shop.musicserver.cz
Album "Foxtrot" od Genesis je milníkem v progresivním rocku

Album "Foxtrot" od Genesis je milníkem v progresivním rocku

Vydáno: 08.08.2021 09:00 v sekci Zaprášenosti - Tomáš Rozkovec | foto: Genesis archive

Deska "Foxtrot" od Genesis za nedlouho oslaví své abrahámoviny a rozhodně si zaslouží pozornost i po těch letech. Dá se totiž vnímat jako opravdu zásadní počin nejen v kariéře skupiny, ale též ve vývoji progresivního rocku. Kdo by nechtěl stvořit takový skvost, jakým byl a je song "Supper's Ready"?

Genesis - Foxtrot

Datum vydání: 6.10.1972
Produkce: David Hitchcock
Skladby: Strana A: Watcher Of The Skies, Time Table, Get 'Em Out by Friday, Can-Utility and the Coastliners Strana B: Horizons, Supper's Ready: I. Lover's Leap, II. The Guaranteed Eternal Sanctuary Man, III. Ikhnaton and Itsacon and Their Band of Merry Men, IV. How Dare I Be So Beautiful?, V. Willow Farm, VI. Apocalypse in 9/8 (Co-Starring the Delicious Talents of Gabble Ratchet), VII. As Sure As Eggs Is Eggs (Aching Men's Feet)

Nahrávka "Trespass" z roku 1970 de facto stylově definovala směr skupiny Genesis. Na rozdíl od tklivých forem klavírních balad prezentovaných na debutu "From Genesis To Revelation", které měly pramálo společného s budoucím soundem, druhá řadovka kapelu nasměrovala k formě art rocku, byť se její členové v této škatulce necítili příliš dobře. Sami se definovali jako interpreti melodických písní s přesahem a nechtěli být spojováni se složitostmi, kterými se prezentovali například King Crimson či Yes.

Následující rok se zrodila třetí řadovka "Nursery Cryme". Ta potvrdila a rozvinula to, co na předchozí bylo jen v náznacích. Ještě před tím však kapelu opustili kytarista Anthony Phillips a bubeník John Mayhew. Zbylá trojice ve složení Peter Gabriel (zpěv, flétna, perkuse), Tony Banks (klávesy, kytary) a Mike Rutherford (basa, kytary) za ně hledala náhradu. A našla. A ne ledajakou. Šestistrunné baterie ovládl stylotvorný kytarista Steve Hackett a za bicí usedl Phil Collins, který údajně původně stál spíše o uvolněný post po Billu Brufordovi ve zmíněné artrockové veličině Yes. Zmíněná nahrávka posunula Genesis vpřed nejen instrumentálně, ale hlavně kompozičně. Vrcholu se dotkli až o rok později.

Peter Gabriel   liška
© Genesis archive
S vydaným počinem se dostavil i komerční úspěch a skupina se ještě více semkla. Trávila spolu více času, který vyplňovala zkoušením a komponováním. Mezitím se množily nabídky na turné (úspěch sklízely mimo jiné i koncerty po Itálii), kde se nově vznikajícím skladbám dostalo obrušování. Zpěvákovi a flétnistovi souboru Peteru Gabrielovi se v hlavě rodil nápad, jak toto veskrze akademické vystoupení ozvláštnit. Muzikanti totiž až na frotmana při vystoupeních (na tu dobu nezvykle) seděli a samotný Peter trpěl myšlenkou, že se publikum u jejich hudby musí nudit. A tak začal vymýšlet, jak přítomné návštěvníky překvapovat a šokovat.

Začal tak trochu nevinně. Od úvodních proslovů k jednotlivým písním po make-up pierotského vzezření, který nabýval složitějších a děsivějších kontur. Ale ani to nestačilo. A tak přišly na řadu (na tu dobu) stále odvážnější kostýmy. Od masky chlípného starce v prezentaci songu "The Musical Box" po rudé šaty Peterovy ženy a nasazenou liščí hlavu. A to byl jenom začátek. A možná i to je počátek toho, jak se ono chimérické stvoření dostalo na obal následující desky pojmenované mnohoznačně "Foxtrot", jehož autorem byl dvorní malíř a grafik formace Paul Whitehead.

Nahrávku otevírá skladba "Watcher Of The Skies" s téměř vesmírnou atmosférou. Ač Gabriel & spol. nikdy nebyli tak velkými příznivci planetární tematiky jako jejich kolegové z Pink Floyd, zde se to hudebně i textově přímo nabízí. Námět písně, který má na svědomí Banks s Rutherfordem, vznikl autentickým zpracováním pohledu ze střechy neapolského hotelu do noční opuštěné krajiny. Pozdější pódiová prezentace skutečně připomínala jakési vesmírné zjevení, ve kterém při mellotronovém úvodu stála nehnutě tmavá frontmanova silueta s netopýřími křídly na hlavě a do tmy zářily jen jeho fosforeskující oči. Jakmile se song rozezněl, roztáhl Peter svůj duhový plášť a show se rozjela naplno.

Peter Gabriel masky
© Genesis Archive
Následuje vznešená "Time Table" s až barokní klavírovou předehrou a skvělým Gabrielovým přednesem, která je připomínkou starých morálních hodnot. Po ní přichází "Get 'Em Out By Friday" - vyprávění o sociálním útlaku a vydírání obyvatel majiteli domů okořeněné typickým britským sarkasmem. Zpěvák zde vystupuje hned v několika rolích (jak typické pro jejich tvorbu). Předně jako vypravěč příběhu, zároveň se převtěluje do dalších postav, aby dynamikou a změnou hlasu vtáhl posluchače do celistvého děje. Ten pak řádně dokázal prodat při koncertech, právě formou změny kostýmů či líčení.

První strana má impozantní začátek, další kusy postupně vtahují posluchače do víru dění, načež vše exploduje mohutným příběhem o vikingském a pozdějším anglickém králi Knutovi Velikém. Panovník chtěl svým přisluhovačům a pochlebovačům dokázat, že není vládcem všeho dění na zemi, natož moří. Jako důkaz si zvolil demonstrativní ukázku. Postavil svůj trůn na pláž a usadil se do něj. Dal příkaz moři, aby se zastavilo u jeho nohou, a čekal na rozbouřený příliv. Nejprve se zdálo, že moře poslechne, pak ale přišla druhá, silnější vlna a Knuta spláchla. Toto podobenství o bezcenné a prázdné síle vládců uzavírá A stranu ve formě nádherně hudebně vystavené a vygradované "Can-Utility And The Coastliners" (Can-Utility - fonetická slovní hříčka se skutečným jménem krále Canute). V samotném závěru Gabriel sděluje světu naléhavým křikem ono: "Ačkoli je jeho příběh často vyprávěn, můžete říci, že je mrtvý?"

Druhou stranu uvádí křehká Hackettova klasika "Horizons". Skladba, která je dodnes součástí všech jeho koncertů, a to ne náhodou. Jedná se o jeho prvotní sólový kapelový počin. Do té doby nebyl ostatními brán, i přes jeho nesporné kvality, příliš vážně (podobnost s Georgem Harrisonem z The Beatles je čistě náhodná). Zmíněná miniatura v klasicistním stylu není jen otvírákem strany B, ale i vlastní "Supper's Ready", opusem magnum formace, který se na dlouhá léta stal stěžejním bodem jejích koncertů a možná i její vůbec nejsilnější písní. V té době se stala též do jisté míry určujícím dílem světového progresivního rocku.

Otázka by mohla znít: Proč? Vždyť je tolik epických kompozic, tak proč zrovna tato? Odpověď není snadná, ale nabízí se. V tomto hudebním eposu se nachází téměř vše, co k žánru art/progresivního rocku patří. Křehkost, dynamika, drama, napětí, instrumentální zručnost a textový příběh, opředený silnými melodiemi jako bavlněnou nití a pevně jimi svázán. Vše na ploše neuvěřitelných dvaceti tří minut. Kolik takových skladeb na světě je?

"Supper's Ready" je sled kratších písní, rozdělených do sedmi sekcí, šikovně pospojovaných do sebe tak, že působí jako jeden úžasný celek, který posluchače pohltí a nepustí. Je protkán dynamikou od romantických pasáží přes dramatický předěl v "Apocalypse In 9/8" až po závěrečný souboj temnoty se světlem. Během něj se znovu za zvuku zvonů objevuje nápěv z úvodního oddílu "Lover's Leap", následovaný naprosto uchvacujícím finále, kdy Anděl stojící ve Slunci zvolá svým mocným hlasem: "Toto je večeře mocného!" On se vrátil, aby své děti odvedl domů do svého Nového Jeruzaléma. Tento verš, jasný odkaz na poslední knihu Nového zákona a Zjevení Sv. Jana, se line jako červená nit i následnou tvorbou Genesis.

Genesis 1972 barva
© Genesis Archive
Zpěvákovy verše (ač mnohdy nejednoznačně) popisují souboj dobra se zlem a minimálně některé části vycházejí ze skutečné události v anglickém domě v Kensington Palace, kde se Peter a jeho žena Jill účastnili spiritualistické seance. Tu vedl jejich přítel a producent John Anthony. V jednom dramatickém okamžiku, kdy Anthony uváděl Peterovu ženu do hypnózy, všechna okna nečekaně rozrazil vítr. Jill v úleku a k vyděšení svého muže upadla do transu. "Najednou jsme na sobě měli tváře někoho jiného," řekl později Peter k tomuto děsivému incidentu. Následně při jiném prožitku, kdy nemohl spát a jeho žena již odpočívala, spatřil oněch sedm mužů v kápi, kterak procházejí setmělou zahradou. Tyto události ho natolik ovlivnily, že jim věnoval stěžejní nosnou příběhovou linku právě v uvedené skladbě. Boj dobra se zlem s následným zjevením.

Paradoxně, dnešním pohledem dosti nepochopitelně, samotní členové na "Supper's Ready" nikterak nelpěli. Zpětně přiznávají, že vlastně ani netušili, co stvořili a jaké tím způsobí pozdvižení nejen u svých posluchačů, ale i u kritiky. Dle svých slov se věnovali hlavně vypiplávání songů na první straně. Ne že by tu druhou odzívali, ale vnímali ji jako to, co bylo vždy dáváno na druhou kolej. Na tu první většinou šly ty nejlepší věci. Výslednou kompozici tak vlastně poslepovali z jednotlivých témat, která postupně přinášeli. Tím spojili a vlastně i rozdělili Gabrielovou sarkastickou a komickou vložkou "Willow Farm". Zbytek pak vznikl na bázi jamu. "Bylo to vlastně to nejjednodušší, co jsme kdy udělali," řekl s úsměvem na dotaz novinářů Mike Rutherford.

Upřímně i po těch padesáti letech si lámu hlavu, jak se jim mohlo na tak dlouhé ploše povést, že se člověk ani chvíli nenudí. Současné kapely mají problém zaplnit daleko kratší formáty. Genesis se to však povedlo v míře vrchovaté.

Takový je celý jejich "Foxtrot". Byť ho může člověk znát za ta léta zcela nazpaměť a byť možná dalšími remasteringy přibyly další zvukové stopy (zejména flétnové a pěvecké), zdá se, že se opravdu nikdy neomrzí. Genesis tehdy dosáhli svého nejvyššího bodu. A to i přesto, že následovaly takové skvosty jako "Selling England By The Pounds" či vrchol pódiové i hudební prezentace "The Lamb Lies On Broadway". Petera Gabriela a Genesis čekaly roky slávy, kdy dobývali svět nejen svojí originální muzikou, ale i tím, čemu se později začalo říkat rockové divadlo.

Toto dílo ani za padesát let nezestárlo. "Supper's Ready" navíc pravděpodobně navždy zůstane jednou z top světových skladeb. Navždy 11/10.

  • Jedna z nejlepsich desek vsech dob (Martin, 08.08.2021 10:27) Reagovat

    Vyborna pripominka tehlete vynikajici desky.

  • Text je skvělý, ale hodil by spíš na příšt?... (beaver63 , 08.08.2021 12:48) Reagovat

    Text je skvělý, ale hodil by spíš na příští rok ????Jinak máte tam špatný rok vydání opravdu to nebyl rok 1995

    • Re: Text je skvělý, ale hodil by spíš na příšt?... (Tomáš Rozkovec, 08.08.2021 15:39) Reagovat

      Děkuji za upozornění...již je opraveno.

  • Ovšem těch chyb v textu... ani názvy písní ne... (Jan V., 08.08.2021 13:21) Reagovat

    Ovšem těch chyb v textu... ani názvy písní neumíte opsat správně? A datum vydání v roce 1995 pobavilo.

    • Re: Ovšem těch chyb v textu... ani názvy písní ne... (Tomáš Rozkovec, 08.08.2021 15:13) Reagovat

      Kdo nic nedělá, nic nezkazí....ano stane se. Díky za upozornění, nechám opravit.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Duff McKagan, Sono Centrum, Brno, 11.10.2024
Naživo: Báječný Duff McKagan v Brně maximálně uspokojil poučené publikum Pokud bychom i u hodnocení koncertů používali číselnou škálu, vystoupení Duffa McKagana v brněnském Sono Centru by si vysloužilo čistou desítku. Nemělo totiž chybu - na návštěvníky čekal nejen výborný zvuk, ale i parádní... čtěte zde
Vydáno: 12.10.2024 19:30 v sekci Naživo
Albert Mudrian - Choosing Death: Nepravděpodobná historie death metalu & grindcoru 8/10
Hudba v tisku: Vzestup, pád i druhé nadechnutí death metalu líčí kniha "Choosing Death" Alberta Mudriana erudovaně i v živých barvách Jeden bonmot praví, že metalisti se nepotřebují hádat s posluchači jiných žánrů, bohatě si vystačí sami se sebou a všemožnými kategoriemi, jež metal skrývá. Ostatně, k všemožným půtkám svádí už dělení na black, thrash a... čtěte zde
Vydáno: 12.10.2024 16:00 v sekci Recenze | Hudba v tisku
Eminem - The Death Of Slim Shady (Coup de Grâce) 6/10
Recenze: Eminem se na "The Death Of Slim Shady (Coup de Grâce)" snaží sám sebe zabít Detroitský rodák už na svých předchozích albech opakovaně naznačoval svou (předčasnou) smrt. Nyní se ale rozhodl svůj záměr dokonat a jednou provždy uložit k ledu alespoň své alter ego Slim Shady. Podařilo se mu to? A jak k tomu... čtěte zde
Vydáno: 12.10.2024 08:30 v sekci Recenze
Seal na prvních dvou stejnojmenných albech předvedl, jak bravurně kombinovat žánry a pracovat s emocemi
Zaprášenosti: Seal na prvních dvou stejnojmenných albech předvedl, jak bravurně kombinovat žánry a pracovat s emocemi Devadesátá léta přinesla hudebnímu světu spoustu výjimečných interpretů, z nichž odkaz mnohých přetrvává dodnes. Jedním z nich je Seal, britský zpěvák brazilsko-nigerijského původu s nezaměnitelným pěveckým projevem. V... čtěte zde
Vydáno: 11.10.2024 14:30 v sekci Recenze | Zaprášenosti
The Cure - A Fragile Thing 8/10
Audio: "A Fragile Thing" The Cure zní o trochu méně depresivně Dlouholeté čekání skončilo. S temnou skladbou "Alone" ohlásili The Cure napjatě vyhlíženou studiovku "Songs of a Lost World" a nyní mohou až do plánovaného vydání - už 1. listopadu - jen nenápadně přisypávat další informační... čtěte zde
Vydáno: 11.10.2024 09:00 v sekci Audio / Video | Audio
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- V listopadu vyjde reedice desky "Living in the Material World" George Harrisona (23.09.2024 16:19)
- Na předvánoční trh míří další box The Beatles. Tentokrát kolekce mono verzí jejich raných amerických alb (19.09.2024 09:27)
- Zaprášenosti: Genesis - The Lamb Lies Down on Broadway: Půl století rockové opery (04.08.2024 08:00)
- Hudba v tisku: Objemná publikace "Všechny písně" se noří do nejtajemnějších hlubin hudby Pink Floyd (24.07.2024 13:00)
- Video: Nový klip k "Let It Be" nabízí alternativní pohled na slavnou píseň The Beatles (14.05.2024 14:00)
- The Beatles se dočkají čtyř životopisných filmů - každý člen bude mít svůj (24.02.2024 13:27)
- Paul McCartney se po padesáti letech shledal se svou ukradenou baskytarou Höfner (18.02.2024 14:03)
- Hudba v tisku: Skvělé biografii "King Crimson: Na dvoře karmínového krále" krutě podráží nohy český překlad (04.02.2024 08:30)
- Video: Saxon se v "There's Something In Roswell" noří do víru konspiračních teorií (22.01.2024 13:14)
- Tip na dárek pod stromeček: King Crimson - Na dvoře karmínového krále (18.12.2023 09:27)

ALBUM TÝDNE 41/2024

The Smile
Cutouts

Trojice The Smile, ve které se sešli Thom Yorke a Jonny Greenwood z Radiohead s Tomem Skinnerem ze Sons of Kemet, si společné hraní užívá natolik, že letos vydala už svou druhou desku "Cutouts". A jak se dozvíte z naší recenze, opět jde o jedinečný zážitek.

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Ne 13.10.
Bryan Adams (CAN) (Winning Group arena, Brno)
Po 14.10.
Oska (A) (Cross, Praha)
Po 14.10.
Fink (UK) (Palác Akropolis, Praha)
Út 15.10.
Jonas Brothers (US) (O2 arena, Praha)
St 16.10.
Melanie Martinez (US) (O2 arena, Praha)
St 16.10.
Take That (UK) (O2 Universum, Praha)
Čt 17.10.
Nick Cave & The Bad Seeds (AU) (O2 arena, Praha)
Čt 17.10.
Jann (POL) (Roxy, Praha)
Pá 18.10.
Einstürzende Neubaten (DE) (Forum Karlín, Praha)
Pá 18.10.
Kamelot (US) (Masters of Rock Café, Zlín)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Vladimír Mišík Justin Bieber Prince The Prodigy Coldplay Linkin Park Marek Ztracený Madonna Lucie Vondráčková Queen Lady Gaga Richard Müller Taylor Swift Billie Eilish Viktor Sheen The Hu Katy Perry Dua Lipa Ed Sheeran Kabát
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2024 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe