Po dvou spíše pop-punkových albech přišli Mandrage minule na desce "Moje krevní skupina" s úkrokem jinam a hlavně s několika velkými hity, které je vyšvihly mezi českou mainstreamovou špičku. Fanoušky si sice získali, kritiky však ne. Jejich novinka "Siluety" to má ale šanci změnit.
Snad nikdy jsem neměl tak silný pocit, že kapela četla recenzi na desku, vzala kritiku v ní obsaženou za opodstatněnou a na dalším albu se z ní poučila. Ostatně, to není ani cílem recenzí a nikdo to ani nečeká. Každopádně u
Mandrage a
"Mojí krevní skupiny" jsem měl několik zásadních výtek: absenci producenta, nedotaženost (polo)písniček a odfláknuté texty. Přesně tyto položky skupina na nové desce "Siluety" vylepšila a ještě k tomu přidala posun v hudebním stylu. Novinka tak prostě nemohla dopadnout špatně, i když dokonalá a bez chyb samozřejmě není.
Na kapele je krásně vidět, jak se může proměňovat její vnímání posluchači při konstantním hudebním vývoji. Zatímco
"Přišli jsme si pro vaše děti" a
"Hledá se žena" nabízely v podstatě pop-punkový nápřah s jednoduchou instrumentací (čti jako
hudba pro teenagery), minulá kolekce na jedné straně přišla s pár (otravnými) hitovými singly, na straně druhé ale přinesla v Česku nezvyklou práci s elektronikou a kompozicí skladeb (čti jako
hudba pro teenagery, ale i další, náročnější posluchače). Nové album je pak klidnější a mnohem více hudebně zajímavější (čti jako
už si z nich nemůžeme dělat srandu, protože by si srandu mohli dělat oni z nás, a právem). Konečně za uši už také netahají texty. Sice nejsou hravé a objevné, ale plně odpovídají hudební složce.
Dohled producenta Ecsona Waldese je na celé desce výrazně slyšet a můžu mu jen zatleskat k tomu, že dělá to, co má producent opravdu dělat - vytáhnout z kapely to nejlepší, nenechat je něco odfláknout a vycizelovat zvuk do moderní podoby. Pepa Bolan s malou výpomocí od ostatních donesl silnou sbírku skladeb, z níž jako nejslabší se jeví pilotní singl "Na dlani". Titulní "Siluety" pak v kombinaci se skvělým videoklipem posluchače buď přesvědčí, že vše je jinak a lépe, nebo už je nepřesvědčí nic. Tento singl ale pravděpodobně přinutí jejich dávné příznivce, kteří by chtěli návrat k rychlým vypalovačkám, aby nad nimi definitivně zlomili hůl. Tohle jsou opravdu úplně jiní Mandrage, kteří mohou staré fanoušky ztratit, ale nové získat.
Celkové zvolnění a důraz na aranže samozřejmě neznamená, že by kapela nedokázala trošku přidat a udělat říznou hitovku. Příkladem jsou třeba úvodní "Černobílá" nebo "Bezbarvej oheň", i ty jsou ovšem daleko od jednoduchých vypalovaček, jaké hráli kdysi. Mnohem víc jim ale sluší spíše taneční poloha jako třeba v "Tanči dokud můžeš" či naopak uvolněná akustická pohoda v závěrečném "Porcelánu".
Z nové desky
Mandrage jde poznat, že se kapela chtěla někam posunout. A díky bohu se jí to povedlo. Škoda jen, že ruku v ruce s hudebním a textovým zráním nejde i zpěv frontmana Víti Starého. Jeho obyčejný projev, který místy sklouzává do čirého amatérismu, je v některých atmosféričtějších částech alba až v kontrastu a zbytečně hudební složku snižuje.