Skupinu Underworld jistě netřeba fanouškům taneční scény představovat. Ostatně i mnozí další dozajista znají slavný hit "Born Slippy" z fimu "Trainspotting". Rozhovor, který MusicServer se skupinou dělal, se točil hlavně kolem nové desky "A Hundred Days Off", koncertu na Creamfields a tak vůbec.
© Dirty.org V září vydali
Underworld dlouho očekávanou studiovou novinku "A Hundred Days Off" (
recenze zde), kteréžto album bylo prvním po odchodu Darrena Emersona. Čeští fanoušci mohli navíc skupinu na vlastní oči shlédnout v srpnu na festivalu
Creamfields. Nabídka udělat rozhovor s polovinou dua, Karlem Hydem, byla proto přijata s nadšením, organizační stránka věci se ale bohužel několikrát nepřiměřeně zkomplikovala. Popovídat jsme si spolu mohli až tři týdny od emise desky.
Už jsou to více než dva měsíce ode dne, kdy Underworld vystoupili v rámci festivalu Creamfields v České republice, a já se tě proto na úvod musím zeptat - jak se vám akce líbila?Fantastické. Opravdu. Perfektní publikum a krásná krajina, která se nám hodně líbila. V České republice jsem nikdy předtím nebyl.
V rozhovoru pro NME jsi kdysi zmínil, že máte pocit, jako byste na koncertech už neměli svým fanouškům nabídnout nic nového, zvláště v době špičkových technologií, jakou je třeba DVD. Tento pocit stále trvá?To že jsem řekl? No, to bylo zřejmě v době, kdy jsme dlouho nehráli nic nového. V říjnu 2000 jsme dělali naši poslední show v Tokiu a tehdy už jsme hráli tentýž materiál celé dva roky. Nic nového jsme do našich koncertů nepřidali, protože po vydání "Beaucoup Fish" jsme připravili jenom výběr "Everything, Everything". Proto jsme potřebovali na čas vysadit, připravit si nové věci a rozmyslet si, kam vlastně budeme směřovat. Přesně to jsme udělali a mě to opět baví.
"A Hundred Days Off" je prvním regulérním albem po odchodu Darrena Emersona od Underworld, takže je nasnadě otázka, jak probíhala práce na desce pouze ve dvou lidech?Výborně. Tohle byl můj nejlepší dosavadní zážitek ze studia.
Po odchodu Darrena vám mnoho lidí, zvláště hudebních kritiků, příliš nedůvěřovalo. Byli tito lidé a jejich negativní názory motivujícím prvkem pro Underworld?Ani si nemyslím. Kolem se po celou dobu naší kariéry pohybuje skupina lidí, kteří jsou k naší práci velice kritičtí. Ti jsou pro nás inspirace, protože nám dokážou nakopat zadek. Jediné, co jsme věděli, bylo, že musíme udělat nejlepší desku, jakou svedeme. Navíc já dobře vím, kdo napsal většinu materiálu, kdo produkoval desky, takže v tomhle opravdu problém nebyl.
Jednou jsi řekl, že před příchodem do studia jste měli dost materiálu na dvě alba... Je to zvláštní, protože nikdy jsme toho tolik neměli. Ale prostě se to stalo. Neměli jsme co ztratit a mohli jsme tak dělat jakoukoli hudbu, která nás napadla. Výsledek byl velice obsáhlý a žánrově široký. Některé pasáže byli ambientní, jiné zase sahaly k temnému, tvrdému technu. Těžko to popsat. Naštěstí ale Rick rozhodl, že chce udělat pouze jedno album, což zapříčinilo vydání "A Hundred Days Off". A to zároveň umožnilo vydat některé skladby jako extra bonusy singlů apod., což jsme dělali už dříve a nyní jsme rádi, že si to můžeme zopakovat.
© Dirty.org Kde berete tolik inspirace, především té nehudební?To je ohromně různé. Hodně mě ovlivňuje výtvarná tvorba, evropské prostředí, ve kterém se nacházím, lidi, kterými jsem obklopen. Velkou roli také hraje město, hodně času jsem strávil v "šedé zóně".
Při poslechu novinky mám dojem, že je přímočařejší, než bylo "Beaucoup Fish", a proto by mě zajímalo, zda to byl záměr či se jedná pouze o mou představivost?Pochopitelně, že záměrem bylo natočit něco jiného, než bylo "Beaucoup Fish". Pohnout se vpřed, nějak se vyvíjet. Záleží dost na tom, odkud pocházíš, protože zatímco pro tebe je ta deska přímočařejší, jiný by ji označil za překvapivou atd. Za co jsem každopádně rád, je, že na desce je několik skladeb, ve kterých mám úplně jinak položený hlas, než tomu bylo předtím.
Skrývá "A Hundred Days Off" nějaké poselství, nějakou zprávu, jíž byste chtěli vašim fanouškům skrze něj sdělit?Já teda o ničem nevím. (smích) My jsme pořád tady, stále děláme nové písničky a desky, skvěle si užíváme, zkoušíme a vynalézáme nové zvuky a technologie.
Underworld se v očích spousty lidí proslavili písní "Born Slippy", která zazněla ve filmu "Trainspotting". Předpokládám, že rok 1996 byl časem nejen ohromné zábavy, ale také mnoha překvapení.Bylo velice příjemné, že si tolik lidí oblíbilo "Born Slippy", když ta píseň vyšla podruhé, protože napoprvé, to bylo tuším o nějakých osmnáct měsíců dříve, se ten singl příliš nechytil. Bylo to fajn, to máš pravdu. Děla se kupa věcí strašně příjemných a pochopitelně i nepříjemných.
Underworld jsou ovšem známí i díky své nehudební činnosti. Na mysli mám především vaše grafické studio Tomato. Co bys o něm mohl českým čtenářům říct?Je skutečně velká skupina lidí, kteří se kolem Tomato pohybují. Především jde o umělce. Na jedné straně se zabýváme skutečným uměním - děláme knihy, pořádáme výstavy, natáčíme filmy a připravujeme vůbec spoustu hodně zvláštních věcí, jako například školu, ve které učíme filosofii studia, potřebu pracovat v kolektivu a tak. Někdy se dělají i ryze komerční projekty jako klipy, reklamy, ukázky filmů. Je to parta lidí, umělců, kteří se dokáží občas realizovat i v komerčních věcech.
Vizuální stránka hudby je pro vás zřejmě velice důležitá.Primárně jde o hudbu. Když jsme dělali promotion k DVD "Everything, Everything", na koncerty jsme si nevzali žádné videoprojekce a pokusili jsme se zároveň omezit světla, abychom lidem připomněli, že je to pořád muzika. Dnes je naše jevištní performance zhruba taková, jakou jsme ji chtěli vždy mít. Tedy s obrazy a projekcemi. Vizuální stránka je důležitá, protože je jednou ze složek koncertu. Ale v první řadě stojí hudba.
© Dirty.org Na vašich webových stránkách je k nahlédnutí galerie fotografií opuštěných aut. Vy máte nějaký speciální vztah ke starým automobilům, nebo vás upoutala kvalita těch obrázků?
Tam, kde žijeme, je mnoho opuštěných aut, která vypadají smutně a zároveň krásně. Proto nás napadlo je nafotit a pak publikovat v naší galerii, aby se na ně mohli podívat i jiní lidé a třeba je poslat někomu jako email.
Když jsme nakousli téma internetových stránek, rád bych věděl, co pro vás internet znamená?Je pro nás velice důležitý. Hlavně v době přípravy desky jsme jej používali ke komunikaci s lidmi, na jejichž názorech nám záleželo. Zajímavě vypadají také internetová rádia, kde můžeš pustit do světa svou hudbu, aniž bys do toho musel investovat moc peněz. Z tvůrčího hlediska je internet velice důležitý.
Děkuji za rozhovor.