V šesté letošní Podzemi se Tonda Kocábek v úvodu zamýšlí nad obsahem tohoto čtnáctideníku, dále se dočtete novinky o Janu Burianovi, Support Lesbiens, Jiříkově vidění, časopisu Report a další zajímavé informace z hudebního podhoubí.
Vítejte u další PODZEMě. Čas letí a už je zase tady. Poslední dobou se nemohu zbavit dojmu, že vše jde z extrému do extrému. Chvilku třeba není o čem psát a další týden člověk neví kam dříve. V minulém týdnu v Praze proběhly hned dva výrazné koncerty, takže kdo chtěl všechno stíhat, je teď chronicky nevyspalý jako já. A to to ještě odnesl Phil Shőenfelt, který měl derniéru aktuálního koncertního programu, na kterou bych se za normálních okolností určitě šel podívat, ale takhle jsem dal přízemní přednost pelechu. Ale jak
Young Gods, tak The
Sisters of Mercy se předvedli v té nejlepší formě. A čekají nás další porce - je libo koncert
AC/DC,
Rammstein, Depeche mode? (to jen abych jmenoval ta komerčně nejznámější jména…) Stačí si pár měsíců počkat.
Ale zpět k obyčejnějším věcem. Když začala Podzem vycházet, docela podrobně jsem, myslím, vyložil, co se zde bude objevovat a co ne. Myslím, že po více jak po půl roce trvání je možná dobré to připomenout. Přišel mi jeden mail a vím i o dalších reakcích, jejichž obsahem je trochu zmatení dotyčných pisatelů - bylo mi zde podsouváno, že Podzem prý je o "pomáhání mladým kapelám" s tím, že "pomáhám jen některým"… Takže - Podzem je především o
veškeré hudbě mimo hlavní proudy. A je jedno, jestli si pod tím chcete představit alternativní hudbu, punk, gotiku, hardcore nebo třeba industrial. To, že si v Čechách hrajeme na malém písečku, a občas se zde proto zmíním i o někom, kdo by normálně měl být blíže k mainstreamu, ale shodou okolností tam není, ač by si to zasloužil, na věci nic nemění. Ale Podzem rozhodně není prostorem třeba pro tuctové metalové či bigbítové spolky. Taky se zde nebudou objevovat zprávy o taneční scéně - ne že bych proti ní něco měl, ale jednak to není moje parketa a jednak se domnívám, že 90 % taneční muziky je právě mainstreamová záležitost, i když někteří tím, že se označují za underground, pouze maskují svou neschopnost komerčně prorazit. Nedočtete se zde ani o kapelách typu
Kabát či
Arakain, o těch se píše nebo by se mělo psát jinde. A principiálně odmítám psát o kategoriích hudební prostituce jako jsou třeba revivaly. To rád přenechám jiným. Ale vše je to pouze o tom, co se kde dozvím. Skupiny se totiž dají rozdělit z tohoto pohledu na dvě kategorie. Na ty pasivní, které sedí v koutku a čekají, až si jich někdo všimne a vrcholem jejich aktivity je, že napíšou "novinky si najděte na našich webových stránkách", a na ty aktivní, které informace o tom, co je u nich opravdu nového a podstatného, rozesílají na všechny strany. O kterých se pak píše více, snad nemusím zdůrazňovat. V Čechách se totiž vyskytla jakási podivná vlastnost některých médií podceňovat své novinky a také jakási představa, že hudební publicisté jsou jasnovědní, popř. že nemají na práci nic jiného, než zbůhdarma brouzdat internetem, jestli někde náhodou nenarazí na něco zajímavého. A navíc nic podobného jako je v normálním zpravodajství ČTK, tj. jakési centrální shromaždiště novinek o hudbě, neexistuje. Takže když si otevřete většinu časopisů či hudebních serverů, najdete povětšinou informace opsané odjinud a nejlépe ze zahraničí. Sehnat dobrou domácí novinku je totiž mnohem těžší než třeba napsat recenzi na desku. Tak jen doufám, že i do budoucna se mi bude dařit tu alespoň občas nějaké takové přinášet.
Tonda Kocábek
Burian slavil
V pondělí 12.3. v pražském Divadle Archa proběhla akce nazvaná
Jan Burian - 3001. Jednalo se především o oslavu tří tisíc odehraných koncertů Jana Buriana. Bohužel jsem na tomto koncertě nebyl, takže report si budete muset přečíst jinde, ale byl jsem na tiskové konferenci, takže přece jen něco málo informací o tomto hudebníkovi, který už dávno není jenom písničkářem u klavíru, jak ho mají mnozí zafixovaného. Na koncertě totiž spolu s ním vystoupily i skupiny
Southpaw a
Envoi, což je volné pokračování v první polovině devadesátých let na domácí nekomerční scéně docela známé skupiny Jatka č.5. V obou hrají synové Jana Buriana, kteří s ním v poslední době často spolupracují. (Jiří s ním čas od času bubnuje, Jan ml. se stará o samply a zvuky - mj. se podíleli oba i na loňské Burianově desce "Unavený válečník"). Na tiskovce
Burian hovořil o svých mnohých aktivitách televizních, cestovatelských a jiných. Pro jeho fanoušky hudební bude zajímavé, že na letošní rok chystá hned dvě nová alba - na prvním chce představit nový repertoár (zmiňované loňské album bylo zhudebněnou poezií dánského autora Bennyho Anderssona), na druhém se pak chystá za doprovodu skupiny
Southpaw přepracovat některé své starší skladby. Pokud třeba náhodou neznáte tvorbu
Southpaw, pak vězte, že to je asi něco podobného, jako kdyby se
Karel Gott chystal natočit album s Kabátem…Máme se na co těšit. Ostatní informace najdete na
Burianových stránkách.
Zlom ve Free Mondays
Pražským klubovým návštěvníkům asi netřeba večery
Free Mondays představovat. Pro ostatní jen dodám, že se jedná o večery v klubu Roxy, kde se představují mladé progresívní skupiny a vstup je zdarma. Velkým překvapením je, že po několika striktně tanečních skupinách (
Southpaw,
Skyline a dalších) se zde poslední dobou začínají objevovat i experimentální spolky žánrově podstatně vzdálenější. Po etnicky laděných Slide
Escape se 26.3. představí votická skupina
Jiříkovo vidění s hudbou na pomezí undergroundu, kterou sama nazývá down-breakbeat. Kapela zde zahraje několik skladeb z loňského debutového alba "Klidní jsou a kouří", ale přidá i několik novinek z připravovaného následovníka, které obsahuje nový koncertní program "Síra z láhve, ven se škrábe…". Se skupinou již také bude vystupovat nová posila v podobě perkusisty. Bližší informace najdete na
stránkách kapely.
Melvins v Praze
Máte-li rádi tvrdší hudbu, asi vám je netřeba představovat. Pro ty ostatní jen dodejme, že majitelům labilních myslí a citlivých ušních bubínků se tento večer nedoporučuje. Ve středu 14.3. se v pražském Paláci Akropolis objeví bez nějakého velkého rozruchu legendární americká parta
Melvins. Mj. zde zahraje i ze svého aktuálního alba "Electroretard". Jako předkapela je podpoří domácí, již také dostatečně etablovaná čtveřice s dvěma baskytarami, známá jako
Gnu.
Report nově
Počátkem března vyšlo první číslo známého plzeňského časopisu s obměněným názvem. Nyní už se tedy na stáncích nehledejte Rock Report, ale už jen Report. Se změnou názvu souvisí i změna obsahu a grafické úpravy. Jen doufejme, že to nedopadne jako u časopisu Rolling Stone, jehož česká mutace po podobné proměně před časem začala kvalitativně silně zaostávat za svou zahraniční předlohou. 23. března však redakce opět jako každoročně v Plzni vyhlašuje své hudební ceny "Žebřík 2000", v rámci jejichž předávání vystoupí populární skupiny
Tatabojs,
Monkey Business,
-123 min. a
Chinaski.
Obnovení Support Lesbiens
Jedna z hvězd první poloviny devadesátých let u nás, nářezová parta
Support Lesbiens, se opět vrací na scénu, a to dokonce s Kryštofem Michalem za mikrofonem. Skupina podepsala smlouvu se Sony Music a v těchto dnech vychází singl s názvem "Bet My Soul", ke kterému je i klip z připravovaného třetího alba s pracovním názvem "Regeneration?". Album vzniká v produkci kytaristy Jaromíra Helešice jr. a na pultech by se mělo objevit v květnu.