Pět let jsme si museli na "False Beacon" počkat, Autumnist však ani tentokráte nezklamal. Natočil silnou desku, která má duši. Popisuje nástrahy současnosti, ale i neveselé představy o budoucnosti. Zvukově je asi nejsyrovější a zároveň nejpřímočařejší, zároveň je vystavěná na písňových formách.
9/10
Autumnist - False Beacon
Vydáno: 23.03.2018
Celkový čas: 39:01
Skladby: Inner Space Invaders, Feather, Shining Like A Ghost Again, Guts And Wires, Future Lights, Sky Full Of Scars, Evening Falls On Mars, Hail, Finder
Vydavatel: Starcastic/Deadred
Minulá
"Sound Of Unrest" už na hudební posuny
Autumnist poukazovala - sice zůstal hutný elektronický základ ovlivněny trip hopem, zároveň ale bylo patrné, že toto teritorium je pro Vlada Ďurajku už jaksi těsné a změny na sebe nenechají dlouho čekat. Nakonec se to čekání protáhlo na pět let, ale vyplatilo se.
Nový materiál vznikal v mnohem těsnější kooperací s hostujícími vokalisty, kteří byli přímo zapojeni do tvůrčího procesu. Oproti dřívějšku také ubylo instrumentálních kompozic (je tu vlastně pouze jedna - "Hail"). První singl, uhrančivá skladba
"Inner Space Invaders", je klasickou ukázkou současné tváře Autumnist - ta se ubírá do pomalejších temp a poslechovějších rovin. Důraz klade na vrstvení syntetických zvuků, nemálo prostoru ale dostává i akustika - zejména dechy (natočené za pomoci členů jeho live bandu a samplingu).
"False Beacon" kombinuje syrovost s písničkovou přímočarou formou. Jsou zde vlivy krautrocku (raní
Kraftwerk), dřevního synthpopu i psychedelicky hypnotického space rocku. Album tak místo údernosti sází na dramatičnost a snové sekvence - Ďurajka popisuje noční můry o invazi mimozemských civilizací na Zemi a další vize. Chtěl docílit současné znějící desky, avšak natočené postaru, nechtěl se zkrátka ztratit ve zmatku současných trendů. Kolekce tak zní nadčasově a je v ní dostatek prostoru pro odkrývání dalších a dalších rovin, přesto nezní překombinovaně.
Na téměř polovině nahrávky se spolupodílel Richard Imrich z Nylon Union (zpívá i v uhrančivé "Feather"),
Pjoni vtiskl svou vizi a nezaměnitelnost do "Guts And Wires", Rowanna mysteriózně mate nepřítele v "Shining Like A Ghost Again". Naopak Nina Kohutová ve "Future Lights" působí hypnoticky (jak by tento song skvěle zapadl do některé z příštích Bondovek!). Jana Štefancová (z Bulp) pak vštěpila křehkost do jakési ukolébavky "Finder", která "False Beacon" uzavírá.
"Sky Full Of Scars" je výtečně vystavené melodrama, které v závěru důmyslně rozvibrují smyčcové aranže jako z nějakého prvotřídního akčního snímku. Tato skladba a již zmiňovaná "Inner Space Invaders" jsou postavené na skvělém vokálu Gabriela Kaina, který svým frázováním může někomu evokovat Davea Gahana z
Depeche Mode. "Evening Falls On Mars" je pak setkáním s nočními přízraky doplněným o mužský sbor (v němž zpívají Samo z
Bulp, Oleg Tera a spoluautor Richard Imrich).
"False Beacon" je svým způsobem fiktivní soundtrack, který hudebně podkresluje noční můry hlavního aktéra tohoto projektu.
Autumnist zde odhaluje své až vyhraněné utopické vidění světa a nastiňuje představy o jeho neveselém konci. Samotné album důsledně balancuje mezi elektronickým experimentováním a průzračnou akustikou s prvky darkwave. Ve výsledku je jak výstražné červené znamení, intenzivně dávající najevo, že je potřeba se na chvíli zastavit a zamyslet se, avšak zároveň si dávat pozor na falešné stopy a mystifikace.