Benjamin Clementine, Rudolfinum, Praha, 1.11.2023

Benjamin Clementine otevřel festival Prague Sounds na výbornou

Vydáno: 03.11.2023 19:48 v sekci Naživo - Jan Trávníček | foto: Marie Trávníčková / musicserver.cz

Většinu času spíše velmi tlumená světla mířila na dnes už hvězdného Benjamina Clementinea, který zahájil festival Prague Sounds ve vyprodaném pražském Rudolfinu. Přivezl do něj svou třetí desku "And I Have Been" a také koňskou dávku ujištění, že svůj kariérní peak už má nejspíš za sebou. Ale to vůbec nevadí.

Live: Benjamin Clementine

místo: Rudolfinum, Praha
datum: 1. listopadu 2023
setlist: Atonement, Residue, Gypsy, BC, Delighted, Difference, Phantom Of Aleppoville, Winston Churchill's Boy, Adios, God Save The Jungle, Cornerstone, Auxiliary, Condolence, Nemesis, Genesis, London, I Won't Complain
Fotogalerie

Benjamin Clementine, Rudolfinum, Praha, 1.11.2023
© Marie Trávníčková / musicserver.cz
Benjamin Clementine nastoupil na scénu sám, oděný byl kompletně v bílém a, jak je jeho zvykem, bosky. Ty nohy už ušly za posledních deset let dlouhou cestu. Snad i delší, než když měl v roce 2013 hrát na festivalu v Rotterdamu. A jelikož jeho finanční situace tehdy byla mizerná a průvodčí jej načapal, že jede načerno, musel si z vlaku vystoupit. Odhodlán, že na North Jazz Festivalu zazpívá stůj co stůj, rozhodl se tehdy, že zbývajících pětačtyřicet kilometrů dojde pěšky a bos. Když tam po deseti hodinách, během nichž mu žádný z kolemjedoucích řidičů nezastavil, dorazil, měl nohy sedřené do krve.

Autor dnes už tří plnohodnotných alb neměl snadný život. Proto jen samotný pohled na pódium nádherného sálu pražského Rudolfina, nasvícené tlumenými světly, byl velmi působivý. Jak pro diváky seznámené s jeho příběhem, tak pro někdejšího bezdomovce, který se z Británie odstěhoval a pak několik let hrával v pařížském metru a po barech. A spal - když se občas zadařilo - po hostelích s dalšími devíti cizími lidmi. A u toho prostě jen čekal na to, až si jej někdo všimne.

Benjamin Clementine, Rudolfinum, Praha, 1.11.2023
© Marie Trávníčková / musicserver.cz
"Dával bych si větší pozor na to, abych měl v batohu vždy dostatek jídla. Většinou jsem u sebe měl jen syrové špagety nebo tak něco. Upřímně bych ale neměnil nic," odpověděl našemu sesterskému magazínu Full Moon v nedávném rozhovoru, když se jej Vojtěch Tkáč ptal na to, jestli by dnes udělal něco jinak.

A dodal: "Zní to zvláštně, ale i s odstupem času si myslím, že je svým způsobem krásné odejít z vlastní vůle právě do Paříže. Mnoho lidí takovou možnost nemá. Vnímám dokonce jisté privilegium v životním stylu, který jsem mohl žít. Stal jsem se skromnějším a praktičtějším člověkem. Naučil jsem se víc o esenci života. Když vás přepadnou sebevražedné sklony, musíte najít důvod, proč má cenu pokračovat."

Ještě tvrdší lekci o fungování showbyznysu ale dostal, když si ho konečně všimli hledačí talentů a podařilo se jim domluvit mu vystoupení v noční show Later With Jools Holland, kde jeho výkon viděli Earth, Wind & Fire, Gary Clark Jr., Alex Turner z Arctic Monkeys a také jistý Paul McCartney. Ten za ním po natáčení přišel a tehdy ještě naprosto neznámému začátečníkovi řekl do očí, ať to nevzdává a pokračuje v tom, co dělá. Mráz po zádech z toho jde ale až poté, když zjistíte, že se Benjamin další den vrátil zpátky do metra a ještě dlouhou dobu trvalo, než si zahrál i jinde.

Benjamin Clementine, Rudolfinum, Praha, 1.11.2023
© Marie Trávníčková / musicserver.cz
Na pódiu pražského Rudolfina ale v tu středu sám nezůstal. Postupně se k němu přidal kytarista, bubenice a čtyřčlenné smyčcové těleso. Pravdou ale je, že žádný z nástrojů neměl šanci proti jeho mimořádnému, vroucímu hlasu. Jeho tenor typu lirico spinto nepatří mezi nejběžnější - disponoval jím například Plácido Domingo.

Ostatně řada jeho písní je neobvyklá jak svou strukturou, jež záměrně nerespektuje zaběhlá pravidla, potřebu refrénů nebo kompaktní stopáž, tak tím, že sám Benjamin v nich svým hlasem utíká z očekávaných míst a vytváří jím odlišné melodie nebo jiný rytmus. Je proto fascinující sledovat jeho vokál, jak zápasí s hudbou. Připomíná to mořské vlny rozbíjející se o skály.

Benjamin Clementine, Rudolfinum, Praha, 1.11.2023
© Marie Trávníčková / musicserver.cz
Na druhou stranu ale na jeho druhém českém koncertě bylo dobře vidět, že když mu nahrávací společnost do jeho tvorby na druhém a třetím albu už nemluvila, uškodilo mu to. On sám je s novějšími studiovkami logicky spokojenější, což dokazuje i skutečnost, že k zatím poslední "And I Have Been" momentálně chystá pokračování s přídomkem "Part Two".

Jenže ta divokost a svoboda ve vyjádření se k jeho smůle projevují tím, že svůj debut "At Least For Now" není momentálně schopen překonat. Jeho novější tvorba je rozvolněná až příliš a nenabízí tak sevřené, silné momenty jako prvotina, oceněná Mercury Prize. Dobře to bylo vidět i na tom, že zatímco v první půli večera byl jeho výkon velmi soustředěný, místy až chladně profesorský, v té druhé půlce se to zlomilo.

Jakmile začal do hry zapojovat publikum a nechal některé novější skladby doznít tak, aby mu diváci zpívali dokola fráze v nekonečných smyčkách, bylo to sice zpočátku magické, při dvacátém zopakování toho ale bylo až moc.

Benjamin Clementine, Rudolfinum, Praha, 1.11.2023
© Marie Trávníčková / musicserver.cz
Také bylo jasně patrné, že právě kompozice z "At Least For Now" jsou těmi, které v Rudolfinu vyzněly jednoznačně nejlépe. Vrcholy performance proto byly zejména "Adios" s operní mezihrou, v níž si autor vyzkoušel takřka celý rozsah svého hlasu a dostal za to nejdelší potlesk večera. A také hitová "Condolence", kterou učil zpívat diváky už při své premiéře na Colours Of Ostrava, a rovněž i "London", v němž zpívá o městě, na jehož přízeň si musel počkat.

Ukázkové a velmi potřebné ticho ve vhodně zvoleném prostoru pro jeho koncert narušovala akorát ambiciózní slečna, která toužila po přímém kontaktu s protagonistou, a tak svým nevyžádaným zpěvem rušila zážitek ostatním i v místech, kde neměl co dělat. Výbuchy smíchu na adresu její přemotivovanosti od divaček na balkónu tak probudily i vedle sedícího staršího pána, který si do Rudolfina přišel zdřímnout. A nevychovaní diváci si mohli taky odpustit zvířecí skřeky v závěru setu, které měly muzikanta vyhodit z konceptu. Otec dvou dětí na ně jen suše zareagoval, že to na něj udělalo dojem.

Benjamin Clementine, Rudolfinum, Praha, 1.11.2023
© Marie Trávníčková / musicserver.cz
Nic to ale nemění na tom, že i napodruhé Benjamin Clementine ukázal, že je jedním z mála, kdo svým avantgardním, experimentálním popem posouvá hudbu dopředu. Je totiž úplně jiný než všichni ostatní. A ať už jej budete přirovnávat k jeho oblíbenkyni Nině Simone, nebo vylovíte jiná jména, vždy nakonec skončíte u poznání, že druhého takového nenajdete.

A také že zatímco všichni ostatní svému publiku hrají prostě jen více či méně povedené písničky, v jeho případě si připadáte, že jste svědky skutečného umění.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Ben Frost - Under Certain Light and Atmospheric Conditions 9/10
Recenze: Ben Frost dává na albu "Under Certain Light and Atmospheric Conditions" znovu na odiv jedinečné zvukové krajiny Už uplynul rok od doby, kdy australský skladatel Ben Frost představil posluchačům experimentální desku "Scope Neglect". Mezitím připravil umělecké instalace, absolvoval řadu představení a neúnavně pracoval na novém materiálu. Jak se... čtěte zde
Vydáno: 23.06.2025 00:00 v sekci Recenze
Franz Ferdinand - The Human Fear 8/10
Recenze: Franz Ferdinand na "The Human Fear" přinášejí strach, odvahu i tanec na hraně propasti Vracejí se s albem, které v sobě nese nervozitu nočního města, odvahu tanečníka na prázdném parketu i melancholii ranního návratu domů. "The Human Fear" je deskou, kde se stíny strachu mění v rytmus a introspekce v chytlavé refrény.... čtěte zde
Vydáno: 22.06.2025 10:00 v sekci Recenze
Metronome Prague - den druhý, Výstaviště, Praha, 20.6.2025
Naživo: Kontroverzní Die Antwoord Metronome Prague nespasili, skvělá Sara James je strčila do kapsy V pražských Holešovicích se na Výstavišti odehrál druhý den festivalu Metronome Prague. A zatímco čtvrtek v mnoha směrech patřil rapu, pátek nabídl pestřejší program, v němž nejednou došlo na elektronickou hudbu. A také na... čtěte zde
Vydáno: 21.06.2025 12:30 v sekci Naživo
Golden Kids - Micro-Magic-Circus / Golden Kids 1 (reedice 2025) 8/10
Recenze: Reedice "Micro-Magic-Circus / Golden Kids 1" dokazuje, že Golden Kids byli skvělá kapela Fenomén superskupin hýbe popem vlastně od svého vzniku. I u nás na takové pokusy došlo a o jeden z prvních (ne-li úplně první) se postarali Golden Kids. Netradiční byl projekt v tom, že měl tři rovnocenné zpěváky a výbornou... čtěte zde
Vydáno: 21.06.2025 10:00 v sekci Recenze
Metronome Prague - MetRAP Night, Výstaviště, Praha, 19.6.2025
Naživo: Čtvrteční Metronome Prague žil rapem První den Metronome Prague 2025 patřil rapu. Čtvrteční MetRAP Night postavila na pódium výrazná jména tuzemské rapové scény. MC Gey, James Cole & Idea, Gleb, Robin Zoot a Smack - pětice vystoupení, která proměnila Rave Room v... čtěte zde
Vydáno: 20.06.2025 17:50 v sekci Naživo
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Naživo: Ostuda. Nespolehlivý génius Benjamin Clementine Prahu nadchnul i pohoršil (01.04.2025 20:00)
- Album plné ticha. Ed Sheeran, Annie Lennox, Kate Bush a tisícovka dalších umělců protestují proti AI (28.02.2025 17:51)
- Nejvíc nej: Čtyřicet nejlepších zahraničních desek roku 2024 podle musicserveru (40-31) (19.01.2025 08:00)
- Uhrančivý Benjamin Clementine přijede opět okouzlit Prahu (15.11.2024 06:46)
- Naživo: Úvod Colours Of Ostrava zachraňovali hlavně kytaroví mistři (18.07.2024 17:37)
- Fotogalerie: Ostrava opět ožila pestrobarevnou hudební mozaikou (18.07.2024 16:16)
- Naživo: Dua Lipa na Open'eru napodruhé poroučela už i počasí. Ve druhém dni zazářila také Tinashe, zklamali Disclosure (15.07.2024 18:00)
- Recenze: Album "JPEG RAW" Garyho Clarka Jr. je triumfální oslavou černé muziky (01.04.2024 00:00)
- Nové desky 12/2024 - od Elbow přes Shakiru po Janu Kirschner (27.03.2024 22:00)
- Nové desky 8/2024 - od Roda Stewarta přes MGMT po Amaranthe (28.02.2024 22:30)

ALBUM TÝDNE 25/2025

Ben Frost
Under Certain Light and Atmospheric Conditions

Už uplynul rok od doby, kdy australský skladatel Ben Frost představil posluchačům experimentální desku "Scope Neglect". Mezitím připravil umělecké instalace, absolvoval řadu představení a neúnavně pracoval na novém materiálu. Jak se povedl jeho nový projekt "Under Certain Light and Atmospheric Conditions"?

9/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

St 25.06.
Basinfirefest (Areál, Spálené Poříčí)
Čt 26.06.
AC/DC (AU) (Letiště Letňany, Praha)
Čt 26.06.
Il Divo (CH/FR/US) (O2 universum, Praha)
Čt 26.06.
Il Divo (ESP/CH/US/FR) (O2 universum, Praha)
Pá 27.06.
Mighty Sounds (Letiště Čápův Dvůr, Tábor)
Út 01.07.
Marcus King (US) (Lucerna Music Bar, Praha)
St 02.07.
Beats for Love (Dolní Vítkovice, Ostrava)
Ne 06.07.
Lionel Richie (US) (O2 arena , Praha )
Po 07.07.
Lynyrd Skynyrd (US) (O2 arena, Praha)
Čt 10.07.
Masters of Rock (Areál Likérky R. Jelínek, Vizovice)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Vladimír Mišík The Prodigy Justin Bieber Prince Linkin Park Lady Gaga Biffy Clyro Beyoncé The K's Sex Pistols Ed Sheeran Ewa Farna Slipknot Madonna Kabát Miley Cyrus Imagine Dragons Charli XCX Queen Ghost
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2025 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2024 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe