Sledujte musicserver.cz také na Facebooku!

Veni, vidi, vici

Vydáno: 05.09.2005 00:00 v sekci Recenze - Ondřej Ručka

Kanye West způsobil před rokem a půl vydáním svého debutu "College Dropout" zlom v hip-hopu a narušil scénu, která se potácela ve stále tom samém omílání "guns, bitches, money, party, club" nejen novým přístupem k hudbě, ale hlavně tématy, která si ve svém rapu vyhlédl. Novinkové "Late Registration" zní jinak, než kdekdo čekal, ale o to lépe a přelomověji.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
9/10

Kanye West - Late Registration

Celkový čas: 70:26

Skladby: Wake Up Mr. West, Heard 'Em Say featuring Adam Levine of Maroon 5, Touch The Sky featuring Lupe Fiasco, Gold Digger featuring Jamie Foxx, Skit #1, Drive Slow featuring Paul Wall & GLC, My Way Home featuring Common, Crack Music featuring Game, Roses, Bring Me Down featuring Brandy, Addiction, Skit #2, Diamonds From Sierra Leone (Remix) featuring Jay-Z, We Major featuring Nas & Really Doe, Skit #3, Hey Mama, Celebration, Skit #4, Gone featuring Consequence & Cam'Ron, Diamonds From Sierra Leone, Late

Vydavatel: Universal

Kanye West přišel, viděl, zvítězil. Když jej před časem objevil Jay-Z, značně narušil producenstkou hegemonii Dr. Dre, Timbalanda a The Neptunes. Ač jeho osvědčená metoda, která spočívá v brutálním samplování a zrychlování starých desek, nebyla nová (už předtím ji použili Wu-Tang Clan), kouzlo beatu s vokálem a lá Chip & Dale dostalo takřka všechny a náhle komu Kanye něco neprodukoval, jako by nebyl. A pak se YE (jak si nechává familiárně říkat) rozhodl, že prorazí jako rapper, na Jay-Zho labelu Roc-A-Fella vyšel debut "College Dropout" a ten způsobil pěkný poprask. West posbíral dvě Grammy a kritika spolu s posluchači šílela nadšením nejen ve Státech. A přitom se to všechno vymykalo zažitým standardům. Žádná minulost dealera, nýbrž neúspěšného vysokoškoláka, žádné rapování ve stylu "money, bitches, guns", ale o politických problémech a Ježíši. A ono to funguje. Jenže revoluce, nebo minimálně zlom v hip hopu nekončí a pouhý rok a půl po vydání debutu přichází Kanye s novým materiálem v podobě "Late Registration". A zcela jednoznačně tahle deska svého předchůdce převyšuje. Pro takovouto nahrávku platí jedno označení (neplést si s polévkami od Vitany) - instatní klasika.

Kanye je rapper, dělá hip-hop, ale dělá jej tak, že svoje škatulky opouští a lítá někde ve výšinách hudebních sfér, kde se už nehledí na styly. Možná, že je "Late Registration" pop, možná soul, rozhodně je to HUDBA. Na rozdíl od "College Dropout" Kanye opustil svůj klasický styl, protože ten se mezitím stal neúnosným balastem a kopíruje jej lecjaký jouda. Odstrašujícím příkladem je třebas Akon se svou "Lonely", která ovšem zní, jak by někdo drtil koule šmoulovi a přitom si nahrával jeho utrpení. Nový YE se stal v hudbě spíše písničkářem a k tomuto přerodu si pozval producenta Jona Briona, který v minulosti spolupracoval s Badly Drawn Boyem nebo Fionou Apple a také na mnoha soundtraccích . Společně pak vytvořili něco, co lze těžko popsat slovy. Nebo vlastně ano. Je to prostě jiný hip hop. Místo futuristických beatů a pazvuků, místo mačkání čudlíků, kláves a spínání různých páček se vrátil vinyl, gramofon a sampler. Celá deska je závan "starých dobrých časů", i když jste je možná nikdy neprožili a Kanye o ničem takovém ani nerapuje. Ale přece to není oldschool.

