shop.musicserver.cz
Boris Carloff - "Morphosis" je daleko víc o hudbě než o mně

Boris Carloff - "Morphosis" je daleko víc o hudbě než o mně

Vydáno: 04.02.2015 18:00 v sekci Rozhovory - Veronika Ondečková | foto: facebook interpreta

Boris Carloff albem "Morphosis" navazuje na debut, který mu vynesl úspěch na všech frontách. A vypadá to, že historie se opakuje. O novince tvrdí, že jde o jeho zatím nejpovedenější počin, a hudební kritika mu dává za pravdu. Dostane opět Anděla? A co udílení cen Apollo 2014, které proběhne už 5. února?

Tvoje nová deska "Morphosis" je stejně jako debut hodně pestrá, lze na ní nalézt spoustu různých vlivů... Kdybys ji měl popsat svými vlastními slovy posluchačům, kteří tě zatím třeba vůbec neznají, jaká bys zvolil?

To je hrozně těžký takhle specifikovat, ale nejspíš bych asi řekl: "elektronická hudba s prvky vážné hudby, soulu, r'n'b a dubstepu", i když nevím, jestli někomu takové označení pomůže vytvořit si představu. V podstatě je to moderní pop. Ale nezávislý (smích).

Pokud mě uši neklamou, lze na novince zaregistrovat citelný posun oproti předchozímu albu "The Escapist". Je to dílem náhody nebo záměru?

Nejde o náhodu. Já bych to klidně zjednodušil - "Morphosis" je prostě lepší.

To můžeš říct až takhle jednoznačně?

Určitě. První deska pro mě sice byla přelomová, její vznik ale provázely tak trochu porodní bolesti. Druhou mám rozhodně radši.

Boris Carloff...

Boris Carloff - Morphosis
Vítěz ceny české hudební kritiky Anděl (videoklip roku 2012 "Falling") Boris Carloff drží nad vodou tuzemskou elektronickou scénu a buduje si jméno i v zahraničí. Pohybuje se mezi elektronikou, rockem a jazzem. Má klasické vzdělání ve hře na housle, projel s nimi skoro celou Evropu (Německo, Velká Británie, Norsko…). Debutoval na londýnském labelu Tracktion v roce 2003. Později se upsal labelu Red Salamanda a vydal EP "Good Stuff". To bylo velmi dobře přijato a hráno po celém světě. Ve slavné rozhlasové show Gillese Petersona Worldwide na BBC byla dokonce zahrána píseň "First Joy" a dalšími úspěchy by se dalo ještě dlouho pokračovat. Aktuálně sklízí samý pozitivní ohlas s loňským albem "Morphosis", které skládal v Chorvatsku a natáčel na vzdáleném Islandu.

Na mě osobně "Morphosis" dělá mnohem čitelnější dojem. Charakteristických prvků a aranží, kterými se vyznačoval debut, sice nijak neubylo, působí ale více umírněně. Pletu se?

Přesně tak. "Morphosis" je vycizelovanější a více krystalická deska. Snažil jsem se ji očesat, aby nebyla tak těžká na poslech. Oproti "The Escapist" také není tolik předvádivá. Aniž by to bylo mým záměrem, moje podvědomí před těmi třemi lety možná chtělo, abych na debutu ukázal, co všechno umím. Druhé album je daleko více o hudbě než o mně. Tak by to podle mne mělo správně být.

Jak sis hledal cestu ke konceptu druhé desky? Věděl jsi už v momentě, kdy byla ta první hotová, co na dalším albu budeš chtít udělat jinak?

První deska nebyla tolik položená do toho, co se v době, kdy vycházela, dělo na zahraniční hudební scéně. "Morphosis" je v tomhle směru malinko víc trendy. To byl také od začátku můj hlavní záměr - natočit desku, která mě bude bavit a zároveň naplňovat to, co si představuji pod pojmem moderní pop.

Na vzniku "Morphosis" se podíleli také zahraniční spolupracovníci. Měl jsi díky nim po ruce potřebný hlas zvenčí, který ti na cestě k výslednému soundu alba pomohl?

V tvůrčím procesu, který předcházel vydání desky, sehrál důležitou roli Barði Jóhannsson. Spočívalo to ani ne tak v předávání vlastních nápadů, jako spíš v čistce materiálu, který jsem měl už připravený. Opravdu velkou část z něho promazal. I díky tomuto praktickému zásahu je "Morphosis" jednodušší a krystaličtější než debut.

Na tobě je zajímavé, že ve svojí práci snoubíš dohromady dvě důležité role. Jednak funguješ jako hudebník, který je nadto vybaven klasickým hudebním vzděláním, a vedle toho jsi také producentem. Do jaké míry tě tahle dvojí úloha při tvorbě vlastní muziky ovlivňuje. Jsi sám sobě producentem?

Carloff
© www.streetforart.cz
Já nevím, jestli jsi mě někdy viděla při práci, ale základní mechanismus je stejný a používám ho jako muzikant i producent. Postupuji obvykle od melodie k nástrojům, ne naopak. Když se věnuji produkci, přezpívám si, co kdo má hrát, a od toho se vždycky někam odrazím. Podobně to mám i při psaní muziky. V hlavě mám melodii, ke které přidávám melodii další a další a tak dál, až postupným navršením jednotlivých myšlenek vznikne komplexní věc. Je to jiný způsob práce, než kdybych si sedl s kytarou v ruce nebo ke klávesám a vymýšlel song přímo s nástrojem, jak to dělá většina muzikantů.

Takže se dá říct, že na začátku je vždycky nějaký kousek mozaiky, melodie nebo zvuk, co tě inspiruje k písničce?

Bývá to takhle velmi často. Zvuky, které slýchám ve svém okolí jako bouchnutí dveří, kroky nebo lidská řeč, ve mně běžně asociují melodie, které pak dále rozvíjím. Není to tak, že bych si řekl: "Teď složím popový hit, vezmu to od Edur, pak půjdu do tohohle akordu, přidám tenzi atd."

Získal jsi průpravu ve skladbě už během studií hudební školy?

Kompozici jsem ve škole neměl, průpravu jsem v ní ale získal posléze díky usilovnému studiu knížek, různých skript AMU a tak podobně. Vždycky mě hluboce oslovovala vážná hudba, kompozice je proto věc, která mne baví a zajímá. Teď už ale tolik času na to, abych se zabýval teorií, bohužel nezbývá.

Usnadňuje ti znalost kompozice nějak tvoji práci?

Jak se to vezme, ono je to dvousečné. V určité fázi tvorby se můžeš dostat do bodu, kdy všechno děláš hrozně složité a nečitelné. V tu chvíli ti práci takový druh porozumění spíše zkomplikuje. Něco podobného se mi stalo na první desce. Měl jsem v hlavě fůru nápadů a chtěl tam dostat co nejvíce z nich. S určitým odstupem ale většinou dospěješ k závěru, že ty nejlepší věci bývají jednoduché. Dostat se zpátky od složitého k jednoduchosti přitom není nijak snadné. Znalost základních hudebních principů a postupů může v takový okamžik pomoci.

Boris Carloff
© www.showbiz.cz
Na "Morphosis" se opíráš o výraznou vokální složku, kterou sám zastáváš. Je pro tebe stěžejní mít ve svojí muzice zpěv? Čistě instrumentální věci tě tolik nelákají?

Já jsem v minulosti složil už poměrně hodně instrumentálních písniček a jednu obsahuje i "Morphosis". Musím ale přiznat, že lidský hlas a jeho sdělitelnost v čistě instrumentálních skladbách určitým způsobem postrádám. Proto mám rád, když vokál v písničce figuruje. Nemusí jít hned o klasickou melodii, postačí, když se s ním pracuje podobně jako s nástrojem.

