shop.musicserver.cz

Objektivní kritika neexistuje. A je to dobře!

Vydáno: 12.12.2007 10:00 v sekci Na okraj - Radek Hendrych | foto: facebook interpreta

Nadpis článku aspiruje na nežádoucí titul "široce rozšířené klišé". Přemýšliví čtenáři si však čas od času uvědomí jeho pravdivost. Jakkoli tenhle výrok sám o sobě relativizuje vlastní smysl hudební publicistiky, je potřeba mu přiřknout pravdivost a držet se ho. Proč?

Kritika
© radio.cz
Výrok o tom, že objektivní kritika jako taková neexistuje, nebo že přesněji ani existovat nemůže (nemá), je potřeba rozebrat. Určitě je to nutné pro jeho počáteční vágnost: ta je daná tím, že se na pravdivosti takového tvrzení jistě všichni neshodneme (kdyby ano, vznikla by smrtící nuda.) Výstupem rozboru pak budou právě dvě (víceméně, je to filosofie) přínosná stanoviska.

První bude toto: objektivní kritika, jak ji obvykle vnímáme, nejenže nemůže existovat, ona ani není žádoucí! Pokud totiž objektivní kritiku vnímáme jako hodnocení založené na absolutním rozhledu a odstupu, dosaženého jakoby pasivním pozorováním, nemůžeme o ni žádným způsobem stát. Z jednoduchého důvodu: i kdyby hypoteticky takovýto postup byl možný, ústil by nutně pouze v naprosto odosobněný popis. Takováto "kritika" se může jevit příjemně korektní a technická, přesto však trvám na jejím odmítání. Důvody jsou opět nasnadě.

Když před sebe na stůl položím zelenou krychli o určitých rozměrech, a budu ji pouze pozorovat zrakem, mohu se dopídit určitého poznání. Pravděpodobně si všimnu její barvy a rozměrů (překvapivé, uznávám). Na základě tohoto ji můžu popsat bezpochyby: mohu říci, jakou má barvu, jaké je velikosti. To však není hodnocení, kritika. Objektivní kritika nepřipouští žádné "vnitřní", tedy duševní relace mezi objektem a hodnotitelem. Co však musím udělat, abych kriticky posoudil, jak moc je tahle krychle dobrá na to, abych si s ní začal hrát? Musím nechat objekt určitým způsobem působit na své nitro, ducha, aby evokoval posouzení krychle. Zjevnější příklad poskytuje hrnek s čerstvě uvařenou kávou, která vyluzuje líbeznou vůni: posouzení její vůně už ani náhodou nemůže být předmětem objektivní kritiky, protože naprosto neuchopitelná smyslová věc (vůně) okamžitě evokuje duševní proces, a tedy se dostáváme opět k vnitřní relaci mezi hodnotitelem a hodnoceným.

Hudební produkci nelze zaměňovat za zmíněnou krychli ani za bližší příklad hrnku s kávou. Je ještě komplexnější. To, co zprostředkovává sluch jako smysl, který hudbu uchopuje, jsou pouhé prostředky k zasažení ducha hudbou. Nic víc. A toto musí platit za všech okolností, hudba neatakující ducha vůbec nemá právo zvát se hudbou. Proč jsou Joy Division tak skvělí, když některé jejich tracky (třeba naživo zachycená "Love Will Tear Us Apart" na sběratelské edici "Closer") technicky oscilují na hraně poslouchatelnosti? Protože ducha atakují bez milosti a rozpaků. Objektivní kritika ale řekne, že "zvuk je velmi špatný, rytmus relativně uspěchaný, zpěvák má malý rozsah hlasu." Záživné asi jako Chinaski.

Druhým výstupem rozebrání pojmu objektivní kritiky je pak důkaz její vlastní neexistence, nebo přinejmenším krátkozrakosti tohoto způsobu uvažování. Jestliže chci něco posuzovat jako předmět, pak sám jsem působitelem pozorování a hodnocení. Role jsou dány, neexistuje žádná interakce. Pokud by existovala, znamenalo by to nutně, že předmět už není tak docela předmětem pozorování (pasivním a nudným, jako je celá objektivní kritika), nýbrž že je zároveň působitelem nějakého dění. Opravdu to tak nefunguje? Pokud se rozpláčete (na což máte zcela legitimní právo) u songu "Kozmic Blues" od mojí osobní favoritky Janis Joplin, nevěřím tomu, že jste se tak rozhodli na základě zaujatého, téměř vědeckého zkoumání hudební skladby jako objektu. Takhle hudba nefunguje a ani nemá. Bůh nás chraň před bezduchou technickou masturbací: jak hudební, tak kritickou.

  • jednoduseji (jarecek, 12.12.2007 10:46) Reagovat

    autor si na tematku zjevne mirne uletel, ale proti gustu zadny disputat :) samozrejme souhlasim, jen to vidim ponekud jednoduseji. z hlediska stylistiky je kritika jako zanr subjektivni (jeho zjednodusenou formou je recenze). toliko zni prosta klasifikace/definice. tecka :)

    jo a dodelejte, prosim, do formu na komentare moznost vlozit webovou stranku. at si tam muzu hazet odkaz na lastkovej profil :) aby ostatni vedeli, s jakym posukem maji tu cest :)

  • re (sajgou, 12.12.2007 11:46) Reagovat

    Souhlasim s tim, ze kritika je subjektivni (a prave to ji cini zajimavou), uz jen proto, ze je zalozena na interpretaci. Na druhou stranu je ale treba uznat, ze existuje i urcita "objektivni" umelecka kvalita - napr. nejaka dila mi mnoho nerikaji, nejsou ma krevni skupina, ale jsou napr. soucasti kanonu ci uznavam, ze svou uroven ci umeleckou narocnost maji, ac me neoslovuji. A kritik by mel byt dostatecne vzdelany a erudovany, aby poznal umeni, byt se mu treba subjektivne nelibi, jinak hrozi, ze sklouzne k "dojmologii". Napr. mne osobne se nikdy nelibila Nirvana, ale uznavam, ze urcitou umeleckou narocnost ma, a nikdy bych ji nedal treba 2/10, jak to tady nekdy v podobnych pripadech je (viz Benjamin Slavik apod.). Na druhou stranu tim kritik vyjadruje svuj - byt radikalni - nazor, coz je jiste taky v poradku, navic je zajimavejsi provokativni recenze za 2/10 nez nudna za 7/10. No proste je to slozity:)

    • Re: re (strame, 12.12.2007 15:53) Reagovat

      souhlas, pekny, ale nebavili jsme se o tom už náhodou ve školce? :-)

  • objektivní vkus? (Daan, 12.12.2007 14:10) Reagovat

    objektivní kritika neexistuje, protože neexistuje objektivně dobrý vkus. vnímání hudby záleží na mnoha aspektech psychiky konkrétního člověka, u každého je toto vnímání jiné, protože vkus každého se utvářel v rozdílných podmínkách. někdo například vyrostl v rodině klasických muzikantů a pro něj všechno kromě vážné hudby je hluk, prostě protože není schopný vnímat jinou hudbu. někdo jiný vyrostl v rodině punkáčů a ten hledá v hudbě nové zvuky, proto poslouchá třeba Merzbowův noise)). dále například zarytý posluchač folkloru je k téhle hudbě přitahován, protože má rád dějiny, někdo poslouchá hip-hop, protože se mu líbí skejťácký hadry a videoklipy, někdo poslouchá emo, protože to poslouchají jeho kámoši, někdo poslouchá neoklassiku, protože vyrůstal na literatuře romantismu, nějaký temný pesimista poslouchá dark ambient, naopak optimista toho není schopnej a poslouchá furt ska jenom protože je veselé. a tak dál. samozřejmě, v těchto příkladech HODNĚ ZVELIČUJI, jsou to jen příklady. na naši psychiku a vnímání hudby působí nespočet vlivů, které si ani neuvědomujeme. každé hodnocení hudby je nutně subjektivní.

  • 2 autor (strame, 12.12.2007 15:51) Reagovat

    ty voe, tak teds objevil ameriku ... ale no co, MS byl ve vsem tak trochu pozadu ;)

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Michal Prokop - Mlaďoši v kapele mě vyhecovali k tomu, že jsem začal znovu psát
Rozhovory: Michal Prokop - Mlaďoši v kapele mě vyhecovali k tomu, že jsem začal znovu psát Michal Prokop je v českém bigbítu skutečně výraznou osobností. Stále aktivní muzikant, bývalý politik a moderátor chystá na jaro příštího roku nové album se svou kapelou Framus Five. Už roky ale působí i jako dramaturg festivalu... čtěte zde
Vydáno: 27.07.2024 08:00 v sekci Publicistika | Rozhovory
Ghost - Mary On A Cross / The Future Is A Foreign Land 8/10
Video: Ghost představili rovnou dva animované klipy k písním "Mary On A Cross" a "The Future Is A Foreign Land" Od časově limitované premiéry koncertního filmu Ghost "Rite Here Rite Now" uplynul zhruba měsíc. Snímek se nyní přesunul na placenou streamovací platformu VEEPS, nicméně nebyl by to mastermind celého maskovaného projektu Tobias Forge,... čtěte zde
Vydáno: 26.07.2024 16:30 v sekci Audio / Video | Video
Kill the Dandies! - Weird In A Weird Way 7/10
Recenze: Kill the Dandies! se na "Weird In A Weird Way" vznášejí na psychedelických vlnách Kill the Dandies! ušli dlouhou cestu od garážového rocku až ke svébytné psychedelii. S tou ostatně koketovali mnohem dříve, než vyrostla nová generace mladších kapel, které jsou v tomhle žánru - a retro přístupu - až po uši.... čtěte zde
Vydáno: 26.07.2024 10:00 v sekci Recenze
Open'er festival, Den čtvrtý, Letiště Gdynia-Kosakowo, Polsko, 6.7.2024
Naživo: Závěr Open'er festivalu měli na starosti Hozier, Skrillex a Charli XCX Ani ve svém čtvrtém a posledním dni polský monstrfestival Open'er nepolevoval a více než 130 tisíc fanoušků zahrnul muzikou pestrého spektra. Na čtyřech pódiích se vedle hvězd tamní scény předvedly další velké taháky... čtěte zde
Vydáno: 25.07.2024 19:00 v sekci Naživo
Wolfmother, Lucerna Music Bar, Praha, 24.7.2024
Naživo: Wolfmother už hrají jen z podstaty. Sice stále skvěle, v Praze ale ukázali, že jako celek stagnují Horko, pot a řízná muzika. Tak vypadal koncert australské skupiny Wolfmother, která se do České republiky vrátila poprvé od roku 2016. Tehdy u nás propagovala album "Victorious", s nímž chytila pomyslný druhý dech. Nyní má na kontě... čtěte zde
Vydáno: 25.07.2024 12:00 v sekci Naživo
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Naživo: Peter Hook & The Light přivezli do Roxy esenci New Order a Joy Division (22.11.2023 08:21)
- Obří mural Iana Curtise v jeho rodném Manchesteru byl konečně obnoven. Nově jej najdete poblíž nádraží Piccadilly (13.09.2023 18:37)
- Odkaz Joy Division a New Order opět ožije díky Peteru Hookovi (05.05.2023 12:45)
- Aitch překryl slavnou nástěnnou malbu Iana Curtise v Manchesteru svým muralem a je z toho skandál (24.08.2022 12:58)
- Recenze: Death Bells na "New Signs Of Life" ukazují, jak by dnes zněli Joy Division, kdyby vznikli v Austrálii (31.12.2020 12:15)
- Recenze: Karel Veselý a Miloš Hroch se v knize "Všechny kočky jsou šedé" úzkostlivě věnují hudbě úzkosti (26.12.2020 09:00)
- Zaprášenosti: Joy Division - Closer (14.07.2020 08:00)
- Naživo: New Order nechali posluchače zanořit se do historie své i do Joy Division (05.10.2019 15:32)
- O "Klubu 27" vznikl hororový film. V brzké smrti hudebníků má dle něj prsty podsvětí (12.04.2019 11:43)
- Post-rockeři Fotocrime na Sedmičce odhalí nová území (29.11.2017 15:15)

ALBUM TÝDNE 30/2024

The Warning
Keep Me Fed

Sesterské trio The Warning je v našich končinách stále ještě poměrně neznámé. Přesto u nás kapela stihla nedávno odehrát své první vystoupení, což ocenili především milovníci kvalitní rockové hudby. A nedlouho po dubnové zastávce v pražském MeetFactory představila své čtvrté album "Keep Me Fed".

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

So 27.07.
Ed Sheeran (UK) (Park 360, Hradec Králové)
Ne 28.07.
Ed Sheeran (UK) (Park 360, Hradec Králové)
Po 29.07.
Scorpions (DE) (enteria Arena, Pardubice)
Čt 01.08.
Let It Roll (Letiště, Milovice)
St 07.08.
Brutal Assault (Pevnost Joefov, Jaroměř)
St 07.08.
Mr. Big (US) (Roxy, Praha)
Pá 09.08.
Krásný ztráty 2024 (Všetice, Netvořice)
So 10.08.
Krásný ztráty 2024 (Všetice, Netvořice)
Pá 06.09.
Mehro (US) (Rock Café, Praha)
St 18.09.
Avi Kaplan (US) (Roxy, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

The Prodigy Prince Justin Bieber Vladimír Mišík Adele Taylor Swift Mirai Queen Lenny Kravitz Dua Lipa mp3.com Kabát Sam Smith Madonna Lucie Vondráčková 2H+ Miley Cyrus Benson Boone Eminem Katy Perry
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2024 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe