Přinesl rok 2013 přemíru kvalitních desek, nebo naopak třel po hudební stránce bídu s nouzí? Redaktoři musicserveru vybrali svých dvacet nejoblíbenějších domácích nahrávek, s jejichž poslechem rozhodně nešlápnete vedle. Pokračujeme s pořadovými čísly 10 až 6.
Žádný žebříček nemůže obsahovat vše, co by si jednotliví redaktoři přáli. A co teprve čtenáři! Než začnete dštít síru nad tím, že je nějaká deska v žebříčku moc vysoko / nízko / není v ní vůbec, vezměte na vědomí, že se jedná jen o zprůměrovaný přehled vkusu redakce musicserveru. Redaktoři celkem navrhli 38 různých českých a slovenských desek, do nejlepší dvacítky se jich ale mohlo probojovat jen... dvacet.
© facebook interpreta
20 - 16 |
15 - 11 |
10 - 6 |
5 - 1
10. místo: Nylon Jail - My Heart Soars Like A Hawk
"Nylon Jail navazují na zlatou éru české country, která skončila někdy v 70. letech minulého století a v té době byla vskutku moderní, leč s následným nulovým progresem. Ten progres teď přinesli právě Nylon Jail. Jejich hudba zní jak z roku 2013. Což je nesmírně osvěžující."-- Honza Průša
profil interpreta |
recenze |
album na Spotify
Olomoučtí
Nylon Jail na svém debutu "My Heart Soars Like A Hawk" spojili akustiku s countryrockovým nábojem a lehce elektronickým chvěním na pozadí. Vše jim ohlídal
Ondřej Ježek, který tyto emocionální
krajinky sladil do hloubavých propadlišť niterních pocitů pevně sevřené kapely. Oproti koncertům je sice deska jejich poklidnější podobou, ale při takové "Grace" je ta živelná nespoutanost rychle zpátky. "Sun In Hell", chytlavě napínavá "No Way" nebo podmanivá kráska "Indian Summer" tvoří kostru obrazců tvorby této party okolo Romana Vičíka a Jiřina Jiráka. Westernovka "Abscissa" v sobě naopak ukrývá
tajemný příběh, singlovka "One Word" může donekonečna znít ve vašich zvukovodech a pokaždé zanechá jiný vjem. Nylon Jail přišli s neotřelou hudební kombinací a "My Heart Soars Like A Hawk" je v mnoha ohledech dotažená nahrávka. Ta svou komplikovaností a členitostí sice vyžaduje, aby jí byl dodán dostatek času na vstřebání, ale výsledek rozhodně stojí za pozornost. (Dan Hájek)
9. místo: Kittchen - Radio
"A i když je většina alba prolezlá fakt hustou depkou, ve svém důsledku obsahuje víc nadějeplných a prosvětlujících míst, než by se na první poslech zdálo. Je tu spousta humoru, ironie i optimismu. Návodů, jak se poprat s životem."-- Honza Průša
profil interpreta |
recenze
Oproti prvotině
"Menu", která skutečně vznikala laborováním s nástroji a kuchyňským vybavením, je "Radio" vývojově o notný kus dále. Tandemový hráč Tomáš Neuwerth se začlenil bez sebemenších problémů a společně s
Kuchařem zevrubněji experimentovali. Výsledný zvuk je tak mnohem bohatší (nejenom o samply a použité instrumenty), přesto stylově neusazený do jednoho šuplíku kuchyňské linky. Zůstala však ona špinavost, neučesanost a rámcová celistvost alba. Taktéž se nevytratila syrovost lyrického vyprávění hlavního aktéra, v němž se objevují i náznaky pozitivních myšlenek a naděje ("Bouřka"). Písničky plynou v rychlém sledu - proměňuje se v nich jejich nálada a naléhavost jako na běžícím pásu. "Sobota", "Berlin", "Pod Prahou" nebo rozsáhlejší "Exit" tvoří jednotlivé kapitoly příběhu, který sepisuje
Kittchen do svého deníku a servíruje pěkně postupně. "Radio" je ve svém důsledku vyzrálejší a klukovsky
rozverné zároveň, navíc se neohraje. (Dan Hájek)
8. místo: No Distance Paradise - Challenge Gravity
"Konečně můžeme konstatovat, že i naše kapely dokážou být světové. V případě No Distance Paradise o tom nemůže být pochyb."-- Ondřej Hricko
profil interpreta |
recenze |
album na Spotify
Už dávno neplatí, že aby kapela alespoň trochu zaujala hudební pisálky a fanoušky, musí být z Prahy a jejího okolí. V době internetu můžete být odkudkoli, klidně i z Olomouce jako
No Distance Paradise. Formace vydala na jaře minulého roku debutové album "Challenge Gravity", které neváhala zabalit do luxusního dřevěného obalu, který k desce okamžitě přitáhne oči. Naštěstí u netradičního coveru jejich kvalita nekončí. Vše odpálí parádní indiepopová hitovka "See The Light" a ani zbytek nahrávky se nenechává zahanbit. Kapela nezůstává jen v jednom stylu, ale neváhá si hudebně hrát, vše do pevných kolejí zasazuje skvělý zpěv, výtečný zvuk a vyvážená produkce. No Distance Paradise jsou jednou z těch mála domácích formací, které by mohly působit jako doma v rádiových rotacích i na klubových a festivalových pódiích. A nejlepší na nich je, že je to jen začátek. Jejich potenciál se zdát velký. (Honza Balušek)
7. místo: Jana Kirschner - Moruša biela
"Je to deska obracející se k našim kořenům, k životu na vsi někdy před lety. Je to nostalgie a příjemná, bylinkama provoněná babičina světnice."-- Honza Průša
profil interpreta |
recenze |
album na Spotify
Napřed byla celá
modrá, pak chtěla být celá světová a nakonec
Jana Kirschner, vlastním jménem Jana Kirschnerová (© Wikipedia), dostala rozum a vydala desku "Moruša biela". Desku čistou, upřímnou, niternou a křehkou. Desku, kterou fanoušci
modrého období pravděpodobně nepochopí vůbec a fanoušci období
světového jen zčásti. Což ale vůbec nevadí, protože tohle album není pro ně. Je pro ty ostatní. Pro všechny ty, kterým při úvodní, až na kost obnažené "Až príde večer" jednoduše spadne čelist. Slečna Kirschnerová definitivně zahodila mezinárodní ambice, obklopila se cimbálem, kontrabasem a klarinety a natočila sbírku moderních lidovek, které vyvolávají vzpomínky na ty nejkrásnější prázdniny. Prázdniny vaše, vašich rodičů a vašich prarodičů. To, co úplně chybělo nabubřelé "Bohemii", pokoru, nakonec
Čechoslovákům přinesl překvapivě
někdo jako Kirschner. Děkujeme. (David Věžník)
6. místo: Debbi - Love, Logic & Will
"Soudě podle jejího osobního kouzla, ochoty učit se a zdokonalovat se a nadšení pro muziku jako takovou, měla by mít dveře k cestě nahoru po 'Love, Logic & Will' minimálně pootevřené."-- Kateřina Hejdová
profil interpreta |
recenze |
album na Spotify
"Na další desce už jsme nechtěli žádné jednoduché popěvky jako 'La La' nebo 'Touch The Sun'," lákala na své druhé album "Love, Logic & Will" charismatická zrzka
Debbi. Ta od dob rozpustilého debutu ušla velký kus cesty a na jeho nástupci se představila v mnohem dospělejším světle. Výpomoc osobností typu
Jany Kirschner nebo
Ivana Krále a producentský cit Martina Ledviny odhalily dosud neslyšenou písničkářskou polohu jejího
prokouřeného hlasu, která skvěle vynikla na pozadí jemných aranží skvostů "Miss You" či "How Can I Resist You". Na nečekaně dramatickou notu zase německá rodačka zahrála v emotivní baladě "You Take Me There". Rozvernost z první nahrávky si přesto částečně ponechala a pestrý playlist tak vedle překvapivých momentů zahrnoval další nakažlivé hity, které se posluchači rychle vryjí pod kůži a zároveň jich po pár posleších nezačne mít plné zuby. Debbi se své popové identity rozhodně nezřekla - jen jí vdechla nový, osobitější a muzikantštější význam. (Josef Martínek)