Co se týče formální stránky, dost zůstalo při starém. Kanye si zve hosty zvučných jmen, posmrtně i Raye Charlese (ztělesněného jeho představitelem z filmu "Ray" Jamie Foxxem), na jedno smetisko přilákal i kohouty jako Jay-Z a Nas, k tomu i Commona, The Game či Brandy. Guestlist zní skoro jako "Who Is Who In Contemporary Hip-Hop". A obsah jeho veršů se, až na drobný exces v "Celebration" ("Yeah, you know what this is/It's a celebration, bitches!/Grab a drink, grab a glass/After that I grab yo ass"), taky nějak výrazně nepřeměnil. AIDS, černošské hnutí, minimální mzda, oslava matky, vzpomínka na babičku, rozchod s holkou v KFC, občasné egositické vychloubání, pak zas pro změnu děti s useknutými rukami v Sierra Leone... A i Ježíš se objeví. V "Bring Me Down" Kanye prohlašuje: "Most you rappers don't deserve a track from me," což se nedá než odkývnout. Bohužel kdyby rapper Kanye, coby osoba jedna, požádal producenta Westa, coby osobu druhou, o napsání skladby, byl by asi odmítnut. Jeho skillz se totiž zdaleka nemohou rovnat jeho producenstkému géniu a na desce je to znát. Chvíli a na první poslech sice působí Kanyeho rap jako rap roztomilého medvídka, ale po více posleších možná začne lézt trochu na nervy. Nechci ani pomyslet, co by se stalo, kdyby tenhle matroš napsal YE třeba pro Jay-Zho. Nejspíš bychom si všichni hromadně ucvrkli do kaťat.

No a co vlastně hudba? Přerozmanitá... Chcete pompézní track s trubkami? Znějící jako soundtrack k nenatočenému legendárnímu seriálu? A se skvělým hostem? Pak tu máte "We Major" s Nasem a Really Doem. Nebo snad skoro až operní a Wagnerovskou skladbu? Máme tu "Gone", excelentí rozlučku s celým albem. Dekadentní atmosféru nočního New Yorku za deště ve mně díky tklivému saxofonu vyvolává "Drive Slow". Vůbec album zní místy jako soundtrack a dvojí podání "Diamonds From Sierra Leone" tomu díky vokálu Shirley Bassey z OST ke klasické bondovce "Diamonds Are Forever" jen napomáhá. Na desce je tenhle song dvakrát - albová verze s Jay-Zm (jak tak na to koukám, jeho jménu je tu pomalu častěji než YE) s nádechem politické agitky, a pak coby bonus i verze singlová. V podstatě se moc neodlišují. Vzpomínka na chvíle babiččiny smrti v nemocnici "Roses" (kde si Kanye stěžuje, že po něm nemocniční sestra u jejího smrtelného lože chtěla podpis na tričko) je sladkobolná, adorace matičky "Hey Mama" zase zní melancholicky. Kdo se z hostů rohodně nevytáhl a vůbec nepředvedl, je The Game v "Crack Music", naopak Jamie Foxx úspěšně napodobující Raye Charlese v "Gold Digger" je od originálu takřka nerozeznatelný (po kratičkém cameu už zní v podkladu opravdový Ray). Perfektní popovka a můj typ na další singl je "Heard 'Em Say" s Adamem Levinem z Maroon 5. Aspoň je vidět, že Kayne není naštvaný, i když mu loni vyfoukli Grammy pro objev roku. Těžko vybrat, co dalšího by mohl recenzent zmínit, až se zdá, že si Kanye šetřil vatu pro někoho jiného. Snad ještě zmínku o skrytém tracku "Late", tam si Kanye neodpustil vzpomínku na staré časy a beat i s vokálem nepatrně zrychlil.

Nebezpečí recenze na internetu je to, že když bude moc dlouhá, nikdo ji nebude číst. A někteří v takovém případě raději skáčou na poslední odstavec, kde se dozvědí sumarizaci. Zde ji tedy máte - "Late Registration" je horký kandidát na desku roku a zkraje toho příštího určitě bude Kanye těžko shánět poličky na jistojistý příval ocenění. Je to deska, která člověku vezme dech. Otázka tedy je, proč ne rovnou deset bodů? Asi proto, že Kanye je Kanye a za mikrákem až tak silný není. Ale ta hudba, panečku!

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova musicserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

  • Z Buducnosti... (Radowan, 04.01.2011 17:22) Reagovat

    Takze Ondrej k tvojej recenzii som sa dostal az po 5 rokoch. Nieje ten zivot zaujimavy? Ako sa spajaju cesty, iked to niekedy trva... Recenzia si ma lubi, akurat v tejto chvili som chcel precitat, hodnotenia Kanyeho albumov... Takze z buducnosti, ktora je v tejto chvili ked pisem pritomnost, a z ktorej bude minulost ked ju budes citat, ta zdravim.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Nové desky 30/2019 - od Sabaton přes Sabrinu Carpenter po Sum 41
Nové desky 30/2019 - od Sabaton přes Sabrinu Carpenter po Sum 41 V době letních festivalů se pozornost hudebních fanoušků upírá spíše na pódia, ale pokud přeci jen zavítáte do obchodů s hudbou najdete tam například letní album Mikea Lovea, čtvrtou desku Sabriny Carpenter nebo očekávanou... čtěte zde
Vydáno: 22.07.2019 22:53 v sekci Novinky | Nové desky
0
Colours Of Ostrava, 4. den, Dolní oblast Vítkovice, Ostrava, 20.7.2019
Naživo: Finální den Colours Of Ostrava patřil The Cure, Rosalía předčila všechna očekávání Colours Of Ostrava jsou pro letošek u konce. Uteklo to rychle, vzpomínky, a to především na povedená vystoupení, zůstanou však napořád. I z posledního dne přinášíme reportáž, ve které se podíváme samozřejmě na legendární The... čtěte zde
Vydáno: 21.07.2019 22:54 v sekci Naživo
1
Colours Of Ostrava, 3. den, Dolní oblast Vítkovice, Ostrava, 19.7.2019
Naživo: Třetí den Colours Of Ostrava byla hlavní stage plná tance i děsu Třetí den už Colours Of Ostrava počasí tolik nefandilo. Návštěvníci vybavení pláštěnkami si však příležitostným deštěm vystoupení svých oblíbenců ujít nenechali. Hlavním lákadlem pro pátek se stali Years & Years a John... čtěte zde
Vydáno: 20.07.2019 15:27 v sekci Naživo
2
Colours Of Ostrava, 2. den, Dolní oblast Vítkovice, Ostrava, 18.7.2019
Naživo: Rag'n'Bone Man si podmanil Colours Of Ostrava zpěvem, Kryštof hity a rachejtlemi Také ve svém druhém festivalovém dni je v Dolní oblasti Vítkovic slunečno a návštěvníci nevědí, kam se vrtnout dříve. Všude je něco, co stojí za to! Ohromný úspěch zaznamenal Rag'n'Bone Man i Tom Walker, kdo ale anglofonní... čtěte zde
Vydáno: 19.07.2019 13:22 v sekci Naživo
2
Colours Of Ostrava, 1. den, Dolní oblast Vítkovice, Ostrava, 17.7.2019
Naživo: První den plnoletých Colours Of Ostrava prozářily ženy Ve středu začal osmnáctý ročník multižánrového festivalu Colours Of Ostrava. Vše odpoledne odstartovala ostravská parta Buty, ale nebyla to zrovna ona, komu patřilo pódium. První den vládly ženy - divoká a fanouškům se... čtěte zde
Vydáno: 18.07.2019 13:39 v sekci Naživo
5
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Publicistika: Čtyřicet nejlepších zahraničních desek roku 2018 podle musicserveru (40-31) (18.01.2019 16:00)
- Nové desky 29-30/2018 - od Ricka Astleyho přes Rise Againts po Underworld s Iggy Popem (02.08.2018 07:13)
- Recenze: Beyoncé a Jay-Z na "Everything Is Love" uzavřeli trilogii o vztahové krizi. Očekávání však nenaplnili (01.08.2018 11:31)
- Nové desky 27-28/2018 - od Florence And The Machine přes The Vamps po druhý díl "Mamma Mia!" (19.07.2018 06:57)
- Louvre nabízí prohlídku inspirovanou klipem "APESHIT" Beyoncé a Jay-Zho (10.07.2018 13:37)
- Beyoncé a Jay-Z vydali společné album "Everything Is Love". Opět bez předchozího ohlášení (18.06.2018 11:30)
- Post Malone má stále nejžádanější album, nesesadil ho ani Kanye West. Rádiím kraluje Lost Frequencies (13.06.2018 08:20)
- Beyoncé a její parťačky z Destiny's Child si opět zazpívaly na jednom pódiu (15.04.2018 16:15)
- On The Run Tour 2 Beyoncé a Jay-Zho odstartuje v červnu (13.03.2018 10:12)
- Beyoncé a Jay-Z: On The Run Tour 2 bude (06.03.2018 16:40)

ALBUM TÝDNE 29/2019

Thom Yorke
ANIMA

Thom Yorke se vždy snažil posouvat hudební hranice a experimentovat se zvuky. Tentokrát se mu ale poprvé podařilo natočit kolekci, která je komplexní a na které nic nepřebývá ani nechybí. I když na povrchu je jeho třetí sólovka "ANIMA" stále dost experimentální, ukrývá fantastické nápady, které je radost objevovat.

9/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Čt 25.07.
Skunk Anansie (UK) (Forum Karlín, Praha)
Pá 26.07.
Colour Meeting 2019 (Park U hradeb, Polička)
St 31.07.
Ziggy Marley (JAM) (Divadlo Archa, Praha)
St 07.08.
Sziget (Budapešť, Budapešť)
Čt 08.08.
Cat Clyde (CAN) (Café V lese, Praha)
Pá 09.08.
Luis Fonsi (Puerto Rico) (PVA Expo, Praha)
So 10.08.
The Story So Far (USA) (Lucerna Music Bar, Praha)
Po 12.08.
Pup (CAN) (Café V lese, Praha)
St 14.08.
UpTone: Cavetown (UK) (Cross Club, Praha)
Ne 18.08.
Metallica (USA) (Letiště Letňany, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

musicserver.cz Omlouváme se. Právě probíhají na stránce úpravy. Zkuste to za pár vteřin. Díky za pochopení.