27.10.2025 00:00 - Jiří V. Matýsek | foto: Dominik Erban
Karlovarští Steven's dokázali velmi energicky odstartovat: S přehledem vyhráli talentovou soutěž Blues Aperitiv, nadvakrát uhranuli festival Blues Alive, ovládli i Blues Challenge. Že to všechno není jen náhoda, ukázal i debut "Runnin' Man". Jenže teď přichází lámání chleba: vychází druhá deska "90's Kid".
Druhá alba bývají v kariérách kapel a interpretů důležitá. Jasně jimi říkají: pořád jsme tu, chceme pokračovat. A ti, co rychle vystartují, mají příležitost ukázat, že neusnuli na vavřínech, chtějí na sobě dál makat a posouvat se.
Steven's - a hlavně jejich duše, srdce a tvůrčí mozek
Štěpán Kordík (však tahle formace vznikla de facto jako
jeho sólový projekt a také na obal aktuálního alba se vyfotil sám) - si velmi dobře uvědomují, že dostali do začátku jedinečný impuls a platformu, kde se mohli předvést a zazářit (mj. si zahráli i před
Walterem Troutem), ale ta douška
vítěz Blues Aperitivu, jakkoliv jistě prestižní, není samospasitelná.
Deska "90's Kid" se tak má o co opřít, ale zároveň stojí pevně na svých vlastních nohou. Kordík je autorsky čím dál tím jistější, na aktuální kolekci dvanácti písní roztahuje svá songwriterská křídla a blues nechává skladbami jen probublávat. Ostatně, typické bluesové dvanáctky Steven’s nepotřebovali nikdy, druhá řadovka nicméně skutečně míří do šířeji pojatého rockového světa. Naštěstí - a nutno říci, že obdivuhodně - bez toho, aniž by formace ztrácela svou vlastní tvář.
Úvod realizovaný titulní skladbou si pohrává s devadesátkovými kytarovými kapelami, druhá "Burn The Damn Bridge"
zapluje do blues-rockovějších vod a uhrane šťavnatou dechovou sekcí, třetí "Fat Cat" přinese lehkonohou požitkářskou hymnu s funkovou štiplavostí. "Mayo Creek" se otře o country a potěší nádherně přímočarým, čistým aranžmá, "Why You People" pracuje s gospelovou temnotou a důrazností.
Téměř
mccartneyovská balada "Crystal Ball" překvapí uprostřed alba svou křehkostí, v hardrockové "Turnin' Me On" se Kordík podělil o pěvecké party se svou sestrou Magdalenou a ještě mu v ní sólovou kytaru nahrál
Miroslav Chyška (
J.A.R.,
Illustratosphere,
Die el. Eleffant!?), který svým zkušeným okem dohlížel na produkci.
A takhle by šlo pokračovat. Kordíkovi a partě výborných muzikantů kolem něj rozhodně nescházejí nápady. Každá ze skladeb zní jinak, všechny ale svorně jiskří energií a muzikantskou radostí. Štěpán Kordík je navíc velmi přirozený melodik, refrény skladeb se dovedou zakousnout a zůstávají s posluchačem dlouho. Pěvecky se zdá jistější, snad i troufalejší, našel se v poloze, která mu svědčí.
Kdo sleduje Steven' už delší dobu, část písní mu bude povědomá. Oproti koncertnímu záznamu z hlavního pódia na Blues Alive - zazněla zde rovná polovina alba - jsou skladby podstatně dotaženější a zvukově uhlazenější. Neškodí to, právě naopak: "90's Kid" zní košatě, zvukově barevně, moderně a fortelně, ale zároveň se zachováním přirozené spontánnosti.
Steven's zrají. Co nakousli na debutu
"Runnin' Man", letošní nahrávka "90‘s Kid" rozvíjí a záběr formace rozšiřuje. Výrazný autorský rukopis, smysl pro melodickou chytlavost, schopnost proplouvat mezi žánry, a přesto působit jednotně - to jsou hlavní devizy druhého alba karlovarské party. Výsledek zdobí kombinace starosvětské poctivosti s mladistvou energií. Druhou studiovkou hudebníci jasně řekli, že je třeba s nimi počítat. Jejich ignorováním riskujete, že přijdete o něco velice, velice dobrého.