Sledujte musicserver.cz také na Facebooku!
Highly Suspect - MCID

Spasitelé rocku Highly Suspect natočili multižánrový paskvil "MCID"

Vydáno: 12.11.2019 10:30 v sekci Recenze - Simona Knotková

Highly Suspect byli v minulých letech vysoce podezřelými adepty na ovládnutí kytarového trůnu. Štafetu rockových velikánů se však z neznámých důvodů rozhodli zahodit a na třetí desce "MCID" představují multižánrový guláš, který má pro každého něco, ale v závěru vlastně pro nikoho nic.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
4/10

Highly Suspect - MCID

Vydáno: 01.11.2019
Celkový čas: 58:00

Skladby: Fly, 16, Freakstreet, Canals, Upperdrugs, Tetsuo's Bike, Tokyo Ghoul (feat. Young Thug), SOS (feat. Gojira), @tddybear (feat. Nothing But Thieves), Arizona, Juzo, The Silk Road (feat. Tee Grizzley), Taking Off, These Days, Snow White, Nairobi (Outro)

Vydavatel: 300 Entertainment

Obavy mohlo vzbuzovat už prohlášení z léta minulého roku, v němž muzikanti lákali na novou hudbu, která nebude mít s Highly Suspect nic společného. Doplnili ho poznámkou, že spousta lidí to nebude úplně milovat. To není obvyklá propagační fráze, kterou chcete slyšet od svého oblíbeného interpreta. Zatímco kreativní změna je mezi hudebníky častým jevem, většinou si za svým rozhodnutím plně stojí a nepropagují ho slovy udělal jsem něco nového, ale asi se vám to nebude líbit. Takový výrok totiž může druhého přivést k myšlence, že si umělec svým dílem není stoprocentně jistý, a pak vyvstává otázka, proč ho tedy pouští ven. (Status je z Facebooku už smazaný, stejně jako všechny další příspěvky před letošním červencem.)

Že se nebude jednat o planou teorii, bohužel napovídala už čtveřice prvních vypuštěných songů. Emotivní "16" možná nesl silnou zpověď, ale doprovázel ho mdlý popový základ. "Upperdrugs" sice zdárně míchal depku s rockovou nasraností, ale nešlo se ubránit pocitu, že je to jen slabý odvar toho, co Highly Suspect s kytarami kdysi dovedli. (Mimochodem ten audio glitch v poslední sekundě, to je nějaké velikonoční vajíčko, nebo tu někdo během post-produkce nedával pozor?) Jediný "Canals" budiž připomínkou síly a řemeslného umu předchozích dvou nahrávek. Zdvižený palec si zaslouží i zdvižený prostředníček vůči Trumpovi a Putinovi.

Pořádné trable nastávají se singlem "Tokyo Ghoul". Ano, je to hip hop, což by příznivcům s otevřenou myslí nemuselo tolik vadit. Problémem je, že je to hodně podprůměrný hip hop. Prostoduchý text plný klišé à la "všichni jsou falešný svině, chtějí mě dostat na kolena, ale to se jim nikdy nepovede" doplněný gansta nářkem nad prospěchářskou děvou a popisem thug života v ghettu..., eh, to jako vážně? Nejenom že jsme tohle (i v daleko lepším provedení) slyšeli už asi tisíckrát, teď to ještě máme poslouchat od formace, která má za sebou jedny z nejlepších kytarových věcí uplynulé dekády jako "Serotonia" nebo "Lydia"? Je pěkné, že si zpěvák rapper všechny potenciální kritiky preventivně srovná hned v úvodním refrénu, ale tady přece vůbec nejde o to, že by měl umělec zůstávat pořád stejný, aby ho fanoušci milovali. Natočit mizernou věc a na ní pak demonstrovat, že lidi, kteří to odsoudí, jsou vlastně jen omezenci, není žádná rebelie.

Nedává ani moc smysl, proč je vedle hostujícího Young Thuga napsán jako druhý interpret Terrible Johnny, tedy frontman Johnny Stevens. Nejedná se o jedinou píseň v tracklistu, která se odlišuje od původního rockového jádra, a Stevens vystupuje samozřejmě i ve všech dalších položkách, takže? Pointa? Před vydáním desky to mohlo vypadat, že "Tokio Ghoul" bude osamocenou jednotkou, zpěvák ostatně ve facebookovém příspěvku vysvětlil, že se jedná o jeho nový sólo projekt. Přesto ji v konečném výběru novinky najdete. Tím se dostáváme k další podstatné otázce - jestli už tohle album nemělo vyjít spíše jako Stevensova sólovka, což by dávalo o něco větší smysl.

"MCID" (podle skupinového sloganu My Crew Is Dope) je skutečně na hony vzdálené všemu, co Highly Suspect v minulosti vydali. A jak už bylo řečeno, tvůrčí výhybka sama o sobě nevadí, kdyby to nebyla jednosměrka do žánrového chaosu nevalné kvality a pokulhávající produkce. Máme tu deathmetalovou návštěvu v podobě francouzské Gojiry "SOS", spolupráci snů s Nothing But Thieves "@tddybear", country rozjímání zpívané bubeníkem Richem Meyerem "Arizona", solidní vzpomínku na grungeová léta "These Days" či industriálními velikány inspirovanou "Taking Off".

Takhle napsané to všechno vypadá atraktivně. V praxi je to ale multižánrový guláš, po němž v ústech nezůstává žádná výraznější chuť. Ne nadarmo motivační učitelé radí, že namísto multitaskingu je lepší soustředit se na jednu věc a tu dělat pořádně. Existují výjimky, ale "MCID" je zářným důkazem toho, že když se hudebníci ve studiu chovají jako pejsek a kočička z knížky Josefa Čapka, může to skončit náramnou polízanicí.

Aby se tu jenom nekritizovalo, pochválit lze vůdčího autora za jeho otevřenost. V již zmiňované "16" se kupříkladu vyznává z jedné, eufemisticky řečeno, nemilé životní zkušenosti, která nejednomu posluchači možná způsobí menší šok (žádné spoilery, proposlouchejte se k té zápletce sami). Je pak ku podivu, že zpěvák v mezidobí hledal útěchu v různorodých léčivech, z čehož se bez cenzury zpovídá v "Upperdrugs"? Žádná slova naděje, Stevens nemilosrdně vypráví, že by bez nich nebyl schopný vůbec existovat. Anebo... stále není?

Naprosto odzbrojující je úvodní "Fly", dialog zbídačeného ega se starším, opatrujícím já, které psychologie zná také jako pud sebezáchovy. To první odhazuje masku a přiznává sobě i ostatním, že je - bez zbytečné korektnosti - úplně v hajzlu. Druhé nad ním drží ochrannou ruku a brání ho před krokem, který by byl už definitivní. "Buď upřímný, můžeš to změnit, pokud budeš chtít. Jednoho dne se tomu zasměješ." Závěrečný smích je útěchou i pro poslouchajícího, kterému není lhostejno, co muzikant prožívá. I když přiznejme si to, na první poslech to zní spíše jako ironický smích Jokera... Psychické potíže jsou i dnes pro mnoho lidí tabu, takže podobně upřímných songů není nikdy dost. Škoda, že je nedoplňuje i stejně působivá hudba.

Na "MCID" Highly Suspect sice manifestují naprostou uměleckou svobodu, ale provádějí to stylem umíněného a arogantního tvůrce, který se bez špetky reflexe neohlíží na žádnou stranu. Jejich gesto vzdoru vůči všem majetnickým a progres neuznávajícím posluchačům v konečném výsledku zní jako regrese, která skoro dává zapomenout, že tahle na Grammy nominovaná banda v minulosti křísila skomírající žánr a uměla se do toho řádně opřít. "Mister Asylum" a "The Boy Who Died Wolf" nemohla být náhoda. Jaká však bude jejich budoucnost? Tentokrát to raději ponechejme bez prognózy.

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova musicserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Voxel - Samota na pódiu už pro mě byla ubíjející
Rozhovory: Voxel - Samota na pódiu už pro mě byla ubíjející Jako písničkář s looperem několikrát objel republiku křížem krážem, letos ale Voxel začal novou etapu. V lednu založil vlastní kapelu s názvem Voxel & Spol., kterou nedávno pokřtil vyprodaným koncertem v pražské Akropoli - spolu s... čtěte zde
Vydáno: 06.12.2019 08:00 v sekci Publicistika | Rozhovory
0
Royal Republic, Velký sál Lucerny, Praha, 3.12.2019
Naživo: Při pražském koncertě Royal Republic létali vzduchem muzikanti, fanoušci i jejich boty Naposledy ve stejném prostředí hráli Royal Republic před dvěma lety, přesně na Mikuláše. Jako nadílku k letošku dovezli novou desku "Club Majesty", kvůli níž se koncert musel přesouvat až na prosinec, a ani tentokrát nikdo nemusel... čtěte zde
Vydáno: 05.12.2019 12:04 v sekci Naživo
1
Kensington - Time 9/10
Recenze: Kensington na "Time" už neplánují. Žijí okamžikem a berou život tak, jak přichází Indierocková smršť Kensington k nám jezdí pravidelně. A vždycky jsou její koncerty naprosto bezkonkurenční. Čtveřice Eloi Youssef, Casper Starreveld, Jan Haker a Niles Vandenberg ví, jak dostat lidi do varu. Ve své zemi jsou to... čtěte zde
Vydáno: 05.12.2019 08:00 v sekci Recenze
0
DJ Wich - Jako ryba ve vodě 7/10
Recenze: DJ Wich se na nové desce cítí "Jako ryba ve vodě". A posluchači taky DJ Wich se po třech letech vrací s další producentskou nahrávkou. Dostala název "Jako ryba ve vodě" a pozval si na ni nejen řadu známých a zkušených českých a slovenských interpretů, ale i několik mladších umělců. Výsledek... čtěte zde
Vydáno: 04.12.2019 13:00 v sekci Recenze
0
Nové desky 49/2019 - od Marpa & TroubleGang přes Kacey Musgraves po The Flaming Lips
Nové desky 49/2019 - od Marpa & TroubleGang přes Kacey Musgraves po The Flaming Lips V týdnu, kterému dominoval Black Friday Record Store Day, budou největšími hvězdami domácí Marpo & TroubleGang, podobně laděný The Game a vánoční Kacey Musgraves a Rick Wakeman. Je doplní Berenika Kohoutová, živák The Flaming Lips,... čtěte zde
Vydáno: 03.12.2019 21:00 v sekci Novinky | Nové desky
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Korn se koncem května přiřítí do Prahy (11.11.2019 11:20)
- Audio: Highly Suspect v "Tokyo Ghoul" pokračují se zvukovými experimenty (13.10.2019 11:07)
- Highly Suspect vyplní podzim deskou "MCID" (24.08.2019 09:46)
- Naživo: Arctic Monkeys udělali tečku za Szigetem, nadchli The War On Drugs a Gorgon City (21.08.2018 16:11)
- Naživo: Brutal Assault, den první: Exotika, erotika a Gojira (14.08.2018 15:19)
- Fotogalerie: Hned první den festivalu Brutal Assault byl výjimečným zážitkem (14.08.2018 10:31)
- Brutal Assault ohlašuje soupisku warm-up párty (23.07.2018 08:39)
- Fotogalerie: Aerodrome festival završili Nine Inch Nails nebo Macklemore (03.07.2018 16:51)
- Brutal Assault oznámil první velká jména (02.02.2018 16:31)
- Publicistika: Nejlepší zahraniční videoklipy roku 2017 podle musicserveru (18.01.2018 15:00)

ALBUM TÝDNE 48/2019

Leonard Cohen
Thanks For The Dance

Hluboký hlas Leonarda Cohena zaznívá ještě jednou. Po třech letech práce vychází album "Thanks For The Dance", na kterém se nachází deset písní, které kanadský písničkář před smrtí nestačil dokončit. Nahrávka tak završuje jeho kariéru. Je jen dodatkem k již řečenému, nebo bylo její vydání nezbytné?

10/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

So 07.12.
Jordan Mackampa (UK) (Café V lese, Praha)
Út 10.12.
Die Krupps (DE) (Futurum Music Bar, Praha)
Pá 13.12.
Low Roar (ISL) (Café V lese, Praha)
Pá 20.12.
J.I.D (USA) (Roxy, Praha)
Ne 19.01.
Anti-Flag (USA) (Roxy, Praha)
So 25.01.
Michael Malarkey (USA) (Roxy, Praha)
So 25.01.
Devendra Banhart (USA) (Palác Akropolis, Praha)
Ne 26.01.
The Murder Capital (IRL) (Underdogs', Praha)
Ne 26.01.
Beacon (USA) (Café V lese, Praha)
Út 28.01.
James Arthur (UK) (Forum Karlín, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Coldplay Lady Gaga Britney Spears Kryštof Beyoncé Adele Sia Ewa Farna Metallica The Cure Rihanna Madonna Lenny AC/DC Marek Ztracený Shawn Mendes Chinaski Karel Gott Nik Tendo Ed Sheeran
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2019 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver