Koncem roku se i do českých kin podíval další životopisný film: drama "Better Man". Diváci se v něm dozvědí více o životě a kariéře Robbieho Williamse. Snímek je poutavý, zábavný, zpěvný, divácky přístupný a v neposlední řadě i dojemný. Připomíná nám, že heslo "Show must go on" nepřestává platit.
"A má mi to vůbec co nabídnout, když o něm všechno vím?" zeptal jsem se před pár týdny Petra Adámka, někdejšího redaktora musicserveru a dnešního kulturního zpravodaje České televize, který měl možnost snímek zhlédnout ještě před jeho oficiální premiérou.
"Ano, má. Já jsem třeba vůbec nevěděl, jaký měl Robbie Williams krásný vztah se svou babičkou," odpověděl mi tehdy.
A tak jsem na "Bettter Man" zašel do kina, když ho ještě v síti kin CineStar dávali. Bylo nás v sále pět, což zcela jasně dokresluje, že dílo bohužel komerčně propadlo. Dnes ho ještě v některých kinech promítají, musíte ovšem trochu hledat.
Existuje hned několik vysvětlení, proč se tak stalo, když se ale nezastavíte jen u nákladů a výsledných tržeb a prokoušete se analýzami hlouběji, zjistíte, že těch důvodů stojícími za neveselými čísly je hned několik.
Začít můžeme nevýrazným a nekonkrétním názvem - v rámci samotného vyprávění sice pochopíte, proč se snímek jmenuje podle jedné z méně hitových skladeb v repertoáru
Robbieho Williamse, jenže pokud dopředu nebudete tušit, o čem film pojednává, a jen znuděně prolétnete, co se právě hraje v kinech, nejspíš vás kousek pojmenovaný "Better Man" nedonutí rozkliknout si alespoň anotaci nebo si pustit trailer.
Obdobně mizernou se stala i takřka neviditelná marketingová kampaň - pokud jste se o životopisné novince nedozvěděli díky propagované CGI animaci, v níž zpěvákovu hlavu nahradila opice, je dost možné, že o ní čtete poprvé až nyní.
Do třetice zmiňme i tu opici samotnou. Zpěvák se nechal slyšet, že právě jako cvičená opice se velkou část svého života cítil, což jen podtrhuje smutné vyznění samotného vyprávění. Nicméně kdyby místo toho byl angažován skutečný herec, možná by se, stejně jako u jiných životopisných kousků, o počinu mluvilo právě kvůli tomu, zda se daný člověk podobá, či nepodobá předloze. Řada hudebních médií by o něm referovala jen tak a zdarma - čistě proto, že by podobné téma vybízelo k diskuzím, čímž by jednoduše zvyšovalo jeho dosah.
A ještě jeden důvod k nízkým tržbám z dat vyčtete - "Better Man" znamená další potvrzení toho, že v Americe, a vůbec ve světě mimo evropský kontinent, skoro nikdo neví, kdo je Robbie Williams. Ten sice nadále zůstává jednou z největších hvězd popové scény posledních třiceti let, platí za ni ale jen v Evropě. A když si rozkliknete diskuze na sociálních sítích pod články ze zámoří, najdete tam jeden komentář typu
"Kdo to je?" za druhým.
Jenže! Jakkoliv se v dnešní době zvyklo hovořit přesně opačně, nadále platí, že když nějaký film nevydělal dost peněz, nutně to neznamená, že je špatný. Naopak!
Michael Gracey, režisér úspěšného muzikálu "Největší showman" s Hughem Jackmanem v hlavní roli, moc dobře věděl, co dělá a natočil dílo, v němž se leccos nového o Robbiem dozvíte. Protože jak už to u dobrých příběhů podle skutečnosti bývá, koukat se na realitu dá z mnoha úhlů pohledu, ani v jednom případě ale nikdy nedostanete naprosto kompletní obrázek.
Kariéru britského zpěváka můžete nastudovat pročítáním Wikipedie či hudebních periodik. Můžete si pustit velice povedený čtyřdílný dokument s názvem
"Robbie Williams" o jeho životě na Netflixu. Nebo si můžete nechat vyprávět jeho příběh přímo během jeho koncertů, neboť přesně takto pojal své poslední turné, z něhož jsme vám přinesli reportáže nejprve z
Krakova a následně z
Madridu.
A pokud už toto všechno máte dávno za sebou, i tak vám "Better Man" má co nabídnout. Vrátíte se v něm do známých kulis, projdete část historie s klíčovými momenty jeho života znovu, na samotné vyprávění ale budete koukat z nové perspektivy. Oproti dokumentu na Netflixu mnohem více času strávíte v období Robbieho dětství a dospívání, poznáte mnohem lépe jeho rodinu a také jeho démony.
Naopak se ale vůbec nedozvíte o klíčovém přátelství s
Geri Halliwell nebo o současné manželce Aydě Field. Může se proto zdát, že snímek nenabízí kompletní příběh. To ale u osoby s tak bohatou minulostí a současností ani nejde. Proto je potřeba akceptovat, že v rámci dějového oblouku se tvůrci rozhodli zaměřit pouze na určitou část ze života britského umělce. Vy jako divák a fanoušek proto máte o důvod více se po zhlédnutí pídit jak po dokumentu na Netflixu, tak po dalších materiálech.
Ve filmu nechybějí velká hudební čísla s nově přezpívanými hity, přičemž to nejvýraznější, postavené na "Rock DJ", je natočené na jeden záběr a naprosto vás uchvátí. Čistě z pohledu faktů ale doporučujeme mít na paměti, že jednotlivé písně a jejich v českém překladu zmrzačené texty ve skutečnosti nejsou o tom, co se právě děje na plátně.
Jste-li proto zpěvákův fanoušek, jistě vás zarazí, do jakého kontextu byla zařazena například skladba "Eternity", která ve skutečnosti vznikla právě pro nejvýraznější členku
Spice Girls. Nebo se budete podivovat nad tím, že by balada "Angels" najednou měla být o zmiňované babičce, když se ve skutečnosti jedná o píseň o Robbieho tetě a strýci.
Z hlediska práce s fakty tedy "Better Man", podobně jako třeba filmový megahit "Bohemian Rhapsody", neobstojí - i v tomto případě se jedná tak trochu o pohádku. Je to ale pohádka tak krásná, vizuálně i dějově bohatá a procítěně natočená, že když skončila, všech pět diváků v sále si utíralo slzy dojetí. A to je mnohdy cennější než všechny peníze světa.