shop.musicserver.cz
"So" - Gabrielův direkt perlíkem přímo do hlavy

"So" - Gabrielův direkt perlíkem přímo do hlavy

Vydáno: 06.03.2021 08:30 v sekci Slavná alba - Tomáš Rozkovec | foto: John Trevor Key

Dlouhých jedenáct let uplynulo od doby, kdy naposled ulehlo Jehně na Broadwayi a zbožňovaný excentrický frontman Peter Gabriel dal sbohem rozjetým Genesis. Ti s ním (dle mnohých) dosáhli svého Olympu. On, osamocený běžec na své sólové trati, se jal jej znovu dobýt. Podařilo se mu to s albem "So". Psal se rok 1986.

Peter Gabriel Rael
© facebook interpreta
Ač si Peter Gabriel vybudoval v Genesis velké jméno, rozhodně neměl v průběhu své sólové dráhy na růžích ustláno a jeho cesta k celosvětovému úspěchu byla trnitá. Veškeré předpoklady k dosažení vyšších met ležely na jeho straně. Zpěvák, skladatel, flétnista a klávesista v jedné osobě měl talent, charisma, specifický hlas, a byť jeho tvorba byla vždy něčím zvláštní a neotřelá, stále nenaplňoval očekávání, která se na umělce jeho formátu kladla.

Samotný Gabriel tuto tíhu dlouho nesl nelibě - ostatně měl cejch toho, kdo opustil špičkovou slavnou kapelu v rozletu. On však už nestál o to stát se znovu oním zmiňovaným kolečkem v soukolí mašinerie, jak zmiňuje ve svém prvním hitu "Solsbury Hill". Ze své povahy byl spíš typem plachého válečníka, který vyběhne ze zákopu, zacílí, trefí cíl, v tichosti zmizí do ústraní a dlouho o něm nikdo neslyší.

Peter Gabriel - So
© John Trevor Key
Dosavadní tvorba Petera Gabriela se zdála býti zatížená jeho perfekcionismem, hledáním nové tváře, zvuků a prací s netradičními zvuky a nezvyklými rytmy. A tak není divu, že jeho alba, označovaná pouze jeho jménem a specifickými obrazy z umělecké dílny Hypgnosis (Car, Scratch, Melt a Security), vycházela na tehdejší poměry s delšími časovými prodlevami (1977, 1978, 1980 a 1982). To pramení i ze skutečnosti, že ač se autor dle svých slov nebránil spolupráci s jinými muzikanty (v minulosti zejména Robert Fripp, Phil Collins, Youssou N'Dour či David Rhodes), ve skutečnosti rád dělal věci po svém, tak, jak (a hlavně kdy) to vyhovovalo jemu samotnému. Zkrátka na vše měl čas.

Po dokončení čtvrté řadovky a následném turné se rodák z Chobhamu, jak už bylo jeho zvykem, stáhl. Uzavřel se do soukromí a ze svého studia Ashcombe House pak nabídl svým posluchačům pouze hudbu k filmu "Birdy"(1985), což byly při vší úctě až na výjimky jen nepoužité skici a vrstvy již nahraných kompozic, které autor jinak skvěle zakomponoval do zmíněného snímku. Na skutečnou novinku si svět musel počkat ještě rok.

Soundtrack, na němž Peter spolupracoval s producentem Danielem Lanoisem se stal odrazovým můstkem pro další tvorbu. Byť měl zpěvák na nové dílo vytipované jiné producenty, nakonec k sobě domů do Sumersetu pozval právě Lanoise. První tvůrčí sessions se uskutečnily ve třech, ještě s kytaristou Davidem Rhodesem. V domácím studiu, sestávajícím ze dvou místností (jedna sloužila pro psaní textů, hudby a tvorby vokálů, druhá pro samotné natáčení hudebních nástrojů), měli dostatek času na tvorbu a improvizaci na základě Gabrielem již připravených akordových podkladů.

Při tvorbě vládla uvolněná atmosféra. Sami muzikanti si z toho všeho dělali legraci: nosili ochranné helmy a nazývali se třemi loutkami, dělníky hudebního procesu. "Byl to nesporně skvělý bod ve scénáři. Není dobrý nápad mít kolem sebe spoustu lidí, protože pak jste nervózní, že plýtváte časem těch ostatních," vzpomínal Lanois na výhody této komorní kooperace. Jak se relace rozrůstaly, stali se významnými přispěvateli studiový technik Kevin Killen, bubeníci Jerry Marotta, Manu Katché, Steward Copeland a zejména basista Tony Levin, jehož specifická hra má na výsledném soundu lví podíl.

Jak už bylo zmíněno, Peter je plachý člověk a neustále pochybuje o kvalitě svých nahrávek a textů. Často se vrtal v detailech, hloubal a hledal to nejlepší spojení jednotlivých složek kompozic. To však přivádělo studiového technika i producenta k šílenství. Killen rostl z neustálého napravování pěveckých linek a sborů, Lanois z opakovaného přepisování textů. Když druhému zmíněnému ruply nervy, zdemoloval v nedalekém lesíku Gabrielův oblíbený a hojně využívaný satelitní telefon, který jej neustále vytrhoval z práce. O několik dní později zpěváka pomocí latěk doslova zabednil ve studiu, aby ho donutil dokončit rozdělanou práci. Peter Gabriel měl prostě na vše čas.

Všechny písně z alba "So" byly nahrány poněkud komplikovaným způsobem, takzvaným overdubbingem. Základní vybavení studia se skládalo ze dvou analogových 24stopých strojů Studer A80. První byl prostý - záznamový (A). Druhý (B) byl audio nadšencem přestavěn a modifikován mnoha různými zvukovými kartami, což přinášelo další netušené možnosti. Přes toto zařízení pak probíhal transport zaznamenaných nahrávek.

V praxi to vypadalo následovně: Gabriel základ skladby zahraný na piano přehrál na upraveném stroji B a pustil ho muzikantům do sluchátek. Ti k němu natočili doprovod. Ten se zaznamenával na stroj A, na který se přenesly i části pianového dema. Nahrané frekvence poté putovaly přes stroj B a jeho zvukové filtry. Následoval složitý proces vychytávání nuancí jednotlivých záznamů ze zařízení A i B. Dalším vybavením, které pozdvihlo úroveň nahrávky a zároveň ztížilo rozhodování o zvukové pestrosti, byl průkopnický syntezátor Fairlight CMI.

"Tvůrčí rozhodovací proces se stal důležitějším než technika. Máte širší škálu nástrojů, širší škálu rozhodnutí." - Peter Gabriel

Ke konci natáčení se stále častěji projevovala posedlost hlavního protagonisty mít vše pod kontrolou a podle svých představ. Zacházel do dnes již příliš neslyšených detailů, jako jsou třeba přechody či návaznost jednotlivých písní. Dokonce si pro tento účel vytvořil audio kazetu všech začátků a konců kompozic, aby slyšel, jak se zvuky mísí a jak to celé působí na posluchače. Moc si přál dát "In Your Eyes" na závěr desky, ale pro specifickou nízkofrekvenční basovou linku v kombinaci s nepřesným přednesem gramofonových přenosek na koncích vinylů ze záměru sešlo.

Zatímco skladba "We Do What We Told" byla poslední položkou na počátečních LP verzích, kazetová a CD vydání uzavírala "This Is the Picture (Excellent Birds)", kterou se Gabriel rozhodl na kolekci zařadit pouze čtyřicet osm hodin před jejím odesláním k finálnímu míchání. A třeba "Courage" se do výběru nedostala vůbec a vyšla až k pětadvacátému výročí vydání desky.

Studiové práce skončily v únoru 1986 a stály 200 000 liber. Zmíněný technický mix byl proveden v Power Station Studios v New Yorku. Vůbec poprvé zástupci vydavatelství dotlačili Petera k tomu, aby dílo - k jeho velké nevoli - opatřil názvem. On sám vždy tvrdil, že jméno odvádí pozornost od vizuálního zpracování přebalu, a tak s humorem sobě vlastním svou pátou studiovku označil jako "Good" ("Dobrou"), později název zkrátil na lakonické "So".

Rest your head / you worry too much (Odpočiň si, příliš se trápíš) - Uklidňující verš, který zpívá Kate Bush v nesmrtelném duetu "Don't Give Up"

Peter Gabriel live
© Ebel Roberts
Deska vyšla 19. května 1986 a způsobila celosvětový poprask. Triumfovala žebříčky sedmi zemí po celém světě včetně Velké Británie, kde se stala Gabrielovým druhým albem číslo jedna. Ve Spojených státech se zařadila mezi komerčně nejúspěšnější tituly Geffen Records. A sklidila vesměs velmi kladné kritiky. Skladba "Sledgehammer", velmi populární i díky inovativnímu stop motion hudebnímu videu, se jako singl stala jedničkou Billboard Hot 100, čímž vytlačila doposud nesestřelitelné "Invisible Touch" od hádejte-koho.

Peter Gabriel dosáhl Olympu. Stvořil své doposud nejpřístupnější a zároveň nejkomerčnější album. Je šťavnaté, provokativní, téměř dokonalé. Je prosto experimentů, ale nepostrádá nic, co zpěváka vždy honosilo: silné melodie, vynalézavou rytmiku čerpající z vlivů brazilské a africké hudby, kořeny blues a soulu a v neposlední řadě nepostradatelné charisma jeho hlasu. Oproti minulosti přidal zásadní množství hitů. Vždyť šest tracků z celkových devíti bodovalo v žebříčcích.

"Už jsem se nasytil instrumentálními experimenty a teď jsem chtěl psát správné popové písně, i když podle mých vlastních podmínek." - Peter Gabriel

Ačkoli byl vždy jakýmsi hledačem pohybujícím se na hraně progresivního rocku, nyní stvořil cosi jako crossover do té doby neslučitelných stylů a vytvořil pro sebe kolonku žánru s názvem progresivní (či art) pop. "So" není pouhá trefa do černého, je to přímá rána perlíkem do hlavy. Naprosté uzemnění. Výjimečné album.

Detailní pohled do zákulisí vzniku "So" nabízí další díl cyklu Slavná alba, který ČT art odvysílala v pátek 5. března. Další dva týdny bude pořad k dispozici v archivu České televize.

Cyklus článků vzniká ve spolupráci s Českou televizí.

  • Jo jo skvělá deska i "recenze".... (Pavel, 06.03.2021 15:29) Reagovat

    Jo jo skvělá deska i "recenze".

    • Re: Jo jo skvělá deska i "recenze".... (Kukura, 06.03.2021 17:43) Reagovat

      Legendární počin a skvělý hudebník. Classic!

  • Fantastická deska, mám ji doma na vinylu.. A sk... (Petr, 06.03.2021 16:24) Reagovat

    Fantastická deska, mám ji doma na vinylu.. A skvělá recenze!

  • Je tam samozřejmě plno nástrojů a paradnich zv... (Porman, 07.03.2021 08:41) Reagovat

    Je tam samozřejmě plno nástrojů a paradnich zvuků, přesto nejraději mám na ní rád, basovou linku. Nádhera!!! Temný pop. Super album! ❤️

  • *Socialismus* (Robert, 07.03.2021 19:35) Reagovat

    *Dokonce vydali tento skvost v roce 1988 komouši v Supraphonu*.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Abba - The First Fifty Years (4LP) 8/10
Recenze: Komplet "The Singles: The First Fifty Years" Abby může být opravdovým epitafem nejslavnější popové skupiny světa Abba překvapila fanoušky v roce 2021, kdy zničehonic vydala své možná už poslední studiové album "Voyage". Nynější výběr "The Singles: The First Fifty Years" lze proto brát jako konečně definitivní a příjemné ohlédnutí za... čtěte zde
Vydáno: 05.11.2024 16:00 v sekci Recenze
Štěpán Suchochleb (Blues Alive) - Chceme, aby byl festival nejen o zábavě, ale taky trochu o poznání
Rozhovory: Štěpán Suchochleb (Blues Alive) - Chceme, aby byl festival nejen o zábavě, ale taky trochu o poznání Už v polovině listopadu se v Šumperku uskuteční další ročník festivalu Blues Alive. S klíčovým mužem celého týmu, bookerem Štěpánem Suchochlebem, jsme v rozhovoru probrali nejen aktuální ročník, ale i výzvy, které stále... čtěte zde
Vydáno: 05.11.2024 08:30 v sekci Publicistika | Rozhovory
The Branford Marsalis Quartet, Velký sál Lucerny, Praha, 3.11.2024
Naživo: The Branford Marsalis Quartet famózně otevřel letošní Prague Sounds Multižánrový festival Prague Sounds vstoupil do svého nového ročníku. Ve Velkém sále pražské Lucerny jej pomyslně odemkl americký jazzový saxofonista Branford Marsalis se svými třemi spoluhráči a pro řadu fanoušků žánru se na... čtěte zde
Vydáno: 04.11.2024 19:45 v sekci Naživo
Ensoul - Kdo si poslechne naši desku, začne se prý usmívat a cítí se hezky
Rozhovory: Ensoul - Kdo si poslechne naši desku, začne se prý usmívat a cítí se hezky Začátkem října vydali Petr Vaněk se Sárou Bukovskou debutové album svého projektu Ensoul - "Roztáhnout křídla". Svou hudbu chtějí formou netradičního audiovizuálního konceptu představit také naživo. Povídali jsme si s nimi o... čtěte zde
Vydáno: 04.11.2024 12:30 v sekci Publicistika | Rozhovory
Mirek Kemel - Mordyjé 9/10
Recenze: Mirek Kemel koncipoval album "Mordyjé" jako sbírku povídek pro každou náladu Patrně to zaznít musí, protože tyto dvě role nelze oddělit: Mirek Kemel je karikaturista - a písničkář. Obě povolání v sobě nesou aspekt pečlivého pozorování lidského pinožení a jeho vtělení do média, jež vyžaduje... čtěte zde
Vydáno: 04.11.2024 00:00 v sekci Recenze
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Nové desky 37/2024 - od Snow Patrol přes Xindla X po London Grammar (18.09.2024 18:00)
- Zaprášenosti: Genesis - The Lamb Lies Down on Broadway: Půl století rockové opery (04.08.2024 08:00)
- Hudba v tisku: Skvělé biografii "King Crimson: Na dvoře karmínového krále" krutě podráží nohy český překlad (04.02.2024 08:30)
- Publicistika: Čtyřicet nejlepších zahraničních desek roku 2023 podle musicserveru (10-1) (02.02.2024 19:00)
- Recenze: Peter Gabriel na desce "i/o" už tolik neobjevuje. Rekapituluje, ale hlavně stále baví (15.01.2024 08:00)
- Nové desky 48/2023 - od Petera Gabriela přes Miku po Lucii Vondráčkovou (06.12.2023 21:00)
- Naživo: Večer neokázalé virtuozity The Crimson Marathon vzdal poctu legendárním King Crimson (03.12.2023 18:21)
- Audio: Peter Gabriel zveřejnil poslední střípek skládačky svého alba "i/o", píseň "Live and Let Live". Je o odpuštění (29.11.2023 12:22)
- Peter Gabriel konečně ohlásil datum vydání desky "i/o" (21.10.2023 12:54)
- Video: Peter Gabriel v dalším měsíčním singlu "Love Can Heal" věří v sílu lásky (01.09.2023 14:06)

ALBUM TÝDNE 45/2024

Mirek Kemel
Mordyjé

Patrně to zaznít musí, protože tyto dvě role nelze oddělit: Mirek Kemel je karikaturista - a písničkář. Obě povolání v sobě nesou aspekt pečlivého pozorování lidského pinožení a jeho vtělení do média, jež vyžaduje výstižnou zkratku. Třináct takových vhledů přináší deska nadepsaná výkřikem "Mordyjé".

9/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Čt 07.11.
November 2nd (CZ) (Stará střelnice, Hranice)
Pá 08.11.
McKinley Dixon (US) (Kasárna Karlín, Praha)
Pá 08.11.
Mezzoforte (ISL) (Metro Music Bar, Brno)
Pá 08.11.
Miles Kane (UK) (Rock Café, Praha)
So 09.11.
Royel Otis (Lucerna Music Bar, Praha)
So 09.11.
Palace (UK) (MeetFactory, Praha)
Ne 10.11.
Sum 41 (US) (O2 arena, Praha)
Ne 10.11.
The Last Dinner Party (UK) (Roxy, Praha)
Ne 10.11.
The Last Dinner Party (UK) (Roxy, Praha)
Ne 10.11.
Been Stellar (US) (Café V Lese, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Vladimír Mišík The Prodigy Justin Bieber Prince The Cure Lady Gaga Coldplay Queen Lucie Vondráčková Madonna Kabát Taylor Swift Ed Sheeran Linkin Park Beyoncé Billie Eilish Viktor Sheen Dua Lipa Katy Perry Adele
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2024 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe