V reportáži z posledního festivalového dne vám přinášíme dojmy z koncertů Lucie, The Strypes, Tichonovu, Asian Dub Foundation nebo třeba Molotov Jukeboxu. Podíváme se také na hlavní klady a zápory letošního ročníku a naši redaktoři se vám svěří s svým výběrem toho nejlepšího. Dejte se do čtení!
Live: The Strypes, Asian Dub Foundation, Molotov Jukebox, Lucie, Tichonov, Blue Effect a další
místo: Rock for People, Hradec Králové
datum: 5. červenec 2014
setlist Molotov Jukebox: I Need It, Something For The Weekend, Tread Softly, Laid To Rest, Don't Panic, Don't Wanna Know, House Fire Smile, Sex Foot
Trying, Neon Lights, Gypsy Funeral
Fotogalerie
© David Karas / musicserver.cz Třetí den festivalového veselí naplno potvrdil multižánrovost, kterou se Rock for People už léta prsí. Na své si přišli milovníci líbivého punk-rocku (
Koblížc!), lehce najazzlého písničkářství (
Patricie), i hudebně neobjevné, byť sympaticky bezprostřední slovenské kytarovky britského střihu (
Walter Schnitzelsson). Z domácích umělců se ale nejvíce lidí v sobotu odpoledne sešlo na
Blue Effectu. Mohla za to i výprava asi osmi desítek seniorů, kterou z Hradce Králové na letiště Věkoše dovezl speciální autobus. Ti pak za předvedení obou dílů "Nové syntézy", jež jsou plné nekončících kytarových sól, tleskali tak hlasitě, že se legendární kytarista
Radim Hladík se svou kapelou a Rozhlasovým Big Bandem Gustava Broma, málem nedostal z pódia.
Na brzký podvečer velmi solidně zaplněná plocha pod největší Rock for People stagí čekala po Stevenu Seagalovi, který
vystoupil prvního dne na další hvězdu stříbrného plátna. Natalie Tena je divákům známá nejvíce jako Nymfadora Tonksová z Harry Pottera nebo aktuálně jako Osha ze seriálového hitu Hra o trůny. V roli muzikantky a ústřední postavy své kapely
Molotov Jukebox je ale opět úplně jiná. V pestrobarevných šatech a s akordeonem na krku byste v ní manželku Remuse Lupina, která nesnáší své křestní jméno, opravdu nepoznali. Muzika blížící se balkánské dechovce v jejím podání sice nepatří k nejoriginálnějším nebo kdovíjak nápaditým, boky vám ale i po několikátém shlédnutí jejího vystoupení rozhoupe spolehlivě.
© David Karas / musicserver.cz Co vydrží kolena, zase testovali britští
frackové z Manchesteru
The Feud. Proč frackové? Nikoliv pro nepřípustné chování, jen si z pódia showcaseové stage udělali
bejvák dle jejich představ. Že z něj budou vládnout tvrdou rukou, mohlo publikum lehce vycítit už jen z volby hudebního podkresu k nástupu - ústřední dramatická zněla z Mechanického pomeranče režiséra Stanleyho Kubricka jim padla jako hrnec na pozadí. Ustavičné hypeování plného stanu
diktátorem Jamiem Walkerem vskutku neumožnilo statický postoj. Ani jejich spratkovitý rock, co hlavně v pasážích hip-hopových rytmů silně evokoval aktuální zvuk
Arctic Monkeys. I s tím
držkováním během singlů i po jsou si velmi blízcí. A basákovo zavěšení se na kovovou rampu? Sladká tečka.
Spokojený úsměv z kvalitní
pařby se leckomu zřejmě zkřivil nepochopením, pokud následně zamířil do Staropramen stage. Co to je za prapodivný rodinný podnik? Vitální dýdžej, jehož vlnivé pohyby by mu záviděl i
Petr Kotvald, pozounista a saxofonista ve středním věku
vyšňořeni dle etikety myslivecké sebranky, prošedivělý kytarista a zpívající lolitka, co střídá taneční piruety s široce rozkročenými postoji, jako kdyby měla na hlavě čepici s rovným kšiltem. Ať je to, jak chce, tento švýcarský projekt s názvem
Kadebostany je dotažený do konce. Sluchovody zaměstná winehouseovský vokál zpěvačky, zornice se rozšíří při kochání se dokonalou symetrií pódiových rekvizit v čele s bílými prapory sloužícími i jako plátna pro projekce. Kapela do svých dekadentních elektro-popových aranží zabalila i
bowieovinu "Heroes" a nutno podotknout, že velmi umně.
© David Karas / musicserver.cz Postavit jeden z dlouhé řady letošních mladých festivalových talentů na největší pódium, pod kterým se štosují nedočkaví fanoušci Lucie, byl nápad z nejchytřejších. Černí koně festivalu i jeho organizátorů, jinak známí také jako
The Strypes, tak měli výbornou výchozí pozici k oslovení co nejširších řad hudebních nadšenců. A bez zaváhání je tihle čtyři
hejsci dokázali využít.
Oldschoolově a syrově znějící bluesrock, který čerpal z
Chucka Berryho i The
Rolling Stones se spolu s vypiplanou, arogantsky-floutkovskou imagí výtečně doplňoval. Kvartetu, v němž si zpěvák, kytarista a bubeník ještě ani legálně nekoupí Guinesse, to hrálo jako po deseti společně odkroucených letech a narozdíl třeba od
Jakea Bugga, který je frontmanovi výrazem i vzhledově poměrně blízko, se nesnažili předvádět několik muzikantských poloh. K podmanění si, alespoň té
"otevřenější" části publika, jim totiž úplně stačilo od středně rychlého tempa přecházet ke stále rychlejšímu a svižnějšímu rock'n'rollu, mezi jehož vrcholy patřila i nestárnoucí klasika Bo Diddleyho "You Can't Judge A Book By The Cover". The Strypes si tak u českého publika udělali velmi dobrý první zářez a pokud spolu muzikanti vydrží, Lucerna Music Bar by díky nim ještě mnohokrát mohl praskat ve švech.
Po The Strypes rozezvučeli velký stan novozélandští
The Naked & Famous a protože šlo o speciální zážitek, přinesli jsme vám o jednom z nejprocítěnějších koncertů a
"písni, která znamená strašně moc pro obrovskou spoustu lidí" samostatný report.
© David Karas / musicserver.cz Hangár dusící začínající kapely mizerným zvukem byl letos napěchovaný mladými umělci, kteří by se časem mohli hřát na větších a důstojnějších pódiích. Vedle obskurních Holy a potenciálem překypujícím
Y? se ale jeden z nich vyjímal jako zářící diamant.
Tichonov svou muzikantskou pouť začali ve ValMezu, s deskou jim pomáhal Rob Bochnik z
The Frames a právě z předskakování
Glena Hansarda a jeho kapely ve Valašském Meziříčí jsme vám loni přinesli
nadšený report. A byť na Rock for People hráli za, k jejich intimní hudbě se nehodícího denního světla, i tentokrát to byl neuvěřitelný hudební zážitek, který mezi domácími koncerty neměl konkurenci.
Loňský debut "Overnight" mezi obvyklým podzimním náložem nové hudby neoprávněně trochu zapadl, nachází se na něm však hudba takové kvality, kterou v našich končinách prakticky neuslyšíte. Přirovnat něžně melancholický, anglicky zpívaný britpop smíchaný s indie k druhému albu
Charlie Straight by bylo příliš krátkozraké, daleko více k nim sedí kapely jako
Editors,
White Lies nebo
The xx, které si taktéž umí vyhrát s melodií, napětím a procítěným zpěvem tak, až posluchačovo srdce pookřeje. Na rozdíl od slavnějších vzorů ale pro
Tichonov neexistuje nic jako hudební vata - každá z jejich písní si vás naživo omotá kolem prstu a vy si budete přát, abyste už nikdy nemuseli na koncert ničeho méně kvalitního.
© David Karas / musicserver.cz Lucie z O2 areny a ještě něco navíc - tak by mohl znít podtitulek vystoupení tuzemské rockové stálice na festivalu. Návštěvníci, kteří investovali do vstupenky právě kvůli tomuto headlinerovi,
vypálili rybník halovým nadšencům. Tutéž show si totiž mohli vychutnat bez šumivého, přebasovaného zvuku. Sice bez Kollera efektně se vznášejícího nad davem, připomínajícím za bubenickým
barem UFO, pravda. Pódiové výdobytky působily v kontextu reunionu skupiny po deseti letech ale jen jako zlatavý poprašek - příznivci stejně netoužili po ničem jiném, než si
ještě jednou zařvat z plna hrdla slavné hymny s neopomenutelnou hodnotou generačních výpovědí.
A zdálo se, že i celou pětici (počítaje Kollera mladšího), jejíž vrásky, mohutnější kostry i střízlivější image připomínaly, že se skutečně píše rok 2014 a ne ten devadesátý, comebackové vystoupení bavilo. S nostalgií na plné obrátky - ale pouze volbou superhitů, s nimiž se posluchači s radostí navraceli do mladých let. Koller se patetickým řečem víceméně zdárně vyhýbal, nepočítaje bez překvapení "Oheň", před nímž si neodpustil nadávku na bolševiky. Jinak pódium zůstalo pódiem, žádným speaker's corner, z nějž proudily srdcovky jako "Amerika", "Daniela", "Šrouby do hlavy" nebo "Panic" (ať to zní v souvislosti s označením takových písní jakkoliv bizarně).
© David Karas / musicserver.cz Hlasivky příznivců ale přísně prověřily až
uspěchané vypalovačky s heslovitými refrény.
Hára neposlušně tančila při písních "Lovec, střelec, doktor & vědec", před kvapnou "Utíkej" dokonce neznalá část publika dostala instrukci od zpěváka, v jakém momentu slovo z názvu zvolat. Nostalgie se vším všudy ale přišla až s "Medvídkem". Gradující skladba s bohatým perkusovým zázemím i kolébavých rytmem evokovala magii vánočních časů, umocněnou s výbuchem stříbrných třpytek překrývajících měsíc namísto ohňostrojů (nebo padajícího sněhu z medvídka?).
Konec dobrý, všechno dobré.
Troubit na trumpety by se nám líbilo, odejít tzv. s otevřenými ústy také, což se s porno projekcí povedlo na jedničku. A schizoidní refrén
"máme se rádi, nemáme se rádi, budem se mít rádi, nebudem se mít rádi" Lucii s nadsázkou hraje do karet. Jako by naznačovala: žádné sliby do budoucna, nikdo neví co nás čeká ani my sami. Jedinou jistotou prozatím je, že na dva roky se po ní slehnou koncertní pódia.
© David Karas / musicserver.cz Asian Dub Foundation u nás platí za festivalové stálice, které, ač už jsou lehce za zenitem, stále svým žánrově těžko zařaditelným mixem trip hopu, elektroniky a drum 'n' bassu lákají k tanci své věrné, kteří se jich ne a ne vzdát. Po
smršti, jakou ale o pár minut dříve předvedli
Chase & Status, lze ale jejich set ve přímém srovnání považovat spíše za mírnější, byť samozřejmě největší hity jako "Flyover" nebo "Fortress Europe" fungovaly i protentokrát. Po dlouhém žadonění nejvěrnějších o paličky a setlisty se poslední návštěvníci přesouvali buď do stanů nebo kamkoliv, kde ještě hrála hudba. A se zlidovělými písničkami u velké popularitě se těšící Táborák stage se pro mnohé návštěvníky letošní festivalové veselí uzavřelo. Shrňme si tedy nyní jeho klady a zápory.
Co se povedlo? A co ne?
+ atmosféra
+ počasí
+ vyzdobení a čistota v areálu
+ veskrze bezproblémová organizace - minimální fronty, rychlé odbavení při vstupu, dostatek toalet, podmínky pro novináře
+ hromada skvělých vystoupení a zážitků, "tajné" koncerty
+ Showcase stage, která už samozřejmě v určitých proměnách na festivalu byla, až tentokrát ale dostala reprezentativní prostor a kapely hrací dobu, která jim ve většině případů neškodila
+ termín, který nekoliduje se slovenskou Pohodou
+ spousta doprovodných aktivit, které festivalu dodávají zajímavější tvář
+ autogramiády
+ nikdo svou účast na festivalu nezrušil
+ až na přesuny během posledního dne a posunutí vystoupení Stevena Seagala byl dodržován časový harmonogram
© Dalibor Skoupil / iReport.cz
- oproti předchozím létům citelně slabší line-up a při vystoupení některých českých stálic chyběla možnost odejít na srovnatelnou alternativu
- zvukaři v obou velkých stanech a na Red Bull Tour busu
- zmizení bezpečnostních elektronických informačních tabulí z areálu - informovat návštěvníky o aktuálním dění převážně skrze Facebook a aplikaci pro smartphony, které stále ještě nejsou samozřejmostí, je málo
- stánkaři, kteří neváhají prodávat staré a oschlé potraviny za přemrštěné ceny
- přestaly vycházet oblíbené festivalové noviny
- festivalová trička, na jejichž zádech i letos musíte hledat headlinery pod lupou
- stále vás někdo nutí vytahovat peněženku - za stanování, za pitnou vodu, za sprchu... tedy prakticky za cokoliv, co je v zahraničí obsaženo už v ceně lístku
- dvacáté narozeniny bez ohňostroje?
A závěrečný souhrn? V první řadě by bylo fér si přiznat, že přes velké sliby táhnoucí se i dva roky nazpět letošní dvacáté narozeniny nebyly, alespoň co se týče velikosti jmen v line-upu, tak velkolepé, jak jsme asi všichni doufali. Nesmíme ale zapomínat na to, že byli pořadatelé poslední dva ročníky v mínusu a někdy se to projevit prostě muselo.
© David Karas / musicserver.cz Na druhou stranu, i řada menších a nenápadnějších interpretů dokázala odehrát výborné koncerty, na které bude přes jarní skepsi při jejich oznamování spousta fanoušků celý rok zase s láskou vzpomínat. Už proto by se zároveň slušelo dodat, že o špatný ročník v žádném případě nešlo a přestože důvodů k brblání by se, stejně jako každý rok, našlo dostatek, žádný z nich nebyl tak výrazný, aby celkový dojem z festivalu pokazil. Za své dvacáté narozeniny se tak Rock For People vůbec nemusí stydět.
A když se podíváme zpět na to, co všechno k nám tým kolem Michaela Thomese a Petra Fořta za poslední dvě dekády dovezl a jak svou prací pomohl rozšiřovat hudební gramotnost v České republice, nezbývá, než jim do dalších let popřát spoustu sil, věrné návštěvníky a štědré sponzory. A na závěr dodat prosté, ale výstižné:
"Děkujeme".