Album "Foreverly" je nejpřekvapivějším hudebním počinem minimálně tohoto roku. Kdo by byl řekl, že společnými hlasy zapějí Billie Joe Armstrong z punkrockových Green Day a éterická Norah Jones? A ještě si vezmou na paškál prastaré písničky The Everly Brothers?!
8/10
Billie Joe Armstrong & Norah Jones - Foreverly
Vydáno: 25.11.2013
Celkový čas: 46:10
Skladby: Roving Gambler, Long Time Gone, Lightning Express, Silver Haired Daddy Of Mine, Down In The Willow Garden, Who's Gonna Shoe Your Pretty Little Feet?, Oh So Many Years, Barbara Allen, Rockin' Alone (In An Old Rockin' Chair), I'm Here To Get My Baby Out Of Jail, Kentucky, Put My Little Shoes Away
Vydavatel: Warner Music
Celé je to ještě zamotanější, protože "Foreverly" je coverem celého alba
The Everly Brothers "Songs Our Daddy Taught Us", což už samo o sobě byla deska převzatých písní. Legendární bratři s nejúžasnějším dvojhlasem historie (to by vám potvrdili Simon a Garfunkel i
The Beatles) tehdy v roce 1958 na své druhé dlouhohrající kolekci nazpívali písničky už tehdy patřící do americké klasiky. Tedy především folkové a country.
Spojení Billie Joe plus Norah se stane méně překvapivým, když si vzpomeneme na boční projekty obou zpěváků:
Green Day si vystřihli svou poctu dřevnímu rokenrolu jako
Foxboro Hot Tubs a
Norah Jones je přece skvělá countryová zpěvačka
The Little Willies. A "Our Daddy Taught Us" se stalo jejich společným hřištěm, kde hrají jako perfektní duo hudbu, jež je jim od dětství blízká.
Tento opravdový návrat ke kořenům nevyžadoval zvlášť výrazné zásahy do podoby často zlidovělých písní, jak je před pětapadesáti letech zaznamenali do vinylu bratři Everlyové. Ti tehdy doprovázeli písně jen akustickými kytarami - "Foreverly" je jemně obohaceno zvukem několika dalších nástrojů, ale opravdu velmi citlivě. Navíc i to, co je zde přidáno, zní dřevně - tak jako koncem padesátých let.
Deska údajně vznikla během pouhých dvou nahrávacích frekvencí za devět dnů - což se dá chápat, protože ty písně oba zpěváci nosí celý život a stačilo se jen jednou dostat na stejnou vlnu, odchytit to kouzelné souznění dvou hlasů, které tu ladí opravdu krásně. Pak už to šlo samo. Báječný výsledek je jasnou odpovědí na otázku, jestli v roce 2013 má smysl přehrávat více než půlstoletí staré skladby o stesku po rodném kraji, osamělých desperátech a nešťastných láskách.
Když jsem měl jednou desku puštěnou v autě, při písni "Who's Gonna Shoe Your Pretty Little Feet?" jsem si vzpomněl na Pavla Bobka, který píseň nazpíval česky jako "Víš, kdo ti smí z tvých vlásků copy splést". O pár desítek minut později jsem se dozvěděl, že nás
Pavel Bobek navždy opustil. Teď si na něj při poslechu "Foreverly" vzpomenu vždy.