Makrorecenze "Radio" Kittchena

Makrorecenze "Radio" Kittchena

Vydáno: 24.09.2013 06:00 v sekci Makrorecenze - Redakce

Zrod druhé desky Kittchena zabral mnohem více času, než se možná z počátku očekávalo. "Radio" je však uceleným albem skvělého vypravěče příběhů, jehož přijetí vyvolalo nezkrotnou radost a pochvaly, ale taktéž i rozčarování. Nepřekvapivě se ve stejném módu nese i naše první poprázdninová makrorecenze.

Kittchen - Radio
Jak již bylo řečeno, "Radio" se rodilo velmi dlouho, skladby si procházely přirozeným vývojem a s největší pravděpodobností se jeho přijetí ještě dočká celkem trnité cesty. Kittchen na něm pracoval s několika hosty a členy své doprovodné kapely a od kuchyňské idylky se dopracoval ke studiovému střetu s laptopovou poetikou dnešní doby.

Honza Průša v hlavní recenzi nešetřil slovy chvály, udělil rovných devět bodů z deseti a neopomenul zmínit: "A i když je většina alba prolezlá fakt hustou depkou, ve svém důsledku obsahuje víc nadějeplných a prosvětlujících míst, než by se na první poslech zdálo. Je tu spousta humoru, ironie i optimismu. Návodů, jak se poprat s životem. "Radio" obsahuje nádherné skladby, ale jeho síla je právě v tom, jak vše pasuje dohromady." V makrorecenzi s ním pár redaktorů bez výhrad souhlasilo a podpořilo jeho názor, našly se však i určité výhrady a jedna velmi nízká známka, zakotvena u překvapivé trojky. Výsledný průměr hodnocení se zastavil na příjemných osmašedesáti procentech. A jak to vidíte vy?

Pod pseudonymem Ian Schlendri se určitě někdo skrývá. Jen těžko říci, kdo. Na doslova.tumblr.com píše román na pokračování, který nejspíš nikdo nevydá. Skládá písňové texty kapelám, které zatím nikdo nezná. A možná má i jiné umělecké ambice. Prý i proto, že dříve jako hudební recenzent čelil výzvám čtenářů, že než bude kritizovat druhé, měl by něco dokázat sám. Tak jako tak ví, jaké to je tvořit v utajené identitě.

Jaroslav Hrách - Ta bouřka se blíží a všichni se těší! (9/10)
Vztah k interpretovi: Moc dobře vaří!

Experimentální debut "Menu" od Kittchena byl velmi povedeným počinem. Můžeme být rádi, že na naší hudební scéně něco takového vůbec vzniklo. Industriální podklady obohacené melancholickými texty vytvořily hutnou atmosféru a jedinečný rukopis. "Radio" se ovšem nese na lehce odlišných vlnách, zní jinak než jeho předchůdce, stále je to však ten samý Kittchen. Hudebně se oprostil od špinavého DIY a důraz nyní klade na melodičnost. Váhám nad tím, která poloha se mi líbí víc. Na "Menu" oceňuji spontánnost, jež je cítit takřka z každé skladby, blíž je mi ale přece jen "Radio". Díky uhlazenému zvuku nyní vyniknou hudební nástroje, především kytara a klavír. Kittchenovy texty jsou silné a ukrývají v sobě plno trefných frází a minipříběhů (například "Fotr" a "Sobota"). To však není nic v porovnání s tím, jak úžasnou atmosféru skrze ně dokáže vytvořit a vystihnout Berlín či Prahu ("Pod Prahou" je jasná pražská hymna!) Samotným vrcholem desky je závěrečný song "Bouřka", který si pouštím okamžitě, když venku začne hřmít.

Dan Hájek - Na kus řeči, napodruhé v kuchyni (8/10)
Vztah k interpretovi: Setrvalý a umocněný experimentálním rozletem albové dvojky.

Laptopoví vypravěči mají dnes úžasné možnosti a Kittchen si toho je vědom. "Radio" díky tomu sice drobet zvukově nabobtnalo, přesto jako vydatné sousto atmosfér, ruchů a mikropříběhů nepřepne všechny vjemové cesty naráz do kolapsového stavu. Už to na jednu stranu sice není jen o hraní s nápady, zůstala však ona uhlídaná špinavost, syrovost (i ve stylu vyprávění) a došlo na zevrubnější tvorbu kompozice (zejména nadějí protkaná závěra "Bouřka"). Tomáš Neuwerth jako studiová výpomoc nezklamala, Kittchenovi neoblomně otevřela nové obzory a pomohla přijít na kloub dalším dříve nevyužitým fíglům a repeticím s fragmenty melodických námětů. "Radio" je krásně celistvé, vybalancované elementární melancholií, včetně chvilkového rozmaru naléhavosti ("Pod Prahou", "Holka"), které smělým tempem spěje ke zmíněnému finiši za rozbřesku ranních paprsků nového dne. Kittchen mílovými kroky vstupuje do nových podobenství vlastní tvorby, být s ním na kus řeči je vždy nepřerušovaný tok těchto odhalení a to mě na tom baví nejvíc.

Pohled odjinud - Ian Schlendri

Dobrý den. Jsem Ian Schlendri. A není to moje skutečná identita. Schovávám se za ni, abych v sobě našel víc odvahy a upřímnosti k tvorbě. Hádám, že Kittchen to má podobně. Pod maskou si totiž jeden dovolí říct víc. Jít hloub'. Do sebe, do člověka, do společnosti... syrově, krutě, bez servítek. Bez obav, že na vás vlastní maminka zavolá Chocholouška. Nebo toho druhýho. Když si uvážeme kravatu, jsme slušně vychovaní. Když nám řád shoří nad hlavou a není co jíst, jde to naše vychování stranou. Klidně se navzájem zabijeme a sežereme. Jako na Kittchenově debutu "Menu". Na "Radiu" maska zůstala a snad díky tomu se dál mluví na rovinu, posetou střepy ze zrcadla naší doby. Doby, v níž nás ničí naše vlastní civilizace. A protože jsme slabí, nebráníme se tomu. Oddáváme se tomu. Chlastáme, kurvíme se, bijeme své skvělé ženy... pohrdáme zbytky lásky, kterou máme. To všechno se neudržitelně hromadí. Všude kolem. A dřív nebo později nám to opravdu bouchne pod našema ušpiněnýma rukama. A třeba právě to je naše naděje začít znovu, lépe, vždyť přece každá katastrofa má očistný efekt. Snad o tom je "Radio". Snad v tom je stejně koncepční jako debut. Zatímco před dvěma lety Kittchen vařil lidské maso, teď vaří lidskou duši. Bolestně a přitom ozdravně. A o mnoho, mnoho propracovaněji a muzikantštěji (= na minimálně evropské úrovni), díky čemuž Kittchenův řezník Tomáš Neuwerth snad konečně vystoupí ze stínu svého bratra. Smekám. A jsem zvědav na třetí desku. Zároveň se bojím. V Kittchenově světě totiž přežije málokdo. Jakkoli je to svět nás všech.

Ondřej Michal - Hlavně mít trpělivost (7/10)
Vztah k interpretovi: Jeden z těch, jehož muziku poslouchám výhradně doma. Na koncert bych nikdy nešel.

"A všechno to skončí." Právě tenhle úryvek textu mi zůstal v hlavě poté, co jsem "Radio" doposlouchal poprvé. Zůstal a rezonoval ještě hodně dlouho potom. Vlastně si myslím, že by mohl být jeho mottem. Stejně jako prvotina "Menu", tak i albová dvojka není žádná veselá záležitost. Je to pořádná porce smutku, splínu, deprese a zmaru. Rozprostírá před námi tak širokou paletu neveselostí, jakou si jen dokážeme představit. Na druhou stranu je třeba říct, že to tady Kittchen posluchačům dost usnadňuje. Utíká od původního syrového industriálního zvuku k elektronickému cvrlikání. Přihodil o poznání přístupnější melodie a nezapomněl dodat klavírní vyhrávky. Na tohle album však přidal ingredienci, pro kterou na debutu jaksi nezbylo místo. Přes všechen ten marast a zmar se jako duha line vyhlídka, že to všechno není zase tak hrozné. Hmatatelný důkaz pro takové tvrzení však budeme hledat marně. Vše se odehrává na úrovni pocitů a emocí. Přesto je tady tento faktor zastoupen. Jen dá práci ho na desce najít. Otázkou je, zda budou mít posluchači při hledání dostatek trpělivosti.

Kittchen, Bytový koncert, Praha, 23.5.2013
© Honza Průša, musicserver.cz
Martin Spurný - DIY superhero (7/10)
Vztah k interpretovi: Bezmezný obdiv.

Kittchena jsem měl rád hlavně díky bezprostřednímu přístupu k hudbě a k věcem okolo ní (i mimo ni). Všechny ty komiksy, povídky, nízkorozpočtová videa a tak... Debutové "Menu" bylo v tomto ohledu rájem. Málokdo zvládne kolem sebe takovýmto způsobem vytvořit tak zábavný kyberprostor. "Radio" ve všem pokračuje, ale bohužel postrádá ten úžasně nakřáplý zvuk jeho předchůdce. Ne, že by utrpěla bezprostřednost, ale "Menu" bylo v tomto ohledu naprosto signifikantní a deska na onom zvuku stála. U "Radia" mi chybí jednotící prvek, který by všem třinácti kouskům dal nějaký společný směr. Zatímco dříve jsem v textech zaslechl aspoň kousek naděje, tentokrát zní většina temně, nostalgicky. Poslech je velice dobrodružný, Kittchen totiž stále nahrává cokoli, co o jeho uši zavadí, a nebojí se to použít. Když už se dočkáme chytlavých motivů, rychle vyprchají kvůli krátkým stopážím songů, naopak atmosférických úryvků si užijeme až až.

Jan Trávníček - Že je něco mladé, neznamená automaticky, že je to i dobré (3/10)
Vztah k interpretovi: V zásadě nemám nic proti mladým a nadějným, ale jakmile se o některém interpretovi píše více, než kolik je slyšet jeho hudba, začínám být obezřetný.

V případě podivného folku Kittchena mě napadá, pro koho svou hudbu vlastně tvoří. Celá ta komiksová image se mi vlastně docela líbí, ale s hudbou jako takovou se nedokážu ztotožnit. A neumím si představit, že by se svým hledáním netradičních zvuků a pěveckým projevem, který je prost jakýchkoliv emocí, mohl zaujmout širší publikum, vyjet na turné atd. Jasně, každý nemusí hrát bigbít pro masy jako Chinaski nebo Lucie, ale na jeho desce postrádám to, co od hudby obvykle očekávám - autorské sdělení, které mě osloví a doprovodí jej zajímavá melodie. Místo toho se prohrabávám zvuky odpalování tenisového míčku nebo hlášek z počítače pro děti, který důvěrně znám od své mladší sestry, a dumám nad tím, jestli těm písním pomáhají, nebo je to jen póza. A čím více času albu věnuju, tím spíš se přikláním k druhé variantě. Ale kdo ví, třeba tomu jenom nerozumím. Pokud se vám Kittchenova deska líbí, nic proti, užijte si ji, ale byť jsem se opravdu snažil, kromě "Bouřky" jsem nenašel důvod, proč se k jeho muzice vracet.

Album: Kittchen - Radio
Průměrné hodnocení: 6,8/10
Celkový čas: 44:59
Skladby: Radio, Sobota, Fotr, Cizí území, Berlin, Zkouška spojení, Pod Prahou, Holka, Řež, Nemusíš, Roboti, Exit, Bouřka

• stačí ne? (Jednaruka, 24.09.2013 20:22) Reagovat

"V zásadě nemám nic proti mladým a nadějným, ale jakmile se o některém interpretovi píše více, než kolik je slyšet jeho hudba, začínám být obezřetný."

asi tak...

• Re: stačí ne? (kemo, 01.10.2013 09:05) Reagovat

madý a nadějný čtyřicetiletý chlápek :)
      Ty recenze jsou srandovní.

• Re: stačí ne? (J., 12.12.2013 14:53) Reagovat

Už několikrát jsem si říkal u blábolů pana Trávníčka, že to je typický případ člověka, kterého by soudný šéfredaktor hudebního média měl okamžitě vyrazit pro neschopnost. Opět se mi to potvrzuje. Myšlenková rovina "nemůžu se s tím ztotožnit = je to blbé je komická. Neschopnost si zjistit, kolik interpretovi je, smutná. A posuzování hudby podle toho, jak moc "je slyšet" naprosto zoufalé... Aneb Trávníčkův příspěvek 0/10

• Menu (Eurobot, 25.09.2013 09:26) Reagovat

Dole máte jako album napsané Menu, ale makrorecenze je asi na to Radio, o kterým všichni píšou, ne? ;-)

• (Pavel, 08.11.2013 21:31) Reagovat

Ta dnešní mladá generace, dvakát starší než autor recenze.

Pohled do českých hitparád - 16. týden 2019
Billie Eilish dovršuje v albové hitparádě hattrick, v rádiích se na trůn vrací Alec Benjamin Lídři albového i rádiového žebříčku urvali v uplynulém týdnu shodně své třetí prvenství. Zatímco Billie Eilish s debutovou deskou "When We All Fall Asleep, Where Do We Go?" vévodí pořadí potřetí v řadě, Alec Benjamin se s... čtěte zde
Vydáno: 25.04.2019 13:34 v sekci Novinky | České hitparády
0
Jessie J, Forum Karlín, Praha, 23.4.2019
Naživo: Jessie J ve Foru Karlín předvedla skvělou práci s publikem Jessie J má za sebou svoji pražskou premiéru. Vedle těch nejzásadnějších hitů rozzářila Forum Karlín svým sex appealem a skvělou prací s publikem. Pro leckoho ale na výsledný dojem mohlo mít vliv její chvílemi dlouhé povídání.... čtěte zde
Vydáno: 24.04.2019 10:34 v sekci Naživo
3
Nové desky 17/2019 - od Cage The Elephant přes Angélique Kidjo po Roda Melancona
Nové desky 17/2019 - od Cage The Elephant přes Angélique Kidjo po Roda Melancona O velikonočním týdnu sice není nouze o novinky, ale spíše od méně známých jmen. Nad nimi ční rockeři Cage The Elephant, legenda world music Angélique Kidjo a rekapitulující The Rolling Stones. Seznámíme vás s Rodem Melanconem a... čtěte zde
Vydáno: 23.04.2019 11:46 v sekci Novinky | Nové desky
0
Dominika Hašková - Jsem ráda, z jaké rodiny jsem přišla
Rozhovory: Dominika Hašková - Jsem ráda, z jaké rodiny jsem přišla "Po soutěži přišlo několik nabídek od manažerů, pár skladatelů mi dokonce poslalo i české písničky. Což byl hlavní problém, necítila jsem se v nich doma," říká Dominika Hašková. Zpěvačka po devíti letech od účasti v... čtěte zde
Vydáno: 23.04.2019 08:00 v sekci Publicistika | Rozhovory
5
Norah Jones - Begin Again 8/10
Recenze: Norah Jones si natočila album pro radost. Na "Begin Again" ji rozdává plnými hrstmi Norah Jones nahrála v průběhu posledních dvou let sedm samostatných singlů, které se nyní rozhodla vydat jako album pod názvem "Begin Again". Kolekce je tak plnohodnotným nástupcem tři roky staré nahrávky "Day Breaks". Na ploše necelé... čtěte zde
Vydáno: 22.04.2019 00:00 v sekci Recenze
9