Sledujte musicserver.cz také na Facebooku!
Benjamine Clementine - At Least For Now

Benjamine Clementine na "At Least For Now" ukazuje, že i z bezdomovce může být hvězda

Vydáno: 10.03.2016 16:15 v sekci Recenze - Jan Trávníček

Britský deník The Guardian každoročně ke konci roku sestavuje "New Year's Honours", tedy jakousi soupisku lidí, kteří v uplynulém roce významně promluvili do veřejného dění nebo se v něm nějak výrazně angažovali. Tentokrát se do něj dostal i zpěvák, skladatel a básník Benjamin Clementine.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
9/10

Benjamine Clementine - At Least For Now

Vydáno: 7.12.2015
Celkový čas: 50:50

Skladby: Winston Churchill's Boy, Then I Heard A Bachelor's Cry, London, Adios, St-Clementine-On-Tea-And-Croissants, Nemesis, The People And I, Condolence, Cornerstone, Quiver A Little, Gone

Vydavatel: Universal

Benjamin Clementine se narodil 7. prosince 1988 v Londýně jako nejmladší z pěti dětí a velký vliv na jeho dospívající osobnost měla smrt babičky a také šikana, s níž se ve škole často potýkal. Za lepším světem utíkal do světa básní - učarovali mu například William Blake či TS Elliot. Rozšířená slovní zásoba mu v zapadnutí do kolektivu příliš nepomáhala, proto se ke knihám upnul ještě silněji a to až tak, že kvůli čtení si v knihovně často vynechával školu. Dopad na jeho výchovu měl také jeho starší bratr Joseph, který denně cvičil na piano, a když skončil svou lekci, mohl si k němu na chvíli přisednout i tehdy jedenáctiletý Benjamin.

Když se rodiče v jeho šestnácti letech rozvedli, nechal školy a se svými psychickými i finančními problémy se začal potulovat po ulicích jako bezdomovec. V devatenácti změnil londýnské ovzduší za Paříž, ani tam se mu ale nedařilo a jako busker hrál s rozpadlou kytarou a levnými klávesami po ulicích, v barech i v metru. A právě tam si ho všiml francouzský hledač talentů, s nímž podepsal smlouvu.

Těžkosti se mu ale nevyhýbaly ani poté. V roce 2013 měl hrát na North See Jazz Festivalu jako jeden z velkých talentů. Při cestě vlakem do Rotterdamu ho ale chytil revizor, a tak si finančními problémy stále ještě sužovaný Clementine musel vystoupit. Odhodlán odehrát svůj set stůj co stůj se tedy začínající zpěvák vydal na pětačtyřicetikilometrovou trasu pěšky. Po deseti hodinách, během nichž mu žádný z řidičů projíždějících kolem něj nezastavil, dorazil do Rotterdamu s krvácejícími prsty na nohou.

Později se mu podařilo natočit EP "Cornerstone", respektive "Glorious You", které mu umožnily vystoupit v late night show Joolse Hollanda. Tam mu po jeho vystoupení vysekl poklonu i Paul McCartney, což k nárůstu jeho popularity pochopitelně dost přispělo. Debutové album "At Least For Now" nakonec vyšlo v březnu loňského roku (u nás až v prosinci), a přestože zahraniční kritici nešetřili chválou, bylo to až získání prestižní Mercury Prize, co jeho slávu konečně rozprostřelo dále od francouzských a britských hranic.

"At Least For Now" je studiovkou, která staví na dvou věcech - melancholickém klavíru budujícím přibližnou osnovu a majestátním, vroucím hlasu, který si nezávisle na osnově utíká, kam se mu jenom zachce. Barvou a rozsahem by jej bylo možné připodobnit ke Kwabsovi, hudebně ale míří od r'n'b do umělečtějších vod, spíš až někam k avantgardnímu popu, soulu a jazzu. Často je tak řazen spíše k interpretům, jakými jsou Antony & The Johnsons či Nina Simone.

Skladby, které Clementine tvoří, jsou i díky hojně využívaným smyčcům vroucnější než horké kakao a jsou plné různých útěků z očekávané cesty. Tudíž žádné struktury typu sloka-refrén, ale opravdový barokní art-pop plný ojediněle slyšených překvapení. Clementine v písních opatrně šeptá, deklamuje i naplno ukazuje možnosti svého hlasu, ať už ale zpívá naléhavé kusy "Cornerstone" či "Condolence", štká v "Quiver A Little" či tvoří potenciální anti-hity typu "London" či "Nemesis", poslouchat jej rovná se zachumlání se do peřiny v křesle u vyhřátého krbu.

Nijak nestrádají ani texty, které se tématicky drží samoty, pochyb, vyhodnocování rozhodnutí, která udělal, ale třeba i odvahy. Pročítat se jimi, je i díky jeho slovní zásobě a básnické nátuře stejná radost jako poslouchat jeho hudbu.

Je to však hlavně jeho hlas a všudypřítomný tíživý smutek, co "At Least For Now" prodává a řadí jej k tomu nejlepšímu, co v loňském roce vyšlo. Proto máte-li rádi silné vokály, jakými disponují Alicia Keys, Beyoncé, Kwabs či Charles Bradley a potřebujete v životě trochu toho tepla, zkuste ho. Mimo vaší vlastní spokojenosti z pevného objetí se budete moci přesvědčit i o tom, že sledovat, kdo právě dostal Mercury Prize, se ještě pořád vyplatí.

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova musicserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

  • Bezdomovec (David, 11.03.2016 06:47) Reagovat

    to určitě :))) Marketingový tah jako když se Edith Piaf údajně narodila na ulici na pláštěnce policisty. Tomu můžou, fakt, věřit akorát redaktoři Musicserveru.

    • Re: Bezdomovec (Dave, 13.03.2016 18:41) Reagovat

      Debilní komentář, od debilního člověka, napsaný debilním jazykem...


DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Manon Meurt - Manon Meurt (reedice 2019) 8/10
Recenze: Mlhou zastřený eponymní debut Manon Meurt funguje i po letech Rakovničtí Manon Meurt za sebou mají velmi úspěšný rok. (Konečně) vydali svou první velkou desku "MMXVIII", šestiminutový singl "Beyond Beside" a nedávno na narozeninových oslavách klubu Roxy odehráli svůj dosud největší koncert... čtěte zde
Vydáno: 14.11.2019 12:00 v sekci Recenze
0
J.A.R. - Byli jsme na správným místě ve správný čas
Rozhovory: J.A.R. - Byli jsme na správným místě ve správný čas Funková senzace J.A.R. slaví 17. listopadu nejenom třicet let svobody, ale i své existence - v osudný den sametové revoluce totiž uspořádala první koncert. Je sestavena z věhlasných muzikantů, kteří mají svým způsobem všechno na... čtěte zde
Vydáno: 13.11.2019 17:30 v sekci Publicistika | Rozhovory
1
Nové desky 46/2019 - od Simply Red přes Stinga po Blind Guardian
Nové desky 46/2019 - od Simply Red přes Stinga po Blind Guardian Tento týden budou hudebním novinkám vévodit s novým albem Simply Red, se živákem Sting, tvrďáci Blind Guardian, Ital Zucchero, irští The Script či domácí Vertigo. Neopomeneme zmínit nastupující hvězdu Luka Combse, vánoční Celtic... čtěte zde
Vydáno: 13.11.2019 06:41 v sekci Novinky | Nové desky
1
Charli XCX - Charli 7/10
Minirecenze: Charli XCX na "Charli" představuje svou verzi futuristického popu Deska "Sucker" sice vyšla už v roce 2014, těžko bychom ovšem mohli Charli XCX nařknout z lenosti. Právě naopak. V mezičase vydala spoustu singlů, spoluprací či mixtapeů a i třetí řadovka by vyšla už před dvěma lety, kdyby ji... čtěte zde
Vydáno: 12.11.2019 17:00 v sekci Recenze | Minirecenze
0
Highly Suspect - MCID 4/10
Recenze: Spasitelé rocku Highly Suspect natočili multižánrový paskvil "MCID" Highly Suspect byli v minulých letech vysoce podezřelými adepty na ovládnutí kytarového trůnu. Štafetu rockových velikánů se však z neznámých důvodů rozhodli zahodit a na třetí desce "MCID" představují multižánrový guláš,... čtěte zde
Vydáno: 12.11.2019 10:30 v sekci Recenze
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Benjaminu Clementineovi se nelíbí Sheeranova nominace na Mercury Prize (25.09.2017 14:58)
- Zemřel soulový zpěvák Charles Bradley (23.09.2017 20:52)
- Nové desky 37/2017 - od Anastacie přes Foo Fighters po Madonnu (19.09.2017 07:23)
- Naživo: Benjamin Clementine zacvičil s Colours Of Ostrava (23.07.2017 16:00)
- Naživo: Druhý den Colours Of Ostrava patřil LP, Norah Jones a Faada Freddymu (23.07.2017 11:57)
- Fotogalerie: Třetí den Colours of Ostrava ve znamení Moderat (22.07.2017 09:57)
- Video: Gorillaz se po šesti letech vrací s podivnou "Hallelujah Money" a dávkou kontroverze (20.01.2017 08:13)
- Nové desky pro 49. týden (06.12.2015 14:25)
- Mercury Prize 2015 získal debut pianisty a básníka Benjamina Clementinea (21.11.2015 14:47)
- Recenze: Kwabs na "Love + War" dělá všechno pro to, aby se reálným objevem za rok 2015 stal právě on (25.10.2015 08:00)

ALBUM TÝDNE 45/2019

Alphabeat
Don't Know What's Cool Anymore

Dánská šestice Alphabeat vydala tři desky nabité hity a energií a posléze se na několik let odmlčela, aby se její členové mohli věnovat i jiným projektům. Nyní jsou ovšem všichni zpátky s novou studiovkou "Don't Know What's Cool Anymore", která opět přináší spoustu slunce do našich (občas) temných životů.

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Pá 15.11.
Alec Benjamin (USA) (Palác Akropolis, Praha)
Pá 15.11.
Doctor P.P. + Smola a Hrušky (SK) (Malostranská beseda, Praha)
Po 18.11.
Incognito (UK) (Sono Centrum, Brno)
Út 19.11.
Welshly Arms (USA) (Lucerna Music Bar, Praha)
Út 19.11.
Ólafur Arnalds (ISL) (Sono Centrum, Brno)
St 20.11.
Mark Lanegan Band (USA) (Lucerna Music Bar, Praha)
St 20.11.
Cigarettes After Sex (USA) (Roxy, Praha)
St 20.11.
The Sherlocks (UK) (Café V lese, Praha)
So 23.11.
Injury Reserve (USA) (Chapeau Rouge, Praha)
So 23.11.
Fallgrapp (SK) (Metro Music Bar, Brno)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Rihanna Kryštof The Cure Ewa Farna Beyoncé Coldplay Sia Lady Gaga Adele Madonna AC/DC Lenny Marek Ztracený Karel Gott Metallica Chinaski Ed Sheeran Depeche Mode Jitka Šuranská Shawn Mendes
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2019 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver