© facebook interpreta Ochranný svaz autorský vytáhl další kontroverzní kartu. Jeho zvědové si v klubech tajně nahrávají koncerty a porovnávají seznamy odehraných skladeb, které obdrží od hudebníků, se skutečnými programy vystoupení. Některým z interpretů to zrovna moc nejde pod vousy, jiní používají i ostřejší slova - jako třeba fízlování.
Jedním z nich je například producent
Ecson Waldes, který už spolupracoval s
Davidem Kollerem nebo
Monkey Business. Pro server
iDNES.cz se vyjádřil dost příkře:
"Zavání to estébáckými manýry. Vyhrožují a dělají ramena. Chovají se jako exekutoři, kteří si myslí, že můžou všechno. Takhle si OSA úctu nikdy nezíská. Úřednice na OSA jsou ochotné a vstřícné, ale ti, kteří společnost vedou, nastavili celou věc dost nepřátelsky a hlavně nenažraně."
Mňága a Žďorp je jednou z kapel, která už
okusila tuto novinku a byla kontrolována. Její lídr, zpěvák
Petr Fiala, je však k celé věci shovívavější. Vidí totiž problémy na obou stranách.
"Jsou i kapely, které si do padesáti festivalových minut napíší čtyřicet písniček, aby měly víc peněz. Myslím, že blbci a dobří lidé jsou rozprostřeni všude možně na všech stranách všech barikád."
Samotná OSA se samozřejmě brání:
"Působíme jako červený hadr na býka. Přitom autoři po kontrolách volají. Mnohokrát autor není členem kapely a je odkázán jenom na to, co dodá pořadatel. Není to žádné estébáctví, ale legitimní kontrola," říká předseda představenstva Roman Strejček. Pokud namátková kontrola zjistí nějaké nesrovnalosti, vše je podle něj řešeno individuálně a domluvou.
Otázkou je, jestli záznamy, pořízené kontrolou pro tyto účely, jsou legální. Právník Filip Macháček si tím na rozdíl od Strejčka rozhodně jistý není.
"Myslím, že je to právní problém, který není úplně jednoduchý. Podle mě OSA nemá právo nahrávat vystoupení bez souhlasu autorů ani za tímto 'bohulibým' účelem."