Minirozhovor s Milanem Ádou
Kdybyste měl sám sebe charakterizovat posluchačům, co by u popisku vašeho jména nesmělo chybět?
Nevím, snad člověk, který miluje hudbu, literaturu, hory, tramping a své přátele. Ze sleevenote v CD je patrné, že lásku k hudbě ve vás zažehli Greenhorns, co však bylo dál? Když jsem se na střední škole zmohl na kytaru, tak v prvé řadě bolavé lámání neohebných prstů, zároveň i postupné rozšiřování hudebních obzorů - od prvotních Greenhornů k Hoboes, přes trampskou a countryovou scénu v čele s Poutníky k folkové a rockové muzice. Nikdy jsem nebyl žánrově vyhraněný, poslouchám a hraju to, co se mi líbí a co mne osloví. Vlastní písničky pak přicházely na svět mimoděk, neplánovaně, jako projev jakési reflexe. V polovině devadesátých let, tj. před nahráním demosnímku "Šestistrunná psaní", jich odpočívalo v zásuvce něco přes padesát. Na albu máte mnoho hostů, nejzásadnější stopu však na něm nechal Petr Novotný. Proč zrovna on? Domnívám se, že Petr Novotný se mého alba ujal proto, že jej zaujalo a oslovilo. Jsme vrstevníky, některé pocity vyjádřené v písních byly nejen mými, nýbrž i Petrovými prožitky. Postupem času jsem stále více zjišťoval, že máme na mnoho věcí týkajících se alba totožný náhled. Mnohdy nebylo zapotřebí vysvětlování a domlouvání se, oba jsme směřovali k témuž cíli. Petrova zainteresovanost na albu tak přirozeně rostla a odrazila se i v míře využití jeho multiinstrumentálních schopností včetně jeho pěveckého příspěvku. Jakým způsobem jste dohadovali aranže jednotlivých písní? Porozuměli jsme si i v představách o aranžích, v některých písních mě Petr zaskočil tím, co na základě naší diskuze a výsledného konsensu vymyslel - vystihl dokonale tvar, o nějž bych usiloval, kdybych byl hudebníkem jeho úrovně. Petr porozuměl nejen mým představám, především porozuměl mým písním. Kupříkladu vzájemné prolínání se sedmi baskytarových stop v písničce "Noční" mi připadá nejen opravdu noční, ale - mám-li být upřímný - i geniální. Výsledná podoba aranží vznikala samozřejmě i ve vzájemné komunikaci s ostatními skvělými muzikanty podílejícími se na nahrávkách. Hledání výsledného tvaru, společné rozvíjení a obohacování písní a obohacování se hudbou druhých byly nádhernými a nezapomenutelnými okamžiky. Z mužů na něm zpívá i Ivan Němec. Kdy tedy bylo jasné, že bude znít jeho hlas a kdy Petra Novotného? O mužské pěvecké party jsem požádal Petra a Ivana, s nímž mě Petr seznámil. Oba mají přirozený civilní projev, jejž jsem k písničkám hledal. Při dělbě partů jsem vycházel z obsahu písní, pro některé se mi zdál být vhodnějším interpretem Petr, pro jiné Ivan. Oba s mou představou souhlasili, za což jsem jim vděčný. Na jakém základě jste se rozhodli dát ženský pěvecký part mladé Zuzce Mimrové? Zuzku mi doporučil opět Petr, její projev se mně velmi zamlouval, navíc mi připomínala zpívající kolegyni z demosnímku, a to jak hlasem, tak i věkem, jenž odpovídal textům. Byla to výborná volba, jsem moc rád, že Zuzka naši nabídku přijala. Bude možné si písně z desky někde poslechnout naživo? CD "Dopisy" vzniklo jako studiový projet, tedy bez zázemí vlastní kapely nebo stálého doprovodného muzikanta a zpěvačky. Pokud si Zuzka některé písničky - kupříkladu "Hodinu dospělosti" a "Obrázky v kalužinách" - zařadí do svého repertoáru, pak je posluchači uslyší naživo na koncertech skupiny Marien.