V naší měsíční urban rubrice se tentokrát ptáme: Kam zmizel gangsta rap? Podíváme se, jak je na tom Soulja Boy se znalostmi z historie a kdo je další obětí autoladičky. Nezapomeneme ani doporučit dobré desky z posledních týdnů a připomenout, které skladby boří hiphopové kluby.
Kam zmizeli gangsta rappeři?
© facebook interpreta "Kde jsou všichni ti drsní rappeři?" ptali se
SuperCrooo na svém posledním albu a stejná otázka může jednoho napadnou i při pohledu na shrnutí roku 2008 v hip hopu. (V naší rubrice přijde samozřejmě detailněji za měsíc.) Jestli bylo vítězství
Kanye Westa nad
50 Centem loni v září první velkou ránou drsným
rappaz, letošní rok potvrdil to, o čem si už šeptají i vrabci na střeše - gangsta rap je v hlubokém útlumu. Styl, který vládl hip hopu od nástupu impéria NWA a
Dr. Dre na konci 80. let, dosáhl dna své popularity.
Vypůjčím si teď citát z článku, který na toto téma vyšel v prosincovém čísle magazínu
XXL.
"Kolik smrtí musel gangsterký rap v roce 2008 utrpět? A která z nich byla nejméně vznešená?" A pak pokračuje ve výčtu: Prosáknutí pravdivého životního příběhu Ricka Rosse, který byl v mládí policistou? Ztrapnění
Ice T v youtube beefu se
Soulja Boy? Absolutní nezájem o nové desky
G-Unit,
DMX nebo Snoop Dogga? Pokání
T.I., který slaví velké úspěchy s "hodnou" deskou "The Paper Trail"? Nebo snad bankrot
Death Row Records?
Gangsta rap zažil svůj vrchol v polovině 90. let, kdy éteru vládli
Tupac a
Notorious B.I.G. Díky
Dr. Dre se žánru podařilo přežít i v našem desetiletí, kdy milionové prodeje alb od
Eminema a
50 Centa dokazovaly, že zlí hoši jsou v hip hopu pořád v oblibě. Jenomže kde byli drsňáci v tomto roce? Seznamu nejprodávanějších letošních alb vládne
Lil Wayne, což je spíš srandovní skřet než pouliční gangster,
Kanye West dá kdykoliv přednost módní přehlídce před přestřelkou,
T.I. musí kvůli soudu sekat dobrotu a
Jay-Z se tváří víc jako byznysman než gangster.
© facebook interpreta Jediný, kdo letos držel prapor gangsterského rapu, byli
Rick Ross a
Young Jeezy, ale ačkoliv oba brali číslo jedna na žebříčku, prodeje jejich desek nebyly nijak závratné.
Busta Rhymes se vydání alba zatím nedočkal,
Snoop Dogg zažívá nejhorší prodeje kariéry a raději dělá správňáckého tatínka v reality show "Fatherhood". A nová generace, která měla nastoupit s Papoosem nebo Remy Ma, se někde zdržela.
Proč se nejlukrativnější hudební žánr od časů grunge tak rychle odporoučel? Násilí se okoukalo, provokace ohrály a drsňáci ztratili tvář, když se pokoušeli dělat krotké skladby pro popové žebříčky.
"Lidé se rozhodli. Říkají: Nechceme ty nesmysly, kterými nás krmí televize a rádio. Už do nich nebudeme strkat peníze," shrnuje celou situaci KRS One, legenda "uvědomělého" hip hopu.
Znamená smrt gangsta rapu to, že navrch má pozitivní proud v rámci žánru? Ne nutně. Pro hudební průmysl je momentálně mnohem zajímavější pop-rap a teenagerské hvězdičky typu
Soulja Boy. Ve vzduchu teď visí jediná otázka - neznamená konec gangsterů také konec hip hopu? Doufejme, že odpověď není ano.
