Podzem 8/2001

17.04.2001 00:01 - Antonín Kocábek | foto: facebook interpreta

V další Podzemi si můžete přečíst o festivalu Mezi Ploty, novém albu skupiny Původní Bureš, informace o několika zajímavých reedicích, debutu kapely Janota 1935, keltském festivalu Beltine a samozřejmě i další zprávy z hudby mimo hlavní proud.
Vítejte u další PODZEMě. Není to tak dávno, kdy jsem tady rozebíral podobnost kampaně "Kopírování zabíjí hudbu" s pohádkou H. Ch. Andersena "Císařovy nové šaty". Tedy, že všichni (propagátoři) vědí, že to je totální nesmysl, ale přesto to do nás stále hustí. Mezitím se situace poněkud změnila - ta kampaň už byla natolik proprána médii, že se znemožnila a ztrapnila sama, a i leckteří hudebníci, kteří ji původně propagovali (neboť bojuje o jejich finance, že…), již to dnes nedělají tak nahlas, protože to prostě automaticky znamená dělat ze sebe idiota a to už se tolik nikomu nechce (…těch peněz z toho zas tolik není…). Doufejme, že trend bude pokračovat a celé to vyčpí do nikam. Napadlo mě tak další téma - začarovaný kruh českého hudebního byznysu. U nás to totiž chodí zhruba takto, hudební vydavatelství je osloveno kapelou - taková v cizině běžná věc jako je tzv. "talent scout"˛ tj. člověk, který je placen za to, že objevuje nové zajímavé a nadějné kapely, a sám je oslovuje, u nás totiž neexistuje. Odpovědný člověk sedící na onom vydavatelství rozhodne, zda-li je tato skupina pro toto vydavatelství vhodná. (Mimochodem - o kompetentnosti těchto lidí nedávno krásně vypověděl jistý článek v časopise Reflex od Honzy Dědka). Ponechme stranou těch pouhých 98% kapel, které jsou odmítnuty (abych byl spravedlivý - určitě minimálně polovina z nich si ono odmítnutí zaslouží…), a zaměřme se na ty, které jsou přijaty. Situace se pochopitelně s průběhem času zlepšuje, ale většinou jim je naznačeno, že nemohou čekat, že do nich bude firma investovat nějaké peníze, natož pak jim dělat nějakou reklamu, pokud se deska nebude prodávat. Což zní sice na první pohled logicky, ale ve skutečnosti se jedná samozřejmě o nesmysl. Pravděpodobnost, že se deska začínající kapely bude prodávat sama od sebe, je totiž téměř nulová. Čímž se dostáváme k onomu paradoxu domácího hudebního průmyslu. Vydavatelství čeká, až se deska bude prodávat, aby jí (ze svého pohledu) mělo smysl dělat reklamu. Deska se ovšem neprodává, protože díky absenci reklamy o ní - krom pár fanoušků - nikdo neví. Většina rádií 80 % domácí produkce ignoruje (o existenci jistého rádia, které hraje "to nejlepší z české hudby" v podobě skladeb jako je "Mýdlový princ", "Diskohrátky", "La Isla Bonita", "Adresát neznámý", "Dívka Gloria", "Mimořádná linka Praha-Tokio" a mnohé další raději pomlčím), takže desky se nakonec prodá (pokud není opravdu špatná) dva až tři tisíce kusů. Což ovšem při obrovském byrokratickém aparátu firmy buď sotva, a nebo vůbec nezaplatí náklady. Takže skupina je vyhozena a ušetřený peníz je věnován na reklamu nějaké Iloně nebo Ivetě, zkrátka přední hvězdě vydavatelství, která desek prodává spousty a tudíž si reklamu zaslouží, že. Že to hrozně zjednodušuji? Pochopitelně, že ano. Ale na druhou stranu - porovnejte si sami, kolik debutových desek domácích interpretů v loňském roce vydala malá vydavatelství, která si reklamu nemohou dovolit, a kolik jich vydala ta velká...

Tonda Kocábek

Mezi ploty letos i v Plzni

Mezi ploty je festival, původně deklarovaný jako divadelní, v posledních letech však již multižánrový. Ono je to celkem pochopitelné - na hudbu tam chodí minimálně stejné množství lidí jako na divadla (ne-li více) a o to jde organizátorům především, protože akce je benefiční. Festival původně vznikl v pražské psychiatrické léčebně jako "mladší sestra" již tehdy zavedeného festivalu Bohnice (dnes pod názvem Babí léto). Postupně ho "přerostl" a dnes na něj díky mohutné reklamě a zčásti i přece jen komerčnějšímu programu chodí několikrát více návštěvníků. Mnozí interpreti jsou často i překvapeni, že v případě festivalů Mezi ploty na jaře a Babí léto na podzim, se jedná o dvě odlišné akce s jinými pořadateli i jinými cíli. Ale vraťme se k festivalu Mezi Ploty. K pražskému festivalu před pár lety přibyla i podobná akce v Brně a letos se poprvé připojuje i Plzeň. Protože jsme server hudební, pominu protentokrát divadla a zaměřím se na hudbu. V Plzni 12.5. zahrají kromě dnes již docela málo vystupujících Kurtizán z 25.Avenue, odvazových znovuobnovených Nšo-či nebo již zase pevně v první lize domácího punku působících Plexis také třeba Oldřich Janota nebo Ta Jana z Velké ohrady. V Brně se 19.5. mohou letos těšit na vynikajícího slovenského bluesmana Juraje Turteva, keltský Kukulín v čele s Janem Hrubým, poctivé bigbítové party Divoký srdce či Walk Choc Ice, čerstvou desku propagující Priessnitz nebo špičku v oblasti akusticko-meditatitivní hudby, manžele Irenu a Vojtěcha Havlovy. Vše zakončí dvoudenní Praha 26.5. a 27.5.. Krom několika desítek kapel - namátkou rockových Našrot, Wohnout, Support Lesbiens, Insania, Vltava, akustických Jiří Schmitzer, Gothart či Tam Tam Orchestra letos bude ozdobou celá jedna scéna, která by se klidně mohla jmenovat "Delta Dunaje", zde vystoupí skupiny, které byly nebo jsou s touto legendární skupinou nějak propojeny - mj. Klar, Boo, Ylo-Africký slon, Ty syčáci, Rale, E a zahraje dokonce i samotný Dunaj a vyloučená není ani účast další již neexistující skupiny Pluto

Nové album skupiny Původní Bureš již brzy na pultech

Na přelomu loňského a letošního roku natočila pražská skupina Původní Bureš své nové, a pokud pomineme dema a různé raritní nahrávky, již třetí řadové album "Sen noci indiánské". Skupina ho natočila v pětičlenné sestavě kytara, baskytara, bicí, housle a viola v domácím studiu a závěrečné práce pak byly realizovány v hostivařském studiu u Zdeňka Šikýře. Již obalem, který je opět z vlastní výtvarné dílny, vědomě navazují jednak na předchozí desky, ale výtvarnou stylizací nechávají vzpomenout i na hippie obaly konce šedesátých let. Ne nadarmo se sami označují jako "psychedelic-folk-punk-rock". Pokud máte chuť, můžete ještě 17.4., tj. dnes večer (pokud čtete Podzem hned v úterý)stihnout speciální unplugged vystoupení v Čajovně pod stromem čajovým v Praze na Vinohradech v Mánesově ulici.

Další reedice

Milovníci archivních nahrávek si opět přijdou na své. Před pár dny vyšlo dvoucédéčko u brněnské firmy Anne Rec. legendární skupiny Ještě jsme se nedohodli… s názvem "Ona(nová) doba", které mapuje většinu repertoáru těchto klasických zástupců domácí nové vlny. Téměř v tu samou dobu vyšla u Indies Rec. i reedice druhého alba Dunaje "Rosol", tedy z období, kdy za bicími ještě seděl Pavel Fajt a kdy měl Dunaj i klávesy. Indies chystají i reedici "dvojky" Už jsme doma "Nemilovaný svět. Největší porce se ovšem chystá v edici Archív u vydavatelství Black Point - první zde letos vyjdou Elektrobus - čtvrtstoletí stará nahrávka s mladíky Mikolášem Chadimou, Vlastou Markem a Pavlem Richterem. Dále se můžete těšit například na kolekci <Švehlík / Marno Union či reedici legendárního alba Michael´s Uncle - "The End Of Dark Psychedelia".

Janota 1935 debutují

Již před časem jsem se tu zmiňoval o připravovaném debutovém albu pražské naděje Janota 1935. To v současnosti nabralo zcela konkrétní obrysy. Má název "Mechanický zvíře" a vychází poslední dubnový týden. Vydání se ujala malá firmička G Parrot, která v minulosti např. vydala i debut skupiny Hm… Deska mapuje především poslední období asi pětileté existence skupiny (raný repertoár je zachycen na demu "Msgre. Massaud" z roku 1997), kdy už skupina dostala svůj poměrně charakteristický zvuk, ve kterém se pozvolna ztrácejí původně velmi výrazné vlivy skupin Dunaj a Už jsme doma. Křest proběhne 11. května v pražském klubu Delta, kde jako hosté vystoupí i OTK a Hm… Ještě předtím je ale můžete vidět 24.4. v Kolíně-Štítarech a 28.4. v Kostelci

Keltové opět chystají Beltine

Češi mají Čarodějnice, Keltové Beltine. Tradiční svátek je již několik let doprovázen i hudebním festivalem, který pořádá Bratrstvo Keltů. Festival je putovní, letos se bude konat na hradě Nové Zámky v Nesovicích na Moravě. Celé to vypukne 30. dubna ve 20 hodin a hrát se bude nonstop až do poledne na prvního máje. Zahrají mj. i Jan Hrubý & Kukulín, Asonance, Bran, Dún An Doras, ale i třeba slovenštíKeltieg, slovensko-britští Heaven's Shore, rakouští Smoky Finish, francouzská harfistka Eva Guillorel a Eoghan O´Reilly & Happy to Meet pokřtí své album "Kusovka". Ve speciálním půlnočním vystoupení se představí Českomoravská hudební společnost a největšími hvězdami celého setkání budou španělští Luar Na Lubre, nejvýznamnější galícijská skupina, která dělala předkapelu Miku Oldfieldovi při jeho světovém turné. Vše bude uvádět Jiří Moravský Brabec a - ehm - moje maličkost (neboli TONDA!!! - pozn. šéfredaktor :). Další podrobnosti najdete na těchto stránkách.

Chuťovka na závěr

Pokud to ještě náhodou nevíte, 19. června vystoupí v pražském Divadle Archa se svým sólovým koncertem John Cale. Všichni, kdo byli jako já na tom předchozím, mi určitě dají za pravdu, že to jistě opět bude zážitek skutečně mimořádný...


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY