Folkové prázdniny už asi nikdy nebudou špatným festivalem (pokud jím vůbec kdy byly). A tak i čtyřiadvacátý ročník se nesl ve znamení vysokého standardu koncertů, ale i dílen, setkávání, rokování a jiných zážitků. Chtěli jsme vybrat 24 nej tohoto ročníku, ale protože máme rozum, dali jsme jich trochu míň.
Folkové prázdniny
místo: areál zámku, Náměšť nad Oslavou
datum: 18.-25. července 2009
© cimbaliband.hu Nejpoštípanější byly končetiny a údy všech, kteří nenanesli na kůži svoji repelent. Komárům letošní prapodivné léto přeje, areál náměšťského zámku nebyl výjimkou.
Nejnářezovější koncert letos dle očekávání předvedli Maďaři z CimbaliBandu. Balázs Unger je mistrem světa ve hře na cimbál (kdo taky nevěděl, že se konají i takováhle mistrovství, ať zvedne ruku) a společně s ostatními národnostně pestře umíchanými spoluhráči dal vzniknout tajfunu, po kterém zámeckou jízdárnu málem museli stavět znovu. Škoda že tyhlety nářezy už několikátým rokem vycházejí na den, kdy se kvůli počasí festival odehrává právě v jízdárně.
Nejabsurdnější bývají okamžiky, kdy se elán kapely ne zcela protne s publikem. Vyhlášenými akcemi tohoto typu bývají zahajovací koncerty
Folkových prázdnin, na nichž je kromě standardních návštěvníků přítomno i několik zástupců a zástupkyň z řad sponzorů. Mají vyhrazená místa zcela vepředu. V kotli. V místech, kde letos seděla třeba místopředsedkyně poslanecké sněmovny. V místech, kam kynula
Monica Pinto ze
Spakka-Neapolis 55, vybízejíc k tanci. Marně.
Nejpřekvapivější koncert letos odehrála
Joanna Slowinska. Jindy živel plný energie tentokráte bez ohlášení a přípravy vsadil na výběr pomalých a teskných melodií, který se, usazen mezi
Terne čhave a Moishe's Bagel, dal nazvat muzikantskou sebevraždou, který ale nakonec některá srdce přece jen zasáhl. Podobně tomu ostatně bylo i u koncertu portugalské Dony Rosy. Její syrové fado taky rozdělilo publikum na část "ano" a část "ne", opět ale na druhou stranu potvrdilo, že na Folkových prázdninách si na své přijde opravdu každý.
Nejdelší byla přestávka mezi koncertem K. C. McKanzie. První vystoupení probíhalo v zámeckém parku, druhé v jízdárně, což se zdálo být jako časově úsporné řešení - než skončí K. C., mohli by se Irové třeba nazvučit, a diváci by se tak mohli plynule přesunout během několika minut. Absence některých kusů techniky však tento ideál neuskutečnila (muselo se přenášet z místa na místo), a stala se tak jedním z mála velkých organizačních lapsů.
© fotoaparat.cz Tento den, pátek, byl zároveň jako celek dnem
nejrozpačitějším. Rozpačité bylo vystoupení zmíněné K. C. McKanzie, rozpačitý byl fakt, že The Pale hráli v jízdárně, kde by byla mohla vzniknout ještě lepší klubová atmosféra nebýt těch židlí (co teprve kdyby hráli v parku!), rozpačitě působilo i zařazení Vladimíra Mišíka do této sestavy. Tento den se zkrátka moc nepovedl, i když i on přinesl pár skvělých hudebních (i jiných) okamžiků.
Nejpříjemnějším návratem byl koncert
Pavla Houfka a jeho Bandu. Houfek hrál v Náměšti na odpolední Open scéně ještě v době, kdy se jí nijak neříkalo (takže ještě před rokem 2000) s kapelou Smíšené pocity Band. Bylo fajn slyšet ty napadnuté písně znovu, škoda jen, že kapelu mezitím opustila zpěvačka, jejíž hlas byl To ono. A stejně mile působily pak energie plné návraty závěrečného dne, konkrétně
Zatrestbandu a
Čankišou.
Nejmilejší bylo rozdávání pláštěnek. Na Folkové prázdniny je sice povoleno nosit si i deštníky, ale kdo by na to myslel, když den začíná tak hezky, že? V náhlé průtrži ukazuje se pak moc hlavního sponzora, jehož logo zdobí i tento gumový oděv, ale to nevadí, hlavně že na nás neprší.
Mezi další hlavní znaky Folkových prázdnin patří
nejneviditelnější a
nejstydlivější kotel. Když jsou koncerty na nádvoří, tvoří se v podloubí vedle pódia a za ním(!), když se hraje v parku nebo v jízdárně, tančí se velmi, velmi dlouho po bocích "hlediště".
Nejnepochopitelnější je festivalová poznámka v mobilu autora článku:
"Začínáme - svačina."
Nejvíc dílen vůbec nabídlo letištní Hnízdo múz. Návštěvníci měli co dělat od brzkého dopoledne do pozdního odpoledne. Hrát si, zpívat, tancovat, navlíkat korálky, kovat, psát, malovat, fotit, točit, plést, šít, batikovat... Na nudu rozhodně nebyl čas.
© animata.cz Nejmagičtější byly letos takzvané noční koncerty, které se odehrávají vždy po skončení hlavní části večera v podzámčí. Vrcholné okamžiky přinesla vlastně všechna vystoupení v kostele. Barokní(!) hudba v podání třebíčského sboru
Musica Animata, varhanní improvizace kastelána Marka Buše nebo vyčerpávající performance do Náměště se navrátivšího Tima Eriksena, který za doprovdu účastníků své vokální dílny málem přišel o hlasivky. V tyhle okamžiky se těla návštěvníků ocitala mezi bděním a spánkem, jejich mysl pak putovala mimo čas a prostor.
Nejrychleji utekly čtyřiadvacáté Folkové prázdniny snad všem. Vždyť ještě ani nezačaly a najednou moderátorská stálice festivalu Ďoubal prohlašuje:
"Dnes máme předposlední den..." A najednou je den poslední a ani jednomu ze slavnostních řečníků se nepodaří říct tu číslovku a rok správně. Takže aspoň na monitoru:
"Ať žijí Folkové prázdniny 2010, 25. ročník!"