Další zázračný objev britských hitparád a prodejních žebříčků. Jenže při bližším prozkoumání obsazení počinu The Script vyjde najevo, že pánové jistě oplývají znalostí muzikantských háčků na ucho posluchačovo. Pár takových háčků by se zde našlo, ale jinak jde jen o další příspěvek do války popových klonů.
Hlavně nebýt originální a nešokovat snad posluchače čímkoli neobvyklým. Tak nějak by se dal shrnout záměr, s nímž zřejmě vznikl debut tříčlenné party
The Script z irského Dublinu. Proč používám slovo záměr, když to třeba dotyční mohli
myslet upřímně a hrají tedy přesně ten styl, který si vždycky přáli? Protože dva z nich, zpěvák Danny O’Donoghue a kytarista Mark Sheehan, spolupracovali v zámoří jako zvukoví inženýři a pomocní producenti s tvůrci hitů, jako jsou Rodney Jerkins,
The Neptunes nebo
Dallas Austin. Jsou součástí zákulisí showbyznysu a stojí například za nahrávkami
plyšáka pro dospívající dívky Aarona Cartera. Profesionalitu jim tedy těžko lze upřít, jenže ta automaticky nepodmiňuje nápaditost.
Cesta na vrchol britského i irského albového žebříčku začala rekrutováním bubeníka Glena Powera, vydáním EPčka na
Last.fm a chytrou strategií digitální cesty k posluchačům formou řady coververzí, které lze v podání kapely najít zdarma na síti. Jak už to bývá, oblíbilo si je několik DJů v populárních rádiích a dveře do hitparád se pootevřely. Podmínkou byly silné singly, což se dá minimálně o prvních dvou prohlásit.
"We Cry" začíná jemným motivem bicích, k němuž se přidá příjemně ševelící kytara s basou a rytmický zpěv Dannyho, přičemž nálada přesně ilustruje širokou škálu inspirací, k níž se kapela přiznává - od
U2, přes Timbalanda až k Van Morrisonovi, neboli keltský soul, jak svoji kombinaci pojmenovali. Já bych volil jednodušší soft rock, nebo modrooký soul, protože nic originálního či keltského v nich skutečně neslyším. Neméně povedená je i melodie druhého baladického singlu "The Man Who Can't Be Moved". Ačkoli pracuje se stokrát obehranými postupy, dokáže z nich vykombinovat celkem emotivní zážitek, který vás jemně rozhoupe. "The Man..." je na albu čtvrtá v pořadí. Možná ještě pátá "Breakeven" (třetí singl) má přirozenou chytlavost, ale po ní už se jenom dohrává. Stejné nápady, rafinované mlácení suché slámy produkcí, ale kde nic tu nic.
Videoklipy
Hrají pop, urban pop! Vykřičeli to dostatečně zřetelně klipem k první skladbě "We Cry". Zpěvák se osaměle prochází ulicemi ohromného města. Cítí se malý a ztracený. Občas prostřih na lidi a atmosféry. Nakonec svou melancholii vyzpívá společně s kapelou... kolem industriál. Druhé video k "The Man Who Can't Be Moved" a hádejte co? Ano, Danny se prochází městem, možná i po stejných ulicích, podle jeho výrazu je snad ještě ztracenější (opustila ho přece láska) a nakonec je zase najde, kluky svý muzikantský. Svět může být jednoduchý, když na vás za rohem čeká vaše kapela.
Druhou a podstatně slabší polovinu alba ilustruje "Rusty Halo". Trojice se v ní snaží o bombastický urban-rockový groove ve stylu
Maroon 5. Jenže skladbě chybí jakýkoli nápad, točí se dokola a na rozdíl od
Maroon 5 Irům chybí potřebný švih a nenucenost. Zpěvák neví, jestli má ještě lkát, nebo se radši opřít do frázování. Další skladby tuto schizofrenii jenom zvýrazňují a splynou tak v nevýraznou šeď průmyslového města na přebalu alba.
The Script dokonale ilustrují popový přístup. Pár nápadů vystřílejí do singlů a zbytek alba doklepnou na variace buď vlastních melodií, nebo je sestaví z kousků osvědčených hitů posledních let tak, aby vám nedošlo, že tenhle
bridge už jste někde slyšeli, nebo začali váhat, jestli jste si nespletli cédéčka a nehrají náhodou ti
Timbalandovi OneRepublic. Na první poslech neurazí a třeba zapadnou i do playlistů českých rádií...až příliš snadno.