shop.musicserver.cz

We Love 90s - rok 1994 (část I.)

Vydáno: 16.01.2007 05:00 v sekci Publicistika - Karel Veselý | foto: facebook interpreta

Pojďte s námi zavzpomínat na nedávnou minulost. V pokračování seriálu "We Love 90s" zaostříme poprvé na rok 1994 a oživíme britpop, druhé album Prodigy, fenomén neo-punku, úspěch skupiny Buty, začátek vysílaní televize Nova a její hitparádu Eso a také slovenský europopový projekt Maduar.

We Love 90s
© facebook interpreta

Naše výpravy do minulé dekády pokračují výletem do jejího čtvrtého roku. Zavzpomínejte s námi na popkulturní fenomény z časů, kdy mnozí z nás zažívali dětství či dospívání. V dalším dílu našeho seriálu se podíváme do letopočtu, kdy byla zveřejněna první verze prohlížeče Netscape Navigator, Nelson Mandela se stal prezidentem Jihoafrické republiky a "Schindlerův seznam" vyhrál sedm Oscarů. A co se dělo v populární kultuře? Pojďte s námi zpět do devadesátých let.

Články věnované roku 1993 najdete zde - část první a druhá.

Cestovatelé časem:
B = Bourek, krasnej.net, Hype
JB = Honza Balušek
KV = Karel Veselý, Karl Muzzik Lab
LK = Luboš Kreč
ME = Michal Musil, MF Dnes
OP = Ondřej Pravda
PS = Pavel Smutný, New Music
TK = Tonda Kocábek, Radio 1
TM = Tomáš Menschik, Týden
V = Vít Čondák, Postcrap, New Music

Stručné profily jednotlivých autorů si můžete přečíst ZDE.

Britpopová válka Oasis vs. Blur

Oasis
© www.threebase.com

V roce 1994 vyvrcholilo silné období britského kytarového rocku. Blur vydali veleúspěšný "Parklife", Oasis svůj debut "Definitely Maybe" a Pulp se hlásili o slovo s "His 'n' Hers". Ostrovní hudební tisk začal psát o vlně britpopu. Ostatní média zaměstnávala hlavně nafouknutá slovní válka dvou nejvýraznějších představitelů Blur a Oasis.

KV: Na otázku, jestli jsou lepší Oasis, nebo Blur, existovala jediná správná odpověď: Pulp.

B: Což je mejlka, hehe. Ale hlavně ty kapely nešlo srovnávat. Pulp byli snobský intoši, Blur rozmazlený levičáci a Oasis normální blbci, jakejch je rock'n'roll plnej.

ME: Souhlasím s tím, že se ty kapely nedají srovnávat. Pokud jde čistě o Blur vs. Oasis, tak jsou mi pořád sympatičtější rozmazlený levičáci než nafoukaný idioti.

JB: Bratři Gallagherové jsou jako rozpočítadlo: debil, blbeček... Ale "(What's The Story) Morning Glory" je bezpochyby naprosto geniální deska. Pamatuji si na singl "Wonderwall", kde byla tři béčka ("Round Are Way", "The Swamp Song" a "The Masterplan"), která byla tak silná, že je kapela hrála všechna naživo a jsou i na jednom živém DVD.

B: V roce 1994 muselo vyjít "Definitely Maybe". To jsem teďka nedávno poslouchal a podle mě je to výborný, neni tam jediná slabá skladba, má to zvláštní zvuk, specifickou psychedelickou atmosféru. Taky sem měl teplákovou bundu adidas.

KV: Taky si myslím, že "Definitely" je jejich nejlepší album. "Live Forever" nikdy nepřekonali.

TK: To bez debaty. Ale stejně jsem měl radši ty Pulp...

OP: V té době jsem jejich hudbu neřešil, jejich přestřelky jsem zachytil a přišly mi z obou stran hodně dementní, ale postupně jsem si doplnil vzdělání a dneska je jasně slyšet, jak se v určitém čase hudebně částečně protli. Ale jinak Blur mají za sebou hodně velký vývoj a jsou pro mě jednoznačně zajímavější. Ale "Wonderwall" je fakt pecka...

LK: To se vyvíjelo, alespoň u mě. Nejdřív jsem bral Oasis, pak - až mnohem později - jsem prokoukl Blur. "What's The Story..." je jedna z nejlepších desek mých mladých let. A co se Pulp týče, tak ty jsem naprosto nesnášel, vadil mi Jarvisův arogantně dekadentní ksicht. Jakmile nakopal Michaela Jacksona do zadku, trochu u mě stoupnul.

V: Nedávno jsem si někde dělal srandu z Razorlight, jak jsou fixovaní na Pulp, ale tady se k nim musím připojit. Britpop jsem vzal na milost teprve tehdy, kdy se Javis Cocker vydal na projížďku supermarketem v nákupním vozíku. Ale to jsem vlastně o rok napřed.

B: První deska Oasis je výborná. Druhá už tak napůl, Blur maj první strašnou, druhou lepší, pak to de jenom nahoru. Pamatuju si fiktivní reportáž Oasis, Blur a Pulp v Praze od Honzy Dědka ještě v novinovym Rockpopu. Končilo to, že Jana Kománková si někam odtáhla Jarvise Cockera nebo co...

PS: Jana Kománková? Kateřina Kozáková někoho sbalila, ne? Ale tohle jsem Dědkovi sežral i naviákem. Já bezhlavě věřil tomu, že se mu podařilo je sem dostat. Dokonce jsem ho ten rok napsal do rubriky "Osobnost roku"...

TM: Byli to všechno krasavci inteligentní. Ale nakonec podle mě přece jen zvítězili Blur. Jejich album "Think Tank" z roku 2003 je prostě skvělé, patří k mým nejpoškrábanějším a nejhranějším deskám. Od Oasis nemám nic a nikdy jsem netoužil ani po singlu.
Prodigy - Music For The Jilted Generation

The Prodigy
© www.theprodigy.co.uk

Britská elektronická skupina The Prodigy v čele s producentem Liamem Howlettem dokončila přerod rave kultury do klubového mainstreamu.

V: "Experience" byl slušný úvod, ale tohle už byla hodně očekávaná deska! A Prodigy to zvládli - "No Good (Start The Dance)", "Voodoo People"... Jenom "Poison" a "One Love" mi zpočátku moc neseděly, ale u té první jsem později změnil názor. V každém případě tuhle desku považuju za oficiální začátek vlády tzv. "taneční scény".

KV: Já tu desku měl v tzv. "polské originálce" (bootleg, který se dovážel z trhů v Českém Těšíně) a některé skladby byly zkrácené, aby se na tu kazetu vešly. Třeba "Poison" v albové verzi jsem celý slyšel až po několika letech. I když singlová s rapem mi přijde lepší.

PS: Tu jsem si tam jel koupit taky! Spolužák "nirvánista" se sice do mě navážel, co si to kupuji za blbost, jen do té doby, než slyšel "Voodoo People" a nasamplovaný riff z "Very Ape".

KV: Nasamplovaný právě ne, protože by se nedoplatili autorských práv. Jen přehraný jejich kytaristou.

TM: Tehdy se řádilo, zvlášť když hrálo něco z téhle desky. Přesně si pamatuju, jak jsem si o Prodigy myslel, že začali úplně novou éru. Pak chtěl mít jejich zvuk kdekdo, ale všichni byli mnohem horší.
Neo-punk (Green Day, The Offspring)

Offspring
© www.offspring.com

Než se z Green Day staly hvězdy stadionů, prorazili v roce 1994 albem "Dookie", sbírkou krátkých melodických vypalovaček. Společně s The Offspring se o nich začalo mluvit jako o punkovém revivalu, což ovšem pravověrní fandové punku slyšeli dost neradi.

KV: O Sex Pistols jsem se dozvěděl až o rok později, punk byly pro mě tyhle kapely. Což se později ukázalo jako tragický omyl. Nicméně přiznávám, že "Dookie" jsem sjížděl hodně a "Here Come The Wolves" od Rancid taky.

TK: Můj vlastní výrok z té doby: "Jásat nad GD a Offspring znamená neznat už předtím Bad Religion." Ale pamatuju si, že mi ta vlna rozhodně nevadila a v rádiu jsem podobná přání plnil bez protestů.

JB: No to byly hity! Vždycky mi na těhle kapelách bylo sympatické, jak jsou v prvním nebo druhém plánu vtipní. Klip k "Basket Case" od Green Day třeba nemá chybu. Offspring pak ale zpopovatěli, Green Day se rozhodli dělat více tu opravdovou hudbu a postupně to upadlo.

TM: Přímo jsem je nesnášel. Poslouchal je kamarád, který jezdil na prkýnku a zrovna v té době mi přebral holku. Tady ten neo-punk, to jsou stejní pozéři, jako byl on. Teď v pohodě – kamarád, nikoli neo-punk.

LK: Komické je, že neopunk je vlastně úplně špatný termín, mělo by se tomu říkat skate-punk nebo pop-punk. Neopunk, jak mi kdysi povídal Robert Vlček, skutečně existoval, ale někdy v 80. letech a s Green Day nemá nic společného.
Buty a film "Jízda"

Buty
© www.buty.cz

Ostravská skupina Buty zazářila díky písním z filmu "Jízda", nízkorozpočtového projektu Jana Svěráka. "Mám jednu ruku dlouhou" se stal velkým hitem.

V: Devadesát čtyři, jo? Jenomže Buty už několik let předtím byly slyšet v ostravských rádiích. Hlavně na Orionu a především "Vrána".

B: Ta deska my připadla jako podfuk, pár písniček a zbytek instrumentálky. Geislerová bez kalhotek.

V: Pozor! To nebyly kalhotky, ale gaťky! Sama to tam říká.

KV: Bez kalhotek, ale pod sukní. To se nepočítá!

B: To se právě počítá.

TK: Nepočítá! Jinak pozor - ta deska má dvě verze a ty instrumentálky jsou až na tý rozšířený, soundtrackový. Pamatuju si taky na debatu s kolegou Hnykem, odvěkým přítelem THC, jak je príma, že asi tak 80% posluchačů toho hitu vůbec netuší, o čem vlastně je.

V: Ale je zajímavé, že jiný přítel THC - Pastrňák, který se tím přátelstvím moc netají, tento výklad popírá. Asi u něho při tvorbě zapracovalo podvědomí, takže se tam dostalo něco, co ani neplánoval.

OP: Buty mě vždycky něčím vadili a když jsem je viděl na Colours Of Ostrava loni, tak jsem si to jen potvrdil - Pastrňák moc hulí:-)

V: Mno, na těch Colours byl Pastrňák pod vlivem něčeho jiného, ale hrůza to byla každopádně.

ME: Začínám mít intenzivní pocit, že by se to tady mělo jmenovat "I hate 90's". Nemůžete přece vážně tvrdit, že "Mám jednu ruku dlouhou" a film "Jízda" necharakterizují první polovinu 90. let. Až se budou točit o té době filmy, tak se ta hudba bude používat jako charakteristická. S dnešním Pastrňákem to nemá nic moc společného.

LK: Když jsem šel z "Jízdy", byl jsem nabitý takovou tou rebelskou energií, jako že je jde o to si život pořádně užít a na ostatní srát. Vydrželo mi to určitě do rána. A pak vždycky, když zahráli někde "dlouhou ruku", trocha té energie se vrátila.

TM: Velké překvapení. Jednoznačně nejlepší film od Svěráka. Na dovolené se chovám v podstatě stejně, ale tehdy jsem to poprvé viděl na plátně v českých reáliích.
TV Nova a hitparáda ESO

Tereza Pergnerová
© realityshow.blog.cz

V roce 1994 vtrhla na televizní trh nezávislá komerční stanice TV Nova. V jejím hudebním pořadu ESO se tehdy proslavila začínající moderátorka Tereza Pergnerová.

OP: Byl to samozřejmě fenomén díky Pergnerce, obsah dost hrůza, mix šílených sr... a docela dobrých věcí, pamatuju si, že výzdoba studia byla pro mě naprosto hrozná, pouťová, což se ale dohromady ke všemu vlastně hodilo.

TK: Jojo, Tereza a její extempore s vanou a stížnostmi nováckých maminek dospívajících jinochů na odhalené ňadro. To bylo ještě před akcí "Leo". Napadá mě, že to vlastně bylo připravování si půdy a první krok k dnešním TV pořadům typu "Extra".

V: Extempore s vanou?

KV: Si nepamatuješ? Jeden díl moderovala z vany, jakože to bude cool. Ležela v husté pěně, ale jak mávala těma rukama, tak ji vyklouzlo jedno prso. Kameraman si toho asi nevšiml ani dramaturg a režisér a oni to pustili do TV. Škoda, že tehdy ještě neexistovalo youtube.

V: Ahá! Ale ne "nepamatuju", já jsem to zřejmě vůbec neviděl. Eso jsem sledoval fakt málokdy.

ME: Jen je možná dobré dodat, že to většinou točila naspeedovaná - takže je otázka, zda zvolání čágo belo šílenci, které jednou použil i Železný v legendárním "Volejte řediteli", je produktem jejím či chemickým či kombinací obojího.

TM: Po celonočním flámu se u toho celkem obstojně usínalo. Nebýt Pergnerové a velmi podivného výběru skladeb, bylo by klimbání spokojenější. Že by si snad Nova za nasazení klipů nechala něco platit? Kolikrát to tak vypadalo.
Maduar

Maduar
© Archív

Slovenská kapela Maduar ovládla diskotéky i žebříčky svojí verzí kolovrátkového europopu. V roce 1994 vydali svůj největší hit "Do It".

JB: Maduar byli asi první CZ/SK kapela, která dokázala nahrát evropský dancefloor tak, že to neznělo jak ze ZX Spectra. Dneska zní elektronika v jejich prvním hitu "Do It" naprosto otřesně, ale vzpomínám si, jak ten klip poprvé pustili v Esu a nikdo nechtěl věřit, že ta moderní skupina je ze Slovenska. Holt elektronické zvuky stárnou nejrychleji.

OP: Další důkaz, že když se tady snažíme dělat něco světového (myslím v muzice), tak to moc nejde. I když v danceflooru je těžké se zavděčit.

V: To snad ani nevadí. Když on celý ten "dancefloor" stejně není a nikdy nebyl světový. Vždyť celá tahle hudební větev pořádně neprorazila ani do Británie a myslím, že tam nikomu nechyběla. Tohle bylo takové místní poloevropské špecifikum (Německo, Benelux, Skandinávie a bývalé RVHP).

LK: Na jméno Maduar bych si normálně asi nevzpomněl, ale "Do It" to je jiná. Hlavně si pak vybavuju nějakou recesistickou bandu, která to upravila na "Dojit" a klip spočíval v tom, že naspeedovaní magoři-zemědělci dojili v kravíně a do toho hrál "hudební" podklad Maduaru. Z textu si pamatuju jen pořvávání "dojit, dojit".

TM: Můžu slovensky? Kokoti naničhodní to boli! Třeba ta holka se při zpěvu vyloženě trápila.
Vzpomínání na rok 1994 bude pokračovat v dalším díle, ve kterém si posvítíme na sebevraždu Kurta Cobaina, čtvrté album Beastie Boys, fenomén trip hopu, českou superskupinu B.S.P. a reunion The Beatles.

NÁZORY
  • zajímavé, ale... (yan, 16.01.2007 10:57) Reagovat

    ještě víc mě zajímá, kdy už začnete řešit-recenzovat zajímavé placky z dneška (www-neurobeat,..atd.) babrání se v minulosti je sice fajn a nic moc se na něm nedá zkazit, ale svědčí o úpadku. chá,chá.

  • We Love 90s - MADUAR (PETRBEL, 16.01.2007 17:31) Reagovat

    RE: Ten "podklad" MADUAR si říkal
    "KOPYTOVCI" - mám dojem, takový
    slovenští studenští
    vtipálkové...

    MADUAR a Do It si myslím, že byla
    docela pecka.
    A hlavní dvojka z této skupiny:
    později MC a ERIK a Barbara -
    byli určitě nejlepší! Jejich hit a album "U CAN'T STOP a hlavně balady Barbary Haščákové se v rádiu hrají dodnes... Ani nevím, proč se rozpadli.

    MADUAR to zkoušel v oslabení ale těm
    dvoum se nevyrovnal. Teď nedávno jsem
    viděl ve výprodeji CD - jejich album (název nevím) z roku 2003.
    Poslední zpráva/ CD MADUARU!? Nevím...
    PETRBEL

  • ESO (Giskard, 16.01.2007 21:37) Reagovat

    Náhodou, ikdyž se v ESU hrály zejména skupiny typu 2Unlimited, Twenty4seven, DJ Bobo, Dr.Alban, Cpt.Jack, Haddaway a další srágory, tak jednou jsem tam shlédnul od Manic Street Preachers "She is suffering", a hned druhý den jsem letěl utratit půlku své hotovosti za jejich album

  • Připadá mi (Martin, 20.01.2007 22:51) Reagovat

    že by se tahle rubrika měla spíše jmenovat we hate 90s... Nebaví mě číst, jak všechno, co jsem v té době měl rád je špatné, jaká je to sračka atd atd. Zejména co se týče europopu, nebo jak se tomu teďka říka. Na ten je teď strašně v módě nadávat, ale pamatuju si, že tehdy se skoro nic jiného neposlouchalo, člověk si na to mohl krásně zablbnout na disce a bylo fajn... Dnes když člověk řekne, že někdy poslouchal třeba Twenty 4 Seven nebo něco podobného, je pomalu za blázna, přitom ale stačí pustit něco takovýho v jukeboxu a každý hned ptá co to je za super song, to si pamatuju, to jsem měl rád. No nic, vím že nemám hudební vkus ale jdu si stáhnout nějaký věci z devadesátých let. Radši to, než tu šity co se dneska hrají v rádiích a na zábavách.

  • hele (morrissey, 22.01.2007 13:51) Reagovat

    chytráku,

    nevim že by tyhle sračky měl dneska někdo rád, poslouchalo to kupa lidí, hlavně teda 12 - 15 letejch, ted to neposloucha nikdo, ses pripitomelej

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
The Black Keys - Ohio Players 8/10
Recenze: The Black Keys zvou na "Ohio Players" k tanci na radostně zkouřeném retro parketu. A nesmírně jim to svědčí Celý život v garáži neprožijete. The Black Keys k úspěchu vynesla garážová vlna na přelomu milénia, postupně se ale od svého zašpiněného a divokého blues začali odchylovat. Tento žánrový fundament a lásku k minulosti můžeme... čtěte zde
Vydáno: 06.05.2024 00:00 v sekci Recenze
Ilona Csáková - Afrodiziaka 8/10
Video: Ilona Csáková má stále co nabídnout. V novince "Afrodiziaka" triumfuje uhrančivou interpretací Ilona Csáková o sobě v posledních letech v souvislosti se svými hudebními aktivitami nedávala tolik vědět. Letošek by se ale klidně mohl stát rokem jejího velkého návratu. Na podzim se chystá vyrazit na "Tornero Tour", na které nyní... čtěte zde
Vydáno: 05.05.2024 17:04 v sekci Audio / Video | Video
The Black Crowes - Happiness Bastards 7/10
Recenze: Staré vrány nově krákat nenaučíš. The Black Crowes nabízejí na "Happiness Bastards" spolehlivou solidnost Bratři Chris a Rich Robinsonové, tedy hnací motor The Black Crowes, se už dokázali rozhádat a usmířit několikrát. Aktuální řadovka "Happiness Bastards" znamená vyvrcholení jejich již třetí etapy působení. Svého času velice... čtěte zde
Vydáno: 05.05.2024 08:00 v sekci Recenze
Elán - Znova sa ma dotkni 9/10
Audio: Elán vítá lásky čas zbrusu novým hitem "Znova sa ma dotkni" Po ukončení turné k padesáti letům existence skupiny Elán se zdálo, že nyní už opravdu nadešel ten správný čas pro konec kapely. Alespoň Jožo Ráž dával najevo, že se formace vrátí jen ve výjimečných případech typu narozenin... čtěte zde
Vydáno: 04.05.2024 08:00 v sekci Audio / Video | Audio
Mirai -  Chceme být trendsetteři a reflektovat dobu
Rozhovory: Mirai - Chceme být trendsetteři a reflektovat dobu Na své čtvrté studiovce "Tomodachi" se Mirai spolu s producentem Fiedlerskim pokusili vyjet ze zajetých kolejí. Zároveň nahrávkou oslavují svoji společnou desetiletou hudební pouť. Na léto navíc premiérově chystají svoje SummerFesty.... čtěte zde
Vydáno: 03.05.2024 08:00 v sekci Publicistika | Rozhovory
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Publicistika: Čtyřicet nejlepších zahraničních desek roku 2023 podle musicserveru (10-1) (02.02.2024 19:00)
- Nové desky 3/2024 - od Green Day přes B-Side Band po Sleater-Kinney (24.01.2024 21:30)
- Recenze: Konec tápání. Green Day mají se "Saviors" nejcelistvější album za dvě dekády (22.01.2024 00:00)
- Recenze: Banalita života je na na eponymním debutu skupiny Moře dní zachycena básnicky, jako celek však album není příliš soudržné (13.01.2024 16:00)
- Video: Green Day se v "One-Eyed Bastard" naštvaně vyrovnávají s temnými momenty v životě (07.01.2024 09:04)
- Video: Green Day v klipu "Dilemma" poodhalují život závislého (11.12.2023 12:21)
- Fotogalerie: The Prodigy zase řádili v Praze (08.12.2023 09:57)
- Blur se loučí s fanoušky. Už zase! (07.12.2023 10:34)
- Video: Oasis promují staronovou sbírku béček animovanými lyric videi a živákem (31.10.2023 08:08)
- Video: Green Day jako zombíci. V klipu k "The American Dream Is Killing Me" se ocitli uprostřed zombie apokalypsy (25.10.2023 13:00)

ALBUM TÝDNE 19/2024

The Black Keys
Ohio Players

Celý život v garáži neprožijete. The Black Keys k úspěchu vynesla garážová vlna na přelomu milénia, postupně se ale od svého zašpiněného a divokého blues začali odchylovat. Tento žánrový fundament a lásku k minulosti můžeme cítit i z aktuálního alba "Ohio Players", zásadní inspirace ale tečou z jiných zdrojů.

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

St 08.05.
Tate McRae (US) (Forum Karlín, Praha)
So 11.05.
Rammstein (DE) (Letiště Letňany, Praha)
Ne 12.05.
Ari Abdul (US) (Rock Café, Praha)
St 15.05.
30 Seconds To Mars (UK) (Sportovní hala FORTUNA, Praha)
St 15.05.
Willie & The Bandits (UK) (Zasekávák, Praha)
Čt 16.05.
The Matt Schofield Trio (UK) (Palác Akropolis, Praha)
Čt 16.05.
Danny Brown (US) (Roxy, Praha)
Čt 16.05.
Akon (US) (Forum Karlín, Praha)
So 18.05.
King Gizzard & The Lizard Wizard (AU) (Forum Karlín, Praha)
Út 21.05.
Reverend Peyton’s Big Damn Band (US) (Lucerna Music Bar, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Justin Bieber The Prodigy Vladimír Mišík Prince Queen Kabát Adele Taylor Swift Sia Rush Bono Beyoncé Dua Lipa Mirai Lady Gaga Liam Gallagher AC/DC Linkin Park 2H+ Imagine Dragons
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2023 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu