Elegantní, inteligentní, přemýšliví, melodičtí, nápadití. Prostě všechno možné jen ne tuctoví - takoví jsou Incubus. Americký kvintet byl vždy na hony vzdálen běžné kytarové produkci, šablonce nu-metalu se mohutně vzpínal. Na novince "A Crow Left Of The Murder" to je obzvláště patrné. Je to výborná "alternativní" deska.
8/10
Incubus - A Crow Left Of The Murder
Celkový čas: 58:35
Skladby: Megalomaniac, A Crow Left Of The Murder, Agoraphobia, Talk Shows On Mute, Beware! Criminal, Sick Sad Little World, Pistola, Southern Girl, Priceless, Zee Devee, Made For TV Movie, Smile Lines, Here In My Room, Leech
Autor je redaktorem iDNES.
Vydavatel: Sony Music / Bonton
Tihle chlapíci jsou přesně tou kapelou, jejíž hudbu je nejtěžší přiblížit. Jediné štěstí je, že
Incubus už jsou po těch třinácti letech existence natolik známí - a dokonce v patřičných kruzích i v Česku -, že pocení kostnatých charakteristik lze obejít konstatováním
"tyhle týpci jsou fakt hustý a maj to v kebuli zatraceně srovnaný". Jestli je to těmi kalifornskými plážemi, na kterých se často prohánějí, těžko říct, každopádně patří
Incubus k tomu nejzajímavějšímu, co může stávající mainstreamová rocková sféra nabídnout. Novinka, jinak jejich pátá deska, "A Crow Left Of The Murder" elegantně navazuje na rozevřenou náruč předchozího opusu
"Morning View" a podivuhodný elaborát grunge, popu, reggae, funky a hip-hopu si vás poddává každým poslechem víc a víc.
Jak je u
Incubus zvykem, album začíná solidní vypalovačkou. Nemyslete si, že by "Megalomaniac" byl bůhvíjaký nářez, spíš posluchače rozverně navnadí a nechá kapelu předvést, kterak si představuje moderní ostrý rock'n'roll, v němž není místa na zbytečnou agresivitu ani triviální schematičnost. Hned dalšími kousky ale
Incubus chrstnou namlsanému drsňákovi do tváře ledovou tříšť, to aby si nemyslel, že tohle jsou nějací metaloví výrostci. Ještě dvojka "A Crow Left Of The Murder" uhání splašeně vpřed, prostřihuje emotivně odkřičený refrén a melodické frázování ve slokách, ale člověk z toho cítí radost, talent, chuť hrát si. Třetí "Agoraphobia" už je typicky akustickou věcičkou z pera Brandona Boyda a spol.: výrazné perkuse, silná melodie, střední tempo, emotivní Boydův vokál. V podobné atmosféře se nese také následující "Talk Shows On Mute".
"A Crow Left Of The Murder" je jiná a přesto stejná deska jako předchozí "Morning View" nebo "Make Yourself". Shodná zůstala touha
Incubus po souboji s posluchačem, který de facto netuší, co na něj kde vybafne, musí napjatě očekávat náhlé zlomy nálady a žánru. Styčné plochy tkví i v základní atmosféře, jíž album navozuje - je to syrový pocit, trochu neuspořádaný, protože kapela s DJem ve vlastních řadách ráda odbočuje a jakákoli stylová ortodoxie jí je cizí. Rozdíl mezi "A Crow Left Of The Murder" a jejími prequely je hlavně v úbytku výrazných kytarových riffů. Méně dominantní se také stala snaha o jakýsi kosmopolitismus.
Objektivní kritická práce velí zmínit i nějaká negativa desky, která nepochybně má. Jsou ale důležitá, komplikují interpretaci alba? Rozhodně ne, protože
Incubus stejně jako v minulosti připravili vyrovnané CD, které je opatřeno natolik vrstevnatým materiálem, že spokojenosti musí dojít většina milců dobré hudby, aniž by záleželo na jejich žánrových preferencích. "A Crow Left Of The Murder" je méně experimentální než "Morning View", je zato opravdovější, rock'n'rollovější a určitě bezprostřednější.
Incubus se přibližují
Pearl Jam, názorově i umělecky. Ostatně, nechali se inspirovat jejich projektem "národních koncertních desek" a pro vlastní charitu
Make Yourself Foundation vydávají záznamy z vystoupení v té které zemi. Veškerý zisk jde samozřejmě potřebným. Že by tvorba budoucnosti?