Projekt Oldfield existuje pod záštitou ZUŠ Vrchlabí již deset let. K výročí si soubor sestávající ze žáků a učitelů této instituce připravil sérii koncertů, jejichž páteř tvoří přehrání komplikovaného díla britského multiinstrumentalisty Mikea Oldfielda. Jak to celé dopadlo?
Live: Projekt Oldfield: Tubular Bells II
místo: Kasárna Karlín, Praha
datum: 1. srpna 2023
setlist: Shadow On The Wall, Poison Arrows, Tubular Bells II: Sentinel, Dark Star, Clear Light, Blue Saloon, Sunjammer, Red Dawn, The Bell, Weightless, The Great Plain, Sunset Door, Tattoo Altered State, Maya Gold, The Bell (finale) - - - Sunlight Shining Trough Cloud, Man In The Rain,- - - Heaven´s Open
Fotogalerie
Jak již bylo uvedeno, celé hudební těleso, vystupující ten večer v prostorách sálu Garáž, který je součástí objektu Kasárna Karlín, se rekrutuje ze žáků a učitelů ZUŠ Karla Halíře Vrchlabí. Plakát zval na živou reprodukci melodií
Mikea Oldfielda, konkrétně jeho "Tubular Bells II" z roku 1992. Kdo tuto nahrávku zná, dá mi jistě za pravdu, že se jedná o instrumentálně velmi komplikovaný počin a z muzikantského hlediska o takzvaně těžkou kládu.
© Tom Jajo Rozkovec / musicserver.cz A tak mi v hlavě zvonily červené otazníky - jako směs varování a pochyb ve smyslu, jaké to vlastně celé může být, zda to náhodou nebude jen jakási
besídka pro rodiče a přátele školy. Jak šeredně jsem se mýlil! Mé pochybnosti se velmi rychle ukázaly jako liché.
Ano, začátek v podobě zpívaných skladeb z alb "Crisis" ("Shadow On The Wall") a "Discovery" ("Poison Arrows") se zdál vlažnější. Možná i kvůli tomu, že obě jsou v originále zpívány charismatickými a vyzrálými hlasy (
Roger Chapman a
Barry Palmer). Zde byly nahrazeny čtveřicí sboristek a ne úplně se to proneslo do linií, které má člověk naposlouchané.
Mírné počáteční rozpaky však byly rázem tytam, když jednadvacetičlenný rockový orchestr spustil úvodní klavírní tóny suity "Tubular Bells II" a poté se rozjelo téma známé z filmu "The Exorcist". Mimochodem příprava podkladů kompozic, rozepisování partitur a samotný nácvik tvůrcům zabraly tři roky a na výsledku to bylo skutečně znát.
© Tom Jajo Rozkovec / musicserver.cz Mike Oldfield si většinu nástrojů na svá alba nahrával sám a mnohé na sebe vrstvil, tak, že tvořily samostatné melodické linky. O to těžší bylo rozepsat notové partitury mezi jednotlivé instrumenty. Aby byl zážitek z poslechu identický a zároveň předával tolik potřebnou energii a ducha ze živého hraní, musel
Aleš Vejnar, duchovní strůjce projektu a hlavní sólový kytarista, mnohé nástroje násobit.
A tak jste mohli slyšet hrát tři elektrické kytary zároveň, doprovázené jednou klasickou, vše tvrzené zdvojenou baskytarou a sextetem hráčů na klávesy. Do toho bylo možné zaslechnout banjo, marimbu či mandolínu a bicí.
Iluze z poslechu byla tak dokonalá, že i díky sporému nasvětlení scény se zdálo, že na pódiu stojí samotný Oldfield. V mnoha ohledech je mu Vejnar totiž skutečně podobný. A to nejen vizuálně - nejvíce ve věrohodnosti kytarových sól a zejména ve zvuku, který na čtveřici kytar vyluzoval. Ty stihl střídat i s klasickou kytarou.
Vlastně celé představení bylo velmi dynamické. Na jevišti se pořád něco dělo. Muzikanti a muzikantky se střídali u svých nástrojů a návštěvník celé akce tak mohl ocenit jejich všestrannost. Sboristky chodily vypomáhat tu ke klávesám, tu k perkusím a v jeden okamžik na scéně zazněly troje bicí ("Tattoo"). To ve chvíli, kdy po stranách postavené rytmické bubny obsadili další členové této rozvětvené sestavy.
© Tom Jajo Rozkovec / musicserver.cz Vrcholem se stala očekávaně skladba "The Bell". Konferenciér, opět jeden ze šikovných muzikantů - kytarista, představil jednotlivé instrumenty a pak se rozezněly ikonické tyčové zvony. Ty však obstaral syntetizátor. Důvod, proč je orchestr nevozí, je prý prostý - neskladnost a těžká manipulace. Škoda, mohlo jít o působivou show.
Druhým vrcholem pak byl kus "Altered State". V něm se naplno rozjel celý orchestr a dal pocítit svoji živelnou sílu uragánu, ale i to, jak je Oldfieldovo dílo monumentální a svým způsobem geniální. Tato skladba zvedala přítomné v zaplněném sálu na nohy (většina míst byla k sezení). Poklona patří zvukaři, neboť zvuk byl opravdu neskutečně jasný a čistý.
Z vlastní suity byla vyňata country vložka v podobě "Moonshine", nahradilo ji zvonové finále. A opět grandiózní, za což si po jeho skončení soubor vysloužil dlouhý potlesk vestoje. Nutno říci, že zaslouženě. Úplný závěr obstarala trojice zpívaných písní z pozdějšího Oldfieldova období. Těleso, posílené o obrovský úspěch, dalo zapomenout na rozpačitější rozjezd a set ukončilo na jedničku.
© Tom Jajo Rozkovec / musicserver.cz V úctě k dílu Mikea Oldfielda jsem k
Projektu Oldfield přistupoval rezervovaně a trochu s obavami, ale byl jsem královsky odměněn. Myslím, že za tu lopotu, co za výsledkem stála, by si tito pánové a dámy zasloužili větší produkci a ne jen šest koncertů po malých sálech.
Byla to radost se dívat na tak mladé hudebníky a jejich učitele v jednom rockovém orchestru a sdílet s nimi to nadšení pro to hrát tak náročnou a komplikovanou muziku. Musím smeknout a prohlásit: Potěšení bylo na mé straně!