Druhý díl naší nové rubriky "Mapujeme českou scénu" přináší pohled na nepříliš viditelnou ani hlasitou, o to však zajímavější scénu současné elektronické hudby. Provedeme vás zákoutími českých laptopových experimentů a představíme projekty jako MMtm, Ema Tomatucha nebo Neutrino a labely Mufonic nebo Muteme.
© facebook interpreta První díl našeho volného seriálu "Mapujeme českou scénu" zakončil kolega Kostelecký anketou, v níž se ptal, která z domácích kytarovek se stane nejrychleji slavnou. Bojím se, že podobná otázka by na konci druhého dílu vyzněla trochu nepřiměřeně. Projekty, kterým je věnován dnešní díl, se mediální "slávy" a lukrativních smluv asi nedočkají, což ale neznamená, že neprodukují velmi zajímavou hudbu.
Opak je pravdou. S touto scénou je ale hned několik potíží, které v ní ztěžují orientaci a akceptaci širokou veřejností. Tak třeba hned pro začátek - nemá název. Jak jí říkat? Ambient, nu jazz, downtempo, microhouse, experimentální nebo snad rovnou avantgardní elektronika, nebo snad v USA používaný termín Inteligent dance music? Zvolil jsem název laptopová hudba, který se poslední dobou používá velmi často. Vžil se pro hudební proudy, které umožnily nové nahrávací a editovací technologie, jež se dají jednoduše schovat do malého kufříkového počítače. Laptop je už dnes stejným hudebním symbolem, jakým byla před půl stoletím elektrická kytara.
Současná experimentální elektronika se vymezuje vůči klubové taneční hudbě, která se během 90. let stala součástí hudebního mainstreamu. Vychází sice z detroitského techna nebo newyorské disco music, zároveň ale čerpá ze zdrojů avantgardní vážné hudby 20. století. Po jejím vzoru mnohem radikálněji pracuje s ruchy, šumy a pazvuky a záměrně se neuzavírá do stylových škatulek, jejichž klišé zničilo několik slibně se rozvíjejících hudebních směrů. Zároveň se nebojí živé hudební improvizace a manipulace. V Čechách a na Moravě tato hudba nachází ohlas jen velmi pomalu a stejně jako v "kytarovkách" máme zpoždění několika let. Poslední dva roky ale začíná svítat na lepší časy a dluh, který máme nejen vůči tradičním velmocím, jako jsou Británie a Německo, ale také vůči sousedům jako Polsko nebo Rakousko, se pomalu smazává. Zjednodušeně řečeno, mezera bude smazána až ve chvíli, kdy si některého domácího laptopového umělce všimnou v zahraničí a vydají ho na některém prestižním labelu, jako se to povedlo třeba polským
Skalpel na
Ninja Tune.
Je třeba dodat, že domácí elektronická scéna už
povila několik mimořádných talentů -
Jan P. Muchow a jeho
Ecstasy Of St. Theresa dávno překročili žánrové hranice a sklízí (byť skrovné) úspěchy i za hranicemi. Další jména jako
Floex,
Alvik nebo
Skyline produkují chytrou taneční hudbu. Vedle osvědčených jmen roste nová generace, která je, troufám si říci, odvážnější a méně svázaná žánrovými pravidly, přesně jak to je na všech lokálních scénách ve světě.
© facebook interpreta Nemusím snad dodávat, že "undergroundová" scéna je značně nepřehledná. K jisté orientaci slouží labely, které vesměs fungují také jako organizátoři koncertních akcí. Vydavatelství jsou to samozřejmě malá, stojí za nimi jeden, dva lidé, kteří to dělají z čirého nadšení. Na západě se jednotlivé labely snaží utvořit si specifický zvuk, a odlišit se tak od ostatních, pro umělce platí, že vydávat na některém z prestižních labelů znamená dosáhnout určité laťky kvality. Domácí minilabely se snaží jít podobnou cestou a shromažďují spřízněné projekty. Loňský rok byl pro domácí laptopovou hudbu přelomový. Shodou okolností se přibližně ve stejnou dobu na závěr roku objevily dvě reprezentativní kompilace domácích labelů - "Out Of Place Artefacts Vol. 1" na
Mufonic (viz.
recenze) a "Muteme.point.0" z
Muteme. Ani jedna z nich není čistě česká, ostatně nadnárodní povaha této hudby volá k překonávání hranic zemí. Přesto jsou to pro českou experimentální elektroniku velmi důležité iniciační momenty. K nim si připočtěte i první větší koncertní akce, kde se s laptopovou hudbou mohli setkat noví posluchači. Takovou akcí byl například festival
Alternativa nebo večer
Delay Tanz. Na letošní květen se chystá přehlídka EnterMultimediale 2, kde by se měly představit všechny důležité domácí laptopové labely i projekty.
© facebook interpreta Nejdůležitější domácí labely: Mufonic založili v roce 2003 Petr Mareš a David Rambousek alias královehradečtí hudebníci
Neutrino a
Selectone. Zmiňovaná kompilace
"Out Of Place Artefacts" je třetím počinem labelu, přináší čtrnáct projektů z ČR a Slovenska a pro většinu z nich je to debut na oficiálním nosiči. Na začátek dubna chystají nové album asi nejzajímavější postavy, která se na středoevropské laptopové scéně pohybuje - slovensko-ukrajinského producenta Karaoke Tundry "Gastarbeiter".
Mufonic se také může pochlubit pochvalnou referencí v prestižním anglickém magazínu Goves. "Muteme.point.0" z pražského
Muteme
dokonce přináší interprety hned z pěti zemí, včetně Aoki Takamasy, japonského mistra laptopu se světovým věhlasem. Pro internetové surfaře je zajímavé, že kromě "obvyklého" CD nosiče, který vyšel jako příloha únorového čísla časopisu Umělec, je kompilace kompletně dostupná i ve formátu
mp3 na oficiálních stránkách
Muteme. Agilní label pod vedením Aleše Černého momentálně zaštiťuje všechny klíčové domácí laptopové projekty, které by se měly objevit na připravovaném vinylovém release
Muteme vs.
Surreal Madrid.
Muteme se podílí také na přípravě koncertních akcí, jejich Live.
Electronic.Session si získaly obrovskou proslulost, vždyť na nich bylo možná poprvé v Česku slyšet tak zásadní jména současné elektroniky, jakými jsou
Fennesz,
Jan Jelinek nebo
Apparat. Ve výčtu by neměli chybět ani
Fatalnoiserecords, kteří se starají o
MMtm nebo hiphopový projekt Masaka. I oni vydávají většinu svých desek paralelně ve formátu mp3, a tak je vám jejich sekce
downloadů volně dostupná k poznávání jejich tvorby. Za zmínku stojí i label
Neonarcist, který shromažďuje stylově neortodoxní projekty jako
Sport, Shop Assistant nebo Big Digit. I oni vydávají celou řadu svých projektů ve formátu mp3 (jen je potřeba se zorientovat na jejich stránkách, které se často mění).
Nejzajímavější projekty:
Jedním z nejzajímavějších "zjevů" domácí experimentální elektroniky je Tomáš Karas alias
MMtm
(neboli Mickey Mouse). Má na svědomí dvě EP, remixoval
"Local Distortion" EOST, byl ke slyšení na loňském sampleru časopisu HISVoice, který s ním přinesl v čísle 01/2004 rozhovor. Nechyběl ani na kompilaci
Muteme a objevil se i na
domovském výběru "FATAL NOISE LP03". Jeho doménou jsou extrémnější podoby elektroniky a vystupuje často i na freetechno festivalech (včetně médii propíraném Czechteku 2003). MMTm je součástí projektu
Surreal Madrid, který existuje jako internetové vydavatelství vzniklé spojením sil
MMtm (neboli Fatal Records) a Karaoke Tundry.
Surreal Madrid zůstávají věrni svému jménu a jejich webová stránka je velmi surreálná (tj. nic se na ní nedozvíte), již brzy by ale měly být zpřístupněny sekce downloadů. Druhou podobou
Surreal Madrid je spojení
MMtm a Watesino, kteří letos společně vystupovali po boku slovenských hvězd
Abuse v pražské Akropoli. V promo materiálech se přesně v intencích jejich specifického humoru charakterizují jako "
pomalejší atmosférická elektronika, ve které svůj prostor může klidně dostat kartáček na zuby, vlak do Přelouče nebo Baltické moře". Kromě sekce
mp3 na Fatal Records si MMtm můžete poslechnout také ze
karaoke_128.mp3"> záznamu spolupráce MMtm s již zmiňovaným slovensko-ukrajinským producentem Karaoke Tundra z pořadu ČR-Vltava
Radio Acustica, který se věnuje současné elektroakustické hudbě.
© Archív skupiny Jestli lze do nějakého projektu vkládat velké naděje i pro možný úspěch za českými hranicemi, pak to je rozhodně
Ema Tomatucha. Pod tímto jménem se sešli Tomáš Dvořák alias
Floex a Matouš Gondík skrývající se pod hlavičkou
ZKA4T. Debutová alba obou hudebníků "Pocustone", respektive "Polytea" přinesla na české poměry neobyčejně inventivní pohled na současné variace jazzu, elektroniky a poslechové hudby. Jejich spolupráce zatím přinesla multimediální projekt RGB. Překračování formátu pouhé hudební nahrávky je ostatně na této scéně vcelku běžné, RGB je instalace umožňující interaktivní participaci dvou až devíti účastníků hry, kteří s pomocí barevných baterek mohou ovlivňovat společnou tvorbu hudby. V současnosti vzniká RGB2, který bude mít premiéru na květnové přehlídce EnterMultimediale2. Pod hlavičkou Ema Tomatucha společně vystoupili na třetím díle Live.Electronic.Session a připravují společné album, které je pro ně samotné, jak naznačují v rozhovoru pro
Freemusic, "boj s hudebními stereotypy". Hotová je zhruba čtvrtina, finální nahrávku by rádi vydali na nějakém zahraničním labelu. První nahrávky ET jsou ke slyšení na
vnitřním webu Floexe, kam ke vstupu potřebujete registraci.
© facebook interpreta Petr Mareš alias
Neutrino je nestorem domácí experimentální elektroniky a hlavou Mufonic. Hudbě se věnuje už od roku 1997, když čas od času pod hlavičku Neutrino pozve některé hudební spojence. Debutoval albem "Seance
Fiction" z roku 2002, za úspěch určitě počítá vítězství na Malé Alternativě z roku 2003, v roce 2004 vydal split LP "Rhizomatic Sound" společně se Selectone. Připravuje nové album, které se podle jeho slov
"vyvíjí v podobě lo-fi hip hopu či dubu v jemně mystickém oparu".
Ježíš táhne na Berlín je projekt Ondřeje Skaly, studenta Vysoké školy umělecko-průmyslové v Praze, multiinstrumentalisty, který se specializuje na živá vystoupení, ve kterých se proplétají vlastní digiální kompozice a human beatbox. On sám svůj styl charakterizuje jako
breakcore-ambient a na léto chystá společný projekt s Michalem Mariánkem. Momentálně se jedná o tom, že by jeho skladby mohly vyjít na nové značce slavného Jasona Forresta
Cockrockdisco. Kromě hudby Skala vytváří i konceptuální umění, při jedné ze svých uměleckých performancí nazpíval druhý hlas do písní Lucie Vondráčkové. Jako virus se vsamploval do cizí hudby a tímto gestem zpochybnil hranice autorství a identitu interpreta.
Student brněnské VUT a pražské FAMU
Michal Mariánek si po vzoru největších zahraničních laptopových hvězd programuje svůj vlastní hudební software. Jeho současná tvorba čistě konceptuálně pracuje se zvuky, které jsou generované tzv. granulární syntézou, tedy přehráváním a smyčkováním velice krátkých zvukových útržků. Jeho doménou jsou živá vystoupení, debutoval na "
Muteme.point.0" a připravuje projekt s JTNB.
Skladby od výše zmíněných projektů si můžete stáhnout na těchto odkazech:
MMtm
Ema Tomatuch
Neutrino
Michal Mariánek
Ježíš táhne na BerlínV dalších dílech "
Mapujeme českou scénu" se můžete těšit na zevrubnou prohlídku českého a moravského hip hopu.