Jak prozrazuje vtipný název projektu, v repertoáru tria
FlamenKora se potkává tradiční hudba Andalusie s odkazem západoafrických harfeníků. Ale nejen to, přirozeně se slévá také s inspiracemi jazzovými, které do originálního stylu tria vnáší německý, v New Yorku etablovaný trumpetista Volker Goetze. Že jde o spojení harmonické, potvrdí i vystoupení nadnárodní kapely 4. září 2024 v reprezentativních prostorách Novoměstské radnice v Praze.
Z té hudby dýchá sounáležitost, sdílení a pokora. Je tichá a konejšivá, přesto pádně dokládá krásu komunikace mezi různými kulturami. Pokračovatel rodu griotů, západoafrických trubadúrů a kronikářů, senegalský virtuóz Ali Boulo Santo Cissoko, nejen vytváří křehké předivo tónů kory. Je i citlivým zpěvákem nadčasových, zvláštně melancholických nápěvů. Západoafrická
harfa se přitom krásně a překvapivě přirozeně doplňuje s jiskřivou flamencovou kytarou nastupující španělské hvězdy Alejandra Morena. Trubka Volkera Goetze, hraná většinou jemným, málem flétnovým tónem, nad tím vším poletuje s jazzovou svobodomyslností.
Trio FlamenKora založil právě Volker Goetze (*1972, Bergisch Gladbach, Severní Porýní-Vestfálsko). Nešlo ovšem o žádný náhodný pokus propojit hudebníky rozličných žánrů, ale o výsledek dlouhodobého studia a poznávání společných základů. Goetzeho původní zaměření bylo jazzové. Po úspěších v rodném Německu a studiích na Hochschule für Musik v Kolíně nad Rýnem pod vedením Markuse Stockhausena získal stipendium na newyorské Aaron Copeland School Of Music. Hrával s jazzovými komby i v bigbandových sestavách. Už tehdy se ovšem intenzivně zajímal o hudbu západní Afriky, ostatně jedné ze zdrojnic jazzu.
Osudovým pak bylo pro Volkera setkání s griotem a mistrem kory Ablayem Cissokem. Originální duo kora - trubka natočilo v Senegalu zdařilé album "Sira" (2008). Všestranně talentovaný Goetze také režíroval a koprodukoval dlouhometrážní dokument o Cissokovi a obecně o roli griotů v západoafrické kultuře. Ale především, Volker Goetze & Ablaye Cissoko dvanáct let úspěšně koncertovali po celém světě, ostatně v roce 2014 zahráli i v Praze.
Goetze se ovšem zabýval nejen západoafrickou hudbou, studoval i flamenco. A získal dojem, že
"hudba západoafrického etnika Mandé obsahuje některé nejhlubší kořeny flamenka." Zkusil tedy melodie, rytmy a hudebníky odlišných kultur propojit v projektu FlamenKora. Šlo to neuvěřitelně hladce a výsledek zní výtečně z alba i na pódiu, ať už je Goetzeho teorie pravdivá, či ne.
Autentické africké postupy vnáší do tria senegalský, ve Francii žijící hráč na koru a zpěvák Ali Boulo Santo Cissoko (vlatním jménem Dieourou Cissoko, *1974, Thés), mimochodem Ablayův bratr. Jak tomu v griotských rodech bývá, průpravu získával od útlého věku. Dědeček Soundioulou Cissoko, přezdívaný Král kory, ho považoval za svého nejtalentovanějšího vnuka. Už jako třináctiletý tak mohl vystoupit po boku hvězd jako Youssou N’Dour či Mory Kanté na prvním festivalu proti apartheidu v Dakaru. V roce 1992 dokončil studia kompozice, aranžmá a hry na koru na Národní konzervatoři v Dakaru. Vedle kory ovládá také kytaru a perkuse.
První mezinárodně distribuovaná alba natočil Ali Boulo Santo spolu s francouzským skladatelem a elektronickým hudebníkem Frédericem Gallianem. Později spolupracoval s osobnostmi, jako jsou legendární bubeníci
Trilok Gurtu (album "Farakala", 2005) a
Tony Allen, klávesista
Omar Sosa (album "Afreecanos", 2008) či saxofonista Doudou Gouirand. Píše i filmovou hudbu a vydal několik alb se svojí kapelou Manding-Ko, míchající afrobeat, jazz a rock s tradiční hudbou západní Afriky. O flamencové inspirace se stará nadějný kytarista Alejandro Moreno (*1988, Madrid). Profesionální kariéru zahájil jako šestnáctiletý, doprovázel umělce, jako je flamenkový tanečník Marco Flores nebo tanečnice Karen Lugo.
Trio FlamenKora zahraje v rámci koncertní řady Jazz Meets World.