Do třetice všeho dobrého i zlého, řekli si asi Vladimír Mišík a Petr Ostrouchov a znovu se rozhodli spojit své síly. O nahrávce "Vteřiny, měsíce a roky" se už se značným předstihem hovořilo jako o jednom z adeptů na desku roku. Aby ne, když vlastně každé nové Mišíkovo album představuje malý zázrak. Jak dopadlo?
Už uplynulo pět let od chvíle, co nás nadchla deska
"Jednou tě potkám". Sázka na
Vladimíra Mišíka bez
Etc… tehdy vyšla a důkazem byly nejen pozitivní ohlasy posluchačů, ale i Ceny Anděl. Kolekce vznikala v atmosféře, kdy to vypadalo, že zpěvák bude pokračovat v kariéře. Jenže po dvou letech, které uplynuly do vydání
pokračování "Noční obraz", bylo najednou všechno jinak, a další studiovka tak vyšla ve stínu oznámení, že Mišík končí s koncertováním, a vlastně i nejistoty, jestli vůbec bude nějaké příště. Jenže naštěstí, pokud spolupráce přináší takovou radost, proč na ni opět nenavázat?
"Po vydání ’Nočního obrazu’ jsem byl v takovém útlumu. Bylo po covidu, přestal jsem koncertovat... Ale Petr mě probral tím, že mi poslal několik demonahrávek nových písniček, tím jsem se dostal do takového činorodějšího způsobu existování a začali jsme zase pracovat," vzpomíná Mišík na prvotní impuls, který opět vzešel od producenta Ostrouchova, jenž v posledních letech stál za skvělými alby
Lenky Dusilové,
Mirka Kemela,
Marie Puttnerové,
Dunaje nebo
Jakuba Königa. O jazzu a klasické hudbě, které vydává na labelu Animal Music také, ani nemluvě.
"Vteřiny, měsíce a roky" zastihují Mišíka zase v další životní fázi.
"Noční obraz", jakkoliv mu nescházela sebeironie, byla docela temná deska, na které se jistě podepsalo vědomí změn, kterými procházel. Novinka jej představuje pěvecky uvolněného, spokojeného a optimisticky smířeného. S ohledem na jeho zdravotní problémy představuje tohle album vítězství ducha nad hmotou. Slyšet to lze z každé zazpívané noty, z každého slova.
Natočit nahrávku, která bude chtě nechtě poměřována se skvěle přijatými předchůdci a neopakovat se, jistě nebyl snadný úkol. A Ostrouchov na to šel zase trochu jinak. Oproti "Nočnímu obrazu", který muzikantský základ kolem kvarteta
Blue Shadows (kytaristé
Josef Štěpánek a
Petr Ostrouchov, basák
Matěj Belko a bubeník
Martin Novák) doplnil celou řadou hostů velmi zvučných jmen - ta se ale mihla jen tu a tam -, novinka výrazněji funguje na
kapelní bázi.
Jistě, hostujících muzikantů tu najdeme stále hodně, jenže jaksi vystupují jako součást celé party - s jedinou výjimkou, violoncellistkou Hanou Baborákovou -, nikdo z nich neúčinkuje pouze v jedné písni. A to ani dvě zahraniční jména,
BJ Cole (pedal steel kytara) a
Michito Sanchez (perkuse), také jejich příspěvek zní ve všech patnácti skladbách.
Nedílnou součástí zvuku se stal i renomovaný hammondkář
Ondřej Pivec, výrazně se na kolekci podepsal také
Lukáš Martinek, sběratel vintage kytar a samozřejmě také skvělý muzikant. Nikdo ze zúčastněných tu nefunguje na základě
featuringu, i účast Vladimírova syna Adama působí spíše v roli
fun factu než něčeho, na čem by mohl stavět marketing.
Výsledný sound Mišíkovy albové novinky bych přirovnal k pádu do města z peřin. Měkký, zároveň hutný, pevný, vzdušný, plný drobných detailů, citlivě smíchaný i zmasterovaný a tak nějak povědomě domácký, ale též nečesky světový. Radost poslouchat.
Neméně uspokojení přináší i pohled na to, jakou šíři stylů a barev dokáže Mišík obsáhnout. Vedle rockově-písničkářsky střižených kousků se dočkáme i reggae "Měl jsem sen" se skvělými nájezdy dechové sekce, sekaného ska v sebeironické "Milé mozkové závity", dusavé bluesovky s nečekaně klenutým refrénem a muzikantským dialogem (nebo hádkou?) Pivec-Martinek "Neodcházej naštvaná". A pak, když zazní titulní "Vteřiny, měsíce a roky" s přenádherným textem básníka Jana Skácela, posluchač se s letmou slzou v oku propadá někam do sedmdesátých let, k Mišíkově
sólovému debutu.
Pět z patnácti textů napsal sám protagonista - a do všech se hluboce vepsal. V "Ráno bouchly dveře" vzpomíná s uvolněnou nostalgií na prosté radosti i (zdánlivě) velké starosti dětství, bohužel píseň samotná, podobně jako "Bratři" na "Jednou tě potkám", zůstává svým dopadem pouze na půli cesty. Singlová "Ulici bičuje déšť" a sebeironické "Milé mozkové závity" ve funkční zkratce glosují jeho současný život a přibývající mezery v paměti. "Neodcházej naštvaná" zase svým humorem aspiruje na moderní "Jednohubky" a jedná se o jeden z trumfů desky.
Tím dalším je účast Michaela Žantovského, který se kvůli Vladimírovi vrátil z textařského důchodu. Přispěl pěti kusy - všechny pečlivě nasály
mišíkovské nálady a dokázaly je zahalit do zamyšlené, sebereflexivní i jemně humorné nálady. Nejsilněji se to otisklo do skladby "Metál", která se vrací k hojně propíranému a vyčítanému přijetí státního vyznamenání od současného prezidenta (a odmítnutí téhož od předchozího), včetně mírného rýpnutí do
"historika z ÚSTRu".
Z obdobných důvodů Mišíkovi sedl i text
písničkářského kolegy Jiřího Dědečka "Okno v paměti", který pracuje s hravou zkratkou, a také patrně nejtemnější kus "Destiláty", jenž napsal Tomáš Belko (ex-člen Sto zvířat), a ono zároveň poetické i téměř hororové (
"Šedivej barman mlčky seká led / Svět, to je bar, kde nikdo na nic / nenajde odpověď") vyznání se ze vztahu k démonu alkoholu v podstatě dotáhne album až do finále. "Moudrost", tedy zhudebněná báseň Františka Gellnera, už se pak bohužel trochu krčí v jeho stínu a trochu přispívá k dojmu vícenásobných konců.
Jakkoliv mě nesmírně těší - a stále bude - slyšet od
Vladimíra Mišíka nové věci, "Vteřiny, měsíce a roky" trochu trpí svou hodinovou stopáží. Lehké pokrácení by v tomto případě asi nebylo na škodu, byť chápu záměry autorů. Nahrávka, na druhou stranu, skvěle plyne, umně dramaturgicky dávkuje na první dobrou silné kusy i ty, které si libují spíše v nenápadnosti a o svůj prostor si řeknou až při druhém, třetím poslechu.
Pěvecky je na tom Mišík skvěle, věk i zdraví se na jeho hlase podepisují mnohem méně, než by posluchač předpokládal. Tam, kde trochu zachraptí nebo si melodii zkrátí, to působí opravdově a přiznaně, v titulní písni tak třeba zůstaly
dodechy na konci veršů. Přesto jsou jeho vokální výkony na nahrávce až nečekaně skvělé a vyklenutí některých melodií až překvapivě sebejisté. Radost z muzicírovaní (a ze života!) se tady hluboce vpisuje do celé kolekce - nejvíce ze všech alb vzniklých v Ostrouchovově produkci.
Pokud se "Vteřiny, měsíce a roky" stanou závěrem pomyslné a zprvu nezamýšlené trilogie (a těžko tak tato alba nevnímat) a nebo se z retrospektivního pohledu bude jednat
jen o další zastavení na cestě, završují ji každopádně skvěle. Hladí duši a nesou radost, jen možná potřebují trochu času na to, aby skutečně rozkvetly ve všech svých barvách. Vzácná deska, takových vážně není moc.