Makrorecenze "Made in Czechoslovakia" Bena Cristovao

Vydáno: 16.09.2014 13:00 v sekci Makrorecenze - Redakce | foto: facebook interpreta

Do spárů našich makrorecenzí padl i Ben Cristovao se svou deskou "Made in Czechoslovakia". Na "Bomby" se pařilo už loni, samotné album však rozhodně nezní stále stejně, naopak nabízí mnohé hudební tváře. Jak se s nahrávkou popralo našich pět redaktorů?

Ben Cristovao - Made In Czechoslovakia
Soutěž SuperStar a účinkování v nekonečném seriálu "Ordinace v Růžové zahradě" - i to byly zastávky v kariérním progresu Bena Cristovao. Dalším (o to důležitějším) zlomovým bodem se pak následně stalo jeho třetí album "Made in Czechoslovakia", na kterém rozevřel mnohé žánrové odbočky a ve většině textů sympaticky použil češtinu. Tento krok se však vyplatil nejenom díky již celkem dlouhému sledu singlů, ale i ve zbytku desky se nejedná jen o doplněnou, nastavenou sladkobolnou vatu.

Honza Balušek v hlavní recenzi udělil příjemných sedm bodů a vše zakončil slovy: "Ben Cristovao na své třetí desce dokázal to, o čem sní snad každý hudebník - je zcela osobitý a svůj. Jeho hudba a přístup ke všemu okolo ní je tak diametrálně odlišná od čehokoli, co se jinak na české scéně děje, že ho paradoxně můžete klidně odmávnout s tím, že po něm za pár let ani nevzdechne pes. Podle mě ale nás právě on může na dalších deskách více a více překvapovat."

Dalších pět názorů se pohybuje v rozptylu tohoto souhrnu a přišpendlené známky se pohybují v rozsahu od pětky až po devítku (vidíte správně!). Finální průměr se zastavil na hodnotě sedmdesát dva procent. Překvapení? Kdepak! Podrobnosti níže.

Jan Trávníček - Konečně je tady český pop pro mladé, který má smysl (9/10)
Vztah k interpretovi: SuperStar jsem sledoval, ale měl jsem jiné favority. Po poslechu prvních desek jsem došel k závěru, že písničky jako "Mimozemšťanka" mě přes slušnou produkci absolutně neoslovují, nicméně potenciál k dalšímu růstu v nich cítit rozhodně byl. Ten se naplno projevuje až na "Made in Czechoslovakia", která je nesporným vrcholem jeho tvorby, díky němuž už se za poslech Bena Cristovao není třeba stydět.

Budete si myslet, že jsem se úplně zbláznil, ale to jen do chvíle, než si Bena bez předsudků pustíte. Považte sami: kolik znáte českých popových desek pro mladé lidi, u kterých se kvůli jejich textům, hudebním postupům nebo devadesátkové produkci nemusíte nervózně ošívat? A ano, i na "Made in Czechoslovakia" se sice můžete kvůli občasným pěveckým nesrovnalostem, místy neobratným rýmům nebo chybějící hloubce dívat skrze prsty, jenže mějte na paměti, že tato deska nechce a ani nemůže být albem, na které byste mohli jít se stejným metrem jako třeba na Bratry Orffy. Ben Cristovao vytváří mainstreamový produkt s přesně danou cílovou skupinou a té předkládá naprosto současně znějící zvuk, texty, které jsou vtipné, trefné a nechybí jim nadhled a jako bonus přidává i koncept a žánry, které u nás dělá málokdo (slyš třeba trapovou "Molly"). Proto mu uplakánci jako Raego, Lipo, Majk Spirit nebo ATMO Music nesahají ani po kotníky. Bod navíc si nechávám pro příště, protože nepochybuju o tom, že Ben zvládne být ještě o něco lepší. A mimochodem: "Sweet Chilli" je, přinejmenším pro mě, českým hitem léta.

Petr Doupal - Ben opět našel motivaci překonat sám sebe (8/10)
Vztah k interpretovi: Veliký respekt a sympatie.

Ben Cristovao je i po pěti letech na scéně stále unikátem a důkazem, že taneční, r'n'b a hiphopová hudba může uspět také v Česku. Domácí trh by určitě uživil více takových Benů, naštěstí i boj sám se sebou, bez zjevné konkurence, funguje jako motivace, a třetí deska "Made in Czechoslovakia" je tak opět dále než ty předchozí. S The Glowsticks servíruje trendy zvuk, produkčně je nahrávka opravdu vymazlená a především pestrá, nenudící. Benny střídá žánry, nálady i osobité hosty a sluší mu to stejně při club bangerech jako "Bomby", tak při intimních baladách typu "Postel" (která u nás nemá obdoby). Fúzuje taneční synťáky s rapem, vydává se do trapu, zkouší reggae. Benny prostě učí Česko a Slovensko Ameriku a daří se mu to náramně. A v rodném jazyce, takže se s ním spojí více posluchačů. Desce se těžko dá něco vytknout, v porovnání s předchozími dvěma počiny je znovu o úroveň, či spíše úrovně výše. Jediným problémem bude na další desce vůbec překonat tak skvělé singly jako "Sweet Chilli" nebo "Úžasná".

Josef Martínek - Dotažená generační výpověď (7/10)
Vztah k interpretovi: Líbí se mi, s jakou profesionalitou přistupuje ke své tvorbě, která je z hlediska formy pokaždé na nejvyšší úrovni. S obsahem se však ne vždy ztotožňuji.

Ben Cristovao je jedním z těch interpretů, kteří skvěle zaplňují díru na našem trhu. Svou světovostí, naprostou profesionalitou i schopností vyprodukovat virální hity, které mají i bez podpory rádií na internetu miliony zhlédnutí, patří mezi nejvýraznější mladé tváře české scény. A i když se v posledních letech zdálo, že se soustředí hlavně na singly, "Made in Czechoslovakia" dokazuje, že je stále schopen dát dohromady desku, která relativně drží pohromadě. I díky parťákům z The Glowsticks se může pochlubit prvotřídní produkcí a písničkami, co se vezou se světovými trendy. Často sice neřeší žádná hluboká témata a jde v nich o prostou zábavu ("Bomby"), sympatické ale je, jak dokáže Ben pracovat s atmosférami jednotlivých songů, což dokazuje vášnivá "Postel" nebo možná nejlepší písnička desky "Instagram". Ben sice ještě není zrovna mistrem slova, takže textově místy pokulhává, na druhou stranu jeho občas kostrbaté verše o vytírání hajzlů v McDonalds ("Sweet Chilli") působí alespoň přirozeně a bez přetvářky. Horší je, když masky nasazuje ("Molly"), překvapivě drhnou i anglické skladby ke konci alba, v nichž zní nečekaně nevýrazně. A to se dřív zdálo, že právě angličtina bude jazykem, ve kterém chce primárně zpívat. I přes všechny drobné zádrhely se deska povedla a jako produkt pro generaci, která je ráda cool, působí naprosto dotaženě. A pokud se s její tematikou neztotožňujete, nevadí. I přesto baví.

Ben Cristovao
© Dereck Hard
Simona Knotková - Cristovao chápe, že je rok 2014. Hurá! (7/10)
Vztah k interpretovi: Ben Cristovao byl účastníkem posledního ročníku SuperStar, který jsem sledovala. Pochopitelně jsem fandila Chodúrovi a dodnes ho považuji za největší talent, jež tato pěvecká fashion show zažila. Bena jsem pochopitelně nesnášela.

Otázka zní: Kde je ale dnes konec Chodóruvi a kde Cristovau? Myslím, že tuto minirecenzi tedy můžu využít jako přiznání svého pochybení a jakousi formu veřejné omluvy. Zpívat Ben sice stále neumí, ale tahle země další zpěváky ani nepotřebuje; právě tyto soutěže ukazují, že jich máme stovky. Po čem zoufale volá, jsou mladí jedinci, jež mají o něco vyšší ambice, než mít jméno Michala Davida v bookletu či teplé místečko jako hvězdička tuctového muzikálu. Na "Made in Czechoslovakia" něco takového konečně nacházím, chvála bohu! Album nepřináší do žánru nic inovativního, ale v rámci našich zatuchlých hudebních končin to obrovský krok dopředu je. "Bomby", "Molly", "Město", "Tancuje" - v tracklistu najdete mnoho důkazů, že snaha znít světově může skončit i jinak než ostudou. A vlastně může znít hodně zábavně, když se namíchá ta správná kombinace pomalých a rychlých rytmů, textů okořeněných špetkou zdravé drzosti a spousty neotřelých hudebních momentů. Jako každý povstanuvší z řady se Cristovao dočkal i hromady despektu, ale já doufám, že ve svém snažení bude hrdě pokračovat i nadále. Už kvůli těm haterům.

Jaroslav Hrách - Jak pejsek, kočička a Ben Cristovao nahrávali desku (5/10)
Vztah k interpretovi: Když netočí trapná videa pro OSA, tak mě baví.

Bena a jeho hudbu mám rád, obzvlášť po jeho emoční bombě "Most", ve které vhání slzy do očí i těm největším cynikům. Tohle sice trochu přeháním, ale preferuji od Bena pomalejší a procítěnější skladby na rozdíl od těch party hitů. "Made in Czechoslovakia" se od předchozí nahrávky "Benny Cristo" celkem odlišuje. Už to nejsou jen svěží moderní elektrobeaty, Ben zpomalil a občas synťáky vyměnil za skutečné nástroje. První polovina se poslouchá dobře, drží v jednotném stylu, u druhé poloviny to však začíná skřípat (ten zlom přichází u nechutně vlezlé a už celkem ohrané skladby "Bomby"). Ben se snaží obsáhnout všechny možné styly, ale výsledek zní jako nepovedený mix, který při sobě ovšem nedrží vůbec. Je tam fakt skoro všechno - elektropop, trap, reggae, drumíky... Poslední tři skladby zpívané anglicky nejsou špatné, ale vedle těch českých působí jako pěst na oko. Co mě na desce ale opravdu mile překvapilo, byly skladby "Postel", "Instagram" a "Molly". První dvě svou intimitou a emoční procítěností, třetí trapovým beatem. Škoda, že si Ben nedal víc práce s výběrem jednotlivých skladeb.

Album: Ben Cristovao - Made in Czechoslovakia
Celkový čas: 58:25
Skladby: SWEET CHILLI, UZASNA, BAD GIRL, MOJE, TELO ft. Supa, POSTEL, INSTAGRAM ft. Diana Livvi, BOMBY, TANCUJE ft. Osama Verse-atile & Ace Boogy, MAM ft. Ezy, MONEY ft. Delik, MOLLY ft. Ego, MESTO ft. MAAT, STOP, FOOL ft. 3-Card, LIKE THAT ft. The Glowsticks

• cristovao (asitak, 21.09.2014 14:22) Reagovat

Tehle člověk dělá pro naši scénu strašně moc - není to ta česká nudná unylost o pár akordech. Žádný hovna typu Chinaski, Rybičky nebo O5 a Radeček. Je to moderní, trendy, taneční a pro mladé. Prostě to, co poslouchá celej svět a čeho maj ve všech zemích mraky. U nás to nedělá nikdo kromě něho. Kecy o tom, že Češi nemají rádi moderní a taneční hudbu, že je v televizi nebaví moderní reality show a raději sáhnou po osmdesátkovým rocku nebo příjemné kytarové muzice a v bedně si zapnou jen starou československou tvorbu, jsou sračky. Mladí jsou tady stejný jako všude jinde, chtěj perfektně natočený klipy, hip hop, moderní taneční sound, party hity... Problém je v tom, že těmhle lidem u nás nikdo nedává prostor a proto tu vládnou shity typu Chinaski, který by jinde hodně rychle vyprovodili zpátky do garáže. On se ale nevzdal a měl by bejt inspirací pro jemu podobný interprety, protože čím víc tady bude současnýho moderního zvuku, tím líp na tom naše scéna bude a tím víc se nebudeme muset v zahraničí za naši hudbu stydět.

• Normalne som prekvapeny, fakt dobre. Divne, ze rad... (Tib, 29.10.2014 22:38) Reagovat

Normalne som prekvapeny, fakt dobre. Divne, ze radia toho nie su plne. Na cesku hudbu - konecne nieco moderne a znejuce prirodzene.

Katy Perry posouvá vydání alba "Smile", budete si jej ale moci pořídit v několika verzích
Katy Perry posouvá vydání alba "Smile", budete si jej ale moci pořídit v několika verzích V době, kdy by se Katy Perry měla spíše připravovat na narození svého prvního potomka a plánovat svatbu s Orlandem Bloomem, se naplno věnuje propagaci své další studiové desky s názvem "Smile". Nicméně Katy Perry míní a Covid-19... čtěte zde
Vydáno: 06.08.2020 11:14 v sekci Novinky
4
Pohled do českých hitparád - 31. týden 2020
Na osmý pokus to vyšlo: Taylor Swift se díky "folklore" premiérově vyhřívá v čele české hitparády Až se svou osmou řadovkou "folklore" se Taylor Swift dočkala prvního vítězství v české albové hitparádě. Není divu, zpěvaččina nejkomornější nahrávka sklízí nadšené ohlasy všude ve světě. Na vedoucí příčku rádiového... čtěte zde
Vydáno: 05.08.2020 08:00 v sekci Novinky | České hitparády
0
Nové desky 30/2020 - od Alanis Morissette přes Brandy po Jona Andersona
Nové desky 30/2020 - od Alanis Morissette přes Brandy po Jona Andersona Pokud nebudeme počítat vysněný návrat Alanis Morrissette, pak nálet hvězd trošku ustal. I tak se můžete těšit ale na hudební nášup novinek Phoebe Ryan, Brandy, kanadských Dizzy, Australanky E^ST a dvou debutantů Dominika Fike a Aime... čtěte zde
Vydáno: 05.08.2020 08:00 v sekci Novinky | Nové desky
0
Xavier Baumaxa & Mucha, Výstaviště, Praha, 2.8.2020
Naživo: Michael Jackson, Nirvana i badminton. Xavier Baumaxa s Muchou odehráli nejvtipnější koncert roku Nepravděpodobné, ale o to úžasnější spojení. Xavier Baumaxa a Mucha jsou oba považováni za (v dobrém smyslu) svéráze a jejich verze folku je o poznání vulgárnější než to, s čím přichází na scénu třeba Pokáč nebo Tomáš... čtěte zde
Vydáno: 04.08.2020 11:47 v sekci Naživo
3
Miroslav Paleček, Žalman & spol., Telč, 2.8.2020
Naživo: Hodina zpěvu? S Palečkem a Žalmanem byly v Telči rovnou tři Prázdniny v Telči jsou v plném proudu a nedělní večer nabídl na zámeckém nádvoří vystoupení Miroslava Palečka a Žalmanova spolu. Oba hlavní protagonisté předvedli skvělá vystoupení. Ve svém oboru jsou legendami, takže se... čtěte zde
Vydáno: 03.08.2020 19:31 v sekci Naživo
1