Končíme. Nebo ještě ne. Ještě jedno turné. A ještě jedna deska. Turné dopadlo na výbornou a album "Živých nás nedostanú" dává odpověď na otázku, jestli má slovenská legenda i po pětatřiceti letech hraní co nabídnout. Dle poslechu nové desky se zdá, že ano.
Nejprve
Elán s klasickým formátem alb nadobro skončil s tím, že singly bude vypouštět zdarma na internet. Pak se ale s dobrou nabídkou objevila firma Warner Music a rázem bylo vše zapomenuto. Společně se dohodli na termínu, aby předešli problémům s případným pozdržením vydání, k nimž došlo u předcházející "Anjelské daně".
U ní byla situace taková, že několik hotových desek letělo rovnou do koše, a tak trvalo dlouhých sedm let, než se dočkala své realizace. U
"Živých nás nedostanú" nic podobného nenastalo. Během turné "Elán v divadle"
Vašo Patejdl potvrdil, že nahrávka začíná vznikat. Celkově tedy její tvorba trvala rok a půl.
Jedná se o vesměs
zcela nové písně se dvěma výjimkami. "A predsa sa točí" hudebně vychází z remakeu songu "Valiace sa kameně", který se objevil na výběru "Neviem byť sám 2001", a bonusu "Len kým tu si". Ten zase pochází z muzikálu "Osmy svetadiel". Balada se však po všech stránkách dá směle řadit ke klasikám typu "Čakám ťa, láska" či "Kráľovna bielych tenisiek".
Pohled fanouška
Nová nahrávka vznikla v porovnání s "Anjelskou daní" v rekordně krátkém čase, na mysl se tak vkrádá otázka, zda se to neprojevilo na kvalitě skladeb. Hned ta první - nazvaná stejně jako celé album - se nese v dynamickém tempu a odkazuje na prožitý život kapely. "A predsa sa točí" je jakýmsi společenským protestsongem a pojednává o přílišné moci peněz. Textařským nováčkem u Elánu je Martin Sarvaš, který přispěl svým výtvorem "Páni, pripime". Tuto skladbu nádherně doplňuje hudba Jana Baláže a vynikající sólo na trubku.
Jak je u Elánu zvykem, všechny texty mají svůj smysl. Už od prvního poslechu je jasné, že jednoznačný hit nebude chybět ani tomuto albu. Konkrétně jde o skladbu "Neodcházej", kterou spolu s Jožom Rážem nazpívala vítězka aktuálního ročníku Hlasu Česko-Slovenska Lenka
Lo Hrůzová. Je to nádherný ploužák s výborným zpěvem i hudbou a fantastickým kytarovým sólem Jána Baláže. Relativním překvapením je skutečnost, že dvorní
veršotepec skupiny, Boris Filan, přispěl jedinou položkou "Belmondo". Velmi silným songem se ukazuje být i "Uchom ihly". Slova Juraja Soviara jako by byla vystřižená ze života skupiny. Pokud by se ale vyhlašovala soutěž o
nejulítlejší skladbu alba, nepochybně by se jí stala ta z pera Pala Jursa "Uletený den". Je to prostě veselá a pohodová písnička, jejíž melodie vám nebude chtít vylézt z hlavy.
Hudebně se tentokrát nejvíce
vyřádil Vašo Patejdl, který je podepsán hned pod pěti tracky, Ján Baláž složil tři písničky a Jožo Ráž jednu. Nově přispěl dvěma položkami i druhý kytarista Elánu Peter Farnbauer. Na novince jeho rukopis reprezentují hned dva povedené kousky - "Lístkami na stánie" s textem Ľuboše Zemana a krásná zamilovaná skladba "Nedám si ťa vziať".
Jožo Ráž je pěvecky v nejlepší formě od své nehody a na albu má dominantní prostor. Vašo Patejdl nazpíval pouze jednu skladbu "Do frasa" s textem Kamila Peteraje, a Ján Baláž dokonce zpívá výhradně vokály a druhé hlasy. Celkově je nahrávka velmi vyrovnaná a drží pohromadě jako kompaktní celek i přes absenci většího počtu textů Borise Filana.
Konec působení famózního kytaristy Henryho Tótha, který se podílel na předchozích dvou studiových
zářezech, kapele neuškodil, naopak více vynikla kytarová sóla Jána Baláže. Elán tedy opět vydal
platňu, která nese textové poselství a skladby mají svůj hlubší význam. Pánové opět dokázali, že své místo na hudební scéně si zaslouží a potvrzují slogan z titulku -
Živých nás nedostanú.
Dominik Šoltis, student historie na UK v Bratislavě (viz horní foto v infoboxu)
Jedno lze tvrdit s jistotou - Elán nezapomněl psát hity. Víc jak polovina skladeb by se dala úplně v klidu hrát v rádiích a přitom se písničky nepodobají jako vejce vejci. Pouze je znát, že s věkem ubylo ostrých elektrických kytar na úkor akustické a dechové sekce, melodika je jemnější a celková filosofie tolik neprovokuje, jako tomu bylo kdysi.
V některých okamžicích by bylo lepší Rážův hlas víc navrstvit, případně podpořit sbory. Hlavně v písni "Belmondo" už nepůsobí tak bohémsky a zhýrale, spíš se do něj vkrádá vetchost. Také výslovnost a srozumitelnost občas není
celkom fasa. Když si však uvědomíme obtížnost pěveckých partů, zpívaných často ve fistulích, dá se nad tímto nedostatkem přivřít oko. Velkým překvapením je účast vítězky posledního Hlasu Česko Slovenska Lo Hrůzové v duetu "Neodchádzaj", kterému dodala svým pojetím ostrost a sílu.
Ostatní zpěváci v kapele - Ján Baláž a Vašo Patejdl - nedostali tolik prostoru jako na jiných deskách. Pouze v "Do frasa" Vašo přiblížil boj boha a ďábla tak, jak ho vidí slavný textař Kamil Peteraj. Paleta
psavců je tu obecně velmi pestrá a zajímavá - Pavol Jursa, Ľuboš Zeman či Boris Filan ručí za to, že texty nepůsobí jako výplody nesmyslů, ale jedná se o zajímavé sondy do života muzikantů, které po desetiletích na pódiích už nic nemůže překvapit.
Dá se tak říci, že
Elán si i na tomto albu odehrává svůj slušný standard. Lidé stále chtějí slyšet nové a přitom úplně ty samé písničky. Dilema i teď vyřešila slovenská legenda způsobem, za jaký se nemusí stydět. V hierarchii studiových desek by se "Živých nás nedostanú" nevyškrábala na vrchol, kde trůní "Detektívka" a "Hodina slovenčiny", ale ani by nešla na dno k "Hodine angličtiny". Zlatý střed po boku
"Tretieho oka" jí ale hezky sluší.