Steven Wilson - The Future Bites

Steven Wilson přináší na albu "The Future Bites" art pop z budoucnosti

Vydáno: 08.02.2021 00:00 v sekci Recenze - Jiří V. Matýsek a Tomáš Rozkovec | foto: Steven Wilson Productions

Celosvětová pandemie nabourala plány leckomu, třeba i (svého času) prog-rockovému věrozvěstovi Stevenu Wilsonovi. Vydání šesté studiovky "The Future Bites" musel odsunout, místo loňského června vychází album až nyní. Ne že by snad doba byla o moc příznivější, čekání se však v každém případě vyplatilo.

9/10

Steven Wilson - The Future Bites

Vydáno: 29.1.2020
Celkový čas: 42:01

Skladby: Unself, Self, King Ghost, 12 Things To Forgot, Eminent Sleaze, Man of the People, Personal Shopper, Follower, Count of Unease

Vydavatel: Steven Wilson Productions

Už první zveřejněné skladby jasně ukázaly, že Steven Wilson i nadále pokračuje po cestě, kterou naznačilo již jeho předcházející album "To The Bone". Je to ale přirozený vývoj s jasně daným směřováním. Dílem kopíruje proměny populární hudby dvacátého století - od progresivního rocku inspirovaného King Crimson se přesunul spíše ke gabrielovským popovým inspiracím na zmíněné předchozí, dosud nejpřístupnější desce. Odklon od rockových postupů a přímočarých písniček pokračuje i na "The Future Bites".

Pokud byla téměř čtyři roky stará nahrávka napříč recenzemi označována za Wilsonovu posluchačsky nejvstřícnější, "The Future Bites" na to jde z poněkud jiného konce. Před posluchačem se zde otevírá sofistikovaná zvuková krajina dominantě vyvedená v temných barvách chladné elektroniky, kterou jen občas - nutno podotknout, že na těch správných místech a nikoliv náhodně - protne jakýsi paprsek naděje. Mohl si Wilson přát vhodnější dobu, kdy svůj nový počin vydat?

Forma odpovídá obsahu. Chladná odosobněnost syntezátorů podbarvuje výpovědi o budoucím světě (nebo už je to svět současnosti?). Konzumerismus coby všeovládající ideologie, touha mít všechno právě teď a právě tady (předlouhý nákupní seznam plný zbytečných věcí, který v nosné skladbě "Personal Shopper" nerecituje nikdo menší než Elton John), sebestřednost, opakovaně se vrací téma ztráty sebe sama ("King Ghost", "Unself") i toho, jak se lidé nechávají ovládat (ať už tahá za nitky cokoliv nebo kdokoliv). Jakousi malou naději skýtají vzpomínky na to, "co už je ztracené", jakýsi vnitřní svět, který pomáhá udržet příčetnost.

Podobně pracuje i hudba samotná. Z elektronického tepání, strojovitosti a chladu vystupují momenty, které připomínají první nadějeplný paprsek slunce po hodně mizerné noci. Wilson je průzračný melodik, který je z podobného těsta jako Paul McCartney. Oba jsou schopni vysypat z rukávu chytlavé melodie, které ale nejsou podbízivé a prvoplánové. Refrén v "12 Things I Forgot" nebo ústřední pasáž "Personal Shopper", v níž najednou zazní až trademarkové akustické kytary, se okamžitě zatnou do posluchačovy mysli a už nepustí. O to více, když na "The Future Bites" Wilson podobnými momenty spíše - alespoň ve srovnání s "To The Bone" - docela šetří.

Steven Wilson je čím dál tím více sám sebou. Jen občas, jako lehoučké pomrknutí, zazní ozvěna velkých vzorů, tu gilmourovská kytara, jinde zase rozostřenost sólových počinů Petera Gabriela nebo elektronické tepání a cvrlikání synthpopových formací z osmdesátých let. Wilson se ale příliš neohlíží. Na základech, které vybudovali jiní, staví svou vlastní vizi art popu.

Kdo říká, že by pop měl být prázdný už z principu a oslovovat jednoduchostí? Wilson opět projevuje výjimečnou schopnost v propojování minulosti, přítomnosti a budoucnosti. "The Future Bites" nedává vlastně nic zadarmo, nároky na posluchače jsou nemalé a těžko všechny detaily zachytit na první dobrou. Deska se ale dovede odměnit, témat k zamyšlení, ať už budeme řešit obsah nebo formu, přináší spoustu.

Druhý pohled Tomáše Rozkovce

Již při svém prvním koncertě v pražské Hybernii (5. dubna 2015) se Steven Wilson při rozmluvě s publikem vyznal ze svých hudebních vzorů a lásek. To právě vydával "Hand. Cannot. Erase.". Dokud jmenoval zástupce art a progresivního rocku, publikum uznale pokyvovalo hlavou, ale když tento vlasatý hubený chlapík s brýlemi začal mluvit o osmdesátkových popových ikonách jako Tears For Fears či Ultravox, v sále to zašumělo nespokojeností. Samotný Steven na to reagoval s lišáckým úsměvem: "Why not?" Jako by už tenkrát tušil, jakým směrem se bude jeho tvorba ubírat.

Uplynulo pět, respektive šest let a Wilson za tu dobu postavil přes album "To The Bone" výhybku ze směru progresivního rocku směrem kamsi, pro co hudební katalog nemá škatulky. Podobně jako u Petera Gabriela můžeme mluvit o progresivním popu, jehož vliv je cítit asi nejvíce, ale to je v podstatě jedno. Jde přece o hudbu v první řadě.

Novinka "The Future Bites" je rafinovaná a mazaná, a to ve všech směrech. Při nesoustředěném poslechu vám do uší leze zvláštně laděný pop na osmdesátkovém spodku (tady chci podotknout, že skutečně inteligentní pop, který není lacině poplatný své době). A musím uznat, že se to interpretovi daří velmi dobře, neb melodie jsou chytlavé, nutící k prozpěvování, neřkuli k tanci. Když však skončí devátý track, projeví se něco, co chybí na příbalovém letáku, a to upozornění na návykovost celého díla, které perfektně drží po kupě a nutí k opakovanému poslechu.

A pak se člověk zarazí. Tohle přece není pop! Svoji progresivitu, melodie, linky ukryl autor do elektronického dlouhého baloňáku a pak se song po songu, po vzoru exhibicionistů, odhaluje, až se nakonec ukáže v plné nahotě, čistotě a kráse.

Nahrávka nemá slabého místa a drží vnímavého posluchače stále ve střehu. Zrodilo se výjimečné dílo, byť asi ne pro každého, které bych přirovnal k talíři devíti delikatesních jednohubek. Po jejich pozření chutě splynou v jeden gurmánský zážitek a budete se pídit po dalším.

"The Future Bites", byť je ve Wilsonově hudebním katalogu nesporně velkým stylovým vybočením, zaslouží jednoznačně maximální počet bodů.

Hodnocení: 10/10


  • TFB (Honza, 08.02.2021 09:05) Reagovat

    Výborné album, Steven ať se pustí do jakéhokoliv stylu, tak vyplodí perlu. Normálně mám raději kytary, ale elektronika mi rozhodně není cizí (hudebně jsem vyrůstal v devadesátkách). Opravdu povedené, jen trochu krátké :-)

    • Re: TFB (Porman, 08.02.2021 09:12) Reagovat

      Souhlasím. Na co sáhne to se mu povede. Elektronika mne baví, jsou tam další možnosti, další neprozkoumané světy a když to někdo umí uchopit, tak výsledek stojí pak za to. Povedené album!

      • Re: TFB (Andrej, 11.02.2021 15:33) Reagovat

        Suhlasim !

  • Výstižné, Výborné, Vyběrové (Subeer, 08.02.2021 10:04) Reagovat

    SW je "ozajsný" hudední architekt. Tehle úkrok ze široka stranou se skutečně podařil a nutno ocenit i onu odvahu. Progistům, kteří snesou tento druh ele-pop muziky spestří TFB život. A co se týče stopáže, tak, dle mě, echt pintlich, o chlup delší by se album mohlo zajídat..Uvidíme s čím přijde Pan muzikat na budúce.. opravdu borec. Oba zdejší pohledy kritiků jsou výstižné.

  • Nádhera. Hudební architekt je přesné označen?... (Tomas Blue , 08.02.2021 13:58) Reagovat

    Nádhera. Hudební architekt je přesné označení tohoto muže. Jsem nadšený z poslechu :-)

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Yo Yo Band - Karviná (reedice 2025) 8/10
Recenze: Z hlubin černi dolů se vyloupl nádherný drahokam "Karviná" Yo Yo Bandu. Dočkal se povedené reedice První polovina devadesátých let byla v naší muzice hodně divoká. O hvězdy zářící před sametovou revolucí najednou zájem uvadl, posluchači hladověli po novinkách. Třeba po žánru reggae, který u nás reprezentovali jistý Martin... čtěte zde
Vydáno: 06.12.2025 08:00 v sekci Recenze
Janais - Vianočná Janais (rozšírené vydanie 2025) 8/10
Recenze: "Vianočná Janais" se může stát šperkem v kolekci omšelých svátečních alb A už je to tady. Co? No přece Vánoce. Nejkrásnější svátky v roce si žádají i speciální písničky. Ano, máme tu koledy, tradicionály, ale i nové skladby, které navozují výjimečnou atmosféru. S deskou "Vianočná Janais" dokázala... čtěte zde
Vydáno: 05.12.2025 15:40 v sekci Recenze
Mutanti hledaj východisko - Baví nás balancovat na okraji věcí, žánrů a stylů
Rozhovory: Mutanti hledaj východisko - Baví nás balancovat na okraji věcí, žánrů a stylů Mutanti hledaj východisko, alternativně rapový úkaz na domácí scéně, vydali po dvou letech nové album "Rada starších". Ve srovnání s předchozí nahrávkou "Puma" je stručnější, přímější a plné hostů. Proč? A jak se cítí na... čtěte zde
Vydáno: 05.12.2025 08:00 v sekci Publicistika | Rozhovory
The Subways, Lucerna Music Bar, Praha, 2.12.2025
Naživo: The Subways a Lucerna Music Bar: Klasika, která nikdy nezklame Britské trio The Subways už zase slaví. Po nedávném turné k patnácti letům od začátku kariéry nyní přidává pětiletku navíc - a při té příležitosti opět nechtělo upgrade do větších prostor, ale spolu se svou fanouškovskou... čtěte zde
Vydáno: 04.12.2025 13:00 v sekci Naživo
Pohled do českých hitparád - 48. týden 2025
Buka dál dominuje albům i digitálním singlům, Mariah Carey i Wham! už se streamy letí nahoru Beze změn na vedoucích pozicích se obešlo aktuální vydání domácích žebříčků. Alvaro Soler a Marta Santos zůstali s "Lo Que Pasó, Pasó" v čele rádií, Buka opět kraluje hitparádě alb i přehledu digitálních singlů. V tom... čtěte zde
Vydáno: 04.12.2025 08:00 v sekci Novinky | České hitparády
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Nové desky 40/2025 - od Jacoba Colliera přes Vladimíra Mišíka po Khalida (15.10.2025 15:00)
- Deep Purple vydají svůj legendární koncertní záznam "Made In Japan" ve velkolepé reedici s novým remixem Stevena Wilsona (24.06.2025 10:36)
- Naživo: Steven Wilson nás v Gliwicích teleportoval do audiovizuálního nebe (07.06.2025 14:00)
- Recenze: Steven Wilson nabízí na "The Overview" cestu vesmírem. Minulost a budoucnost se zde střetávají v jedinečný magnum opus (24.03.2025 00:00)
- Nové desky 10/2025 - od Stevena Wilsona přes Michala Davida po Debbi (19.03.2025 12:00)
- Živák Pink Floyd "Live In Pompeii" se v květnu vrátí v novém remixu Stevena Wilsona a zamíří i na plátna kin (28.02.2025 13:31)
- Steven Wilson připravil na březen ambiciózní desku "The Overview". Nabídne pouze dvě rozsáhlé skladby (12.01.2025 16:46)
- Zaprášenosti: Genesis - The Lamb Lies Down on Broadway: Půl století rockové opery (04.08.2024 08:00)
- Publicistika: Čtyřicet nejlepších zahraničních desek roku 2023 podle musicserveru (10-1) (02.02.2024 19:00)
- Recenze: Peter Gabriel na desce "i/o" už tolik neobjevuje. Rekapituluje, ale hlavně stále baví (15.01.2024 08:00)

ALBUM TÝDNE 48/2025

Barbora Poláková, Štěpán Urban
Sršeň

Co začalo jako zkoušení na projekt Báry Polákové jménem "Něhy", nakonec vyplynulo v celou společnou desku. A nejen to - zpěvačka a její kolega Štěpán Urban teď tvoří dvojici i v osobním životě. Tuto skutečnost potvrdili, ale vlastně ani nemuseli. Jejich klidná, laskavá hudba by to totiž řekla za ně.

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

So 06.12.
Leisure (NZ) (MeetFactory, Praha)
Út 09.12.
Lucie (O2 arena, Praha)
Út 09.12.
Adept (SWE) / Thousand Below (US) / Ocean Sleeper (AUS) / Hopes Die Last (IT) (MeetFactory, Praha)
St 10.12.
Lucie (O2 arena, Praha)
Čt 11.12.
Hauser (HR) (O2 arena, Praha)
Ne 14.12.
James Arthur (UK) (O2 universum, Praha)
Čt 18.12.
Till Lindemann (DE) (O2 arena, Praha)
Čt 18.12.
Lucie (Logspeed CZ Aréna, Plzeň)
Út 20.01.
Gregory Porter (O2 universum, Praha)
Pá 23.01.
Andrea Bocelli (IT) (O2 arena, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

The Prodigy Beyoncé Justin Bieber Vladimír Mišík Prince Madonna Lady Gaga Coldplay Kryštof Ewa Farna
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2025 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2024 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe