TOPlist
shop.musicserver.cz
Daft Punk - Random Access Memories

Vesmírná disco odysea ve francouzském stylu

Vydáno: 20.05.2013 08:12 v sekci Recenze - Jakub Malar | foto: facebook interpreta

Francouzští roboti Daft Punk se konečně po osmi letech vracejí a společně s hvězdnou sestavou muzikantů se jim opět daří redefinovat pojem electronic dance music. Jejich nejnovější hudební výlet přinášející svědectví o věčné síle disco hudby nese název "Random Access Memories".

10/10

Daft Punk - Random Access Memories

Vydáno: 20.5.2013
Celkový čas: 74:24

Skladby: Give Life Back To Music, The Game Of Love, Giorgio By Moroder, Within, Instant Crush, Lose Yourself To Dance, Touch, Get Lucky, Beyond, Motherboard, Fragments Of Time, Doin' It Right, Contact

Vydavatel: Sony Music

Že se letos Daft Punk vrátí s novou deskou, musel postřehnout každý, kdo se alespoň trochu zajímá o dění na současné hudební scéně. Kampani, s níž francouzské duo vyrukovalo zkraje roku, šlo totiž uniknout jen stěží. Tajemné teasery, billboardy, videorozhovory s jednotlivými umělci, kteří měli to štěstí s nimi pracovat, nesmíme zapomenout ani na unikátní spot na americkém festivalu Coachella, z něhož také pochází patnáctisekundová smyčka z představeného singlu "Get Lucky", která obletěla internet a strhla vlnu nadšení (tu jenom podtrhlo umístění singlu na prvních místech hned několika světových žebříčků). Všechny tyhle vyčerpávající promoaktivity naznačovaly, že si brzo poslechneme něco výjimečného. Vlastně celá tahle kampaň by se mohla zapsat do historie a sloužit jako učebnicový příklad pro studenty marketingu. Jenže pak je tady samotné album...

Když se Daft Punk uvedli světu debutem "Homework", už tehdy v roce 1997 bylo jasné, že máme co do činění s potenciálními revolucionáři elektronické hudby. To se potvrdilo, když o čtyři roky později přišli s "Discovery" - nahrávkou, která vytvořila šablonu pro pop 21. století (všichni od Kylie Minogue po Kanye Westa by mohli vyprávět). Francouzi ale úspěch dalším albem nezopakovali a nahrávka "Human After All" dnes působí dost uspěchaně bez hlubší inspirace. Do hry je nevrátil ani soundtrack k filmu "Tron: Legacy", ale ten alespoň splnil svůj účel a hlavně oběma hudebníkům otevřel úplně nový svět. Právě nejspíš v době prací na filmovém doprovodu si uvědomili, jak je současná hudba skoro až zbytečně jednoduchá, když si dneska každý může natočit slušně znějící desku v obýváku. Z toho pak vychází určitý primitivismus promítající se do nynější žebříčkové hudby. A právě proti tomu se Daft Punk staví a na "Random Access Memories" vyzdvihují živé nástroje (protože jak sami říkají, počítače nejsou hudební nástroje).

"Random Access Memories" ale není jen snahou pozvednout současnou hudební scénu, je to "The War Of The Worlds" naší doby, progresivní elektronika, která se nebojí znít retro a současně zároveň, elektronika skrývající v sobě filmovou epičnost i sentiment, v níž je sebevětší klišé pozvednuto na umění. Už dlouho tady nebylo tolik propracované dílo, které je radost zkoumat, vrtat se v něm a nebo se jen tak nechat bavit, protože o zábavu, o tu tady jde především. Odvážnější, pestřejší, chytřejší a hlavně příjemnější taneční album byste v současné době těžko hledali.

Daft Punk
© rollingstone.com
Jejich vesmírná taneční odysea začíná s prvními tóny "Give Life Back To Music". Dominantní kytara disco gurua Nilea Rodgerse (jako producent spolupracoval s kdekým od Davida Bowieho, přes Madonnu až po Duran Duran a Micka Jaggera) vévodí unikátnímu prog-popovému večírku, na němž si podává ruku disco s kapelou Yes. Že to působí trochu divně, zmateně, možná úplně mimo? Dost určitě, ale v momentě, že přistoupíte na jejich pravidla, nebudete se chtít od nahrávky odtrhnout. Ono je to stejně celé více o poslechu než o tanci. Už ve skladbě číslo dvě, "The Game Of Love", se výrazně zpomalí a oba roboti se ponoří do příjemné melancholie. Z té nás následně vytrhne sám velký Giorgio Moroder, další ikona rané disco music. Při první poslechu "Giorgio By Moroder" si nejspíš řeknete "WTF?", ale v Moroderově vzpomínání na jeho hudební začátky v Německu, kdy přespával v autě a snažil se najít zvuk budoucnosti, který nakonec našel v syntezátorech, je ukryto něco kouzelného. Skladba se poté přenese od moogového úvodu ke klidnější pasáži, v níž je zapojeno smyčcové kvarteto, a celé to vyvrcholí kvílivým kytarovým sólem. Ani vám nepřijde, že to celé trvá devět minut.

Při poslechu "Instant Crush" s Julianem Casablancasem konečně pochopíte, odkud že vítr vál, když spolu s The Strokes připravovali "Comedown Machine". Jeho andělské falseto protažené vokodérem, posazeném na jednom z těch spíše pomalejších beatů, tady sice nezní jako nic, co by natočil před tím, ale na poslední album jeho kapely by píseň nezněla úplně mimo. Pokud jde o již zmíněný singl "Get Lucky" s úžasným Pharrellem Williamsem (a opět Nilem Rodgersem), nelze než smeknout. Jestli bychom měli vyzdvihnout jeden moment, který by měl mít stejný dopad jako kdysi "One More Time", je to právě tahle oslava disco-funky hudby v co možná její nejčistší podobě.

Nejpompéznější kompozicí je beze sporu "Touch" s legendárním americkým skladatelem Paulem Williamsem, která je pro svou strukturu již nyní přirovnávána k "A Day In The Life" od The Beatles. Teatrální osmiminutové představení o síle lidských vztahů začíná jako srdceryvná balada a následně se dočkáme i kytary v shaftovském stylu, smyčců, dechů, honky-tonk piana, samozřejmě diska a dojde i na pěvecký sbor. A jestli vás ani tohle nedostane, je tady ještě "Doin' It Right" s Panda Bear - experimentální sunshine pop alá Animal Collective je ve spojení s francouzskými roboty prostě neodolatelný.

"Everybody will be dancing and be feeling all right!" zpívá se ve zmíněné skladbě a snad nebudu úplně vedle, když napíšu, že právě tahle slova přesně vystihují náladu "Random Access Memories". Opravdu tady nejde o nic víc, než o radost z taneční hudby. Někteří možná budou remcat, že to není druhé "Discovery", ale za prvé není rok 2001 a za druhé oni stejně Daft Punk pořád dokáží znít jako Daft Punk. Tentokrát ale o nich můžeme s jistotou říct, že jsou "human after all."

  • 5/10 (MK, 20.05.2013 08:57) Reagovat

    uf 10/10 jsem opravdu nečekal. ale proč ne.
    já sem teda poměrně dost zklamaný, po skvělém singlu Get Lucky je to velké rozčarování. když jsem se přestal u něj divit, jak moc je radio friendly, slyšel jsem celé album. Totiž u GL jsem si právě říkal, že to bude ten song pro rádia a hlavní lákadlo a zbytek že bude méně "mainstream". ale toto? po něolika posleších jsem se utvrdil v tom, že asi DP chtělí prorazit hlavně do éteru rádíí typu Evropy 2.
    RAM mi příjde strašně povrchní, snadno zkousnutelná deska, jasně s hitama, ale ty jsou strašně rychle obehrávající. pro mě je deska až příliš funky a příliš disco a překvapilo mě, jak moc se vrátili ke zvuku Discovery (což je podle mě ale úplně boží deska).
    na druhou stranu uznávám, že kdyby tohle album nenahráli Dafti, tak hodnotím trochu výš a uznám, že je to dobrý pop. prostě sjem zvyklej od nich dostat songy, kde jsou 3,4 věty ne-li slova, a víc hudby, než popiny o složení sloka-refrén-sloka-refrén-refrén.
    Radši bych dostal druhej Human after all než tohle. Jsem zvědavej, jak mi tohle v přehrávači vydrží. třeba po půl roce změním názor, ale moc optimisticky to nevidím. Ach jo.

    best tracks: Giorgio By Moroder, Get Lucky, Contact, Instant Crush

    • Re: 5/10 (Greg, 20.05.2013 09:20) Reagovat

      >až moc funky a dico
      >Discovery je boží deska

      • Re: 5/10 (MK, 20.05.2013 09:26) Reagovat

        moc nechápu vaši reakci. myslíte, že by se to opakování frází dalo nějak vysvětlit?

    • Re: 5/10 (Dan, 24.05.2013 01:48) Reagovat

      "prostě sjem zvyklej od nich dostat songy, kde jsou 3,4 věty ne-li slova, a víc hudby, než popiny o složení sloka-refrén-sloka-refrén-refrén. " - Právo na názor má každý, ale touhle větou jste to celé totálně zabil. Bud´nemáte uši nebo jste totálně nepochopil celou koncepci RAM. Je to o radosti ze živé (taneční) hudby. Ne ze 4 samplů pořád dokola. Je to normální živá deska, která by se dala odehrát naživo na koncertě, narozdíl od nějakých nablblých setů od týpků s gramcema, co nemají hudební sluch a všechnu hudbu za ně udělal počítač a nasamlovaní muzikanti...

    • Re: 5/10 (Dan, 24.05.2013 01:50) Reagovat

      A ještě něco. Tvrdit, že "to zní jako Discovery"? To je blábol. Slyšel jste někdy Jeana Michella Jarreho? Sorry, ale fakt si nechce profouknout uši, ten rozdíl ve zvuku je slyšet hned u prvních vteřin alba...

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Saint Etienne - The Night 8/10
Recenze: "The Night" Saint Etienne přináší zvukomalbu intimity konce dne Jedenáctá řadovka Saint Etienne "The Night" je zvukový experiment, jenž se odehrává v momentech zahalených tmavou nocí, v přesně nespecifikovaný čas. Svým způsobem jde o hudební báseň, jež se noří do ambientních iterací a nikam... čtěte zde
Vydáno: 06.01.2025 00:00 v sekci Recenze
Karel Vepřek - Písně ze dvora krále Magora 9/10
Recenze: Karel Vepřek se na albu "Písně ze dvora krále Magora" dokázal obdivuhodně napojit na básně Ivana Martina Jirouse Písničkářský samorost Karel Vepřek se k tvorbě českých básníků coby podkladu pro své písně obrací docela často. V minulosti zhudebnil texty Bohuslava Reyneka (věnoval mu skvělý počin "Blázen jsem jen ve své vsi"), Jiřího... čtěte zde
Vydáno: 05.01.2025 10:36 v sekci Recenze
Doechii - Denial Is a River 8/10
Video: Nová královna rapu? Doechii v řízné "Denial Is a River" ukazuje všechny své přednosti Jestli se v loňském roce rozzářila na ženském raperském nebi nějaká skutečně výrazná hvězda, pak to dost určitě byla Doechii. Tato nadějná rapperka z Tampy, která loni vypomohla i Katy Perry na jejím singlu "I'm His, He's Mine",... čtěte zde
Vydáno: 04.01.2025 08:47 v sekci Audio / Video | Video
Toad Planet - Bloudím 7/10
Recenze: Na debutu Toad Planet "Bloudím" se to podstatné skrývá v hudbě Pod hlavičkou Toad Planet se potkali dva bráchové z Ostravska, jejich kamarád a další známý z brněnské JAMU. Dlouhá léta společného hraní do šuplíku se nakonec podařilo završit stylově barevným debutem "Bloudím", který vydal... čtěte zde
Vydáno: 03.01.2025 08:00 v sekci Recenze
Marien a Epydemye, Zámecké konírny Telč, 30.12.2024
Naživo: Hurá! I Marien jsou jenom lidi. S Epydemyí přesto předvedli skvělý dvojkoncert Nádherná Telč ožívá folkem nejenom v létě, ale i o zimních svátcích. Během nich se zde konají hudební večery, které nezřídka končí až za ranního kuropění. Výjimkou nebylo ani společné vystoupení Marien s Epydemyí. V... čtěte zde
Vydáno: 02.01.2025 12:00 v sekci Naživo
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- "Interstella" Daft Punk už se řítí do kin (10.12.2024 17:39)
- Hudba v TV: Film "Beatles '64" je výtečným dokumentem o začátku britské hudební invaze do USA (06.12.2024 08:00)
- Vizuální a zvuková odysea "Interstella 5555" nabízí strhující cestu do hlubin alba "Discovery" elektronického dua Daft Punk (02.12.2024 17:55)
- Video: Pet Shop Boys s předělávkou Bowieho "All the young dudes" oslavují mládí (15.11.2024 12:19)
- Recenze: Kylie Minogue na "Tension II" spojila to nejlepší z předchozích projektů do jedinečné fúze (28.10.2024 00:00)
- Video: Panda Bear vsadil v klipu k pohodovému singlu "Defense" na psychedelickou barevnou smršť (26.10.2024 18:44)
- Zaprášenosti: Madonna s "Bedtime Stories" překlenula období skandálů a pronikla do světa r'n'b (25.10.2024 08:00)
- Nové desky 42/2024 - od Kylie Minogue přes Báru Basikovou po Rag'n'Bone Mana (23.10.2024 11:00)
- Nový dokument o The Beatles se zaměří na momenty, kdy dobyli Ameriku (20.10.2024 15:41)
- Video: "Lights Camera Action" zve do fiktivního filmu Kylie Minogue (30.09.2024 15:32)

ALBUM TÝDNE 01/2025

Saint Etienne
The Night

Jedenáctá řadovka Saint Etienne "The Night" je zvukový experiment, jenž se odehrává v momentech zahalených tmavou nocí, v přesně nespecifikovaný čas. Svým způsobem jde o hudební báseň, jež se noří do ambientních iterací a nikam nechvátá, naopak nechává naplno vyznít daný okamžik. Jen nezapomeňte vždy zhasnout.

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Ne 26.01.
G-Eazy (US) (Forum Karlín, Praha)
Pá 31.01.
Lisa Gerrard & Jules Maxwell (US) (Kongresové centrum, Praha)
So 01.02.
Pantera (US) (Ostravar Arena, Ostrava)
Út 04.02.
Royal Republic (SWE) (SaSaZu, Praha)
So 08.02.
Silent Planet (US) (Rock Café, Praha)
Čt 13.02.
Alessandra ( (Roxy, Praha)
Pá 14.02.
Marilyn Manson (US) (Starez Aréna Vodova, Brno)
Pá 21.02.
Ericdoa (US) (Rock Café, Praha)
So 22.02.
Bullet For My Valentine (UK) + Trivium (US) (Forum Karlín, Praha)
Ne 23.02.
Cyndi Lauper (US) (O2 arena, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Vladimír Mišík Prince The Prodigy Justin Bieber Ewa Farna Coldplay Lady Gaga Linkin Park Lucie Vondráčková Kabát Madonna Karel Gott Queen Beyoncé Viktor Sheen Vypsaná fiXa Mirai Pink Floyd Ed Sheeran Lucie
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2025 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2024 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací Souhlasím