Kanye West novou řadovkou "808s & The Heartbreak" tak trochu šokoval své příznivce. Vcelku radikálně změnil žánr. Kritika podobné změny ale naopak přímo miluje, takže bylo již od začátku zaděláno nejen na hlučný střet názorů, ale také na další naší makrorecenzi.
© facebook interpreta Po výzvě v podobě prodejního souboje s žánrovým rivalem
50 Centem si
Kanye West a jeho ego řekli, že v hip hopu už není dále co dokazovat a vydali se novým směrem POP. Jejich skalní fanoušci tak byli z nenadání nuceni přestat skloňovat slovo
rap a začali se učit nejen vyslovovat tajemný termín
Auto-Tune, ale také správně používat slovo
romantika. Petr Doupal zvládl vstřebat popové lekce Kanyeho Westa bez zásadnějších výhrad a v naší
hlavní recenzi mu za ně udělil solidní sedmičku. Názory dalších našich pěti redaktorů v atraktivní makrorecenzi jsou dle předpokladů vcelku rozdílné, ale v průměru se scházejí nad podobným výsledkem - šestašedesát procent.
Radek Londin - Pod plastovou skořápkou buší skutečné srdce (8/10)
Vztah k interpretovi: Znám od prvních produkcí a kolaborací. Má fascinující cit pro hudební i textařskou chytlavost.
Skepse... Spojovat syntetickou hlasovou ladičku s ambicí citové výpovědi? Dost ošidné. Pár poslechů a najednou se před vámi otevře překvapivě silná výpověď emocionálně strádajícího muže. Minimalistická aranže, jíž vévodí klasická Roland TR-808 drum machine, působí sice chvílemi jak r&b verze Evy a Vaška, ale sluchátka odhalí, že nabízí dostatek potravy pro uši. Jako by chladná odtažitost laboratorních beatů a hlas prohnaný procesory vyjadřovaly cosi universálního o generaci, které monitory amputovaly smysly. Na "808s & Heartbreak" Kanye neví, jestli je víc naštvaný a frustrovaný, nebo jen osamělý a rezignovaný. Dráždivý kontrast.
"And my head keeps spinning, can't stop having these visions, I gotta keep with it," zpívá ve výtečné "Welcome To Heartbreak" s tradičně vypointovaným textem. Natočil jednu z nejdivnějších letošních popových desek. Vykročil ze svého rajónu a přitom v něm jednou nohou zůstal. Album není jednolitou výpovědí, to by nesmělo tolik prahnout po singlech. Nemůže se rovnat základnímu kameni
heartbreak desek "Hear, My Dear" Marvina Gayeho, přesto ukazuje, že West není jen výrobcem hitů.
Tomáš Tenkrát - Osobní a kvalitní remake osmdesátek (8/10)
Vztah k interpretovi: Bratr.
Je sympatické, když se interpret, který má neochvějnou pozici ve svém žánru, rozhodne vrhnout jinam. Pokud to navíc udělá s takovou grácií jako West, mé srdce plesá. Auto-tune nonstop, dostatečně upgradovaný 80's zvuk, většina písních v pomalém tempu, texty uslzené a zpívající rapper. Tomu se říká změna. Ve výsledku by to ovšem nic neznamenalo, kdyby finální
výplod smutku byl zmatený. Jenže to není. Auto-tune je úmyslně použit přehnaně, ale sluchátka se pod tíhou kýče překvapivě stydět nebudou. Lázní pro uši je pak celková produkce. "808s & Heartbreak" je přeplněno melodiemi, kdy stojí za to především ty triviálně jednoduché klavírní v kombinaci s hutnými beaty v pozadí. Pro leckoho bude album přehnaně temné a zbytečně přebasované, ale i to na něm přitahuje. Cukrovou vatu asi nechal West u expřítelkyně. Vlastně si jí trošku schoval do "Robocopa", ale tento neukvapený tah s jasně hitovým momentem mu opět vyšel. Pro mě má celek především kouzlo uvěřitelnosti. Jednoduše je z toho cítit něco osobního. Takhle zní současný kvalitní remake osmdesátek.
Tomáš Parkan - Osmdesátkám hold, auto-tune smrt (7/10)
Vztah k interpretovi: Při psaní Nových desek jsem nabyl dojmu, že se bez něj dnes už deska neobejde.
© kanyewest.com Ještě před tím, než jsem měl možnost si "808s & Heartbreak" poslechnout, dočetl jsem se, že se na něm
Kanye West inspiroval ranými sólovými alby Phila Collinse a řady dalších. To mě zaujalo, ale nedokázal jsem si to moc představit. Avšak když jsem poprvé desku slyšel, opravdu jsem vlivy "In The Air Tonight" a vůbec osmdesátých let zřetelně zaznamenal. Pravda je ta, že
Kanye West je na desku zapracoval opravdu geniálně, prolínání těchto motivů s moderním soundem je originální a dá se předpokládat, že se tu West opět stává pionýrem, kterého bude následovat řada dalších. Pozoruhodné na celé desce je, že samotný král hip hopu se v podstatě od hip hopu odvrací a míří do popových vod, i když s mohutnou podporou elektroniky. Že by změna směru? Jediné, co mi tedy na "808s & Heartbreak" vadí, je ta zatracená autoladička. Jakožto milovník klasického zpěvu se s touto moderní "vymožeností" nějak nedokážu popasovat. Budou za nás zakrátko zpívat počítače? Druhá otázka je, jestli by pak deska zněla tak dobře i po odstranění tohoto prvku.
Dan Hájek - Robocopovo z ledu vytesané srdce (6/10)
Vztah k interpretovi: Hip hop nemusím, ale ono Kanyeho album je vlastně pop, tak proč ne.
Rozbalil jsem hezký digipack a hned jsem byl zaskočen. Plakát a na něm
Kanye West líbající svou matku, řekl jsem si, to tedy hezky začíná. Ok, zapomeňte na předchozí tvář Westa, nyní si hraje na pop-art a bez vokodéru nedá ani ránu (na konci desky vám z něj bude pěkně drnčet v uších). Vkusné popové aranžmá podle old school vzorců hrané na staré dobré mašinky, odvážné to vybočení ze zaběhnutých formulací jeho tvorby. "Say You Will" je na první poslech skoro k neutáhnutí, jak se vleče, ale s každým dalším poslechem na ní změníte názor. To nejzajímavější se však děje okolo singlu "Love Lockdown", kdyby takto znělo i to ostatní se vštěpenou hybnou energií, to bylo vskutku jiné kafe. "Paranoid" je pěkná disco pecka,
moderně znějící variace na
Kool & The Gang. Jinak se v "808s & Heartbreak" jaksi utápí a hledá cestu ven z bludného kruhu. Šlo to udělat jinak, ne s tak odcizenou a chladnou tváří
robocopa.
Toto není medicína pro zlomená srdce (to o sto osmdesát stupňů lépe zafunguje třeba "Older"
George Michaela). Čtvrtá Kanyeho deska je risk, který nabízí torzo dokonalosti a taky vatu, potřebovalo by to lehce poupravit a pak by se dalo mluvit o znamenitém kusu.
David Věžník - Kříženec Eiffel 65 a černocha se zmrzkou (4/10)
Vztah k interpretovi: Když to tak v hlavě probírám, neexistuje v hip hopu nikdo, kdo by mě bral víc než Kanye. Až doteď.
Co se stane, když zkřížíte
Eiffel 65 a černocha, co dělá zmrzlinu? Deska "808s & The Heartbreak" Kanyeho Westa. To je muzikantský vtip pro rok 2008. A je to pravda a pro Westa neskutečná škoda. Nic proti hudebním přemetům a stylovým obratům o přímé úhly a marketingovým prohlášením o fungl nových žánrech. Ale oblek, co předvádí West na molu své vlastní přehlídky, je ve skutečnosti obnošený až hanba, jakkoliv se snaží třpytit o sto šest. Modulovaný hlas se dá snést na singlu, a i tak jen ve výjimečných případech, na délce alba se vydýchává stěží. Podpořen zaprášenou zvukovou bankou bránící jakékoliv dynamice (všimněte si například v "See You In My Nightmares") se tak album "808s & The Heartbreak" stává kolekcí skladeb na hranici snesitelnosti. Kolekcí skladeb, z nichž navíc žádná (možná vlivem výše zmíněného) nedosahuje kvalit, které u Westa byly dříve samozřejmostí. To rande s
Estelle napáchalo víc škody než užitku. Žel...
Album:
Kanye West - 808s & Heartbreak
Průměrné hodnocení: 6,6/10
Celkový čas: 52:01
Skladby: Say You Will, Welcome To Heartbreak feat.
Kid Cudi, Heartless, Amazing feat.
Young Jeezy, Love Lockdown, Paranoid feat.
Mr Hudson, RoboCop, Street Lights, Bad News, See You In My Nightmares feat.
Lil Wayne, Coldest Winter, Pinocchio Story (freestyle live from Singapore)