Americká metalová smečka Slipknot si letos po halových koncertech, kterých u nás měla už několik, vůbec poprvé v historii vyzkouší také roli headlinera na festivalu Rock for People. Jeho pořadatelé ji do programu zařadili hned v úvodní den. Je proto ideální chvíle si připomenout pár jejích milníků.
Vizuální stránka má pro iowské divočáky
Slipknot od počátku kariéry stejnou váhu jako ta hudební. Nejedná se ovšem jen o masky, které s každou novou nahrávkou obměňují. Jejich videoklipy bývají protkané odkazy, nešetří brutalitou, často mají filmový charakter, ale především jsou vždy technicky i umělecky podmanivé. Fanoušci, kteří měli možnost se na některý z koncertů podívat, vědí, že tihle chlapi své obrazotvorné choutky přenášejí také na pódium a své živé hraní doprovázejí projekcemi děsuplných i krvavých záběrů.
Než vypukne na hradeckém letišti pekelný rej amerických maskovaných hvězd, pojďme se společně podívat na některé zásadní klipové momenty.
Slipknot vběhli na scénu v roce 1999 jako to nejhorší zjevení z nočních můr. Jejich eponymní debut způsobil nevratný třesk v metalovém žánru a započal jeho novou éru. Z kukuřičných polí Iowy se zrodily hvězdy, které se na vrcholu drží dodnes, jak ostatně napovídá i jejich headlinerská pozice na letošním ročníku Rock for People. A byl to už první singl "Wait And Bleed", napsaný tehdejším bicmanem Joeyem Jordisonem, který způsobil poprask - vyšvihl se totiž do nominace na cenu Grammy.
Skladba má hned dva videoklipy. Jeden v režii Thomase Mignona, který sestříhal živé vystoupení z Ozzfestu, a druhý, částečně animovaný, v němž jsou členové kapely vytvořeni z plastelíny. Ti se jako malé figurky snaží v prostorách laboratoře přemoct jakéhosi muže. Když upadne, plastelíňák s tváří dnes již bývalého člena Chrise Fehna ho polije benzínem a maličký Shawn "Clown" Crahan ho zapálí. Slipknot vyhráli. A to nejen v klipu.
Pouze dva roky po úspěchu první desky vypustili Slipknot nahrávku "Iowa". Zvukově na prvotinu navázala a ještě více rozvinula tehdejší syrový a řezavý zvuk. Prvním singlem se ale stala skladba "Left Behind", která oproti zbytku působila jemnějším, melodičtějším dojmem. Její původní, ostřejší verzi kapela dokonce hrála ještě v dobách před debutem, pro studiové účely pak dostala trochu uhlazenější tvář. Dodnes se jedná o další z největších hitů formace a ta za něj po právu ukořistila nominaci na Grammy.
Filmově pojatý snímek natočil americký režisér Dave Meyers, který se šest let poté proslavil hororovým filmem "Stopař". Svůj um děsit ale využil už v případě spolupráce se Slipknot. Ve videu k "Left Behind" diváka postavil do role pozorovatele zvláštního chlapce, který vystoupí ze školního autobusu a zamíří si to do řeznictví, kde začne porcovat syrové maso. Další část nás zavede do starobylého domu, v němž chlapec bydlí a dopřává si barevné cereálie v záplavě odporné, nahnědlé vody. Příběh je prošpikovaný efektními scénami a tísnivou vizualizací, ve které nechybějí třeba odkazy na kozla z přebalu skvělé nahrávky. Celé dílo má velice nepříjemnou pachuť, a ač není tak brutální jako jiná videa, zdobí ho vynikající práce s atmosférou.
Třetí řadovka
"Vol. 3: (The Subliminal Verses)" mnoha fanouškům vyrazila dech. Skupina se po dvou syrových deskách uchýlila více k melodickému zvuku a část příznivců jí to nikdy neodpustila. Jednalo se o první počin u tehdy velice prestižního vydavatelství Roadrunner Records a produkce se ujal renomovaný
Rick Rubin. Za jednu z písní "Before I Forget" dokonce získali cenu Grammy. Přes ohromný komerční úspěch to ale v zákulisí téhle party moc nefungovalo.
Corey Taylor byl prakticky celou dobu pod parou a ostatní členové spolu vlastně moc nemluvili. A ani s Rubinem nebyl vztah ideální, bylo mu například vytýkáno, že se na práci ve studiu vlastně moc nesoustředí.
Leč přes temné pozadí se hned první singl "Duality" dočkal nadšené odezvy. Navíc klip, označovaný jako to nejlepší video Roadrunner Records, byl skutečně drtivou událostí. Dílo v režii Marka Klasfelda a Tonyho Petrossiana stálo téměř půl milionu dolarů a natáčelo se v hlavním městě Iowy Des Moine, v domě fanouška kapely. Slipknot jsou tu obklopeni desítkami posluchačů, kteří se dle pokynů režie měli chovat sice divoce, ale zároveň dům zcela nezničit.
Jak je z výsledku vidno, úplně to neklaplo. Přítomní byli dokonce natolik utržení ze řetězu, že se chvíli zdálo, že celý dům zboří, a natáčení proto muselo být několikrát přerušeno. Rodina majitele domu pak po muzikantech požadovala, aby jí finančně kompenzovali rozsáhlý seznam předmětů a vybavení, které byly poškozeny nebo zničeny během natáčení. Prostě párty se Slipknot.
A ještě jedna exkurze do dob debutu. Z něj pochází i rap-metalová řežba "Spit It Out". Ta se stala druhým singlem po "Wait And Bleed" a patří k největším hitům skupiny. Režie videa se ujal Thomas Mignone a MTV ho původně zakázala vysílat pro míru násilí. Byla by to ale škoda, protože je naprosto geniální.
Klipová pocta hororové klasice "Osvícení", kterou na motivy stejnojmenné knihy Stephena Kinga natočil Stanley Kubrick, je možná ještě znepokojivější než originální film. Tady si totiž v kultovních scénách snímku zahráli sami hudebníci a výsledek je směs bizarnosti a děsu. Corey Taylor samozřejmě ztvárnil šíleného Jacka Torrance a roli si viditelně užíval. Filmové záběry jsou smíchány se záznamem divokého vystoupení kapely, který výsledku dodává dynamický nádech.
Před vydáním páté desky
".5: The Gray Chapter" to se
Slipknot nevypadalo moc dobře. Nejdříve přišla smutná zpráva o předávkování basáka Paula Graye, následovaná odchodem bubeníka Joeyho Jordisona. Fanoušci se samozřejmě začali obávat, jak to s jejich oblíbenci bude. Sami muzikanti po letech potvrzují, že šlo o komplikované období, kdy nevěděli, zda vůbec pokračovat.
O to nadšeněji byl přijat první experimentálnější singl "The Negative One", po kterém brzy následoval pro skupinu typicky děsivý klip "The Devil In I". Režíroval ho perkusista Shawn "Clown" Crahan a povedlo se mu vytvořil jedinečný hororový vizuál zasazený do prostor psychiatrické léčebny. Ve snímku si zahráli - jak bývá zvykem - samotní členové, obklopení červovitými blázny ve svěracích kazajkách.
Během děsivých sebevražd, které tu maskovaní hudebníci postupně páchají, se poprvé odhalili i nový basák Alessandro Venturella a bubeník Jay Weinberg, kteří v sestavě zůstali dodnes. To vše navíc pro jednu z největších pecek, které kapela v modernější éře své historie nahrála.
Kdo chce zažít tuzemskou festivalovou premiéru Slipknot, může navštívit letošní ročník
Rock for People, který se koná od 8. do 11. června 2023. Vstupenky jsou k dispozici na webu festivalu. Aktuálně je cena na všechny dny 3 790 Kč, na úvodní čtvrteční den s headlinerem Slipknot pak pořídíte lístek za 2 190 Kč.