Písničkář Fismoll, electro-popová Aurora, musicserverem zbožňovaná norská zpěvačka Susanne Sundfør nebo Antony Hegarty a jeho/její nový projekt ANOHNI. I to byly jedny z vrcholů patnáctého ročníku festivalu Colours Of Ostrava, který se po našlapaném pátku přehoupl do své druhé poloviny. Co nás ještě zaujalo?
Live: Colours Of Ostrava - Den druhý
místo: Dolní oblast Vítkovice, Ostrava
datum: 15. července 2016
vystoupili: Fismoll, Of Monsters And Men, ANOHNI, Kiasmos, Aurora a další
Fotogalerie
© Martin Chochola / musicserver.cz Druhý den festivalu Colours Of Ostrava se nesl na melancholické vlně. Stále sice bylo pod mrakem, na déšť už ale až na pár minut střídmého poprchávání nedošlo. Pokud jste chtěli, mohli jste téměř celý den strávit ve společnosti unikátních hlasů a hned ten první měl na zaplněné Agrofert stagi vystupující
Fismoll. Polský písničkář střídal čistě akustické skladby s těmi, kdy jej doprovázela celá kapela a gradoval jednu baladu za druhou. A stejně
jako loni na United Islands Of Prague dokazoval, že je majitelem jednoho z nejuhrančivějších vokálů, na jaké můžete vůbec narazit. Jeho křehké písně z alb "(At Glade)" a "Box Of Feathers" posluchačům stavěly chlupy na rukou či je dokonce doháněly až k slzám.
V podobném duchu, byť s přehozením žánrové výhybky na severský electro-pop, pokračovala sotva devatenáctiletá zpěvačka
Aurora. Jeden z objevů letošního roku zaujal už svým vyspělým debutem a byť písně samotné na rozdíl od Fismolla spíše jemně roztancovávaly, dojetí bylo tentokrát znát na samotné zpěvačce, která se zkrátka nemohla vnitřně srovnat s tím, že na ni přišlo tolik lidí a svou skromností jistě vykolejila i ty, kteří třeba jen tak procházeli kolem. Proto když na roztomilý uzlíček nervů jedna z fanynek vytáhla transparent žádající o objetí, neváhala ani vteřinu a za slečnou se rozeběhla. A u severského electro-popu ještě chvíli zůstaneme.
My Baby očima Terezy Vavrouškové
© Martin Chochola / musicserver.cz
Pod názvem My Baby se skrývá holandsko-novozélandské trio v čele se zpěvačkou Cato van Dyke. Kapela v páteční večer roztancovala Agrofert Fresh Stage a byl na ně takový nával, že se půlka diváků musela spokojit s obrazovkou v boční uličce. Během více než hodinového setu představili svou typickou směs elektroniky, blues a groovy rytmů, přičemž bratr zpěvačky Joost bubnoval do všeho, co mu přišlo pod ruku. Měli jste tak pocit, že stage pod návalem energie vystřelí do vesmíru. My Baby ocenil například i samotný Seasick Steve či Larry Graham a doufejme, že tohle nabité trio brzy obsadí ta největší pódia.
Susanne Sundfør jsme za její výtvor
"The Silicon Veil" prohlásili za autorku nejlepšího alba roku 2012 a ani aktuální deska
"Ten Love Songs" nepřišla v naší výroční anketě
zkrátka. Možná by vás ale při poslechu její hudby zarazilo, že si norská zpěvačka ráda poslechne i rappera 2 Chainze či
Taylor Swift, jak nám kdysi prozradila v
rozhovoru. Mnohem více by se k ní hodilo přirovnání k jiným chladným divám, třeba k takové Florence & The Machine, která nás se svým letošním turné opět těsně minula. Éteričnost a duševní rozervanost z ní v Ostravě každopádně jen stříkala.
© Martin Chochola / musicserver.cz Antony Hegarty se svou skupinou
Antony & The Johnsons vystoupil na Colours už
před čtyřmi lety, už tehdy se ale někteří ptali, zda je to muž či žena. Dnes už se sám považuje za ženu a pod jménem
ANOHNI už coby zpěvačka vydala za pomoci špičkového producenta
Hudsona Mohawka jednu z nejpozoruhodnějších nahrávek letošního roku -
"Hopelessness". Avantgardní melodramata plná beznaděje patřila bez pochyby k jednomu z vrcholů letošního ročníku, poslouchač se však musel odprostit od běžných očekávání od koncertu a být otevřen vnímání něčeho neotřelého a do jisté míry i nového.
Ohm Square očima Terezy Vavrouškové
© Martin Chochola / musicserver.cz
Ohm Square jsou česká klasika, která nikdy nezklame. Kapela zahrála ve večerních hodinách na Radegast stagi a svůj set odehrála za sítí, na kterou promítala projekce. Ohm Square si už léta udržují svůj styl a zpěvačka Charlie One je stále mladistvě energická, jak ostatně potvrdila svými slovy
"Anybody old here? No? Me neither!" a
"Oldschool means Old Is Cool, right?", s čímž nezbývá než souhlasit!
Už netradičně koncipovaná scéna, jež působila jako by smutek proudící z recitujících tváří na projekci (ano, včetně Naomi Campbell) mohl přímo sjíždět z kopce až do fascinovaného, ale místy také zmateného davu, vyvolával otázky, co ale teprve samotná zpěvačka, která svou tvář i tělo skryla do černé látky a za absence světelné show a bočních projekcí se s mikrofonem jen různě kolébala do stran? Žádný div, že po několika písních houfy lidí odcházely jinam. Jejich smůla, něco tak neobvykle otevřeného a niterného se nevidí každý den. Koncert koncipovaný tak, abychom z něj vnímali primárně mimořádný soulový hlas a texty jednotlivých písní, se závěrečným proslovem o světě vzhůru nohama s ještě čerstvými událostmi z Nice působil o to mrazivěji.
Do tanečních rytmů, avšak těch inteligentnějších, zadumanějších, přeneslo diváky duo
Kiasmos. V
rozhovoru se nám sice pánové Olafúr Arnalds a Janus Rasmussen rozdělovali na milovníka řádu a chaotika, naživo byla ale mezi oběma pány vidět dokonalá souhra a mix elektroniky, minimal techna a ambientu očaroval snad až příliš přecpanou Agrofert scénu. Muzika z Islandu na ostravských barvách evidentně dlouhodobě funguje jako velké lákadlo, není tedy pochyb o tom, že příště už by jim mohlo patřit některé z velkých pódií. Na tom od ArcelorMittall ale v tu dobu hrála teatrální zpěvačka
Kovacs se silným, soulovým hlasem a podle posledních pár písní, které ještě autor stihl, to nejspíš bylo taktéž velmi zajímavé. Islandskou scénu zastupovali také headlineři večera
Of Monsters and Men.
Of Monsters and Men očima Ondřeje Selnera
© Martin Chochola / musicserver.cz
Jestliže se Of Monsters and Men na letošních Colours of Ostrava něco povedlo, tak především vytvořit intenzivní atmosféru studených, melancholií zalitých islandských hájů a zmrzlých planin. Pětice k tomu nepotřebovala ani nijak zvlášť intenzivně komunikovat s publikem - bohatě si vystačila s jedním "Ahoj" v úvodu a posléze především se skladbami samotnými. Ty totiž stejně jako na studiových nahrávkách promlouvaly svou ponurou náladou dostatečně autenticky samy o sobě.
Setlist sestával hlavně z písní z aktuálního, minulý rok vydaného alba "Beneath The Skin". Na starší věci jako "Little Talks" ale také samozřejmě došlo. Oboje - jak písně staršího data, tak ty nové - se dočkalo velkého ohlasu. Of Monsters and Men přijeli vytvořit skvělou atmosféru, vtáhli dovnitř a to i přesto, že koncert působil relativně pomalým a rozvláčným tempem. K podmanivě svíravé hudbě to však ve výsledku nesmírně sedlo.
V sobotu čeká na návštěvníky Colours Of Ostrava pop-rocková skupina
Kodaline, downtempová legenda
Thievery Corporation, electro-swingová dáma
Caro Emerald nebo elektronika v podání
Boys Noize Live.