Tom Hodge & Floex - Je Suis Karl (soundtrack)

Dvojice Hodge & Floex na soundtracku "Je Suis Karl" reflektuje současnost

Vydáno: 21.09.2021 17:05 v sekci Recenze - Dan Hájek | foto: Ashley Rommelrath

Film "Je Suis Karl" se po svém dívá na evropskou současnost. Hudební složku k němu natočili Tom Hodge a Floex, pro kterého je to na poli celovečerního formátu svým způsobem debut. Samotný soundtrack však nečerpá jen z klasického pojetí filmové muziky, díky experimentálním rovinám funguje i osamoceně.

8/10

Tom Hodge & Floex - Je Suis Karl (soundtrack)

Vydáno: 16.9.2021
Celkový čas: 43:42

Skladby: Lost Future, Slow Deep Dive (Intro Version), Lonely Choice, In Motion, Twisted Plans (Car Park Version), Grief Process, Distorted Idea (Maxi in Prague Version), Absent Mind, Acceptance, Event Flow, Slow Deep Dive (Alex Version), Deep Dive (JSK Version), Twisted Plans (Red Club Version), Strange Love

Vydavatel: Minority Records

Filmový snímek "Je Suis Karl" režiséra Christiana Schwochowa si odbyl premiéru na letošním festivalu Berlinale v sekci Berlinale Special a do našich kin doputuje na začátku příštího roku. Část snímku, který koprodukovala společnost Negativ, se natáčela ve zdejších lokacích. Středobodem příběhu je mladá Němka Maxi a její rodina, která přímo nahlíží na sílící radikalismus pravicových nacionalistů. Výraznou domácí stopu pak nese i Tomáš Dvořák, který se pro tento projekt znovu spojil s Tomem Hodgem, aby navázali na spolupráci na povedeném albu "A Portrait Of John Doe". Každý však do tvorby tohoto soundtracku přinesl jiné inspirace, jejich výsledné pojetí tak překračuje škatulku běžného hudebního doprovodu.

Většina materiálu vznikala na dálku. Oba hlavní aktéři si nachystali zásobu struktur, smyček a elementů, a dali tak dohromady vlastní zvukovou banku, z níž posléze formulovali tvář kompletu. Ten díky tomu přináší rovněž kompozice, které se do samotného filmu nevešly, ale jsou sem zařazeny v pořadí, v jakém vznikly, a doplňují tak jednotlivá dějová témata. Nechybí zde ani práce se symfonickými aranžemi, které v plné míře byly nosnou kostrou i zmíněného "Příběhu Johna Doea". Tyto pasáže však byly defragmentovány, pošpiněny, protkány syrovější optikou, jednotlivé skladby si pak oba tvůrci vzájemně remixovali.

Hodge a Dvořák hojně využívali elektronických instrumentů, ale taktéž velmi stařičkých nástrojů (mezi nimi prý i kazetový přehrávač Yamaha MT4X). "Je Suis Karl" ve velkém nahlíží i do ambientních konstelací, podobně jako Floexův letošní herní soundtrack "Papetura".

Hlavním navigátorem zvukového designu byl zřejmě Tom Hodge, který má na filmovém poli vícero zkušeností (doporučujeme jeho nahrávku k filmu "Mauritánec: Deník z Guantanáma"). Floex však do tohoto úsilí přinesl pohled z herního světa, v němž se naučil pohybovat bez sebemenších zádrhelů. Do soundtracku tak vnesl určitou hravost a cit pro dramatické zvraty a záludnosti. "Je Suis Karl" díky této kombinaci získal na výrazu, dokáže vybudovat napětí a pracovat se zhoubným charismatem některých postav (zejména pak vůdce Karla, kterého hraje Jannis Niewöhner), zhudebnit naléhavost, fanatičnost a sílu lidské manipulace.

V tomto místy hodně ruchovém konceptu mile překvapí zabudované odkazy na vlastní inspirace. "In Motion" se tak třeba po svém přibližuje k tvůrčím vizím Jeana Michela Jarreho. Naopak hned úvodní "Lost Future" (tento vjem se následně několikrát zopakuje) ohromí ambientními plochami z pera mistra Briana Ena, jehož série desek s podtitulem "Ambient" nebo "Music For Films" se staly základem pro tento neohraničený žánr. Dvakrát vyskytující se "Twisted Plans", zejména variace s označením "Red Club Version", může evokovat až mrazivou postapokalyptickou poetiku. Závěrečná "Strange Love" je pak návratem k symbióze organičnosti zvuku symfonických preludií.

"Je Suis Karl" na první poslech může lehce klamat, jeho kompaktnost se rodí až s následnými poslechy, kdy vyplavou všetečné detaily a provázanosti jednotlivých témat. Oba Tomášové ke svému počinu přistupovali až s detektivním zápalem, hledali správné výrazivo, jak atmosféru jednotlivých scén transformovat do hudební řeči - to vše ve snaze vyhnout se schematičnosti a repetici několika stěžejních motivů. Hlavním prostředkem se stal právě ambient, který jim odhalil svou univerzálnost a ruchovou vrstevnatost.

Tom Hodge a Floex se díky "Je Suis Karl" stabilizovali v sehraný tým, který při další společné kooperaci jistě odhalí nové možnosti hudební řeči. Jejich vzájemná multifunkčost (ať už směrem do filmového nebo herního světa) je klad, jenž s každým dalším projektem buduje pevnější obrysy.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Tomm Prochazka (Dead Dog Legacy) - Je třeba se odpoutat od stability a naučit se riskovat
Rozhovory: Tomm Prochazka (Dead Dog Legacy) - Je třeba se odpoutat od stability a naučit se riskovat Aby něco mohlo začít, musí něco jiného skončit. Zpěvák a kytarista Tomm Prochazka před časem rozpustil své Dirty Old Dogs - byli v té době na vrcholu. Nyní se z jejich popela zrodili Dead Dog Legacy. Ideální příležitost si s... čtěte zde
Vydáno: 14.06.2025 09:10 v sekci Publicistika | Rozhovory
Rock for People - Den druhý, Park 360, Hradec Králové, 12.6.2025
Naživo: Zapomeňte na Slipknot. Nejlepší kapelou druhého dne Rock for People se stali The K's V Hradci Králové to žilo i ve čtvrtek. Množství lidí v areálu pomalu mířilo ke svému stropu a hudební nadšenci mohli vybírat z pestrého programu - od klasiků z Vypsané fiXy přes nenápadné Dream State, euforické Eagles Of Death... čtěte zde
Vydáno: 13.06.2025 14:30 v sekci Naživo
Slipknot, Rock for People, Hradec Králové, 12.6.2025
Naživo: Slipknot se na Rock for People vrátili ke kořenům Americká metalová bestie z Iowy Slipknot sice na Rock for People řádila teprve před dvěma lety, ale také letošní pozvání mělo svou logiku. Třicet let totiž neslaví jen samotný hradecký festival, ale i parta kolem Coreyho Taylora. Ta... čtěte zde
Vydáno: 13.06.2025 10:30 v sekci Naživo
Terezie Kovalová - Nesnáším, když mě někdo do něčeho nutí. Otevřít se bylo těžké
Rozhovory: Terezie Kovalová - Nesnáším, když mě někdo do něčeho nutí. Otevřít se bylo těžké Violoncellistka Terezie Kovalová se podílela na mnoha různorodých projektech. Nyní nadešel konečně čas na ten její. Vydala debutovou sólovou desku "Zinka". Jaká cesta k ní vedla, co vše na ní uslyšíme a cítí se být umělkyně... čtěte zde
Vydáno: 13.06.2025 08:00 v sekci Publicistika | Rozhovory
Nick Cave & Colin Greenwood, Theater 11, Curych, 11.6.2025
Naživo: Nick Cave zahájil v Curychu sólovou šňůru. A my byli u toho Sólové, intimní koncerty Nicka Cavea, postavené na jeho zpěvu a klavíru, nejsou úplně neobvyklé. Česku se ale úspěšně vyhýbají - nepočítáme-li Lucernu v roce 1999. Zpravidla také bývají po pár minutách vyprodané. I já se... čtěte zde
Vydáno: 12.06.2025 19:30 v sekci Naživo
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Recenze: Floex je na soundtracku "Shoulders of Giants" hrdinným strážcem hudební galaxie (06.02.2023 00:00)
- Nové desky 4/2023 - od Avy Max přes Sama Smitha po Uriah Heep (01.02.2023 18:30)
- Recenze: Orbital kompletem "30 Something" poukazují na vlastní důležitost (22.08.2022 00:00)
- Naživo: Procházka parkem a strhující horečka sobotní noci s Underworld. Takový byl závěr Metronome Prague (27.06.2022 16:09)
- Naživo: Floexova "Papetura" konečně naplno rozkvetla i naživo (29.04.2022 12:47)
- Orbital oslaví tři dekády existence rozsáhlou kompilací (22.04.2022 12:58)
- Floex chystá dvojí křest v pražské MeetFactory (20.04.2022 15:48)
- Publicistika: Dvacet nejlepších domácích desek roku 2021 podle musicserveru (20-16) (21.01.2022 18:30)
- Nové desky 37/2021 - od Daughtry přes 2Cellos po Toma Hodge & Floexe (22.09.2021 17:05)
- Zažijte netradičních #5 PROSTOR Pražské tržnice během koncertů Hellwany, Aiko, Hlaskontrabas, Floexe s Never Sol a Vážného zájmu (11.09.2021 08:35)

ALBUM TÝDNE 23/2025

Garbage
Let All That We Imagine Be The Light

Garbage posluchačům představili své osmé album "Let All That We Imagine Be The Light", na kterém vyvažují bolest a krásu. Deska je manifestem temného soucitu a tichého vzdoru, kde se Shirley Manson a její partička noří do těch nejhlubších emocí. Na skladby plné vzteku tentokrát zapomeňte.

9/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

So 14.06.
Chinaski (Velodrom, Brno)
Ne 15.06.
Bruce Springsteen & The E Street Band (US) (Letiště Letňany, Praha)
Ne 15.06.
Guns N’Roses (US) (Park 360, Hradec Králové)
Po 16.06.
Primal Screm (UK) (Lucerna Music Bar, Praha)
Po 16.06.
Lara Fabian (SWE) (O2 universum, Praha)
Út 17.06.
Nessa Barrett (US) (Roxy, Praha)
Út 17.06.
Macy Gray (Sono Centrum, Brno)
St 18.06.
Kool & The Gang (US) (O2 universum, Praha)
St 18.06.
Pitbull (US) (O2 arena, Praha)
Čt 19.06.
Turnstile (US) (Velký sál Lucerna, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Vladimír Mišík The Prodigy Justin Bieber Prince Imagine Dragons The K's Miley Cyrus Linkin Park Lady Gaga Beyoncé Kabát Ewa Farna Charli XCX Ed Sheeran Queen Madonna Halestorm Ghost Dua Lipa Taylor Swift
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2025 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2024 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe