shop.musicserver.cz

Underworld - Neměli jsme co ztratit

Vydáno: 15.10.2002 05:00 v sekci Rozhovory - Luboš Kreč | foto: facebook interpreta

Skupinu Underworld jistě netřeba fanouškům taneční scény představovat. Ostatně i mnozí další dozajista znají slavný hit "Born Slippy" z fimu "Trainspotting". Rozhovor, který MusicServer se skupinou dělal, se točil hlavně kolem nové desky "A Hundred Days Off", koncertu na Creamfields a tak vůbec.

Underworld
© Dirty.org
V září vydali Underworld dlouho očekávanou studiovou novinku "A Hundred Days Off" (recenze zde), kteréžto album bylo prvním po odchodu Darrena Emersona. Čeští fanoušci mohli navíc skupinu na vlastní oči shlédnout v srpnu na festivalu Creamfields. Nabídka udělat rozhovor s polovinou dua, Karlem Hydem, byla proto přijata s nadšením, organizační stránka věci se ale bohužel několikrát nepřiměřeně zkomplikovala. Popovídat jsme si spolu mohli až tři týdny od emise desky.

Už jsou to více než dva měsíce ode dne, kdy Underworld vystoupili v rámci festivalu Creamfields v České republice, a já se tě proto na úvod musím zeptat - jak se vám akce líbila?

Fantastické. Opravdu. Perfektní publikum a krásná krajina, která se nám hodně líbila. V České republice jsem nikdy předtím nebyl.

V rozhovoru pro NME jsi kdysi zmínil, že máte pocit, jako byste na koncertech už neměli svým fanouškům nabídnout nic nového, zvláště v době špičkových technologií, jakou je třeba DVD. Tento pocit stále trvá?

To že jsem řekl? No, to bylo zřejmě v době, kdy jsme dlouho nehráli nic nového. V říjnu 2000 jsme dělali naši poslední show v Tokiu a tehdy už jsme hráli tentýž materiál celé dva roky. Nic nového jsme do našich koncertů nepřidali, protože po vydání "Beaucoup Fish" jsme připravili jenom výběr "Everything, Everything". Proto jsme potřebovali na čas vysadit, připravit si nové věci a rozmyslet si, kam vlastně budeme směřovat. Přesně to jsme udělali a mě to opět baví.

"A Hundred Days Off" je prvním regulérním albem po odchodu Darrena Emersona od Underworld, takže je nasnadě otázka, jak probíhala práce na desce pouze ve dvou lidech?

Výborně. Tohle byl můj nejlepší dosavadní zážitek ze studia.

Po odchodu Darrena vám mnoho lidí, zvláště hudebních kritiků, příliš nedůvěřovalo. Byli tito lidé a jejich negativní názory motivujícím prvkem pro Underworld?

Ani si nemyslím. Kolem se po celou dobu naší kariéry pohybuje skupina lidí, kteří jsou k naší práci velice kritičtí. Ti jsou pro nás inspirace, protože nám dokážou nakopat zadek. Jediné, co jsme věděli, bylo, že musíme udělat nejlepší desku, jakou svedeme. Navíc já dobře vím, kdo napsal většinu materiálu, kdo produkoval desky, takže v tomhle opravdu problém nebyl.

Jednou jsi řekl, že před příchodem do studia jste měli dost materiálu na dvě alba...

Je to zvláštní, protože nikdy jsme toho tolik neměli. Ale prostě se to stalo. Neměli jsme co ztratit a mohli jsme tak dělat jakoukoli hudbu, která nás napadla. Výsledek byl velice obsáhlý a žánrově široký. Některé pasáže byli ambientní, jiné zase sahaly k temnému, tvrdému technu. Těžko to popsat. Naštěstí ale Rick rozhodl, že chce udělat pouze jedno album, což zapříčinilo vydání "A Hundred Days Off". A to zároveň umožnilo vydat některé skladby jako extra bonusy singlů apod., což jsme dělali už dříve a nyní jsme rádi, že si to můžeme zopakovat.

Underworld
© Dirty.org
Kde berete tolik inspirace, především té nehudební?

To je ohromně různé. Hodně mě ovlivňuje výtvarná tvorba, evropské prostředí, ve kterém se nacházím, lidi, kterými jsem obklopen. Velkou roli také hraje město, hodně času jsem strávil v "šedé zóně".

Při poslechu novinky mám dojem, že je přímočařejší, než bylo "Beaucoup Fish", a proto by mě zajímalo, zda to byl záměr či se jedná pouze o mou představivost?

Pochopitelně, že záměrem bylo natočit něco jiného, než bylo "Beaucoup Fish". Pohnout se vpřed, nějak se vyvíjet. Záleží dost na tom, odkud pocházíš, protože zatímco pro tebe je ta deska přímočařejší, jiný by ji označil za překvapivou atd. Za co jsem každopádně rád, je, že na desce je několik skladeb, ve kterých mám úplně jinak položený hlas, než tomu bylo předtím.

Skrývá "A Hundred Days Off" nějaké poselství, nějakou zprávu, jíž byste chtěli vašim fanouškům skrze něj sdělit?

Já teda o ničem nevím. (smích) My jsme pořád tady, stále děláme nové písničky a desky, skvěle si užíváme, zkoušíme a vynalézáme nové zvuky a technologie.

Underworld se v očích spousty lidí proslavili písní "Born Slippy", která zazněla ve filmu "Trainspotting". Předpokládám, že rok 1996 byl časem nejen ohromné zábavy, ale také mnoha překvapení.

Bylo velice příjemné, že si tolik lidí oblíbilo "Born Slippy", když ta píseň vyšla podruhé, protože napoprvé, to bylo tuším o nějakých osmnáct měsíců dříve, se ten singl příliš nechytil. Bylo to fajn, to máš pravdu. Děla se kupa věcí strašně příjemných a pochopitelně i nepříjemných.

Underworld jsou ovšem známí i díky své nehudební činnosti. Na mysli mám především vaše grafické studio Tomato. Co bys o něm mohl českým čtenářům říct?

Je skutečně velká skupina lidí, kteří se kolem Tomato pohybují. Především jde o umělce. Na jedné straně se zabýváme skutečným uměním - děláme knihy, pořádáme výstavy, natáčíme filmy a připravujeme vůbec spoustu hodně zvláštních věcí, jako například školu, ve které učíme filosofii studia, potřebu pracovat v kolektivu a tak. Někdy se dělají i ryze komerční projekty jako klipy, reklamy, ukázky filmů. Je to parta lidí, umělců, kteří se dokáží občas realizovat i v komerčních věcech.

Vizuální stránka hudby je pro vás zřejmě velice důležitá.

Primárně jde o hudbu. Když jsme dělali promotion k DVD "Everything, Everything", na koncerty jsme si nevzali žádné videoprojekce a pokusili jsme se zároveň omezit světla, abychom lidem připomněli, že je to pořád muzika. Dnes je naše jevištní performance zhruba taková, jakou jsme ji chtěli vždy mít. Tedy s obrazy a projekcemi. Vizuální stránka je důležitá, protože je jednou ze složek koncertu. Ale v první řadě stojí hudba.

Underworld
© Dirty.org
Na vašich webových stránkách je k nahlédnutí galerie fotografií opuštěných aut. Vy máte nějaký speciální vztah ke starým automobilům, nebo vás upoutala kvalita těch obrázků?

Tam, kde žijeme, je mnoho opuštěných aut, která vypadají smutně a zároveň krásně. Proto nás napadlo je nafotit a pak publikovat v naší galerii, aby se na ně mohli podívat i jiní lidé a třeba je poslat někomu jako email.

Když jsme nakousli téma internetových stránek, rád bych věděl, co pro vás internet znamená?

Je pro nás velice důležitý. Hlavně v době přípravy desky jsme jej používali ke komunikaci s lidmi, na jejichž názorech nám záleželo. Zajímavě vypadají také internetová rádia, kde můžeš pustit do světa svou hudbu, aniž bys do toho musel investovat moc peněz. Z tvůrčího hlediska je internet velice důležitý.

Děkuji za rozhovor.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Nové desky 50/2024 - od Snoop Dogga s Dr. Dre přes The Cure po Helloween
Nové desky 50/2024 - od Snoop Dogga s Dr. Dre přes The Cure po Helloween Poslední vydání našeho přehledu v tomto roce přináší společnou desku Snoop Dogga a Dr. Dre, živáky Helloween, The Cure, Blue Öyster Cult a The National. Novinky nabízejí Subway To Sally, Saint Etienne a hned dvě SOČR - jednu... čtěte zde
Vydáno: 18.12.2024 14:00 v sekci Novinky | Nové desky
Cathedral In Flames - count to nine 8/10
Recenze: Cathedral In Flames pouštějí na desce "count to nine" do svého temného světa barvy Už pět let uplynulo od chvíle, kdy se začala psát albová historie Cathedral In Flames. Pražská parta tehdy svým debutovým EP vysoko pozvedla prapor ortodoxního gotického rocku. Následující plnohodnotná studiovka "Hang Me High & Bury... čtěte zde
Vydáno: 18.12.2024 08:00 v sekci Recenze
Martin Kyšperský (Květy) - Kliky na pěstích bych holku oblbnout nezvládl
Rozhovory: Martin Kyšperský (Květy) - Kliky na pěstích bych holku oblbnout nezvládl Před pár týdny vyšla už desátá deska skupiny Květy, která se jmenuje "41 minut". Nejen o ní, ale třeba i o tom, jak funguje vesmír, o mlčení s Filipem Topolem nebo o tom, zda by chtěl zpívat v Lucii, jsme se bavili s jejím srdcem i... čtěte zde
Vydáno: 17.12.2024 14:30 v sekci Publicistika | Rozhovory
Jiří Krhut & Štěpán Kozub - Přeježděný vztah 7/10
Recenze: Jiří Krhut a Štěpán Kozub se vracejí emocemi nabitou deskou "Přeježděný vztah" V době, kdy hvězda Štěpána Kozuba, především coby komika a herce, vystřelila strmě nahoru, mu ve spolupráci s hudebníkem Jiřím Krhutem vyšlo překvapivě civilní album "Prásknu bičem". Na tesknost a emotivní texty debutu druhá... čtěte zde
Vydáno: 17.12.2024 08:00 v sekci Recenze
Tomáš Klus - V každodennosti vidím obrovský dar, ale nerezignoval jsem ani na hlubší témata
Rozhovory: Tomáš Klus - V každodennosti vidím obrovský dar, ale nerezignoval jsem ani na hlubší témata Tomáš Klus vydal v listopadu svou osmou řadovku "Tady to máš", kterou se vrací ke svým písničkářským kořenům. Nově se chopil i producentské role. Šel po jednoduchosti, radosti a úctě k životu. Jak proces tvorby probíhal a komu... čtěte zde
Vydáno: 16.12.2024 13:00 v sekci Publicistika | Rozhovory
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Nové desky 43/2024 - od Halsey přes Bastille po Beth Hart (30.10.2024 11:15)
- Video: Underworld doprovodili minimalistický song "Black Poppies" jednoduchým vizuálem (10.09.2024 13:17)
- Naživo: Procházka parkem a strhující horečka sobotní noci s Underworld. Takový byl závěr Metronome Prague (27.06.2022 16:09)
- Fotogalerie: Třetí den festivalu Metronome zachycený objektivem fotoaparátu (26.06.2022 13:49)
- Metronome Prague přiveze příští rok Underworld (20.11.2019 10:24)
- Nové desky 29-30/2018 - od Ricka Astleyho přes Rise Againts po Underworld s Iggy Popem (02.08.2018 07:13)
- Video: Hypnotický rudý klip k písni "Get Your Shirt" láká na spojení Underworld a Iggyho Popa (07.07.2018 17:30)
- Nové desky 34/2017 (29.08.2017 06:31)
- Recenze: Další spanilá jízda napříč minulými dekádami i současnou britskou scénou (24.02.2017 13:00)
- Soundtrack k druhému Trainspottingu přinese opět Iggyho Popa i Underworld (18.01.2017 10:17)

ALBUM TÝDNE 51/2024

Marilyn Manson
One Assassination Under God

O Marilynu Mansonovi se v posledních letech dalo dočíst spíše ve společenských rubrikách než na stránkách hudebních magazínů. Pravda, stal se - a možná ne neoprávněně - tučným soustem. I na konci roku 2024 soudní pře trvají, vyšla ale také nová deska. Jaká "One Assassination Under God - Chapter 1" je?

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

So 21.12.
Michal Prokop & Framus 5 (CZ (Forum Karlín, Praha)
So 28.12.
Jesus Christ Superstar (CZ) (O2 arena, Praha)
Ne 26.01.
G-Eazy (US) (Forum Karlín, Praha)
Pá 31.01.
Lisa Gerrard & Jules Maxwell (US) (Kongresové centrum, Praha)
So 01.02.
Pantera (US) (Ostravar Arena, Ostrava)
Út 04.02.
Royal Republic (SWE) (SaSaZu, Praha)
So 08.02.
Silent Planet (US) (Rock Café, Praha)
Čt 13.02.
Alessandra ( (Roxy, Praha)
Pá 14.02.
Marilyn Manson (US) (Starez Aréna Vodova, Brno)
Pá 21.02.
Ericdoa (US) (Rock Café, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Prince Vladimír Mišík Justin Bieber The Prodigy Lady Gaga Coldplay Madonna Linkin Park Kabát David Koller Queen Mirai Viktor Sheen Lucie Vondráčková Beyoncé Katy Perry Lucie Billie Eilish Ed Sheeran Vypsaná fiXa
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2024 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe