shop.musicserver.cz
Tom Hodge & Floex - Je Suis Karl (soundtrack)

Dvojice Hodge & Floex na soundtracku "Je Suis Karl" reflektuje současnost

Vydáno: 21.09.2021 17:05 v sekci Recenze - Dan Hájek | foto: Ashley Rommelrath

Film "Je Suis Karl" se po svém dívá na evropskou současnost. Hudební složku k němu natočili Tom Hodge a Floex, pro kterého je to na poli celovečerního formátu svým způsobem debut. Samotný soundtrack však nečerpá jen z klasického pojetí filmové muziky, díky experimentálním rovinám funguje i osamoceně.

8/10

Tom Hodge & Floex - Je Suis Karl (soundtrack)

Vydáno: 16.9.2021
Celkový čas: 43:42

Skladby: Lost Future, Slow Deep Dive (Intro Version), Lonely Choice, In Motion, Twisted Plans (Car Park Version), Grief Process, Distorted Idea (Maxi in Prague Version), Absent Mind, Acceptance, Event Flow, Slow Deep Dive (Alex Version), Deep Dive (JSK Version), Twisted Plans (Red Club Version), Strange Love

Vydavatel: Minority Records

Filmový snímek "Je Suis Karl" režiséra Christiana Schwochowa si odbyl premiéru na letošním festivalu Berlinale v sekci Berlinale Special a do našich kin doputuje na začátku příštího roku. Část snímku, který koprodukovala společnost Negativ, se natáčela ve zdejších lokacích. Středobodem příběhu je mladá Němka Maxi a její rodina, která přímo nahlíží na sílící radikalismus pravicových nacionalistů. Výraznou domácí stopu pak nese i Tomáš Dvořák, který se pro tento projekt znovu spojil s Tomem Hodgem, aby navázali na spolupráci na povedeném albu "A Portrait Of John Doe". Každý však do tvorby tohoto soundtracku přinesl jiné inspirace, jejich výsledné pojetí tak překračuje škatulku běžného hudebního doprovodu.

Většina materiálu vznikala na dálku. Oba hlavní aktéři si nachystali zásobu struktur, smyček a elementů, a dali tak dohromady vlastní zvukovou banku, z níž posléze formulovali tvář kompletu. Ten díky tomu přináší rovněž kompozice, které se do samotného filmu nevešly, ale jsou sem zařazeny v pořadí, v jakém vznikly, a doplňují tak jednotlivá dějová témata. Nechybí zde ani práce se symfonickými aranžemi, které v plné míře byly nosnou kostrou i zmíněného "Příběhu Johna Doea". Tyto pasáže však byly defragmentovány, pošpiněny, protkány syrovější optikou, jednotlivé skladby si pak oba tvůrci vzájemně remixovali.

Hodge a Dvořák hojně využívali elektronických instrumentů, ale taktéž velmi stařičkých nástrojů (mezi nimi prý i kazetový přehrávač Yamaha MT4X). "Je Suis Karl" ve velkém nahlíží i do ambientních konstelací, podobně jako Floexův letošní herní soundtrack "Papetura".

Hlavním navigátorem zvukového designu byl zřejmě Tom Hodge, který má na filmovém poli vícero zkušeností (doporučujeme jeho nahrávku k filmu "Mauritánec: Deník z Guantanáma"). Floex však do tohoto úsilí přinesl pohled z herního světa, v němž se naučil pohybovat bez sebemenších zádrhelů. Do soundtracku tak vnesl určitou hravost a cit pro dramatické zvraty a záludnosti. "Je Suis Karl" díky této kombinaci získal na výrazu, dokáže vybudovat napětí a pracovat se zhoubným charismatem některých postav (zejména pak vůdce Karla, kterého hraje Jannis Niewöhner), zhudebnit naléhavost, fanatičnost a sílu lidské manipulace.

V tomto místy hodně ruchovém konceptu mile překvapí zabudované odkazy na vlastní inspirace. "In Motion" se tak třeba po svém přibližuje k tvůrčím vizím Jeana Michela Jarreho. Naopak hned úvodní "Lost Future" (tento vjem se následně několikrát zopakuje) ohromí ambientními plochami z pera mistra Briana Ena, jehož série desek s podtitulem "Ambient" nebo "Music For Films" se staly základem pro tento neohraničený žánr. Dvakrát vyskytující se "Twisted Plans", zejména variace s označením "Red Club Version", může evokovat až mrazivou postapokalyptickou poetiku. Závěrečná "Strange Love" je pak návratem k symbióze organičnosti zvuku symfonických preludií.

"Je Suis Karl" na první poslech může lehce klamat, jeho kompaktnost se rodí až s následnými poslechy, kdy vyplavou všetečné detaily a provázanosti jednotlivých témat. Oba Tomášové ke svému počinu přistupovali až s detektivním zápalem, hledali správné výrazivo, jak atmosféru jednotlivých scén transformovat do hudební řeči - to vše ve snaze vyhnout se schematičnosti a repetici několika stěžejních motivů. Hlavním prostředkem se stal právě ambient, který jim odhalil svou univerzálnost a ruchovou vrstevnatost.

Tom Hodge a Floex se díky "Je Suis Karl" stabilizovali v sehraný tým, který při další společné kooperaci jistě odhalí nové možnosti hudební řeči. Jejich vzájemná multifunkčost (ať už směrem do filmového nebo herního světa) je klad, jenž s každým dalším projektem buduje pevnější obrysy.

NÁZORY

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Pearl Jam - Dark Matter 8/10
Recenze: Pearl Jam na "Dark Matter" překypují nadšením a mladickou energií S aktuální "Dark Matter" mají Pearl Jam na kontě tucet studiových alb. Novinka kapely ze Seattlu naštěstí nepatří k těm tuctovým. S pomocí mladého producenta se zasloužilí rockeři, kteří už před pár lety vstoupili do... čtěte zde
Vydáno: 23.04.2024 08:00 v sekci Recenze
Fletcher, SaSaZu, Praha, 21.4.2024
Naživo: Fletcher v SaSaZu obstarala zvuk, diváci zase obraz Popová, byť naživo spíše už pop-rocková zpěvačka Fletcher při své první návštěvě Prahy vyprodala klub SaSaZu. Ten nejprve od osmé večer na půl hodinky opanovala alternativně rocková dvojice Arxx z Brightonu, připomínající... čtěte zde
Vydáno: 22.04.2024 16:00 v sekci Naživo
Igor Orozovič - Když zpíváte text, který je váš, nikdy ho nemůžete zazpívat špatně
Rozhovory: Igor Orozovič - Když zpíváte text, který je váš, nikdy ho nemůžete zazpívat špatně "Pomíjivost divadla je pro mě někdy bolestná. Oproti tomu kratičká píseň toho může obsáhnout spoustu a zůstane v nás, můžeme si ji zpívat," říká herec a muzikant Igor Orozovič. Svou čerstvě vydanou debutovou desku "Když muž... čtěte zde
Vydáno: 22.04.2024 11:00 v sekci Publicistika | Rozhovory
Mark Knopfler - One Deep River 8/10
Recenze: Na "One Deep River" je Mark Knopfler pořád stejně solidní Po nejdelší pauze mezi sólovými alby - konkrétně po šesti letech - je tu nezaměnitelný zpěvák a kytarista Mark Knopfler se svou desátou deskou "One Deep River". A jak se dalo čekat, všechno je u něj jako vždy na svém místě, nic se... čtěte zde
Vydáno: 22.04.2024 00:00 v sekci Recenze
Grey256 - Tentokrát 8/10
Recenze: Rapper Grey256 na desce "Tentokrát" všem mladým pop-rockerům ukázal, jak se to dělá. A přitom to má jako vedlejšák Grey256 patří mezi spousty mladých rapperů, o nichž na musicserveru kromě pravidelného komentáře hitparád nepíšeme. V redakci totiž nemáme žádného teenagera, který by jim rozuměl. Jednadvacetiletý interpret se nyní rozhodl... čtěte zde
Vydáno: 21.04.2024 08:00 v sekci Recenze
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Recenze: Floex je na soundtracku "Shoulders of Giants" hrdinným strážcem hudební galaxie (06.02.2023 00:00)
- Nové desky 4/2023 - od Avy Max přes Sama Smitha po Uriah Heep (01.02.2023 18:30)
- Recenze: Orbital kompletem "30 Something" poukazují na vlastní důležitost (22.08.2022 00:00)
- Naživo: Procházka parkem a strhující horečka sobotní noci s Underworld. Takový byl závěr Metronome Prague (27.06.2022 16:09)
- Naživo: Floexova "Papetura" konečně naplno rozkvetla i naživo (29.04.2022 12:47)
- Orbital oslaví tři dekády existence rozsáhlou kompilací (22.04.2022 12:58)
- Floex chystá dvojí křest v pražské MeetFactory (20.04.2022 15:48)
- Publicistika: Dvacet nejlepších domácích desek roku 2021 podle musicserveru (20-16) (21.01.2022 18:30)
- Nové desky 37/2021 - od Daughtry přes 2Cellos po Toma Hodge & Floexe (22.09.2021 17:05)
- Zažijte netradičních #5 PROSTOR Pražské tržnice během koncertů Hellwany, Aiko, Hlaskontrabas, Floexe s Never Sol a Vážného zájmu (11.09.2021 08:35)

ALBUM TÝDNE 17/2024

Mark Knopfler
One Deep River

Po nejdelší pauze mezi sólovými alby - konkrétně po šesti letech - je tu nezaměnitelný zpěvák a kytarista Mark Knopfler se svou desátou deskou "One Deep River". A jak se dalo čekat, všechno je u něj jako vždy na svém místě, nic se nezměnilo. Díkybohu.

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Út 23.04.
Walter Trout (US) (Divadlo Archa, Praha)
St 08.05.
Tate McRae (US) (Forum Karlín, Praha)
So 11.05.
Rammstein (DE) (Letiště Letňany, Praha)
Ne 12.05.
Ari Abdul (US) (Rock Café, Praha)
St 15.05.
30 Seconds To Mars (UK) (Sportovní hala FORTUNA, Praha)
St 15.05.
Willie & The Bandits (UK) (Zasekávák, Praha)
Čt 16.05.
The Matt Schofield Trio (UK) (Palác Akropolis, Praha)
Čt 16.05.
Danny Brown (US) (Roxy, Praha)
Čt 16.05.
Akon (US) (Forum Karlín, Praha)
So 18.05.
King Gizzard & The Lizard Wizard (AU) (Forum Karlín, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

The Prodigy Justin Bieber Prince Vladimír Mišík Taylor Swift Adele Queen AC/DC Sia U2 Kabát Rush Bono Beyoncé Mirai Lady Gaga Linkin Park Liam Gallagher Imagine Dragons Dua Lipa
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2023 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu