shop.musicserver.cz
David Bowie - Blackstar

David Bowie na "Blackstar" přetvořil svou vlastní smrt na umělecké dílo

Vydáno: 15.01.2016 08:00 v sekci Recenze - Jakub Malar | foto: facebook interpreta

David Bowie kdysi zpíval "nikdy nezestárnu". Jeho poslední album "Blackstar", které stihl vydat ještě před nečekanou smrtí, budiž důkazem toho, že něco jako stáří se podepsalo pouze na jeho těle, ale nikoliv na duši. Navíc snad žádná rocková hvězda se z pozemského světa nevyprovodila takhle stylově.

9/10

David Bowie - Blackstar

Vydáno: 08.01.2016
Celkový čas: 41:13

Skladby: Blackstar, 'Tis a Pity She Was A Whore, Lazarus, Sue (Or In A Season Of Crime), Girl Loves Me, Dollar Days, I Can't Give Everything Away

Vydavatel: Sony Music

Smrt jako umělecké dílo - projekty Davida Bowieho byly povětšinou dotaženy do konce, ale ten poslední, koncipovaný jako rozloučení s pozemským životem, patří k těm nejpůsobivějším. A také nejbolestivějším. Vyrovnat se s faktem, že tahle legenda tady již s námi není, je těžké. Bolest nezmírní ani novinkové album "Blackstar", při jehož poslechu vás po 10. lednu nemůže nemrazit v zádech. Loučení je cítit v každé notě, v textech, doprovodných vizuálech (vždyť už obal sám o sobě vypadá, jako kdyby sám umělec vyvěsil černou vlajku). A přesto snad nikomu z těch, kteří se k albu dostali před oním nešťastným dnem, tahle spojitost nedošla. Rozhodně to nechtěl nikdo připustit, zvláště když ještě na "The Next Day" David prohlašoval "Jsem tady, ještě úplně neumírám." Na "Blackstar" už zpívá jinak: "Něco se stalo v den, kdy zemřel..." Nestává se zrovna často, že by si rocková hvězda napsala vlastní requiem.

Mimo smrti samotné zůstává největším překvapením právě finální nahrávka. Nostalgie, sentiment a patos zůstaly stranou, i když bychom mu tyto neduhy nejspíše odpustili. Bowie ale přišel s nahrávkou, jež opět potvrdila jeho schopnost neustále se posouvat a zkoušet nové věci. Žánrově se "Blackstar" pohybuje někde na rozmezí avantgardního jazzu a experimentálního rocku. A nutno uznat, že pro Bowieho, vyrovnávajícího se se smrtelností, vytváří tato poloha velice důvěryhodný doprovod. Celkově nahrávka působí náročně, je potřeba ji poslouchat opakovaně, protože teprve poté se začne otevírat posluchači. To byl ale určitě záměr. Ne náhodou se obklopil o několik generací mladšími jazzovými muzikanty, s nimiž měl možnost vytvořit opravdové hudební dobrodružství. Třešničkou na dortu je pak přítomnost Jamese Murphyho z LCD Soundsystem, který dodal rytmiku ke skladbám "Sue (Or In A Season Of Crime)" a "Girl Loves Me".

Desku otevírá již zmíněná téměř desetiminutová titulní kompozice, v níž se zpěvákovi společně s producentem Tonym Viscontim (jehož ústy víceméně Bowie v posledních letech promlouval) podařilo dát dohromady prvky ze Scotta Walkera, jazztroniky, Aleistera Crowleyho, Bartóka a Friedricha Nietzscheho a vytvořit spojení, které je stejně tak vyzývavě avantgardní jako pastvou pro uši i oči (vezmeme-li v potaz skvělé video). "Blackstar" je óda na tenkou hranici mezi přežitím a zánikem. Připomíná nám, jak nepatrné světlo uprostřed tmy může poskytnout naději pro ty, co se ztratili. V podobném duchu pokračuje i zbytek alba.

Ten je stejně dobrodružný a ambiciózní. Skladba "'Tis A Pity She Was A Whore" si vypůjčuje název z divadelní hry ze 17. století od Johna Forda a představuje vojáka z první světové války prohrávajícího bitvu pohlaví mimo zákopy. Je plná hravých protimluvů jako "Človeče, praštila mě jako chlápek" a vpřed ji táhnou perkuse se saxofonem, který zní více punkově než téměř cokoliv, co sám nahrál během své proto-punkové glam éry (tady si jej nádherně vystřihl Donny McCaslin). "Girl Loves Me" ukazuje Bowieho zálibu v jazyce - v tomto případě se inspiroval u Anthonyho Burgesse a jeho "Mechanického pomeranče", od nějž si vypůjčuje slang Nadsat, jenž kombinuje s Polari slangem z londýnské čtvrti Soho a výsledkem je celkem rozpustilá věc s hořkým podtextem ("Kam se kurva podělo pondělí?").

"Sue (Or In A Season Of Crime)" zní úplně jinak než originální mix, jenž se objevil na poslední kompilaci "Nothing Has Changed". Je agresivnější, má mnohem temnější atmosféru a divočejší uspořádání. Ona prohlašovaná inspirace v Kendricku Lamarovi či Death Grips vlastně najednou dává smysl. Navíc se ukazuje, že Bowieho ani po letech neopustila záliba v elektronické hudbě.

Ve skladbách "Lazarus", "Dollar Days" a "I Can't Give Everything Away" je pak snad nejvíce slyšet Bowieho odcházení. První z této trojce dostala působivý obrazový doprovod, který mnohé naznačuje. Slova samotná jako by přímo pojednávala o jeho zákeřné nemoci. Dnes již víme, co má zpěvák na myslí, když zpívá "Podívej se nahoru, jsem v nebi/Mám jizvy, které nejsou vidět" nebo "Podívej se sem/nemám už co ztratit". V závěru ale zní vyrovnaně: "Budu volný, jako modrý pták". "Dollar Days" je svěží krásná balada postavena především na klavíru a akustické kytaře a najdeme v ní známý retro-modernismus, jak jej prezentoval například ve skladbách "Drive-In Saturday", "Sons Of The Silent Age" a "Slow Burn". Závěrečnou "I Can't Give Everything Away" lze brát jako poslední zpověď. Bowie se v ní přiznává, že se vždy snažil držet soukromý život sám pro sebe, nikoliv pro umělecké účely. Jenže i když nám nemohl dát vše, dal nám toho i tak sakra hodně.

"Blackstar" je možná finální nahrávkou, posledním rozloučením nemocného člověka, ale také albem umělce, který i v těch nejtěžších chvílích měl neuvěřitelnou energii, o níž si některé mladší ročníky mohou nechat jen snít. Je nahrávkou opravdové ikony, legendy, nefalšované rockové hvězdy. Je poučením pro nás všechny, že nikdy nemusíme přestat růst, můžeme stále zkoumat nové věci, a to až úplně do posledního vydechnutí. Je tím nejstylovějším rozloučením, které bude rezonovat ještě dlouho po jeho odchodu a jako takové si zaslouží vaši pozornost. Album roku už v lednu? Dost možná. Děkujeme vám za všechno, pane Bowie!

NÁZORY
  • Úžasná recenzia ... (bulsara, 15.01.2016 10:32) Reagovat

    ... to fakt autorovi sadlo. Vďaka! ...

  • ... (Nikeman, 15.01.2016 10:40) Reagovat

    Super recenze, diky za ni. Deska je fantasticka, navic smrti DB dostala uplne novy rozmer. Porad je mi smutno a mam obavy, ze nejakou dobu jeste bude :(

  • Děkuji (Standa, 15.01.2016 11:40) Reagovat

    Děkuji.... panu Bowiemu za desku a panu Malarovi za recenzi. Klobou dolů a vzpomínám...

    • f (Martin, 21.01.2016 20:18) Reagovat

      Stále ja plačem a dokola si jeho veci půšťam a půšťam a půšťam

  • R.I.P. (Ho_Reese, 15.01.2016 14:42) Reagovat

    Blackstar jsem měl možnost slyšet až po Bowieho smrti a působí opravdu až mrazivě. Bowie byl frajer, vydat k narozeninám takovéto album a následně umřít, si může dovolit pouze on. Čest jeho památce. BTW, fajná recenze.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Cage The Elephant - Neon Pill 8/10
Recenze: Cage The Elephant na šesté studiovce "Neon Pill" vyprávějí i o těch nejtemnějších osobních zážitcích Ke stálicím indierockové scény patří Cage The Elephant už od vydání debutového alba z roku 2008, které proslavila písnička "Ain't No Rest for the Wicked". Formace se nyní vrací po pěti letech od úspěšné desky "Social Cues" se svou... čtěte zde
Vydáno: 27.05.2024 00:00 v sekci Recenze
Karel Kryl - To nejlepší (vinylová reedice 2024) 9/10
Recenze: Výběr Karla Kryla "To nejlepší" dostal na vinylu tu nejlepší péči Písničkář Karel Kryl se už dávno stal symbolem. A jako ten si ho interpretuje - a mnohdy překrucuje - kdekdo. Nekorunovaného krále protestsongu bylo letos na jaře všude plno, dožil by se osmdesátky. Při této příležitosti vydal... čtěte zde
Vydáno: 26.05.2024 08:00 v sekci Recenze
Nightwish - Perfume Of The Timeless 8/10
Video: Nightwish se vracejí s osmiminutovým klipem "Perfume Of The Timeless" Finská metalová hvězda Nightwish před pár dny oznámila vydání svého desátého alba "Yesterwynde", které vyjde 20. září. Za ústřední téma kolekce formace tentokrát zvolila čas a právě tato veličina se objevuje i v prvnímu... čtěte zde
Vydáno: 25.05.2024 08:00 v sekci Audio / Video | Video
Kamasi Washington - Fearless Movement 9/10
Recenze: Kamasi Washington se na "Fearless Movement" inspiroval otcovstvím. Nahrál jiskřivě strhující opus Saxofonistovi Kamasimu Washingtonovi můžeme vyčítat možná až přepjaté megalomanství, těžko ale zpochybnit fakt, že jde o nepřehlédnutelnou osobnost. A to nejen vzhledem. Na svých dlouhohrajících albech zatím nešlápl vedle,... čtěte zde
Vydáno: 24.05.2024 17:30 v sekci Recenze
The Beach Boys - Byl zázrak, že jsme v roce 1969 mohli v Československu zahrát
Rozhovory: The Beach Boys - Byl zázrak, že jsme v roce 1969 mohli v Československu zahrát Ve své době se v Americe těšili větší popularitě než The Beatles, vytvořili unikátní sound, posouvali hranice práce ve studiu. The Beach Boys se stali jedním ze symbolů šedesátých let. Už 24. května zamíří na streamovací... čtěte zde
Vydáno: 24.05.2024 08:00 v sekci Publicistika | Rozhovory
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Audio: Beyoncé vypustila remix songu "America Has A Problem". Přizvala na něj rappera Kendricka Lamara (26.05.2023 10:38)
- Zaprášenosti: Na desce "Aladdin Sane" se David Bowie loučí se Ziggym Stardustem, na následující "Pin Ups" je jen Davidem (30.04.2023 08:00)
- Nové desky 15/2023 - od Metallicy přes Katapult po Feist (19.04.2023 08:00)
- Beyoncé ani napočtvrté Grammy za album roku nevyhrála, připsala si však historický rekord (06.02.2023 22:21)
- Rokenrolová síň slávy (opět) pozměnila svou definici toho, co znamená rock (01.02.2023 15:59)
- Publicistika: Několik videoklipů z roku 2022, které by vám neměly uniknout (30.01.2023 15:15)
- Publicistika: Čtyřicet nejlepších zahraničních desek roku 2022 podle musicserveru (40-31) (24.01.2023 08:00)
- Audio: Spoon předělali Bowieho "I Can't Give Everything Away" do podoby křehké klavírní skladby (10.01.2023 16:39)
- Naživo: Kendrick Lamar v Praze předvedl famózní show (13.10.2022 11:45)
- Publicistika: Visconti, Pop, Eno - Tři vzpomínky na Davida Bowieho (28.09.2022 12:30)

ALBUM TÝDNE 22/2024

Cage The Elephant
Neon Pill

Ke stálicím indierockové scény patří Cage The Elephant už od vydání debutového alba z roku 2008, které proslavila písnička "Ain't No Rest for the Wicked". Formace se nyní vrací po pěti letech od úspěšné desky "Social Cues" se svou už šestou řadovkou "Neon Pill".

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Po 03.06.
Rakim (US) (Lucerna Music Bar, Praha)
Út 04.06.
Sting (UK) (Amfiteátr Lochotín, Praha)
St 05.06.
Charlotte Sands (US) (Chapeau Rouge, Praha)
Čt 06.06.
Nickelback (CAN) (O2 Arena, Praha)
Čt 06.06.
††† (Crosses) (US) (Roxy, Praha)
Pá 07.06.
Alfie Jukes (UK) (Café V Lese, Praha)
So 08.06.
Dropkick Murphys (US) (Velký sál Lucerna, Praha)
Ne 09.06.
Troye Sivan (AUS) (Sportovní hala FORTUNA, Praha)
Po 10.06.
Machine Head (US) (Forum Karlín, Praha)
St 12.06.
Rock For People (Park 360, Hradec Králové)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Prince Justin Bieber Vladimír Mišík The Prodigy Sia Adele Bono Rush Taylor Swift Beyoncé Queen Mirai Dua Lipa Kabát Billie Eilish mp3.com AC/DC Lady Gaga Lucie Vondráčková Liam Gallagher
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2023 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu