Už třetí deska Amandy Marshall "Everybody's Got A Story" ukazuje, že umění napsat "obyčejnou" poprockovou písničku, dodat ji trochu zpestření ve formě rytmu místy až hiphopového, smyčců či dalších, vše doplněno kvalitním zpěvem, nemusí být vyhrazeno jen těm známým po celém světě.
8/10
Amanda Marshall - Everybody's Got A Story
Celkový čas: 47:12
Skladby: Everybody's Got A Story, The Voice Inside, The Gypsy, Colleen (I Saw Him First), Double Agent, Red Magic Marker, Sunday Morning After, Love Is My Witness, Dizzy, Brand New Beau, Marry Me, Inside The Tornado
Vydavatel: Sony Music / Bonton
Kanada a tzv. písničkářka. Ti, co se diví, že se
Alanis Morissette přejmenovala, jsou vedle, i když stejné iniciály by tomu mohly napovídat. Ale ne,
Amanda Marshall je další Kanaďanka, která umí s kytarou psát písničky, které v polovině 90. let daly vzniknout řečem o ženské písničkářské scéně. Také Amanda však není žádným zelenáčem, i když mladá, novinka je její třetí deskou, debut pochází z roku 1996. V Evropě ne, ale v rodné zemi je velice úspěšnou autorkou a interpretkou, nemá problém dosáhnout platinových ocenění.
Na novince se dá snadno odhalit proč. Při povrchním srovnání bych volil jednoduše -
Sheryl Crow a již zmíněná Alanis na desce "Jagged Little Pill". Nutno hned ale dodat, že Amanda disponuje těmi silnějšími zbraněmi kolegyň, není nerozpoznatelnou kopií. To znamená, že umí napsat (spolu s kolegy Asherem, Mannem a Moleculem) příjemné kytarové skladby, pro které označení poprock není vůbec urážlivé a její pěvecké kvality jsou také nepřehlédnutelné. Uvědomují si však riziko nudy, a tak skladby osvěžují různými aranžerskými postupy. V titulní skladbě tak kytaře dovolí trochu zdrsnět, v druhé zazní příjemné latinské názvuky doplněné pohodovou trubkou, podobně jako v "Brand New Beau". V "The Gypsy" zazní na úvod housle a smyčce jsou využity i v celé skladbě. Rytmicky občas pomáhají naprogramované bicí, ale nejde o žádné taneční beaty, i když nijak objevné, vkusně skladby pohánějí. V "Double Agent" už bicí evokují spíš scénu hiphopu, spolu s kytarovými party tahle písnička stojí rozhodně za pozornost. Ale i druhá půlka alba obsahuje zajímavé skladby, třeba poslední "Inside The Tornado", komplet zpívaná a capella.
Jak sama autorka uvádí
na svých stránkách, tahle deska vznikala jako snaha o osobní výpověď o pocitech mladé ženy. V textech si všímá různých drobných životních situací a nálad, jež volně spojuje myšlenka z názvu alba - každý má příběh, který stojí za to vyprávět. A na rozdíl od tzv. princezniček popu se jí daří nemít texty jako vatu, a to i v té, jejíž název je poněkud harlequinovský.
Až dosud samá pozitiva, ale je nutno přidat trochu soli. Místy podobnost se dvěma výše jmenovanými kolegyněmi trochu vadí, v takové "Sunday Morning After" se Alanis vybavuje hodně zřetelně (jenže jinak je to dobrá věc), v "Love Is My Witness" se vybaví dosud nejmenovaná
Linda Perry z bývalých 4 Non Blondes. Ačkoliv je evidentní snaha skladby aranžérsky oživit, zároveň je jasná snaha příliš nevybočit z hlavního rádiového proudu, místy by skladbám slušela rockovější nebo jinak experimentálnější poloha. Ale možná to takto Amanda opravdu chce, ví, kde je její místo, žádnou rockerkou nebude. A nebo možná později, času má dost. Deska ukazuje, jak může vypadat solidně zvládnuté řemeslo, kterému nechybí srdce. A to není k vůbec k zahození, co by za to např.
Leona Machálková s týmem dala.