Makrorecenze "Urbi And Orbi" Prince Of Tennis

Vydáno: 23.06.2011 07:00 v sekci Makrorecenze - Redakce | foto: facebook interpreta

David Volenec a Honza Čechtický. V Česku docela známá jména. Sebastians. Colorfactory. A nejnověji Prince Of Tennis a debutové album "Urbi And Orbi". Potvrdí dobrou pověst, kterou si ti dva za ta léta vybudovali? Zkusili jsme zjišťovat v makrorecenzi. A nedopadlo to zle.

Prince Of Tennis - Urbi And Orbi
Tentokrát žádné návraty ke kořenům. (Konečně!) Naopak. Mohlo by se zdát, že vydání desky "Urbi And Orbi" projektu Prince Of Tennis přišlo jako blesk z čistého nebe. A přece tu bylo v roce 2010 EP "Camping In North Ikea", kterým dvojice David Volenec a Jan Čechtický poprvé vystrčila růžky. Svůj plnohodnotný debut nabízejí POT na svém webu zdarma, respektive za cenu vlastnictví účtu na Facebooku či Twitteru, protože před stažením je potřeba dát o této bohulibé aktivitě vědět přátelům. Nicméně i tak je to férovka. A ta deska je taky férovka. Aspoň podle Honzy Baluška. "Je až s podivem, že se veteránům české scény podařilo jen tak pro radost nahrát desku, která zní svěžeji a moderněji než většina hudby opravdu mladých domácích skupin," napsal v hlavní recenzi a udělil osm bodů z deseti. V pé esku pak tušil, že v makru album dostane i víc. No, stalo se to sice jen jednou, ale i tak je výsledných 78 procent slušných.

Lukáš Benda - Šeptem! (10/10)
Vztah ke kapele: Vyšeptala si třetí místo v žebříčku Top CZ/SK 40. To hovoří za vše?!

Není desítka jako desítka. Aby (se) Karel nezlobil, dostal ji za poslední album Sunshine. Bendovo bububu upozornilo na nadprůměrnou desku, která subjektivně stojí za zmínku; v ideálním, objektivním světě by jich však nemělo být více než sedm - bodů i zmínek. Mám-li měřit stejnou mírou objektivity, POT smečují na identické antuce čili absolutní hodnocení si také (samo)zřejmě nezaslouží. A tak tedy deset bodů, proč dát POT deset bodů: 1) Obal LP sice nemůže konkurovat tomu artovému u EP, přesto si nejen pro svou infantilnost pozornost jistě zaslouží. 2) I jádro zaujme, jen "Urbi And Orbi" doporučuji poslouchat od konce. Začněte závěrečnou "MILF Island" - celistvost a provázanost materiálu teprve vynikne. 3) Sice schází jediný hit, ale opravdu potřebuje vynikající (atmo)sférická produkce hity? 4) Ideální soundtrack k jakémukoliv silnému okamžiku. Už tak intenzivní prožitky POT ještě podtrhávají. 5) Je fascinující sledovat všechny své hudebně gramotné friendy, jak na sociálních sítích sdílejí odkaz ke stažení. Nadčasová idea. 6) POT jsou asi tak objevní a progresivní jako já objektivní. Jsou retro. Svěží, čerstvé retro. 7) Zatímco Colorfactory infikovali devadesátky, POT identifikovali dnešní dobu. 8) "Too Late To Recycle". 9) "If You Took The Stars". 10) Ale hlavně - "Ache Of Mind".

Tomáš Bláha - Urbi a Orbi jsou kamarádi do deště, větru i pohody (8/10)
Vztah ke kapele: Když to všichni tak chválí, bylo by divné, kdyby to bylo vážně tak dobré.

Ten obal desky hezky kontrastuje s jejími ambicemi. Vyobrazení nudy české vesnice skrývá zábavnou sbírku futuro popových skladeb, jejichž prezentací nemusíte mít strach, že se před svými západními kamarády ztrapníte. Věta, která bývá v recenzích na nové projekty stále v hojném počtu ukryta mezi řádky, je už dávno otřepaná (protože se někdy - třeba jako teď - vůbec nehodí), ale při pohledu na celkovou českou produkci je třeba ji mít stále na paměti. Nové projekty jsou však nadějí, že se tady vážně něco mění k lepšímu. Na druhou stranu si to chce přiznat, že si většina těch jmen vystačí s inventářem, který nabízí západní produkce. Jenže když s ním umí pracovat, těžko se pak bránit pozitivům, aby to řekla za vás. Složení Prince Of Tennis má již něco za sebou, a možná proto z jejich hudby není cítit ta upatlaná potřeba znít světově. I když tak znějí. Lehkost jde ruku v ruce s hitovostí a nápaditostí. Českému popu se snad nemohla stát lepší věc než "Urbi And Orbi". Říká se, že darovanému koni na zuby nekoukej. Já bych nekoukal, ani kdybych za tohle album měl zaplatit.

Lukáš Boček - Do srdce procesoru a nikdy zpět (8/10)
Vztah ke kapele: Doteď neexistující. Odteď vřele pulsující.

Prince Of Tennis
© pot.cz
Prince Of Tennis mi s nejnovější deskou silně evokují film "Tron: Legacy" a jeho podařený soundtrack. Tedy jeho odvrácenou tvář, kterou nikdo ještě neviděl a neslyšel. Kdyby k loňskému blockbusteru mělo vzniknout pokračování, jeho hudební podbarvení by muselo vypadat právě takto. Neřešil by se už osud digitálního světa, ale něčeho daleko niternějšího (dejme tomu, že milostného trojúhelníku nebo dalších obrazců), aranže by nebyly tak rozmáchlé jako ty od Daft Punk, ale silné by byly stále. Elektronické houpání nad hranicemi skutečna a virtuálna, vzduchoprázdna a ráje z prostředí hlubokého mikrosvěta počítačů totiž v podání POT zní a působí epicky. A přitom pro poslech jednotlivých tracků běžný uživatel nepotřebuje dekodér, Princové jsou přátelsky přístupní. Máte-li rádi Röyksopp a zejména pak jejich "Junior", těšili jste se a následně se nechali zklamat "Seniorem", pak vemte pořádnou fixku a na obal "Urbi And Orbi" si připište: "Takhle měl dopadnout ten zatracený severský Geront." Protože takto zní opravdová melancholie z nul a jedniček.

Adam Eff - Standardní sympatie (7/10)
Vztah ke kapele: Za nějakou dobu možná "počatý".

"Urbi And Orbi" se mi jeví jako standardně sympatický počin. Kombinuje hromadu "kdysi trendy, dnes už pomalu běžných" prvků, zní, vytržené z kontextu, více než přepychově a na jeho pomyslné hodnotě, jaksi podvědomě, přidává i fakt, že je nějakým způsobem náš (i když by asi neměl, ale...). Poslech těchto deseti snovin mě i přes hudební temnotu a sdělení jako "Too Late Too Recycle" nesmírně bavil a ty, které nadchne, zcela chápu, protože David Volenec a Honza Čechtický udělali dost nadprůměrnou desku. Tedy vyjma té rozrastrované, a tím pádem spíše špatné než "umělecké a stylové" titulky. "Urbi And Orbi" má obsahově i hudebně určitý něco-jako-rozměr, což se cení, decentně možná škodí jen specifická postprodukce, kvůli které hutné stopy působí (i po více posleších) zbytečně usedle a monotónněji. Gesto, že je nahrávka k dostání zadara, je milé, dle mého se ale za hudbu platit má. I kdyby jen symbolicky (a nemá smysl polemizovat o pomyslné hodnotě sociálních sítí...).

Petr Balada - Paní Nuda s panem Zívačkou (6/10)
Vztah ke kapele: ... It's always you you know...

"Urbi And Orbi" je natolik nevzrušivou deskou, že buď u ní usnete, nebo usnete. Akustickou křehkost Colorfactory vystřídaly mašinky, které skladbám sebraly duši. Elektronika sice dělá hudební svět zábavnější, ale musí se znát míra a hlavně účelovost použití. V tomto případě je všeho příliš a zároveň váhavě málo. Monotónní vokální projev, přes který se přelívá hromada lo-fi a jiných zvuků, je snesitelný sotva pár minut. Pak už se dostaví paní Nuda s panem Zívačkou. Přitom ve chvíli, kdy Prince Of Tennis přidají na tempu ("Failure Is Art If You're A Robot"), nabírají na zajímavosti a najednou je jejich produkce o pár hodnotících desítek procent výše. "Urbi And Orbi" má pro tuzemskou scénu svou hodnotu v žánrovém ukotvení. Podobných desek tady příliš nevychází. Ale jestli se vám stýská po Colorfactory, dopřejte si raději lednové album od kanadského projektu Destroyer. "Kaputt" zaslouženě patří k prozatím letos nejlépe hodnoceným počinům vůbec a navazuje na ně překvapivě více než aktuální počin dua Čechtický-Volenec.

Album: Prince Of Tennis - Urbi And Orbi
Průměrné hodnocení: 7,8/10
Celkový čas: 42:53
Skladby: Huntelaar, Mind Meanders, Failure Is Art If You're Robot, Too Late To Recycle, If You Took The Stairs, Release, Bones, Ache Of Mind, Give Up The Ghost, MILF Island

• ježíši na kříži... (eagle-eye, 23.06.2011 22:58) Reagovat

...kde jste vyhrabali tu baladu? podle něj jsou POT o bod lepší než Škwor? Oooops, to jste k makru nepřekecali někoho jiného? Takhle zkazit průměr...:-(

• Re: ježíši na kříži... (andymc, 24.06.2011 15:15) Reagovat

Šok: Jméno Colorfactory se v makru vyskytuje 4x, zatímco mnohem esenciálnější (jak pro domácí scénu, tak pro pochopení PoT) Ohm Square ani jednou. Tím pádem těžko polemizovat o jednotlivých vyslovených tezích, když se s pány neshodnem už v základním východisku.

Napadá mě ale jiná věc: Tomáš - "většina těch jmen vystačí s inventářem, který nabízí západní produkce". David - cokoliv aspoň trošku odlišného se nadhodnocuje. Honza P. - "jenom být svůj bohužel nestačí". Neuvažovali jste tedy o sepsání vašich názorů na to, jak by vlastně podle vás měla česká alternativa/potažmo pop vypadat (třeba formou teoretických statí)? Nemyslím to ironicky - sám s částí těchto argumentů do určité míry souhlasím a taky si uvědomuju nevýhody plynoucí z pouhého přebírání západních výdobytků. Na druhou stranu, na koncerty chodím od poloviny 90. let, a přestože tehdejší tvorba určitě víc navazovala na českou tradici než ta dnešní, to co se hraje teď mi přijde mnohem zajímavější. Takže bych si rád přečet nějakou vizi, kam by se asi tak mohlo/mělo jít dál.

PS: Pod makro PoT to píšu víceméně náhodně - jinak jsem ten poslední, kdo by chtěl starým pardálům vyčítat nedostatek inovace. Urbi And Orbi je podle mě super (min. 8 - 9/10 rozhodně) a jediné, co mě ne úplně baví, jsou dated Ohm Square beaty.

• .. (jozka cerny, 30.06.2011 09:31) Reagovat

souhlasim s panem Bendou a jeho zalibou ve skladbe "Ache Of Mind". krasna deepova vec. Jinak cele album je uzasne vyrovnane a silne. mam krizi a tak desku vrtim stale dokola a nemuzu verit, ze je to cesky pocin. za me 9/10.
    P.S. kdyz vse dobre dopadne, nemuze se dockat az album pustim pritelkyni. zatim si ho setrim.

Billie Eilish - Hit Me Hard And Soft 9/10
Recenze: Billie Eilish na "Hit Me Hard And Soft" (opět) definuje sama sebe. Výsledkem je její nejlepší album Už ve dvaadvaceti letech se její polička prohýbá pod tíhou Grammy, Oscarů a mnoha dalších prestižních ocenění. Vstupenky na koncert v Praze, který se uskuteční za více než rok, fanoušci vykoupili za pár minut. Nyní Billie Eilish... čtěte zde
Vydáno: 20.05.2024 00:00 v sekci Recenze
Serj Tankian - A.F. Day 8/10
Video: Serj Tankian se v syrové písni "A.F. Day" vrací ke kořenům Zpěvák System Of A Down a v současnosti také mnohostranný umělec a aktivista Serj Tankian plánuje během letošního podzimu vydat pod svým jménem nové EP "Foundations", na které právě poutá singlem "A.F. Day". Ten napsal v pradávných... čtěte zde
Vydáno: 19.05.2024 08:00 v sekci Audio / Video | Video
Poly Noir - K mýmu ohni nesedej 7/10
Video: Temná country Polyho z Insanie se představuje komiksovým klipem "K mýmu ohni nesedej" Dark-country projekt frontmana Insanie Polyho nazvaný Poly Noir dostává konkrétnější kontury s prvním singlem - a rovnou titulním. Skladba "K mýmu ohni nesedej" totiž pojmenovala celé album, které by na značce Smile Music mělo vyjít... čtěte zde
Vydáno: 18.05.2024 14:30 v sekci Audio / Video | Video
Jan Váňa -  A na Jordán dopadla tma 8/10
Recenze: Jan Váňa předkládá na úsporném debutu "A na Jordán dopadla tma" sbírku zamlžených zrcadel pocitů a situací Písničkářství má na domácí scéně hluboce zapuštěné kořeny. Dříve byl jeho představitel často jinotajným mluvčím, který metaforami kličkoval mezi tím, co režim dovolil. Doba se změnila, sdělení postavené na textu ale... čtěte zde
Vydáno: 18.05.2024 08:00 v sekci Recenze
Akon, Forum Karlín, Praha, 16.5.2024
Naživo: Akonův pražský koncert se ze splněného snu proměnil v noční můru Pomohl objevit Lady Gaga, natočil duet s Michaelem Jacksonem, stojí za hymnou šampionátu ve fotbale. Výčet toho, co se Akonovi během posledních dvaceti let podařilo, je úctyhodný a nebere konce. Jeho úspěchy ale zároveň neznamenají,... čtěte zde
Vydáno: 17.05.2024 14:00 v sekci Naživo