Saša Smutný, mimo jiné trumpetista skupiny Jelen, stojí v čele pořádajícího týmu akce Composers Summit Prague. Její čtvrtý ročník se uskuteční od 17. do 22. dubna. Unikátní projekt přiveze do Prahy hollywoodské skladatele, kteří se zúčastní přednášek, workshopů a debat, ale především odehrají zajímavé koncerty.
O víkendu před naším rozhovorem se stala Kateřina Marie Tichá Sólovou interpretkou roku v Cenách Anděl. S vaší skupinou Jelen začínala. Tušili jste před lety, co v ní je?
Jasně, Kaťa byla vždy talentovaná zpěvačka, proto s námi zpívala. Kapela v ní od začátku viděla velký potenciál. Šlo o vzájemnou symbiózu. Mám radost, že v danou chvíli udělala krok vstříc své sólové dráze. Ještě jsem jí nepopřál, na Andělech jsme nebyli, celý víkend jsme totiž zkoušeli na dva koncerty pro nevěrnější fanoušky ve Vagonu a na open air sezonu, kterou startujeme v pátek 18. dubna na Majálesu v Hradci Králové. V průběhu práce na Composers Summitu Prague si tak budu muset na pár hodin odskočit na Majáles, bude to veselé.
© 2media Jak jste se k pořádání Composers Summitu Prague, který se letos uskuteční počtvrté, vlastně dostal?
V Česku chybělo větší zaměření na audiovizi, film, seriál a gaming. Obecně u nás schází silná podpora platformy pro vznik nové hudby, skládání, pro interpretaci muziky a tvorbu samotnou, včetně jejího šíření za hranice. Nic takového tady není, respektive není to systémové a přizpůsobené dnešní době. Chyběla mi v České republice platforma, která by podněcovala novou tvorbu, podporovala skladatele, aby si věřili a mohli jít se svou prací hrdě ven. Což by v tomto oboru mělo být snazší, audiovizuální tvorba totiž nemá hranice - tím myslím, že nezná jazykovou ani tematickou bariéru.
První ročník
Composers Summitu Prague sklidil hezkou zpětnou vazbu i ze zahraničí. Řekl jsem si, že by to zasloužilo další ročníky dělat ve velkém formátu, a pokusili jsme se vytvořit mezinárodní uznávanou akci, která bude mít hlavní těžiště ve vzniku audiovizuální muziky na míru. Teď jsme se dostali do bodu, kdy jsme zatím nenašli větší event, co se týká rozsahu, kvality obsahu a především obsazení.
Jak dlouho trvají přípravy?
Nacházíme se ve fázi, kdy jsou přípravy celoroční. Na letošním Composers Summitu Prague proběhne čtyřicet šest eventů na sedmi lokacích v šesti dnech - některé jsou komornější, ale nechybějí naopak i obrovské koncerty nebo orchestrální nahrávání. Tato produkce je hodně různorodá, proto vyžaduje velkou přípravu. Před čtrnácti dny jsme byli v Los Angeles, kde jsme vyjednávali program pro příští ročník.
Kde se inspirujete v hledání jmen? Sledujete trendy v oboru?
Nejvíce se bavím se svou vlastní hlavou. Skládám dohromady puzzle z toho, co kde vidím, slyším, co se mi líbí, na co dobře reagují lidi, i z toho, co je aktuálně trendy nebo co mají produkční studia právě v plánu. Dále to vše záleží na vytíženosti skladatelů, jestli zrovna na něčem novém pracují. Velmi závisí i na tom, jaké to bude téma, jak rezonuje ve společnosti a zda toto téma už někdo nenabídl jinde. Composers Summit Prague v průběhu dvou let změnil očekávání z obav, jak to vůbec dopadne, na to, co si vymyslíme a připravíme tentokrát.
© Jan Urbánek Co vše máte na starosti?
Mám to celé na svědomí a zodpovědnost. Primárně se soustředím na program a dramaturgii. Jsem ten, kdo komunikuje s hlavními hvězdami. Týmu se hodně do věcí pletu, protože mi na tom eventu velmi záleží a chci si hrát se sebemenším detailem. Letos nám účast přislíbilo přes třicet úžasných lidí z oboru, oproti jiným podobně zaměřeným akcím, kde mají jen pár slavných jmen. Program bude napěchovaný od rána do večera. Hvězdy si pro nás ve svých nabitých diářích vymezili pět až šest dní, kdy vypnou z šíleného hollywoodského režimu a budou se věnovat jen nám. Například
Harry Gregson-Williams dělá momentálně na třech filmech najednou. Program má naplánovaný na minuty, a přesto stráví v Praze pět dní. Účast na jiných akcích letos zrušil, my jsme jedna z mála, kam přijede. Je nám obrovskou ctí, že si udělal čas.
Termínově letos akce vychází na Velikonoce. Jak moc šikovně jste termín zvolili?
Akce probíhá vždy v dubnu, nejedná se ale o pravidelný konkrétní termín. Letos to připadlo na Velikonoce, termín byl dlouhodobě plánovaný, a to ještě dřív, než jsme vůbec zjistili, že se v tu dobu odehrají i svátky jara. Vlastně nám to ale hraje do karet, všichni totiž mají volno a nemusejí si kvůli tomu brát dovolenou. Načasování je zvolené tak, aby vše proběhlo dříve, než se začnou rozjíždět hollywoodské produkce a na podzim pak následné postprodukce. Navíc se toho v Česku v tu dobu moc neděje, festivaly začínají až později.
Composers Summit Prague 2025
Světové ikony současné filmové a herní hudby se sejdou v české metropoli na Composers Summit Prague, což je kreativně-kulturní akce a edukační networking platforma pro profesionály v audiovizi. Aktuální 4. ročník této nejvýznamnější události svého druhu v Evropě se koná od 17. do 22. dubna.
Velikonoční čas v metropoli ozdobí doprovodné tři vrcholné hudební zážitky - 17. dubna Galavečer filmové hudby: Skladatelé Hollywoodu živě, 19. dubna Squid Game Live Experience: Hudba, která dobyla svět, a 22. dubna Hudba spojuje: Benefiční koncert hollywoodských skladatelů. V podání Českého národního symfonického orchestru zazní melodie z proslulých filmů, her či seriálů "Hra na oliheň", "Aquaman", "Shrek", "Ledové království", "Captain Marvel", "Hannibal" a mnoha dalších za osobní účasti jejich autorů. Vstupenky jsou v prodeji na webu Composers Summit Prague nebo přes Ticketportal.
Proč je právě Praha vhodné místo pro tuto akci?
Praha je ideální. Pro hlavní město jsou akce tohoto typu důležité, upne se na něj pozornost světa, jen by to chtělo vytvořit lepší půdu pro podporu. Mohou tu pak vzniknout centra kulturně kreativních typů lidí různých společností i firem. Jedná se o nádherné město, ale musí dělat víc pro to, aby se vědělo, že na kulturní mapě existuje. Zástupci společností Marvel, Netflix nebo Amazon tady v životě nebyli, ale nyní mají důvod sem zavítat a můžou s sebou přivést i nějakou práci. Nejde o komerční, ale industry akci. Zatím je to boj, ale Praha má potenciál stát se evropským kulturně kreativním městem.
© skladatel Christophe Beck (2 media) Všechny dosavadní ročníky se konaly pod záštitou ministra kultury, nově přišla i podpora i ministra průmyslu a obchodu. Vnímáte to jako důležité ukazatele?
Máme záštitu od ministrů kultury, průmyslu a obchodu a primátora hlavního města Prahy. Jde o první krok, kterým společně potvrzují, že je to důležité téma. Tento zásadní signál tady chyběl. V západních zemích bývá hudba běžně vedena jako music industry. Dokáže to tak být artikl vývozní, propagační, vztahový, ale zároveň kulturní a hodnotový. My to u nás můžeme nyní přetočit. Mělo by se jednat o jeden z důležitých pilířů, aby se začalo mluvit o podpoře exportu české hudby do zahraničí a vzniku nové muziky. Cílem je skladatele dostat do známého celosvětového filmu, potom jeho hudbu může hrát každý den stovka orchestrů po celém světě, pouštět ji třeba 500 rádií, televizí a poslouchat ji miliony lidí - to může mít větší dopad než jenom interpretace muziky.
Akce se nezaměřuje pouze na české publikum. Kolik domácích tvůrců v poměru se zahraničními se události zúčastní?
Třicet procent tvoří čeští skladatelé, zbytek ti zahraniční. Zájem o summit roste. Máme globální potenciál, přicházejí k nám skladatelé z Německa, Anglie, Španělska, Koreje i USA. Zastoupení je ze všech kontinentů, ale držíme hlavně českou složku, přeci jen Composers Summit Prague děláme primárně pro české skladatele. Když se zde ale rozhodí zahraniční síť, mají větší šanci se uchytit.
Chodí na zdejší koncerty spíše obecenstvo zvyklé na vážnou hudbu, nebo na nich vidíte i více běžných posluchačů, kterým jinak, kromě hudebních doprovodů filmů či her, orchestr nic neříká?
Potkal jsem tam obě kategorie, ale spíše je to pro opravdové milovníky filmové hudby, ne pro takové, kteří kinematografii sledují povrchně. Je to pro ty, co mají rádi kvalitu a vědí, že když na koncert přijdou, uslyší například sedmdesát procent z toho, co znají, a třicet procent z toho je překvapí. Dokáží si spojit věci dohromady. Na koncertech uvedeme pár premiér, taky tam ale diváci uslyší slavné věci. Zazní čisté originály skladeb, protože zkoušky probíhají přímo před jejich skladateli. Je to velmi zásadní rozdíl oproti tomu, když někdo skladbu jenom tak přehraje.
Skoro bych to přirovnal k rozdílu, když se jde člověk podívat na fotbalový zápas okresního přeboru, kde hraje někdo v tričku Messiho, a když se jde podívat na zápas skutečného Messiho. Letos poprvé děláme tematický koncert - "Squid Games Live Experience: Hudba, která dobyla svět". Bude to nevšední večer, který není jen o muzice, ale i o vizuální stránce, ve světové premiéře tak 19. dubna v Nové Spirále zazní naživo muzika z tohoto seriálu.
Co vše zahrnuje cena vstupenky? Na jaké doprovodné akce se můžeme těšit?
Prodáváme akreditace - ty skladatelské (aktivní) jsou už letos kompletně vyprodané. Pasivních zbývá jen několik, a to jsou vstupenky na celý industry program, jehož součástí jsou různé workshopy, projekce, masterclass lekce, diskuzní panely, nahrávání s orchestry. V Cinema City ve Slovanském domě proběhnou speciální debaty s filmovými skladateli, kde jsme část vstupenek uvolnili volně k prodeji. Bude se to týkat například speciální projekce filmu "Habermannův mlýn" za účasti skladatele Elii Cmirala a s jeho krátkým rozhovorem před zhlédnutím filmu. Vstupenky na tři koncerty dostanete v síti Ticketportal. Zahajovací koncert v Obecním domě se rychle plní, představení "Squid Game" taktéž a na závěrečný koncert ve Veletržním paláci jsme přidávali nějaké řady. Vstupenky tam ještě k dostání najdete, ale s nákupem bych moc neotálel.
© Kač Brožová Závěrečný koncert se ponese v benefičním duchu a podpoří Los Angeles, které zasáhly rozsáhlé požáry. Čí to byl nápad?
V rámci organizace cen Grammy vznikla sbírka na muzikanty a skladatele, které postihla katastrofa v Los Angeles - někteří ztratili svůj domov, jiní hudební školu, zkušebnu atd. Mezi nimi byla spousta lidí, kteří nepatří mezi žádné boháče a přišli o práci, dům, sousedy, ale i o město, svůj oblíbený obchod, park, svoje noty, hudební nástroje, domácí mazlíčky apod. Letos je to poprvé, co se přidáváme a přispíváme na podobnou věc. Jde o další důkaz toho, že jsme komunita, která drží pohromadě. Mezi skladateli panuje úžasná atmosféra.
Můžu se tam jako návštěvník aktivně zapojit, nebo je to spíše pasivnější poslechová záležitost?
Vždy je možnost se na cokoli zeptat, zapojit se do diskuzí, v tom spočívá kouzlo Composers Summitu Prague. Každý návštěvník se může v mezičase zastavit u známých osobností a zeptat se jich na věci, které ho zajímají. Velmi často si pak večer lidi spolu sednou a povídají si.
Víte o někom, kdo díky vašemu summitu započal spolupráci, seznámil se s někým?
Víme, je to věc, kvůli které to děláme. Příkladů bychom našli spoustu. Švédský skladatel Glen Gabriel byl loni najatý pro nový interaktivní britský film "The Run" hudebním hollywoodským supervizorem Masonem Cooperem, který sem taky dorazil. Čeští skladatelé Petr Wajsar, Dominik Svoboda a Zuzana Michlerová mají každý svoji jednu novou skladbu ve filmu se Sylvesterem Stallonem "Alarum", který šel do kin letos v únoru.
A vás jako skupinu Jelen nelákalo dělat filmovou hudbu?
Písnička "Světlo ve tmě" zazněla v rádiu ve filmu "Okresní přebor - Poslední zápas Pepika Hnátka". Duet "Co bylo dál" s
Janou Kirschner se svého času objevil v jednom seriálu na TV Prima. Nebylo to aktivní skládání filmové muziky, v kapele se jede autorská tvorba po vizích našeho života. Jelen se do toho nepouští, protože cíl je někde úplně jinde. Filmová muzika platí za královnu hudby, na tu se najímají největší světové hvězdy. Stojí za ní kupa práce a dělají ji jen obrovští profesionálové.
Na koho se nejvíce těšíte?
Těším se hlavně na ty, kteří sem zavítají poprvé, a to především na Christophea Becka. Je to devátý nejúspěšnější skladatel v rámci historie filmu na světě a toho, co bylo dosud natočeno. Naprostá legenda. Těším se i na Pinar Toprak zastupující ženskou větev skladatelek, která je aktuálně hodně v kurzu. Její příběh o tom, jak se vypracovala, považuji za velmi inspirativní. Těším se taky na korejského Junga Jaeila.
Je těžší dostat sem někoho poprvé, nebo spíš přilákat znovu toho, kdo už akci navštívil?
Zjistil jsem, že v Hollywoodu se o našem summitu dost rozkřiklo. Často se s někým spojím a už o Composers Summitu Prague ví od těch, kteří tady byli. Přijde mi to jako v hospodě.
(smích) Letos jsme velmi usilovali o to, aby přijel
Michael Giacchino. Často ale bývá v roli filmového producenta, a tak si nedokáže naplánovat program dříve než dva měsíce dopředu. To pro náš summit není reálné, ale přijet by sem rozhodně chtěl. Každého je nějakým způsobem obtížné sem dostat. Skladatelé nejsou moc zvyklí na tento formát akce, ale jen na to, že někam přijedou, odehrají koncert a pokračují dál, nebo si jen popovídají a jedou pryč. V tomto musíme být velmi trpěliví a vstřícní. Největší hvězdy si za účast na Composers Summitu neberou žádnou odměnu, ale chtějí pomáhat komunitě skladatelů a potkat se zde s kolegy.
© 2media Cílem je pestrost, nebo naopak koncepční sladění?
Snažíme se být koncepční, jak jen to nejvíce jde. Koncept je čirý, ale musí se přizpůsobovat skladatelům a jejich možnostem. Hlavním záměrem je networking a edukační systém pro skladatele, který je posune v kariéře a připravuje je na fungování v reálném světě filmové hudby. Dozvědí se, jak se to reálně dělá. V masterclass lekcích dostávají konkrétní zadání pro složení hudby.
Jde o maximální přiblížení praxi, tedy modelování situace, do které patří natáčení živého orchestru, jednání s manažery, to, jak fungují produkční studia, aby si mohli vyzkoušet složit muziku dle zadání a mohli soutěžit o tu nejlepší, aby se dozvěděli maximum o pozadí tohoto průmyslu. Musejí se naučit dobře komunikovat, být spolehliví, vědět, jak fungují nové technologie, management a marketing. Pohybujeme se v několika odvětvích hudby - v gamingu, traileru až po filmovou a seriálovou muziku, ale i v žánrech tak, aby měli skladatelé veškerou výbavu. Aby si tam každý přišel na své, ale zároveň objevil i něco nového.
Načerpám tam inspiraci i pro svoji případnou muzikantskou výbavu?
První den máme v programu Tech Meets Art Lab, který je určen právě tomu. Dorazí tam vystavovatelé, kteří řeší hardware i software. Objeví se tam světové firmy, ale i čeští zástupci - například
Boris Carloff. Na pořadu dne budou přednášky a představování produktů firem jako například Native Instruments, U-He, Anomalia, Sennheiser by Panter, Musiversal a dalších. Součástí je také workshop, kde si můžou lidé věci vyzkoušet.
Jaké další cíle akce byste vyzdvihl?
Pro nás jsou stěžejní tři koncerty filmové hudby. Z celého obsahu považuji za důležité, abychom předali veřejnosti informaci, že je dobré nás začít vnímat a podporovat. Nejsme komerční festival, ale takový start-up, který stále roste. Neděláme byznys, ale platformu, která vstala z nuly. Potřebujeme pozvedávat tuto pozici, protože jinak nás za pár let převálcují Poláci a jiné země. Nová hudba je srdcem hudebního průmyslu. Když ji nepodporuje veřejnost, nikam to nevede. Letos vstoupila do podpory Composers Summitu Prague Nadace PPF, která nám pomáhá přivézt zahraniční hosty a zároveň věří v český talent a kreativitu.
Mimo to máte soukromou hudební školu, otevřenou bez rozdílu věku, a založil jste hudební platformu Soundsgate. Jak moc je to vše propojené?
Škola funguje, je to fresh platforma pro výuku hudby, působí v ní zhruba padesát lektorů, kteří učí na zcela individuální bázi. S Composers Summitem Prague přímo nespolupracuje, na rozdíl od Soundsgate, což je pořadatel celé akce a v současné době i důležitý hráč na poli audiovizuální tvorby. V Soundsgate pracujeme se skladateli, které zastupujeme. Máme svá nahrávací studia a nabízíme kompletní postprodukci všech formátů. Stále se rozšiřujeme. Proces běží i během summitu. Když dostanou hosté projekt ze zahraničí, poskytneme jim zázemí. Působím tam jako producent a hudební supervizor projektů.