvě zcela nové písně.

Nejprve k jádru desky, tedy klasickým hitům. Jelikož skupina z Arkansasu nikdy nebyla vůči klavíru, smyčcům a drobné příměsi elektroniky zcela imunní, nebude poslech "Synthesis" pro fanoušky klasické tvorby skupiny takovým šokem. Navíc spousta z nich bude zvyklá na podobný zvuk od jejich souputníků z Nightwish, Epicy, Within Temptation a Leave's Eyes, s nimiž se Evanescence chtě nechtě odjakživa o fanoušky dělili.

Na novém výlisku proto zase takové experimenty nenajdete. Je tady například "My Heart Is Broken" s prodlouženou mezihrou před posledním refrénem a výraznějším klavírem, ryze na síle smyčců postavená "Lacrymosa", která zní jako epické finále nějaké opery, nebo také "The End Of A Dream", která je doslova rozložená na molekuly a zaranžována hodně jinak, než jak ji známe. Najdeme zde také nepatrně vylepšenou verzi "Lost In Paradise" nebo třeba "Your Star", která byla dost elektronická už ve své původní variantě.

Při pohledu na celek ale vlastně o žádné velké drama nejde. Lee zpívá tu a tam jinak, než jak jsme zvyklí, občas se prodlouží intro nebo outro dané písničky, nejviditelnější změnou je ale prostě absence pořádných bicích a kytarových riffů, což koneckonců bylo asi hlavním záměrem. Veskrze to příliš nevadí, jen ta verze "My Immortal" se moc nepovedla a bez očekávaného randálu v jejím konci zní tak nějak suše a bez života. Ostatně zpěvačka přiznala, že ji málem z desky vyškrtla. A jak už bylo řečeno výše, tak také "Bring Me To Life" v symfonickém podání je bez mužských vokálů prostě poloviční a snaha nechat nazpívat McCoyovu sloku frontwoman se tady zcela minula účinkem. To prostě není ono.

Z těch dvou novinek je třeba zmínit hned v úvodu alba znějící "Hi-Lo", které si možná ani nevšimnete, jak přirozeně do struktury desky zapadá, jakmile ale v jejím závěru nastoupí úžasné houslové sólo, nezbude než uznale pokynout, že tady opatrný palec nahoru patří.

Je ale zřejmé, že tím hlavním tady je zcela nový singl "Imperfection". Ten není překvapivý jen tím, jak zní, protože po předchozích řádcích je vám asi jasné, že je v prvé řadě hlavně elektronický a experimentální, ale také tím, že se v něm zpívá o vážných věcech.

"Je to pro všechny lidi, které jsme ztratili, a také pro všechny, které bychom kvůli myšlenkám na sebevraždu a depresím ztratit teprve mohli. Zpívám tady z perspektivy osoby, která byla nechána napospas svému osudu, člověku na 'čekačce'", vysvětluje Lee a dodává: "'Nepoddávej se tomu strachu'. To je něco, co si musím opakovat každý den. Nikdo není dokonalý. Všichni máme chyby a jsou to přesně ty chyby, které nás dělají tím, kým jsme, a my je musíme oslavovat, protože se v nich skrývá tolik krásy."

Je naprosto jasné, že pro budoucnost Evanescence je úspěch tohoto singlu zcela klíčový a dost možná může i rozhodnout, zda se plnohodnotné desky s novými písničkami a podobným zvukem vůbec kdy dočkáme nebo jestli nás čeká dalších x let s recyklováním a opatrnými úkroky stranou.

A o tom všem "Synthesis" je. Po tom všem, co jste si právě přečetli, by vám mělo být jasné, že se za touto nahrávkou neskrývá snaha vytřískat z fanoušků další peníze za něco, co už mají. Je to nejen experiment, ale i našlápnutí do nových vod, testování publika, zda má ještě o cokoliv z dílny Evanescence vůbec ještě zájem. A pokud se ukáže, že ano, tak pak se zpěvačce snad její sen s elektronickým albem konečně vyplní. Tak jí ho pomozme uskutečnit.

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova musicserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

  • Nový singl zní pořád jako Evanescence, což je... (KlaudieS, 04.01.2018 19:40) Reagovat

    Nový singl zní pořád jako Evanescence, což je fajn, ale bohužel do hitparád se nedostane. Za mě super.

  • 10/10 (R. , 04.01.2018 21:03) Reagovat

    pane Trávníčku, výborná recenze, mockrát díky.
    Ten nový singl se mi taky moc líbí, s elektronikou se musí umět pracovat a toto zní výtečně.
    Za mě 100%.

  • WOW! (Václav Hess, 04.01.2018 23:10) Reagovat

    Autor recenze má opravdu můj obdiv. Shrnout poslední novinky o kapele, ještě se dostat plynule k novému albu a ještě dát výhled do budoucna. Bud je velký fanoušek Evanescence nebo se až moc dobře připravil na psaní recenze.

  • Album je skvelý. Skladby dostali gigantický zvuk... (Michal , 05.01.2018 08:14) Reagovat

    Album je skvelý. Skladby dostali gigantický zvuk a nabrali iný rozmer. Ale takej Bring me to life to ublížilo. Stratila akúkoľvek energiu, kvôli ktorej som sú túto skupinu zamiloval. Album za mňa 6/10

  • Miluju, když umělci vkusně vpravují prvky elek... (Tomas Blue, 05.01.2018 19:56) Reagovat

    Miluju, když umělci vkusně vpravují prvky elektroniky do živých nástrojů a kvalitních vokálů. Takovými, kteří mě baví jsou například Lisa Gerrard ve "Space Weaver", Tarja Turunnen ve "Witch Hunt" či "En Empty Dream", klasikou jsou dnes už kultovní Garbage a za jemnější umělce, třeba Max Richter, Ludovico Einaudi..... V případě Evanescence je to opulentní a někdy až prilis se opakujici, stejné gradace skladeb, kdyby Amy občas krotila svůj hlas a třeba více zkoumala výraz, mohly by skladby dostat Atmosfericky rozměr. Každopádně její nový směr je pro mě mile překvapení.Vice jak na 6/10 to zatím nevidím.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Lankum - The Livelong Day 9/10
Recenze: Na albu "The Livelong Day" míchají Lankum irskou depresi s nadějí Dublinské kvarteto Lankum (dříve Lynched) má za sebou dvě ceněné nahrávky, na kterých zaujalo vlastní interpretací lidových písní irského obyvatelstva. Na třetí desce "The Livelong Day" ovšem skupina zapracovala na zvuku a nové... čtěte zde
Vydáno: 18.01.2020 09:05 v sekci Recenze
0
Deset nejbizarnějších českých klipů roku 2019
Top 10: Deset nejbizarnějších českých klipů roku 2019 Leden je měsíc, který svádí k ohlédnutí se za uplynulým rokem. Různě se bilancuje, rekapituluje. Nejsme výjimkou. Rozhodli jsme se ale, že nebudeme vzpomínat jen na to povedené, ale i na to, co nějak vybočilo, či dokonce šokovalo.... čtěte zde
Vydáno: 17.01.2020 08:00 v sekci Publicistika | Top 10
11
Makrorecenze "Everyday Life" Coldplay
Makrorecenze: Makrorecenze "Everyday Life" Coldplay Vydání každé nové desky Coldplay je vždy velká událost a u aktuální nahrávky "Everyday Life" tomu nebylo jinak. Jedna věc je ovšem očekávání a jiná výsledek. Jak si experimentální nahrávka této kapely vedla pod drobnohledem... čtěte zde
Vydáno: 16.01.2020 10:00 v sekci Recenze | Makrorecenze
7
Pohled do českých hitparád - 2. týden 2020
Jonas Brothers napodobili loňský úspěch v rádiích, albovému žebříčku dominuje rap V minulém roce se Jonas Brothers v českém rádiovém žebříčku vydrápali až na vrchol s písní "Sucker", letos se jim hned zkraje roku zadařilo s "Only Human". Ke změně na prvním místě došlo také v pořadí alb. Karel Gott vyklidil... čtěte zde
Vydáno: 15.01.2020 17:05 v sekci Novinky | České hitparády
0
Nové desky 1/2020 - od Seleny Gomez přes Apocalypticu po Echosmith
Nové desky 1/2020 - od Seleny Gomez přes Apocalypticu po Echosmith První týden roku 2020 přinesl nová alba Seleny Gomez, Apocalyptiky, Rage nebo Circa Waves. Echosmith konečně nabídli druhou řadovku, sólovku vydává Mark Morton z Lamb Of God, představíme vám neortodoxní Poppy, debut Davida Keenana,... čtěte zde
Vydáno: 15.01.2020 08:01 v sekci Novinky | Nové desky
1
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Billboard zveřejnil žebříček nejúspěšnějších rockových songů dekády. Chybí v něm... rock (02.01.2020 16:18)
- První hvězdou Colours of Ostrava 2020 jsou Twenty One Pilots (03.12.2019 11:23)
- Naživo: Evanescence své dlouholeté příznivce v Plzni potěšili, ale i trochu ošidili (05.09.2019 17:02)
- Evanescence s uhrančivou Amy Lee zahrají v Plzni a Brně (27.08.2019 10:43)
- Naživo: Strhující finiš. Foo Fighters s Twenty One Pilots na Szigetu poroučeli ohni, větru i vodě (15.08.2019 23:28)
- Fotogalerie: Foo Fighters, Twenty One Pilots a další aneb závěrečný den Szigetu v obrazech (15.08.2019 16:17)
- Ariana Grande a Alle Farben uhájili vedení v domácích žebříčcích (28.02.2019 18:38)
- Naživo: Twenty One Pilots na O2 arenu ještě nemají (17.02.2019 11:23)
- Fotogalerie: Twenty One Pilots a jejich show v O2 areně (17.02.2019 09:55)
- Twenty One Pilots vystoupí v Praze již v sobotu. Do prodeje jdou poslední tři stovky vstupenek (12.02.2019 18:11)

ALBUM TÝDNE 02/2020

Phil Shoenfelt
Cassandra Lied

Phil Shoenfelt se po docela dlouhé době hlásí s novým materiálem. A tentokrát desku také, v podstatě po čtvrtstoletí, pouští do světa sám za sebe. Sólové album "Cassandra Lied" nachází tohoto britského muzikanta, který našel domov v Praze, na určitém rozcestí jeho kariéry.

9/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Ne 19.01.
Anti-Flag (USA) (Roxy, Praha)
So 25.01.
Michael Malarkey (USA) (Roxy, Praha)
So 25.01.
Devendra Banhart (USA) (Palác Akropolis, Praha)
Ne 26.01.
The Murder Capital (IRL) (Underdogs', Praha)
Ne 26.01.
Beacon (USA) (Café V lese, Praha)
Út 28.01.
James Arthur (UK) (Forum Karlín, Praha)
Ne 02.02.
Keane (UK) (Forum Karlín, Praha)
Po 03.02.
Melanie Martinez (USA) (Forum Karlín, Praha)
St 05.02.
teepee (Lucerna Music Bar, Praha)
Po 10.02.
Lindemann (DE/SWE) (O2 Universum, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Mandrage Misery Index Coldplay Ed Sheeran Kryštof Lady Gaga Rihanna The Cure Adele Sia Madonna Beyoncé Kapitán Demo Ewa Farna Britney Spears AC/DC Metallica Marek Ztracený Panic! At The Disco Chinaski
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2020 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver