Kerli - Popová divoženka z Estonska

16.06.2008 05:00 - Honza Balušek | foto: facebook interpreta

Běžná praxe vytváření úspěšných zpěvaček je asi taková: vybere se na konkurzu nějaká hezká holka, co umí obstojně zpívat a se vším souhlasí. Kerli tohle všechno popírá. Snad proto, že se do velkého světa dostala z Estonska, stojí si za svým, protože ví, že nemá co ztratit. A neztratí se ani v našem Radaru.
Kerli
© kerli.net
Je jí sice teprve jednadvacet, ale její dosavadní životní příběh by si zasloužil přinejmenším dokumentární film. Kerli dětství prožila v pětitisícovém městě Elva a už jako malá začala psát první písničky a snila o tom, že z ní jednou bude zpěvačka. Později se zúčastnila i estonské verze SuperStar a Eurosongu (její příspěvek v podobě "Beautiful Inside" by s přehledem porazil jakéhokoli českého zástupce), kde byla vždy poměrně úspěšná. Estonskou SuperStar, kde lhala o svém věku - bylo jí teprve 14 let - dokonce vyhrála. Posléze pracovala na svých skladbách i ve Švédsku a shoda náhod tomu chtěla, že v roce 2005 vystoupila na předváděčce pro label Island a na šéfa Antonia "L.A." Reida udělala takový dojem, že jí na místě nabídl smlouvu.

Vydavatelství nechalo po přesídlení do Spojených států pro ně exotickou cizinku pozvolna pracovat na debutové desce, s níž jí pomáhal hlavně David Maurice, dosud nikterak známý skladatel a producent. Dle svých slov byla ale Kerli na vstup do hudebního showbusinessu připravena už z domova, protože svůj diář měla plný poznámek o tom, jaké písničky chce mít na albu, jak má vypadat obal, jak klip k singlu... Dalo by se pochopit, kdyby devatenáctiletá holka z Estonska jela za oceán natočit jakoukoli desku, ale ona se tam vydala s jasnou představou a cílem, do kterého si nenechala moc mluvit.

Kerli - Love Is Dead
© facebook interpreta
Vydavatelství dalo Kerli dostatek času a prostoru, aby mohla realizovat své představy, aniž by jí do něčeho výrazně tlačilo. To by ostatně u zpěvačky, která za své vzory považuje Björk, Anouk, Joni Mitchell či Janis Joplin a jako z jednu prvních skladeb vydala i coververzi "She's In Parties" kapely Bauhaus, dost dobře nešlo. Výsledkem dvouleté práce je debutové album "Love Is Dead", které se na severoamerický trh dostane v půlce letošních prázdnin (zda i do Evropy je prozatím neznámé). Kerli se nebojí použít ostřejší kytary a rozbitý zvuk se spoustou elektroniky či smyčců, ale většina skladeb stojí na jejím seversky chladném a přitom emotivním zpěvu a osobních textech. Nahrávka je díky tomu poměrně temná, ale také s nemalou dávkou naděje.

Kerli svým pojetím vrací pop tam, kde byl naposled před deseti až patnácti lety, kdy jej dělali lidé i proto, že chtěli něco vyjádřit, ne jen dělat kariéru v showbusinessu. Že není jen obyčejná zpěvačka, jakých je dvanáct do tuctu, dokazují i její dva videoklipy, které jsou vizuálně velmi bohaté a originální. Kerli má talent, podporu vydavatelství i výtečnou desku. Snad o tom přesvědčí také posluchače.


Více: web / web na stránkách vydavatelství
Zní jako: Avril Lavigne naklonovaná dohromady s Björk a Robyn
Přesvědčí vás:
audiostream - MySpace.com / Purevolume.com (11 skladeb)
videostream - "Love Is Dead" a "Walking On Air"



DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY