Film "Bony a klid" zapsal Frankie Goes To Hollywood i do českého povědomí. Skutečná historie této provokativní a průlomové skupiny však sahá mnohem dál. Frontman formace Holly Johnson chystá na konec září koncert do Fora Karlín, jenž nás přenese zpět do éry jejich největší slávy a nezapomenutelných hitů.
Paul Rutherford, Mark O'Toole, Brian Nash, Peter Gill a nezaměnitelný multitalent
Holly Johnson, který se prosadil i jako malíř, se dali dohromady na začátku osmdesátých let. Název
Frankie Goes To Hollywood zvolili zcela náhodně - narazili totiž na starý plakát
Franka Sinatry ohlašující jeho vstup do filmového světa.
K debutu je přivedla rychlá zkratka v podobě kontroverze, jež se kolem nich brzy rozvířila. S prvními demosnímky sice u vydavatelství neuspěli, ale pak je objevil producent
Trevor Horn. Ten je vzal pod křídla labelu ZTT a po vydání debutu "Welcome To The Pleasuredome" mohl spokojeně sledovat jejich obrovský úspěch.
Sláva ale netrvala dlouho. Po vydání druhého alba "Liverpool" se totiž členové rozešli ve zlém. Přesto se na ně nezapomnělo - nejen díky množství remixů a několika kompilací. Vedle desky "A Secret Wish" od formace
Propaganda se tak vydavatelství ZTT nesmazatelně zapsalo do hudební historie.
© JARO Event Letos se nahrávky vůbec poprvé dočkají rozšířených sběratelských boxů a zazní i v Dolby Atmos. "Welcome To The Pleasuredome" vyjde koncem října v kompletu o sedmi CD s demy a dobovými remixy, navíc s Blu-ray diskem obsahujícím Atmos mix, který připravil všeuměl
Steven Wilson.
Všechny hity a spoustu dalšího předvede frontman formace Holly Johnson už v pondělí 29. září v pražském Foru Karlín. Vstupenky na koncert jsou stále v prodeji v sítích
Ticketportal a
Ticketmaster.
Zakázané ovoce chutná nejvíc - a u "Relax" to platilo do posledního puntíku. Když ji v únoru 1983 v rané verzi zahráli v pořadu "The Tube" na Channel 4 oblečeni ve fetišistických kostýmech, netušili, jakou lavinu spustí. Krátce před oficiálním říjnovým vydáním skladbu zakázala BBC kvůli údajnému škodlivému obsahu. O to víc se rozjela šeptanda podpořená prodejem triček "Relax" a "Frankie Says" i výraznou novinovou kampaní.
Prodej vinylů a kazet pak raketově stoupal. První verze videoklipu byla považována za příliš provokativní, a tak vznikly
umírněnější varianty bez otevřené sexuality, drag estetiky nebo postavy obézního obdivovatele coby římského císaře. Témata sex, válka a náboženství se stala pevnými mantinely pro tvorbu desky "Welcome To The Pleasuredome" - šoková terapie pro konzervativní Británii mohla začít.
Trevor Horn byl pověstný smyslem pro detail a rád skládal zvukové vrstvy do komplexních celků. I díky němu se "Welcome To The Pleasuredome" stalo více než hodinovým dvojalbem, v němž nechyběly dialogy a překvapivé covery. Titulní skladba se všemi předehrami trvá šestnáct minut. V druhé polovině zazněla i vypůjčená "Born To Run" od
Bruce Springsteena, přetavená v našlapanou bombu.
Ještě před vydáním alba ale vyšel singl "Two Tribes" - protiválečná píseň ironizující studenou válku a hrozbu nukleární katastrofy. Video se muselo opakovaně přestříhávat, hlavně kvůli scéně, kde imitátor Ronalda Reagana v boxerském zápalu kouše ucho Konstantinu Černěnkovi.
Během dvou let vyšlo z debutu pět singlů včetně "War" a titulní "Welcome To The Pleasuredome". Největší pozornost si ale získala dojemná "The Power Of Love". Stejně jako "Relax" a "Two Tribes" dosáhla na vrchol evropských žebříčků. Přestože ji označovali za vánoční píseň, o svátcích v ní není ani zmínka. Naopak kontroverzi vyvolalo video s motivem Nanebevzetí Panny Marie, které pohoršilo věřící.
Přesto se "The Power Of Love" stala oblíbenou milostnou písní, často hranou na svatbách. Objevila se i v jedné z prvních televizních reklam na kondomy. Stejně jako "Relax" má své místo na mnoha soundtraccích - včetně filmu "Bony a klid" Víta Olmera. Tradovalo se, že skupina poskytla skladby do českého snímku za symbolickou jednu libru.
Zatímco debut doprovázely neotřelé promo nápady a neutichající rozruch, s přípravou "Liverpool" se vše komplikovalo. Nahrávání se protahovalo i prodražovalo, a když deska konečně vyšla, komerčně se sotva držela nad propadákem. Uvnitř kapely panovala nevraživost, členové se přeli o posun zvuku směrem k popu a rocku a Holly navíc často bojkotoval nahrávací proces.
Producent Stephen Lipson musel procházet noční můrou. V květnu 1986 na Montreux Rock Festivalu kapela set zakončila destrukcí aparatury i nástrojů před televizními kamerami. Bylo jasné, že začíná konec - a to singl "Rage Hard" z "Liverpool" měl teprve vyjít.
Druhá řadovka žebříčky rychle opustila a ocenění se jí dostalo až zpětně. Po krátkém turné následovalo oznámení, že se Frankie Goes To Hollywood rozcházejí a pálí všechny mosty. Posledním singlem se stala skladba "Watching The Wildlife".
Prodeje podpořila kampaň, kdy se k vinylu přidával kondom, přesto píseň skončila v Británii jen na 28. příčce. V Německu vyšla pod názvem "Beobachtungen im Wilden Leben" a do Británie se vozila jako import. ZTT dodnes mylně uvádí, že prodlouženou verzi "Die Letzten Tage der Menschheit" připravil pionýr syntezátorů
Klaus Schulze. Ve skutečnosti ji vytvořil Paul Morley s využitím samplů z telefonní linky pro nemocné s AIDS.
Rozchod bolel. Label ZTT se nehodlal jen tak vzdát a snažil se blokovat sólovou kariéru Hollyho Johnsona. Výsledkem byl soudní spor, který Holly vyhrál. Získal volné ruce, finanční odškodnění i tantiémy, což se ostatním členům nelíbilo. Pro něj to však bylo velké zadostiučinění. Podepsal smlouvu s MCA a začal tvořit sólový materiál. Prvním výsledkem byl singl "Love Train", v němž si kytarové sólo střihl
Brian May z
Queen.
Ještě větší úspěch měl singl "Americanos". Doprovázelo ho vtipné video s kontrastem bohaté a chudé rodiny sledujících losování loterie. Kritici ocenili, že si Holly stále umí utahovat s nakažlivou ironií - a "Americanos" připomínalo pojetí "Young Americans"
Davida Bowieho. Debut "Blast" zamířil na vrchol britského žebříčku a doplnila ho remixová kolekce "Hollelujah".
Následující alba už tak úspěšná nebyla. "Dreams That Money Can't Buy" dopadlo stejně bledě jako "Liverpool" a třetí "Soulstream" nezachránila ani nová verze "The Power Of Love". Naposledy se Johnson připomněl deskou "Europa" v roce 2014 a od té doby více koncertuje.
Stačila pouhá čtyři léta (1984 až 1987), aby
Frankie Goes To Hollywood vyletěli ke hvězdám a stejně strmě spadli. Později se objevilo několik pokusů o reunion. Největší přišel kolem roku 2000, kdy stanice VH1 členy spojila na dálku v pořadu "Bands Reunited". Na závěrečné setkání však nedorazil lídr Johnson - staré rány se ještě nezacelily. Nakonec k opravdovému spojení došlo 7. května 2023, kdy v původní sestavě odehráli "Welcome To The Pleasuredome" v rámci National Lottery's 'Big Eurovision Welcome' v Liverpoolu.
Holly Johnson nyní objíždí turné k výročí tohoto alba a 29. září dorazí i do Prahy - do Fora Karlín.