Preferuješ ty sám při poslechu zpívané věci? Posloucháš vůbec něco?

Muziku poslouchám strašně málo, a když už je na to čas, záměrně vyhledávám věci, které jsou pro mne něčím zajímavé a nové. Nejčastěji si pouštím hudbu v autě a tak podobně. Doma upřednostňuji především vážnou hudbu. Vyhovuje mi, že mě v porovnání se současnou muzikou, která často vyžaduje větší soustředění, nijak nerozhazuje, a to ani těžší autoři jako Shostakovich, Prokofiev nebo ruští skladatelé, které mám moc rád.

Vzhledem k tomu, že se muzikou živíš, nemusí být vůbec na škodu zachovávat si čistou hlavu, ne?

Když se většinu týdne pohybuješ v hudbě šest až devět hodin denně, jinak to ani nejde. Úplně nepředstavitelné je pro mne strávit celý den ve studiu s kapelou, pak přijít domu a pustit si žánrově podobnou muziku. Sem tam si něco poslechnu pro zábavu, dělám to ale opravdu zřídka.

Když už rozebíráme vlivy z okolí, jak to máš s prostředím, které tě při práci obklopuje? Aktuální deska vznikala částečně v Chorvatsku a částečně na Islandu, to je zajímavý protiklad. Chorvatsko zastupuje hřejivost Středomoří, Island zase romantickou severskou nehostinnost, jak to šlo dohromady?

Do Chorvatska jsem se odebral bez velkého přemýšlení. Moje manželka je totiž z bývalé Jugoslávie a vlastníme tam dům. Na tomhle místě jsem skládáním strávil tři týdny, během kterých vzniklo zhruba sedmdesát procent materiálu na novou desku. Pokud jde o změnu prostředí, ta vlastně ani nebyla nijak razantní. V Chorvatsku jsem pobýval v dubnu, kdy tam nebylo víc jak třináct stupňů nad nulou, tzn. žádné teplo, jak si každý představuje. Měl jsem puštěný radiátor, co to šlo, abych se zahřál, ale stejně mi byla strašná zima. V tomhle ohledu pro mě byl pobyt v Chorvatsku mnohem chladnější než na Islandu.

Jsou ti chladné destinace jako Island bližší oproti slunci a teplu jižních krajin?

Mám rád lidi na severu a je mi sympatický systém, který je nastavený ve Skandinávii. Na druhou stranu celkový způsob života a životní styl, který se hodně odvíjí i od klimatu, mi více vyhovuje v jižních krajinách - například právě ve Středomoří. Líbí se mi na jihu Francie, oblíbil jsem si Chorvatsko, kde často pobývám díky manželce. Žije se tam veseleji a radostněji. Vyspělostí kultury a politického systému se však tyto země zmíněné Skandinávii nemohou vyrovnat.

Jak se ti líbí doma, když uvážíš, do jaké míry cestuješ a máš možnost srovnávat? Žije se ti v Česku spokojeně?

Myslím si, že ekonomicky a sociálně jsme na tom tady v Česku mnohem lépe než v řadě jiných zemí, které jsou nám dávány za vzor (viz třeba takové Spojené státy nebo Itálie). Vidím to na příbuzných, kteří jsou občany USA, zažil jsem to sám v Anglii, kam jsem se před časem na chvíli přestěhoval. Rozdíly mezi lidmi, kteří by se dali označit za bohaté, a střední třídou jsou tam propastné. V porovnání s tím se tady žije určitě daleko snáze. Samozřejmě že k zemím jako Německo nebo Švýcarsko máme pořád ještě kus cesty, nemyslím si ale, že by se u nás žilo o tolik jinak. Já osobně si asi nemám příliš na co stěžovat. Nicméně teď nemluvím o kultuře a všeobecném vkusu v Česku.

Boris Carloff anděl
© www.novinky.cz
Je pro tebe jako pro umělce místní prostředí v tvorbě určitým způsobem svazující?

To bych neřekl. Navíc podle mého názoru lze v dnešní době prorazit i odsud. "Morphosis" by mělo s největší pravděpodobností vyjít pod Blue Soap music, v souvislosti s uvedením alba komunikuji se zahraničními médii, např. s KALTBLUTEM, kultovním berlínským časopisem... Na zahraniční scénu jsem nerezignoval navzdory tomu, že žiju v Česku. Stále zkouším možnosti, jak svoji hudbu dostat za hranice, a zdá se, že se to konečně začíná trochu rozjíždět. Určitě si nemyslím, že kvůli tomu, kde tvořím, bych měl o něco menší šance, než kdybych pocházel z jiné země. Samozřejmě že když žiješ v Berlíně a máš zázemí v tamější scéně, tvoje výchozí pozice je o něco příznivější. Pokud působíš v Londýně, je to zase ještě o něčem jiném. Uspět v zahraničním měřítku může ale každý.

Tvoje muzika do značné míry odpovídá současným trendům v elektronice, cítíš se díky tomu být v tuto chvíli součástí spíše mezinárodní než tuzemské scény?

Těžko říct, ale v podstatě asi ano. Třeba spousta serverů jak evropských, tak zámořských dopředu avizovala, že Boris Carloff vydá nové album, a to aniž bych jim cokoli posílal nebo vůbec věděl o jejich existenci. Na základě toho můžu říct minimálně to, že moje jméno v zahraničí už asi někdo registruje. Beru to ale s rezervou. Speciálně v elektronické hudbě se všechno hrozně rychle mění. Když na sebe upozorníš výraznou nahrávkou, udržíš se v kurzu dejme tomu dva tři měsíce, než přijde zase jiný interpret, který tě něčím zastíní. Tyhle intervaly se čím dál více zkracují, přitom práce na desce zůstává pořád stejně časově náročná. Samozřejmě jsou zde koncerty, které dosah nahrávek mezi publikem prodlužují, deska coby určitý hudební artefakt ale přesto zastarává. Když sis koupila LPéčko v roce 1980, intenzivně jsi ho mohla poslouchat klidně rok, zatímco dneska by to samé album posluchače vydrželo bavit třeba jenom dva týdny. Dalším typickým jevem současné scény je, že nikdo si obvykle nepouští celou desku. Každý si vybírá jenom singly a věci, které ho upoutají víc než ostatní. S ohledem na tohle všechno by bylo hrozně ošidné považovat se za součást scény, ať už jakékoli.

Když už jsi zmínil koncerty, jak to máš aktuálně s živým vystupováním? Koncertuješ často?

Teď jsme nějakou dobu nehráli, ale v souvislosti s vydáním novinky jsme si naplánovali malé turné. Můj přístup k živému hraní obecně je takový, že si snažím vybírat koncerty, které mají smysl. Dovedeno ad absurdum to znamená, že pro mě nemá žádnou cenu jet hrát někam do Horní Dolní, kam přijdou dva lidi, kteří po první písničce stejně začnou vykřikovat, že chtějí Kabáty. Turné jsme proto omezili jenom na pár vybraných koncertů. Přidat bych ale určitě chtěl vystoupení alespoň na několika větších festivalech v zahraničí. To je naopak příklad toho, kdy pro mě živé hraní rozhodně smysl má.

Takže bereš koncerty jako příležitost, jak na sebe upozornit, a není to o tom, že někde odehraješ a jede se dál?

Přesně tak.

Jaká je vlastně aktuální sestava koncertů Borise Carloffa?

Sestava se ustálila už v období minulé desky a je následující: já zpívám, na bicí hraje Marcel Vlček, který vystupuje s jazzmanem Laco Deczim, dále s námi jezdí klávesák Honza Andr, ten pro změnu spolupracuje s Tonyou Graves a vedle toho vyučuje hudbu, no a na basu tam máme Jakuba Antla z Nightwork. Zapomenout samozřejmě nesmím na cellistku Terezii Kovalovou. Máme štěstí, že vztahy v kapele fungují naprosto skvěle. Navíc všichni jsou výteční muzikanti.

Na albu máš všechno hrozně vychytaný, jak těžké je přenést tvoji hudbu z alba do místních klubových prostorů?

Snažíme se, aby naše koncerty zněly co nejlíp, takže s sebou pravidelně vozíme vlastního zvukaře. Na místě se ale může stát spousta věcí, které často neovlivníš. Nikdy dopředu nevíme, jestli na nás vůbec přijdou lidi, s jakým se budeme potýkat zvukem a technickým zázemím. O to větší je to ale aspoň dobrodružství a podle toho k tomu taky přistupujeme.

  • Jo (ella, 04.02.2015 18:43) Reagovat

    Boris mi přijde jako nejchytřejší a snad i nejvýraznější postava naší hudební scény.Všechno dělá s maximálním přesahem a spousta lidí mu tu jeho víru, že něco dosáhne nepřeje. Keep it up your good work!

    • Re: Jo (ignorand, 05.02.2015 07:10) Reagovat

      a podle mě je to idiot.... viz jeho dementní odpovědi (nezávislý pop, hahaha a 2 lidi na tebe nepřišli, protože lidi nemaj vkus, ale...) a odporná hudba (ukázkový přeprodukovaný produkt)

      • Re: Jo (Petta, 05.02.2015 09:30) Reagovat

        Sám seš idiot. Ta hudba je prostě doopravdy podle všech měřítek indie pop. A skvělý. Nevím co meleš.

        • Re: Jo (ignorand, 05.02.2015 11:44) Reagovat

          podle všech měřítek je slovo "indie" zcela vyprázdněné od dob, co Sonic Youth podepsali Geffenu... :P

          • Re: Jo (aut, 05.02.2015 12:24) Reagovat

            Podle všech měřítek jsi ustrnul v devadesátkách.BANKS, SOHN , Llana Del Ray to je nezávislý nebo alternativní pop. Škatulky jsou zavádějící. To nic nemění na tom, že Carloff je jedna z mála věcí na evropský úrovni.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Kakkmaddafakka, MeetFactory, Praha, 11.11.2024
Naživo: Kakkmaddafakka ukazovali v MeetFactory hlavně odhalenou hruď Nebo jinak - ty hrudě byly dvě. A být v klubu tepleji, možná by se přidali i zbývající tři kolegové. Přitom by klidně stačilo, kdyby do programu zařadili některou ze svých originálnějších písní - známe je jako formaci, která... čtěte zde
Vydáno: 12.11.2024 17:00 v sekci Naživo
Petr Janda (Olympic) - Hraní mám jako vášeň a na každý koncert se těším
Rozhovory: Petr Janda (Olympic) - Hraní mám jako vášeň a na každý koncert se těším Se jménem Petra Jandy se pojí mnoho přívlastků. S mužem, který píše historii domácího bigbítu, jsme se sešli v šatně před třebíčským vystoupením. Tím jeho kapela Olympic pokračovala ve svém turné "Trilogie", mapujícím... čtěte zde
Vydáno: 12.11.2024 12:00 v sekci Publicistika | Rozhovory
Sum 41, Neck Deep, O2 arena, Praha, 10.11.2024
Naživo: Sum 41 rozpálili Prahu explozivním rozlučkovým koncertem Nedělní vystoupení oldschoolových králů pop-punku Sum 41 bylo pro fanoušky hořkosladkým rozloučením. Šlo totiž o jeden z posledních koncertů jejich kariéry vůbec. Večer ve vysočanské O2 areně nás provedl nostalgickou cestou... čtěte zde
Vydáno: 11.11.2024 20:42 v sekci Naživo
The Last Dinner Party, Anna Vaverková, SaSaZu, Praha, 10.11.2024
Naživo: Do třetice všeho dobrého. The Last Dinner Party v Praze potvrdily svůj rostoucí věhlas Původně si mělo pět mladých žen doplněných o nájemného bubeníka zahrát v Roxy, to se ale vyprodalo a kapela se přesunula do SaSaZu. Proměnila se i předkapela - Katy J Pearson vystřídala Anna Vaverková. Tu hlavní hvězdy dokonce... čtěte zde
Vydáno: 11.11.2024 13:02 v sekci Naživo
Kabát, O2 arena, Praha, 9.11.2024
Naživo: Kabát vzal fanoušky vyprodanými O2 arenami až k Satanovi. Na pódium lítaly i podprsenky Kabát završil oslavy pětatřiceti let na scéně ve stejném kapelním složení dvěma vyprodanými O2 arenami, speciálními vizuálními efekty, nabušeným playlistem a energickou rockovou třaskavostí. Největším tahákem byli... čtěte zde
Vydáno: 10.11.2024 18:53 v sekci Naživo
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- The Stylists s Tonyou Graves vydají po patnácti letech desku "Electric Animals" (16.10.2024 09:23)
- Video: Debbi přesedlala na soul. Singlem "You Wanted All" zahajuje éru s producentem Borisem Carloffem (15.10.2024 15:15)
- Terezie Kovalová dokončuje svou první sólovku. Pomoci jí můžete i vy (21.03.2024 12:16)
- Recenze: "Je všechno dobrý?" ptá se na svém debutu Marie Kieslowski. A my odpovídáme: "Je to výborný" (19.12.2022 00:00)
- Video: Tonya Graves ON AIR: Můj sen je mít one-woman show, kde bude napůl hudba a stand-up (14.06.2022 20:01)
- Video: Terezie Vodička Kovalová ON AIR: V klasice je moje známé jméno spíš přítěž (31.08.2021 15:28)
- Naživo: Akce jako BlueFest Online dávají naději, že se věci obracejí k lepšímu (09.05.2021 09:37)
- Fotogalerie: BlueFest Online naživo z první řady (08.05.2021 12:53)
- BlueFest se přesouvá do online prostoru. Vystoupí Larkin Poe, Southern Avenue i domácí žánrová špička (05.05.2021 12:59)
- Recenze: Album "20:20" Michaela Krásného dýchá poklidnou vyrovnaností (01.02.2021 18:05)

ALBUM TÝDNE 46/2024

Circus Ponorka
Lost Angeles

Honza Ponocný nahrál po dlouhé době další fantastickou desku. Ta vychází z písniček, které zazněly převážně ve filmech Alice Nellis, a koncertní podoby, v níž je na pár výjimečných vystoupeních představil spolu s Deep Blue Sea Orchestra, tedy s Davidem Landštofem, A. M. Almelou a Epoque Quartetem.

9/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

St 13.11.
Katarzia’s Choice (La Fabrika, Praha)
Čt 14.11.
Beth Hart (US) (O2 Universum, Praha)
Čt 14.11.
Cults (US) (MeetFactory, Praha)
Čt 14.11.
Blues Alive (Dům kultury, Šumperk)
Čt 14.11.
Four Gypsy Souls (CZ) (Metro Music Bar, Brno)
Pá 15.11.
Roomful of Teeth (US) (Divadlo X10, Praha)
Pá 15.11.
Freak Power (UK) (Metro Music Bar, Brno)
Pá 15.11.
Blues Alive (Dům kultury, Šumperk)
So 16.11.
Nubya Garcia (UK) (Lucerna Music Bar, Praha)
So 16.11.
Bad Nerves (UK) (Rock Café, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Viktor Dyk Kateřina Marie Tichá The Prodigy Prince Vladimír Mišík The Cure Justin Bieber Kabát Billie Eilish Lucie Linkin Park Queen Beyoncé Katy Perry Charli XCX Lights Rammstein Nebe Honza Ponocný Kofe-in
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2024 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe