Andělské hlasy tří vokalistek a jednoho vokalisty odstartovaly dvou a půl hodinovou cestu za štěstím. Povznášející vokály v úvodní skladbě "Frogs" mohly fanoušky démonického Nicka rozhodit, nicméně přes nálož smutku se Cave snažil hledat cesty k pozitivnějšímu vyznění. Předskakovali The Murder Capital.
Nick Cave & The Bad Seeds
místo: O2 arena, Praha
datum: 17. října 2024
support: The Murder Capital
setlist:Frogs, Wild God, Song Of The Lake, O Children, Jubilee Street, From Her To Eternity, Long Dark Night, Cinnamon Horses, Tupelo, Conversion, Bright Horses, Joy, I Need You, Carnage (Nick Cave & Warren Ellis cover), Final Rescue Attempt, Red Right Hand, The Mercy Seat, White Elephant (Nick Cave & Warren Ellis cover), O Wow O Wow (How Wonderful She Is), Papa Won't Leave You, Henry, The Weeping Song, Into My Arms
Fotogalerie
© Vojta Florian / musicserver.cz Čtvrteční koncert přinesl
milionkrát lepší zvuk než
před dvěma lety na Metronome festivalu. Tím je potřeba začít. O2 arena je známá svou proměnlivou kvalitou ozvučení, a kde jeden zvukař bojuje a prohrává, jiný triumfuje. Ačkoliv i v případě
Nicka Cavea by možná leckdo s křišťálově čistým zvukem nemusel souhlasit, minimálně v sekci stání u pódia to ve srovnání s Holešovicemi, kde se hudba odrážela od přilehlých pavilonů, tentokrát zvukař jednoznačně vyhrál.
Australský zpěvák v Česku zdaleka nehrál poprvé, popisovat proto jeho aktuálně desetičlennou doprovodnou kapelu a vynášet do nebes, jak fantasticky je sehraná, by se rovnalo letitému klišé o nošení dříví do lesa. Nicméně jakkoliv se nyní řada čtyřicátníků na sociálních sítích předhání v tom, pokolikáté interpreta viděli naživo a zda právě nejnovější koncert patřil mezi ty nejlepší, zastavme se ještě u té sekce stání u pódia.
Záda po takto dlouhém vystoupení, u něhož se příliš netančí, spíše jen zasněně přikyvuje, asi bolela úplně všechny. Odměnou za tu bolest se stala možnost naplno vnímat dění na pódiu a všímat si detailů, které ze zadních řad či ochozů nemusely být tolik zřejmé, neboť doprovodné obrazovky nestíhaly zaznamenat úplně vše. Správné místo tentokrát nesmírně vylepšilo celkový zážitek.
© Vojta Florian / musicserver.cz Takto jste mohli vnímat různá gesta a posunky, jimiž Nick Cave ovládal těleso za svými zády. Jak se usmíval na fanoušky, když jim podepisoval cédéčka a památníčky už po druhé písni, kdy zdravil:
"Prague! Dobrý večer, Prahooo!" Mohli jste si všimnout, jak bubeník Larry Mullins během "O Children" drží v levé ruce paličku jako čínskou hůlku, aby svými údery do blán celek doprovázel, ale nepřehlušil. Jak se miláček publika
Warren Ellis v "Jubilee Street" musel popasovat s tím, že mu pod tlakem praskla struna na elektrické kytaře a musel píseň dokončovat bez ní. Nebo jak později obdobně zápasil s prasklou žíní na smyčci, čemuž se principál uvolněně zasmál. Ukázal u toho zuby, které jako jedna z mála velkých hvězd nemá tak uměle vybělené a upravené, jak to v branži bývá samozřejmé. Dávno ví, že na tom jeho publiku nezáleží.
A samozřejmě - jako už mnohokrát předtím - se vám mohlo poštěstit, že vás zpěvák během svých nekončících výstupů na speciálně připravené molo opakovaně chytil za ruku. Dělal to sice oproti svým zvyklostem střídměji, nicméně sápajících rukou z publika zdaleka neubývalo.
Slova o nejpozitivnějším koncertě mohou možná leckoho překvapit, vždyť po tolika osobních tragédiích, zahrnujících především předčasnou smrt dvou ze čtyř synů, už samotný Cave jen stěží může mluvit o štěstí, nebo dokonce odehrát bezstarostně působící koncert. Ta deprese a tíha na prsou zůstává všudypřítomnou a takřka hmatatelnou, ostatně otiskla se také do spousty písní.
© Vojta Florian / musicserver.cz Přesto však Cave působil uvolněnějším dojmem než obvykle. Když si to skladba žádala, deklamoval s patřičným výrazem, ostatně nejednou by leckdo mohl přísahat na to, že se mu u toho i zaleskly oči. Mnohokrát častěji se ale také usmíval. Ne vždy to kameraman zachytil, ale záblesky snahy o optimističtější přístup k životu, o němž ostatně pojednává novinka "Joy", tam zcela určitě nescházely.
Vůbec nejvíc se zpěvák pobavil, když ho kdosi z diváků naučil zkrácené
"dík", v angličtině znějící jako
"dick".
"Nemůžu se dočkat, až to řeknu doma," nemohl se přestat smát za pianem. A následně tak přátelsky nazval svého kolegu Warrena Ellise a chechtal se u toho jako puberťák na základce, který právě vyvedl učitelce lumpárnu.
Velice vkusné a efektní projekce za jeho zády i po stranách pódia se při nových skladbách reprezentujících aktuální sbírku
"Wild God" držely grafiky nastolené jejím obalem, vždy se na nich ale objevila klíčová fráze dané písně a znásobila tak váhu vybraných slov. Za nejoblíbenější heslo z ní lze považovat
"Stop! You're beautiful" z kousku "Conversion", kterou Nick v průběhu vystoupení i bez hudby opakoval publiku ještě mnohokrát.
Krásných momentů plných silných emocí a velice kvalitních instrumentálních výkonů Praha zažila plnou náruč, kupříkladu sekce čtyř přídavků doslova neměla chybu, památnou se stala i táhlá balada "Long Dark Night" s těžkou frází
"Možná, že slunce nesvítí na všechny" a důrazem na akustickou kytaru v režii George Vjestici.
© Vojta Florian / musicserver.cz Vůbec nejsilnější moment ale nastal při "I Need You", kdy na frontmana za pianem svítil jediný reflektor a kamera detailně zabírala jeho pokrčený, vrásčitý obličej s hustým, zkrouceným obočím a vy jste tak mohli naprosto dokonale vnímat špičkové procítění této písně v proměňujícím se výrazu jeho tváře. Leckterý hollywoodský herec by takový zážitek nedokázal nabídnout. Hypnotický moment v jedné z nejsilnějších Caveových skladeb zakončovalo opakované volání
"jen dýchej", které s příhodně tmavnoucím, až úplně zhasnutým reflektorem dodávalo na přesvědčivosti.
Sedmašedesátiletý umělec se tak svému publiku zase jednou otevřel a zcela se mu rozdal. Kéž by takových interpretů nabízela hudební scéna více.