Soulja Boy děkuje otrokářům
© souljaboytellem.com Tady někdo nedával ve škole pozor! Teenagerská senzace
Soulja Boy se pustila na trochu tenký led, když na začátku listopadu v rozhovoru s kulturním kritikem a blogerem jménem Touré reagoval na záludnou otázku z americké historie následovně:
"Sláva otrokářům. Bez nich bychom byli pořád v Africe. Nebyli bychom tady a nemohli bychom mít tyhle skvělý šperky a tetování." Osmnáctiletý rapper, kterého
Ice T prohlašuje za vraha hip hopu, se stal snadným terčem komentátorů a blogerů. Někteří z něho udělali idiota, který
"není schopen vést dialog na vážnější téma", jiní varovali, že
Soulja Boy je odstrašujícím případem nových černošských zbohatlíků, kteří mají v hlavě jen peníze a materiální požitky a o problémy okolního světa nejeví zájem. DeAndre Way, jak se
Soulja Boy ve skutečnosti jmenuje, se později ohradil, že to myslel jenom sarkasticky. Na to lze reagovat jedině citátem z jeho posledního singlu:
"Yahhhhh, Bitch! Yahhhh!"
Diddy další obětí autoladičky
Epidemie autoladičky v hip hopu ještě není u konce. Celé album s ní hodlá natočit
Diddy. A na znamení vděčnosti slíbil polovinu z výdělku věnovat původci celé horečky - T-Painovi. Král autoladičky byl pochopitelně potěšen a hned oznámil, že od nynějška maličko porostou ceny jeho služeb.
"Tohle mě posouvá do vyššího patra," nechal se slyšet.
"Šíří se o mně klepy, že beru sto tisíc dolarů za jedno vystoupení. Jo, teď to bude pravda."
OPRAVA: V minulém vydání Měsíce v hip hopu jsme omylem uvedli, že alba Ludacrise a Commona byla odsunutá do příštího roku. Ludova deska už vyšla minulý týden, Commonova přijde na pulty v prosinci. Omlouváme se.
Další novinky
• Časopis Forbes vyhlásil Jay-Zho a jeho manželku Beyoncé nejbohatším párem v Hollywoodu.
• Na selhání ledviny zemřel michiganský rapper MC Breed, první velká hiphopová hvězda z amerického středozápadu.
• Prezident Bush zkrátil trest Johnu Fortemu, spolupracovníkovi The Fugees, který dostal v roce 2001 čtrnáct let za držení kokainu. Forte bude na svobodě už na konci prosince.
• Big Boi slibuje na příští rok tři desky OutKast. Počítejte se mnou: jeho sólový debut "Sir Luscious Leftfoot: The Son Of Chico Dusty" by měl vyjít v lednu či v únoru, pak přijde na řadu sólovka Andreho a všechno završí jejich společné album pod nálepkou OutKast.
• Dr. Dre potvrdil, že "Detox" musel ustoupit Eminemově nové desce, která ale už letos nevyjde.
Chystané desky
(podle NetWeed, datum platí pro Evropu)
Akon - Freedom (1.12.)
Scarface - Emeritus (1.12.)
Common - Universal Mind Control (8.12)
EPMD - We Mean Business (8.12)
Soulja Boy Tell'em - iSouljaBoyTellem (15.12.)
Plies - Da Realist (15.12.)
Top alba měsíce
Devin Tha Dude - Landing GearVypohodovaný
Devin Tha Dude se před dvěma lety dočkal zaslouženého úspěchu s albem "Waitin' To Inhale", ale toužená smlouva s velkou nahrávací smlouvou nepřišla. Možná je to dobře, místo miliontých duetů s T-Painem mohl natočit poctivou desku. Stejně jako na minulých počinech se skladby nesou v duchu kalifornského
"laid back" stylu a stejně jako minule album poctil návštěvou osobně
Snoop Dogg. Líné beaty a Devinova zdrogovaná flow skvěle funguje ve skladbách jako "Yo Mind" nebo "Thinkin' Boutchu", až si přejete, aby omezil počty hostů na minimum. Rozhodně není překvapením, že nejpoužívanějším slovem na desce je
weed.
Q-Tip - The RenessainceDevět let čekal
Q-Tip na to, aby mu nahrávací společnost konečně vydala desku. Všechno to přetahování, přestupování a čekání nakonec k něčemu bylo - šéf někdejších "pozitivních" hrdinů
A Tribe Called Quest se vzepjal k obrovskému výkonu a vydal možná nejlepší hiphopové album roku. "The Renessaince" není vůbec staromódní záležitost, desce se daří aktualizovat zvuk instrumentálek Quests pro dnešního posluchače a připomíná nám znovu, jak silná byla krátká "květinková éra" s jejich panováním. A hosté
Norah Jones,
D'Angelo a
Raphael Saadiq jsou už jenom takovou smetánkou.
Jake One - White Van MusicProducentské desky plné hostujících rapperů jsou zvláštní odrůdou estetiky "hit or miss". "White Van Music" seattleského producenta, který si říká
Jake One, není výjimkou. Jeho beaty jsou solidní, byť nijak geniální a je bohužel osudem podobných kolekcí, že stojí a padají s hostujícími rappery. Na albu jich je více než dost, od mainstreamu (
Young Buck, Busta) až po underground (
MF Doom, Blueprint) a trochu mi přijde, že
Jake One se nechal chytit do pasti a každému se snažil ušít podklad přímo na tělo. A tak
MF Doom rapuje do minimalistických soulových smyček á la
Madlib a M.O.P. musí mít svůj klasický banger. Neříkám, že to je špatné, jen je to trochu nuda. Jsme zvědaví na porovnání s Wichovým "Golden Touch".
E-40 - The Ball Street JournalSkvělé album "My Ghetto Report Card" dostalo těžkou váhu z Bay Area jménem
E-40 do povědomí posluchačů po patnácti letech ve hře. Pokračování "The Ball Street Journal" má větší rozpočet, více slavných hostů a bohužel méně syrové hyphy energie, kterou nás přizemnil vloni. Takže se hned po extází nacpaným "Tell It Like It Is" dočkáme i povinného tracku s T-Painem a jeho autoladičkou v "Give Her The Keys". V hyphy undergroundu se asi točí syrovější alba, jinak ovšem těžko letos uslyšíte na mainstreamové desce divnější beaty.
88-Keys - Death Of AdamCo současný hip hop potřebuje, je koncepční album o chlapíkovi, kterého zabije jeho záliba v sexu. Vážně? No, alespoň si to myslí newyorský rapper a producent
88-Keys. Žádný strach, není to mormonská propaganda, deska je tak sprostá, že byste si ji měli doma pouštět jen v případě, že jste si jistí, že ostatní posluchači neumí anglicky. Sprostá a zábavná. Na produkci 88 je hodně slyšet vliv jeho kámoše
Kanye Westa, což je vlastně dobré doporučení. Hostují West,
Kid Cudi, Phonte nebo Bilal.
Bangers Of The Month
Jay Electronica - Exhibit A (Transformation)
Pokud nevěříte, že Jay Electronica je budoucnost, pak si dejte jeho nejnovější věc "Exhibit A" produkovanou Just Blazem. Příští rok se konečně ukáže, jestli má v sobě svůj vlastní "Illmatic" a ukáže nám ho na svém albovém debutu.
Jim Jones ft. Lil Wayne, Twista - Swagger From Us
Další z tracků samplující "Paper Planes" má tvrdší beat než ten, který pro "Swagga Like Us" ukuchtil Yeeezy. Ani tentokrát ale nechybí psychouš Lil Wayne a jako bonus dostanete ještě superrychlého Twistu, který má zase po dlouhé době příležitost předvést svůj oslňující styl na smysluplném beatu.
CYNE - The Runaway
Nové album CYNE "Pretty Dark Things" mě maličko zklamalo, ale singl "The Runaway" zabíjí. Kdy naposledy jste v hip hopu slyšeli takhle nádhernou trumpetu?
MURS - The Science
Přestup na velký label se MURSovi moc nepovedl, ale "The Science" z alba "MURS For President" stojí za zaznamenání.
Rye Rye ft. M.I.A. - Tic Toc
Minimalistický beat a sampl klasiky Busy Signal, M.I.A. míří se svým novým objevem - mladičkou rapperkou Rye Rye hodně vysoko.