Šesté studiové album Madonny "Bedtime Stories" vyšlo přesně před třiceti lety - 25. října 1994. Ocitlo se však v poněkud nešťastné pozici mezi kontroverzní deskou "Erotica" a opusem "Ray Of Light", a tak bývá neprávem přehlíženo. Jaký příběh stojí za nejpodceňovanější nahrávkou Královny popu?
Madonna - Bedtime Stories
Datum vydání: 25.10.1994
Skladby: Survival, Secret, I'd Rather Be Your Lover, Don't Stop, Inside Of Me, Human Nature, Forbidden Love, Love Tried To Welcome Me, Sanctuary, Bedtime Story, Take A Bow
© Patrick Demarchelier Aktuálně třicet let starému počinu "Bedtime Stories" předcházela série skandálů spojená s předchůdcem "Erotica". Jak odvážný název napovídá,
Madonna veřejnost tehdy nešetřila.
Album doprovázela kniha "Sex", která zachycovala zpěvaččiny erotické fantazie včetně doprovodných aktů. Sexuálně explicitní projekt zastínil koncepční dílo o erotice a romantice, ale také o tabuizovaných tématech (začátkem devadesátých let například onemocnění AIDS). Nezbývala jiná možnost, než na následující desce svou image zjemnit a opatrně se publiku znovu přiblížit. Takto se zrodily
Pohádky na dobrou noc.
Na šesté studiovce Madonna překvapivě pronikla do vod r'n'b a hip hopu, které dominovaly u černošských umělců. Za produkcí "Bedtime Stories" stála taková zvučná jména jako
Dallas Austin,
Babyface, Dave Hall či
Nellee Hooper.
Nahrávka v sobě ještě nesla dozvuky své předchůdkyně - první vlaštovka "Secret" pocházela právě z období "Erotiky". Původní demoverzi Shepa Pettibona, jenž se na předchozí řadovce významně podílel, zremixoval DJ Junior Vasquez, čímž písni dodal klubovější charakter. Úvodní singl "Secret" dokázal interpretku ještě před vydáním "Bedtime Stories" rozhodujícím způsobem vrátit do první pětice americké i britské hitparády.
Producentské počiny Dallase Austina, jazzově laděná "Survival" a hit "Secret", desku znamenitě zahájily. Ke zdejším jemnějším momentům patřila "Love Tried To Welcome Me", jež se částečně vracela k hloubavosti předchozí kolekce. Silný dojem zanechala skladba "Inside Of Me", vytvořená ve spolupráci s Davem Hallem, který stál například za několika velkými hity
Mariah Carey.
Na "Bedtime Stories" zůstalo Madonnino škádlení patrné, tentokrát si však odpustila přílišnou okatost - s výjimkou "Human Nature":
"Express yourself, don't repress yourself. I'm not your b*tch, don't hang your shit on me!" Tímto provokativním singlem vrátila úder všem svým kritikům. Omluvu od
Královny popu snad nikdo nečekal. Umělkyně projevila schopnost přesně odhadnout situaci: publikum dokáže akceptovat její kontroverze, ovšem jen do určité míry.
Největším hitem této éry se stala teatrální píseň "Take A Bow". Na vrcholu amerického žebříčku Billboard Hot 100 se udržela sedm týdnů. Líbivý videoklip navíc ladil s vizuální prezentací následujícího roku, kdy vyšla kompilace balad "Something To Remember". Výběr pomalých kousků nabídl mimo jiné silnou novinku
"You'll See", jejíž vizuál na "Take A Bow" navazoval.
Nakonec nastal čas posunout se dál a otevřít si nové možnosti.
Pohádky na dobrou noc posloužily jako účinný přechod mezi výstředním projektem "Erotica" a příležitostí, kterou přinesla připravovaná filmová adaptace muzikálu "Evita" v režii Alana Parkera. Album potvrdilo
Madonninu rozmanitost v hudebním projevu a zároveň nenápadně připravilo půdu k jejímu dalšímu směřování s uznávanou deskou
"Ray Of Light".