Vítěz poslední SuperStar Adam Pavlovčin aka ADONXS zazářil s prvotinou "Age of Adonxs", kapela We Are DOMI zaznamenala boom v rámci postupu do evropského klání Eurovize. The Silver Spoons potvrdili svoje kvality ambiciózním debutem "Come and Get It". Ale kdo patřil k těm méně známým tvářím, které mají potenciál?
Nejčastěji skloňované ženské jméno spjaté s loňskem byla
Rozálie. Dcera známého režiséra, hudebníka a herce Ondřeje Havelky se hudbě začala věnovat díky němu. Vystupovala po jeho boku v
Melody Makers coby host už od svých šestnácti. Účinkovala v mnoha divadelních i hudebních představeních, a to i na půdě Národního divadla ve hře "V rytmu swingu buší srdce mé". Charismatická zpěvačka, šansoniérka, akordeonistka, herečka a tanečnice milující flamenco se oprostila od známého příjmení a zkouší to sólově. Svým sebejistým projevem, ironií a rázností připomíná
Radůzu. Důležitou roli pro ni sehrál cirkus, s nímž odjela turné a prožila rok v maringotce. Na podzim vydala svou albovou prvotinu s názvem "Korzetiér". Rozálii můžete vidět také v představeních "Rozladěné držky" v La Fabrice nebo "Cabaret" v Divadle Bez zábradlí.
Martin Chobot už není jen
ten od Ewy Farne, který hrál léta po jejím boku v doprovodné kapele na kytaru. Nyní z jejího stínu
vystoupil jako sólový interpret (předtím to marně zkoušel v kapele Málem králem). Na scénu se vrátil s debutovou sólovou deskou "Pootevřené dveře", na kterou předtím upozornil stejnojmenným singlem. Hudební produkce se ujal
Matěj Belko. Album čerpá z osobních životních příběhů a je jakousi formou terapie. Chobot je přirovnáván k takovým borcům jako
David Stypka či
David Koller.
"Písničky vznikaly samovolně. Většinou když jsem trávil čas se svým malým synem, který chtěl, abych hrál na kytaru. Art’ovo narození ve mně probudilo mimo jiné i nevyřešená témata z minulosti, která jsem si potřeboval zpracovat. Tvoření textů a hudby je pro mě přirozená cesta, a tak jsem se začal z těch pocitů vypisovat. Často jsem u psaní myslel na konkrétní lidi, kteří mě buď k té písničce inspirovali, nebo na ty, kterým bych ji chtěl pustit."
Zpěvačka, skladatelka a textařka
Pam Rabbit, vlastním jménem Pamela Narimanian, je původem Arménka. Patří mezi ještě poměrně neokoukané tváře v českém hudebním průmyslu, přestože není úplnou novickou. Jako vokalistka doprovázela
Mikolase Josefa před pěti lety na Eurovizi, nyní již potřetí marně sama zkoušela své štěstí v lokálním finále.
Vloni jí ovšem bylo plno. Vydala debutové sedmipísňové EP "Mom, I'm Lost", se kterým jí produkčně pomáhal Filip Vlček. Na kontě má duety s Benem Cristovao a John Wolfhooker. Jako koncertního hosta si ji vybrali
John Wolfhooker či
Mirai do O2 areny. Nebojí se kombinovat angličtinu s češtinou. Její tvorbě nechybí notná dávka ironie, nadhledu, drzosti a kreativity. Přesně před rokem se objevila na coveru equal playlistu, a její fotka tak svítila na billboardu na Times Square v New Yorku. Krom skládání hudby i režíruje a stříhá klipy, ráda si na sebe spíchne oblečení.
Za projektem
LABe stojí bubeník Adam Jánošík (
The Atavists, ex-
Ready Kirken). Se svými 44 lety nejstarší debutant z této desítky je výhradním autorem hudby i textů. Druhým do party je Thom Fröde, který Jánošíkově tvorbě propůjčil hlas a producentského ducha. Upozornili na sebe singlem "Dvě srdce - dvě hlavy", který byl předzvěstí debutu
"Noční směny". Celé to vzniklo nevinně a náhodou.
"Začal jsem psát písničky, abych se nezbláznil. Musel jsem najít způsob, jak ze sebe dostat ven věci, které jsem do té doby tlumil drogami," říká Adam. Ve skládání muziky tak našel funkční způsob terapie coby abstinující alkoholik. S nahrávkou mu pomohli Daniel Franc (
Imodium), Adam Karlík (
Divokej Bill),
Michal Skořepa (
Pan Lynx),
Ondřej Klímek (
Vltava,
Sexy Dancers,
Kamil Střihavka), Vojtěch Říha (
Vanua 2), Zdeněk Ceral (Ready Kirken) a Martin Suchý (Lucky Losers).
RODAN je jediný letošní
mužský finalista lokálního kola Eurovize. Dvacetiletý mladík s vizáží plachého chlapce, vlastním jménem Rodan Tuka, začal kariéru v šestnácti jako busker. Výrazněji o sobě dal vědět debutem "Glasses Off". V deseti písních spojil alternativní pop s indie folkem. Deska vznikala pod drobnohledem Jana Čechtického z
Ohm Square a předznamenával ji singl "Gone". Pod svá křídla si ho vzalo vydavatelství Supraphon, což už něco napovídá o jeho talentu a kvalitách. Signifikantní pro něj je perfektní angličtina. O sobě říká, že je introvert ve všem kromě zpívání. Mnohem raději zpívá, než mluví. Mezi objevy ho zařadilo i rádio Evropa 2.
Punk-rockové zastoupení hledejte v Šumperku. Nová formace s pomyslným číslem popisným v názvu se širšímu publiku představila vloni, kdy vydala singl s videoklipem "Nechápu". Probojovala se mezi finálový trojlístek soutěže o objev roku rádia Haná, kam se hlásí amatérské skupiny. Během následujících měsíců odehrála sérii prvních koncertů, například po boku kapel Trocha klidu a BRIXTN, hostovala také kolegům z
UDG na vánočním turné. Nyní chystá pod producentským dohledem Thoma Frödeho další věci.
Bývalý frontman pop-punkové sebranky
Call Tracy Vladimír Zemánek prozkoumává v indiepopovém projektu
Dim Haze, který vznikl v roce 2020, nové obzory.
Debutové EP "Out For Stimuli" vyšlo sice před pár dny, ale zpěvák na něm pracoval několik let. První singl "Stasis" vyšel v polovině roku 2021. Výsledkem jeho spolupráce s Vítem Kořistkou je pět písní s jasným bedroompopovým zvukem, ve kterém se odráží vliv dream popu, shoegaze, či synth-popu. Ústředními tématy jeho skladeb s nádechem sarkasmu i sentimentu jsou pomíjivost štěstí vyhledávaného mimo svůj vnitřní svět, mezilidská nedorozumění, ale také mezigenerační tenze a vztah lidstva k životnímu prostředí.
O karlovarských
Steven's, kteří původně vznikli jako sólový projekt kytaristy a zpěváka Štěpána Kordíka (hraje i v neméně kvalitních
Funky Monx), bylo slyšet už dříve. Formace, která je ještě, dalo by se říci, v plenkách, vstoupila teprve do druhého roku své existence. Přesto se jí podařil husarský kousek a svůj vstup na scénu stvrdila vítězstvím v soutěži Blues Aperitiv pořádané festivalem Blues Alive. Přitom nejsou nikterak ortodoxní blues-rockovou partou, jak ukazují na jedenáctiskladbovém debutu
"Runnin' Man", kde svou muziku nechávají zabrousit i do funku nebo ke gospelovým inspiracím.
Mladá zpěvačka
Andrea Šulcová na sebe upozornila coby flétnistka originálního moderního big bandu
Concept Art Orchestra či jako členka skupiny
Vesna. A v loňském roce vydala následovníka EP "Nobody Knows", debutové autorské album
"Opportunities". Ruku v ruce na něm jdou hlasový projev a autorský rukopis s tím nejlepším ze současného amerického písničkářství. Ve dvanácti vlastních anglicky psaných písních se mísí vlivy současného folku i popu. Šulcová v nich reflektuje velmi osobní a intimní prožitky z posledních čtyř let svého života, během nichž překonala vážnou nemoc a na delší dobu musela pozastavit svoji profesní činnost.
V loňském roce soutěžila o eurovizní přízeň také královéhradecká partička
The Valentines. Indie-popové trio, jehož historie sahá do roku 2017, ujíždí na retropopu v kombinaci osmdesátek a současnosti. Jak sami jeho členové říkají: zpívají vesele o neveselých věcech. V roce 2019 vyhráli
hitparádu neobjevených Radia Wave Startér. Jejich píseň "Just Us" byla použita ve filmu Michala Hogenauera "Tiché doteky", který byl nominovaný na Českého lva za rok 2019. Formace zatím vydávala jen singly, na debutovou desku její fanoušci čekají.