Rok se s rokem sešel a jednadvacet redaktorů musicserveru opět zasedlo k pomyslnému kulatému stolu, aby vybrali nejlepší alba uplynulého roku. V jejich hledáčku se objevilo 70 domácích desek, ovšem pouze dvacítka jich prošla do finálního výběru. Začínáme příčkami dvacet až šestnáct.
zahraniční desky: 40-31 | 30-21 | 20-11 | 10-1
domácí desky: 15-11 | 10-6 | 5-1
20. Mandrage - Po půlnoci |
U
Mandrage si můžeme být před vydáním každé další řadovky jisti jen jedním - že nás překvapí. Zatímco v éře minulého alba "Potmě jsou všechny kočky černý" pózovali v lesklých tanečních kostýmech, tentokrát vytáhli staré dobré rockové úbory. Ne že by snad deska "Po půlnoci" rezignovala na současný popový zvuk, ovšem kytary tu znovu hrají o něco významnější roli. Úlohy čitelného singlového koně se výborně zhostili "Motýli", charakteristickou se ale nakonec pro nahrávku stala i melancholická nota. "Herečky" nebo závěrečná titulní skladba názorně ukazují, jak kapela od dob svých teen začátků vyzrála. A to je možná nejdůležitější zpráva
popůlnoční etapy. (Josef Martínek)
19. Viah - Tears Of A Giant |
Viah na sebe upozornila již v pěvecké soutěži SuperStar. Příliš daleko se sice nedostala, její projev ale zaujal Jiřího Buriana. S ním nahrála svoji debutovou desku, "Tears Of A Giant". Kolekce s trochu pohádkovým názvem se většinou pohybuje ve vodách dance popu, někdy si ale zpěvačka vystačí pouze s pianem. Album baví svou nejednoznačností, vedle tanečních pecek typu "Drowners" najdeme dramatické až hororové kousky jako "Spirit". Viin křehký projev s takovýmito podklady skvěle kontrastuje a souzní s texty, jež se zabývají identitou a niternými pocity. Česká popová scéna se rak rozrostla o další pozoruhodné jméno. A jak pohádka prozatím končí? Šťastně - nadějeplnou "Loose Ends" a 19. místem v našem domácím žebříčku. (David Böhm)
18. Ca$hanova Bulhar - Hood Celebrity 2 |
Pokud vám
Ca$hanova Bulhar nic neříká a jste překvapeni, že se do redakční topky dostalo něco, co už má v názvu číslo 2, vůbec nevadí. Mixtape rappera z pražského sesupení 2L Boyzz totiž obsahuje i starší tvorbu, a je tak ideálním intrem do tohoto fenoménu roku. Co tento status způsobilo? Dva virální hity spojené s fotbalovou tematikou. "Swag Martin Fenin", trefně si dělající srandu z pohnutého osudu této bývalé hvězdy, je banger roku a je až s podivem, že má na onlinu desetinová čísla oproti těm, co dosahují kluci z jiného vedoucího labelu Milion+. Nic vám neříká ani toto? Vy si myslíte, že vaše děti, dnešní teenageři, poslouchají současné ekvivalenty Britney a Avril? Ale kdeže, poslouchají rapy, a tak jim vedle Yzomandiase určitě doporučte i Bulhara. Druhou pecku "Off Season" už na mixtape nenajdete, ale díky ní se dostal do zájmu médií, což se běžně reprezentantům hip-hopu nepodaří. Teplický záložník Tomáš Kučera na featuringu totiž vyfuckoval jiné kluby i známé fotbalové funkcionáře, až kvůli tomu musela zasedat disciplinárka. Zpět ale k "Hood Celebrity 2". Dvacet tracků na hodině stopáže je velká výzva, pražský Bulhar ale nepřestává bavit, ať už rapuje do trapových podkladů, nebo do instrumentálky
Justina Timberlakea. (Petr Doupal)
17. Yzomandias - Sbohem Roxano |
Jakub Vlček jako
Yzomandias působí na české rapové scéně už pěknou řádku let. Od mladého DJe se vypracoval k až trapové ikoně a má na svých bedrech úspěšný label Milion+, se kterým vyprodává koncerty po celé republice. Cesta to byla trnitá, ale nakonec se dokázal dostat na vrchol. Nemůžeme se proto divit, že ústředním tématem čtvrté řadové desky "Sbohem Roxano" jsou především peníze. Yzomandias umí vycítit trend a aplikovat ho na tuzemskou scénu tak, aby to nepůsobilo trapně a křečovitě. Trapový zvuk, úderné frázování, cit pro zvukomalebná slova a důraz na formu ("Kokalero" je toho krásnou ukázkou), image a sebeprezentace na sociálních sítích, nic z toho nechybí. Album stojí také na vhodně vybraných hostech a producentech, kteří zpestřují jednotlivé songy a podílejí se na jejich atmosféře (jednou z nejvýraznějších hostovaček je bezesporu producent Decky ve skladbě "Kordylery"). Ve výsledku jde o velmi vydařenou a aktuální desku, která přesahuje poměry české rapové scény. Nevraživost vůči tomu, že Yzomandias cílí primárně na mladé a dospívající posluchače, není vůbec relevantní. Tuhle novou vlnu rapperů jsme totiž potřebovali jako sůl. (Jaroslav Hrách)
16. Leto s Monikou - Leto s Monikou |
Leto s Monikou je sólo Moniky Midriakové, které volně navazuje na minulý projekt, duo s Petrem Markem
Monikino Kino. Oproti němu ubylo elektroniky a výhradní autorkou textů je sama Monika. V jednotlivých
příbězích se srovnává s nástrahami dospěláckého života, kdy máváte bezstarostnému dospívání a musíte se chopit skutečných peripetií sami, bez pomocných rukou rodičů a spolužáků. Na nahrávce tak často zaslechnete náznaky melancholie a stesku, vyvažují je ale nadhled, ironie a krotký humor. Jednotlivé skladby jsou zabalené do minimalistických aranží, cílilo se na ryze písničkový formát - nechybí tak prosté kytarové vybrnkávačky, dechová sekce nebo vícehlasy. Leto s Monikou je velmi intimní zpovědí hlavní aktérky a dozvuk němčiny v závěrečné "Dobrú noc" je milé rozptýlení v jinak celistvé nahrávce. Minulé léto zůstalo ve vzpomínkách, to další ale zas brzy přijde. (Dan Hájek)